Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Державне управління / Механізми державного управління


Ткаченко Анатолій Миколайович. Державне регулювання у сфері транспортного забезпечення зовнішньоекономічної діяльності України : Дис... д-ра наук з держ. упр.: 25.00.02 / Національна академія держ. управління при Президентові України. — К., 2004. — 445арк. — Бібліогр.: арк. 351-399.



Анотація до роботи:

Ткаченко А.М. Державне регулювання у сфері транспортного забезпечення зовнішньоекономічної діяльності України. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора наук з державного управління за спеціальністю – 25.00.02 – механізми державного управління. – Національна академія державного управління при Президентові України. – Київ, 2005.

У дисертації досліджуються теоретичні аспекти логістичного державного регулювання у сфері транспортного забезпечення зовнішньоекономічної діяльності щодо напрямів реалізації регуляторного впливу й тенденцій глобалізації в її формуванні, підходів до побудови, моделювання та оптимізації системи державної регуляторної політики. Розглянуті положення методології організації системи державного регулювання та принципи її інформаційного забезпечення, а також методи прогнозування показників регуляторного впливу й пріоритети управління якістю. На основі проведених досліджень розроблені принципи та напрями державного регулювання транспортного забезпечення зовнішньоекономічної діяльності в Україні, стратегія державної політики України щодо співробітництва з державами СНД у галузі транспорту, умови приєднання України й держав СНД до міжнародних конвенцій та угод у галузі транспорту, особливості державної політики України щодо співробітництва з Російською Федерацією у розвитку транспортної інфраструктури. Здійснена розробка правових аспектів транспортного забезпечення зовнішньоекономічної діяльності щодо реалізації єдиної транзитної політики, регулювання адміністративних і господарських правовідносин, розвитку транспортної інфраструктури й ринку транспортних послуг, а також адаптації законодавства України в галузі транспорту до законодавства ЄС.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення й нове вирішення актуальної наукової проблеми запровадження й удосконалення державної регуляторної політики у сфері транспортного забезпечення зовнішньоекономічної діяльності України, спрямованої на розвиток державного регулювання адміністративних і господарських відносин у контексті інтеграції до ЄС. Здійснено розробку науково-прикладних підходів і моделей, що забезпечують теоретичне й практичне використання отриманих наукових результатів. Одержані в ході виконаного дослідження результати підтверджують гіпотезу, покладену в його основу, а реалізована мета й завдання дослідження дають можливість зробити основні висновки й надати рекомендації.

1. Проведений системний аналіз наукових праць за темою дослідження вказує на те, що проблема державного регулювання у сфері транспортного забезпечення зовнішньоекономічної діяльності України ще не була до цього часу предметом спеціального дослідження. Окремі праці стосуються лише певних конкретних складових цієї проблеми, мають фрагментарний характер. Усе це дало підставу для висновку, що стан наукового опрацювання вказаної проблеми не можна вважати задовільним, а сама тема потребує дослідження.

2. Запропоновано уточнений понятійний апарат категорії “логістичне державне регулювання у сфері зовнішньоекономічної діяльності” як інтегральний інструмент формування державної політики, що сприяє досягненню стратегічних, тактичних чи оперативних цілей державного регулювання за рахунок ефективного з погляду зниження загальних витрат і задоволення вимог споживачів до якості продуктів і послуг управління матеріальними і (чи) сервісними потоками, а також супутніми їм потоками інформації та фінансових ресурсів. Це вихідна основа розробки нового напряму науки - теорії логістичного державного регулювання у сфері транспортного забезпечення зовнішньоекономічної діяльності.

3. Розкриті підходи до реалізації теоретико-методологічних основ логіки в процесі визначення структури, змісту та формування регуляторних актів у сфері транспортного забезпечення зовнішньоекономічної діяльності, в яких визначається, що запровадження механізмів державної регуляторної політики повинно здійснюватися з дотриманням основних законів логіки, які мають загальновизнаний характер і забезпечують такі важливі риси логічно правильної державної політики, як визначеність, послідовність, несуперечливість і обґрунтованість. Запропоновано в процесі роботи над регуляторним актом використовувати метод наукового пізнання, яким є індукція, що полягає в дослідженні руху знань від одиничного до часткового або й загального, а для формування ймовірних умовиводів використовувати також аналогію та методи виявлення причинних зв’язків між досліджуваними явищами регуляторного впливу, серед яких: метод єдиної подібності; метод єдиної відмінності; поєднаний метод подібності та відмінності; метод супутніх змін; метод залишків. При реалізації такого підходу важливо враховувати, що методи виявлення причинних зв’язків ґрунтуються на таких їх рисах: кожне явище регуляторної діяльності має причину, тому пошуки її виправдані; причина завжди передує наслідку, тобто тому явищу, причину якого ми прагнемо встановити.

4. Виявлені провідні чинники глобалізації на сучасному етапі розвитку державного регулювання у сфері транспортного забезпечення зовнішньоекономічної діяльності, до яких віднесене економічне зростання, можливості формування логістичної системи, диверсифікація та регіоналізація ринку, інновації і дерегулювання економіки, а також охарактеризовані взаємозв’язки між ними. Доведено, що прагнення до економічного зростання і збільшення прибутків є основним чинником, що стимулює інтенсивний розвиток транспортного забезпечення для виходу на світовий ринок, у той час як можливості формування логістичної системи сприяють закріпленню на світовому ринку, створенню транспортних союзів світового рівня, здатних при розумних витратах організовувати надання якісних логістичних послуг із дотранспортного й післятранспортного обслуговування, транспортування, ведення необхідної документації, ефективному управлінню об’єктами логістичної інфраструктури. Потреба в освоєнні нових ринків для підтримки стійкого зростання спонукає уряди розвинених країн сприяти розвитку діяльності у сфері транспорту за межами національної економіки з запровадженням прогресивних технологій для розширення обміну інформацією, доступу до інформаційних мереж, а також реалізовувати заходи з дерегулювання.

5. Дослідженнями й практикою впровадження їх результатів встановлено, що система логістичного державного регулювання у сфері транспортного забезпечення зовнішньоекономічної діяльності є організаційно завершеною (структурованою) системою, що складається із взаємозалежних у єдиному процесі управління матеріальними потоками чи потоками послуг і супутніми їм потоками складових-ланок, сукупність яких, обмеження, загальні межі й завдання функціонування мають бути об’єднані з урахуванням політичних, економічних, екологічних, соціальних й інших цілей держави. Ланками такої логістичної системи виступають міжнародні інституції, регуляторні органи, які використовують певні способи досягнення цілей державного (міждержавного) регулювання та механізми розв’язання проблем, а також зовнішньоекономічні підприємства, біржі, банки й інші фінансові установи, підприємства інформаційно-комп’ютерного сервісу та зв’язку тощо, які генерують, перетворюють та поглинають потоки і є синтезом суб’єктів та об’єктів логістичного управління зі своїми організаційно-функціональними структурами, глобальними й локальними критеріями оптимізації функціонування. При цьому синтез оптимальної структури державної регуляторної політики щодо макрологістичної системи за розробленим критерієм ефективності полягає в знаходженні: вузлів системи і зв’язків між ними; множини завдань логістичного державного регулювання і варіантів їх вирішення; розподілу завдань за рівнями і ланками логістичної системи державного регулювання, при яких максимізується ефект логістичного управління й досягається стратегічна мета функціонування макрологістичної системи з урахуванням обмежень на ресурси.

6. Одним із важливих завдань, що вирішується в дисертації, є дослідження особливостей моделювання системи державного регулювання, процесів регуляторної діяльності стосовно адміністративних і господарських відносин у сфері транспортного забезпечення зовнішньоекономічної діяльності. Доведено, що процес адекватного моделювання синтезу глобальної логістичної системи повинен базуватися на загальних принципах кібернетичного підходу до управління в організаційно-економічних системах, що припускає встановлення відносин і взаємозв’язку між входами й виходами ланок логістичної системи, параметрами управління, стану й зовнішнього середовища. Реалізація поставленої мети щодо формування державної регуляторної політики здійснюється шляхом постійного відстеження відхилень від заданих параметрів якості векторної цільової функції у вищому ешелоні логістичного державного регулювання, а також використанням інтегральної функції, яка може відображати ієрархічну структуру законодавчої бази. Для управління моделлю системи логістичного державного регулювання використовуються вектори: управління процесом, зворотного зв’язку ланок логістичної системи із процесом, координації ланок логістичної системи, зворотного зв’язку координатора (регуляторного органу) з ланками логістичної системи. Стратегія формування оптимального регуляторного впливу може визначатись за допомогою ітеративного процесу, в якому беруть участь як регуляторні органи, так і суб’єкти господарювання.

7. Запропоновано дисертантом розуміння реалізації стратегії ефективного державного регулювання як методико-математичного інструментарію наукового аналізу відстеження результативності регуляторного акта і контролю, який передбачає процедури виміру результатів регуляторних рішень, прийнятих розробниками регуляторного акта, що є необхідною умовою результативності державного регулювання, оскільки забезпечує зворотний зв’язок, необхідний для підвищення ефективності державної політики. Управління інформаційними потоками здійснюється на основі застосування інформаційно-комп’ютерних технологій для визначення проблеми, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання, цілей державного регулювання та оцінки прийнятних альтернативних способів досягнення зазначених цілей. Для розкриття тенденції зміни мікро- і макрологістичного середовища й одержання вірогідних кількісних і якісних оцінок динаміки процесів для реалізації необхідного рівня регуляторного впливу на транспортне забезпечення зовнішньоекономічної діяльності запропоновано використовувати систематизовані методи прогнозування, а для управління логістичною якістю та ефективністю, залежно від обраної стратегії, – “Gap-модель Зейтгамла” та визначення альтернатив транспортування.

8. Обгрунтовано концептуальні підходи щодо реформування транспортного сектора економіки України як макрологістичної системи з використанням досягнень сучасної логіки та доведенням необхідності виваженої державної регуляторної політики, яка враховувала б особливості галузі та її роль у процесах економічних і соціальних перетворень, а також визначені напрями інтеграційної політики входження України у спільний транспортний простір СНД в умовах єдиного економічного простору, які стосуються уніфікації нормативно-правової бази, узгодження загальних підходів до формування державної політики у сфері транспорту, спільного використання та розвитку ланок макрологістичних систем у країнах СНД. Розроблена концепція приєднання до міжнародних угод і конвенцій щодо автомобільних перевезень, яка забезпечить підвищення рівня транспортного обслуговування й ефективне використання всіх видів ресурсів макрологістичної системи зовнішньоекономічної діяльності та узагальнені засоби створення необхідних організаційних передумов для підвищення ефективності функціонування транспортних систем Російської Федерації й України в нових економічних умовах і зростання їх конкурентоспроможності на світовому ринку транспортних послуг із забезпеченням максимально сприятливих умов для взаємних транспортно-економічних зв’язків, а також для зовнішньоторговельних перевезень і пасажирського сполучення з третіми країнами, що стимулюватиме процеси зростання економіки й підвищення добробуту народів України і Росії.

9. Розроблені в дисертації інтегровані в єдиний комплекс форми та засоби державного регулювання у сфері транспортного забезпечення зовнішньоекономічної діяльності, які включають: напрями єдиної транзитної політики на загальнодержавному й регіональному рівнях в України щодо розвитку транзитно-транспортної інфраструктури та мережі МТК; зміни транспортних технологій; обгрунтування вимог до якості надання транспортних послуг; підвищення кваліфікації кадрів. Здійснено систематизацію основних функцій державного регулювання та контролю в галузі автомобільного транспорту, їх організаційне забезпечення; напрямів міжнародного співробітництва у сфері міжнародних перевезень; механізмів формування міжнародного ринку транспортних послуг на основі міжурядових угод з країнами Європи й Азії та закріплення основних положень у законодавстві України. Визначені шляхи адаптації законодавства України в галузі транспорту до законодавства ЄС, що є необхідною умовою приєднання України до СОТ, інтеграції з європейською транспортною системою та сприятиме підвищенню ефективності зовнішньої торгівлі, рівноправному входженню України до системи міжнародного поділу праці й запропоновані методологічні підходи до оцінки соціально-економічної ефективності прийняття регуляторних рішень.

10. Одержані в дисертації наукові результати можуть бути використані державними та муніципальними інституціями для вдосконалення державного регулювання у сфері транспортного забезпечення зовнішньоекономічної діяльності за такими рекомендаціями:

внести зміни до Закону України “Про автомобільний транспорт” та підготувати новий законопроект “Про транспортне забезпечення зовнішньоекономічної діяльності”;

на урядовому рівні при формуванні проектів нормативно-правових актів щодо співробітництва з Російською Федерацією та іншими країнами СНД, Європи та Азії в галузі транспорту, розбудови мережі МТК, використання транзитного потенціалу України;

на рівні центральних органів виконавчої влади передбачити використання методів логістичного державного регулювання при підготовці нормативно-правових документів, проектів нових та доповненні прийнятих міжурядових угод у сфері транспортного забезпечення зовнішньоекономічної діяльності.

11. Подальші дослідження в предметній галузі мають здійснюватися за напрямами розвитку й застосування одержаних результатів і висновків до вдосконалення законодавчого забезпечення з формування логістичної інфраструктури та технології транспортного забезпечення зовнішньоекономічної діяльності.

Публікації автора:

Монографії

  1. Ткаченко А.М. Державне регулювання у сфері транспортного забезпечення зовнішньоекономічної діяльності України: Монографія. – К.: Вид-во НАДУ, 2004. – 279 с.

  2. Розвиток партнерства між місцевою владою та недержавним сектором у сфері надання громадських послуг: Монографія / О.В.Берданова, В.М.Вакуленко, М.Д.Василенко, О.В.Галацан, В.Ф.Горячук, О.С.Ігнатенко, А.В.Кашуба, Ю.П.Лебединський, А.М.Ліпенцев, В.В.Мамонова, М.К.Орлатий, Н.А.Сич, А.М.Ткаченко, В.М.Ципук; За ред. Ю.П.Лебединського. – Ужгород: Патент, 2003. – 192 с. – Авторських – с. 31-42.

  3. Ткаченко А.М., Крісенко О.В., Ігнатенко О.С., Орлатий М.К., Дума І.М., Прокопа І.В. Державне регулювання транспортним забезпеченням розвитку сільських територій. – К.: Вид-во УАДУ, 2003. – 69 с. – Авторських – с. 6-20.

Статті в наукових фахових виданнях

  1. Ткаченко А.М. Місцеві збори і міжнародні перевезення // Упр. сучас. містом. – 2001. – № 1-3(1). – С. 79-83.

  2. Ігнатенко О.С., Орлатий М.К., Ткаченко А.М., Кашуба А.В., Рюмшин С.М., Дідківський М.П., Недашківський С.М., Давидов Г.М. Маркетинг громадських послуг за умови партнерських відносин: методологічні підходи та їх реалізація // Упр. сучас. містом. – 2002. - № 3,7-9(7). – С. 28-40. – Авторських – с. 32-36.

  3. Ткаченко А.М. Україні бути транзитною державою // Упр. сучас. містом. – 2002. – № 4,10-12(8). – С. 66-71.

  4. Ткаченко А.М. Логістика і територіальний розвиток // Упр. сучас. містом. – 2003. – № 1-3(9). – С. 9-17.

  5. Ткаченко А.М. Партнерство України та Росії: транспортно-економічний аспект // Упр. сучас. містом. – 2003. – № 2/4-6(10). – С. 32-40.

  6. Ткаченко А.М. Формування узгодженої державної політики в галузі транспорту країн СНД // Вісн. УАДУ. – 2003. – № 1. – С. 464-470.

  7. Ігнатенко О.С., Орлатий М.К., Ткаченко А.М., Дума І.М., Крисенко О.В. Програмний підхід до розвитку автобусного обслуговування сільського населення // Упр. сучас. містом. – 2003. – № 10-12 (12). – С. 82-88. – Авторських – с. 83-85.

  8. Ткаченко А.М. Засади утвердження України як транзитної держави // Вісн. УАДУ. – 2003. – № 2. – С. 233-240.

  9. Ткаченко А.М. Зовнішньоекономічна діяльність і логістика // Вісн. НАДУ. – 2003. – № 3. – С. 268-275.

  10. Ткаченко А.М. Загальні аспекти зміни транспортної політики в країнах Європи // Вісн. НАДУ. – 2003. – № 4. – С. 268-275.

  11. Ткаченко А.М. Глобальна логістика в зовнішньоекономічній діяльності // Вісн. НАДУ. – 2004. – № 1. – С. 216-223.

  12. Ткаченко А.М. Логіка побудови регуляторних актів зовнішньоекономічної діяльності // Актуальні проблеми державного управління: Зб. наук. пр. – О.: ОРІДУ НАДУ, 2004. – Вип. 1(17). – С. 83-94.

  13. Ткаченко А.М. Державне регулювання в умовах глобальної логістики // Актуальні проблеми державного управління: Зб. наук. пр. – Х.: ХРІДУ НАДУ, 2004. – Вип. 3. – С. 47-54.

  14. Ткаченко А.М. Оптимізація державної регуляторної політики в сфері зовнішньоекономічної діяльності // Актуальні проблеми державного управління: Зб. наук. пр. – Д.: ДРІДУ НАДУ, 2004. – Вип. 3(17). – С. 156-162.

  15. Ткаченко А.М. Моделювання макрологістичних систем у формуванні державної регуляторної політики // Актуальні проблеми державного управління: Зб. наук. пр. – Д.: ДРІДУ НАДУ, 2004. – Вип. 2(16). – С. 128-133.

  16. Ткаченко А.М. Державне регулювання діяльності в галузі транспорту // Вісн. НАДУ. – 2004. – № 2. – С. 271-277.

  1. Ткаченко А.М. Логістика в державному регулюванні транспортного забезпечення зовнішньоекономічної діяльності // Актуальні проблеми державного управління: Зб. наук. пр. – О.: ОРІДУ НАДУ, 2004. – Вип. 2(18). – С. 165-175.

  2. Ткаченко А.М. Регуляторний підхід в Україні до інтеграції з європейською транспортною системою // Упр. сучас. містом. – 2004. – № 2/4-6(14). – С. 61-67.

  3. Ткаченко А.М. Прогнозування показників результативності регуляторного впливу // Зб. наук. пр. НАДУ. 2004. – №1. – С.486-491.

  4. Ткаченко А.М. Пріоритети управління якістю в державному регулюванні // Упр. сучас. містом. – 2004. – № 3/7-9(15). – С. 74-79.

Статті в інших виданнях, матеріали конференцій, тези доповідей

  1. Збірник законодавчих та нормативних документів, що регламентують діяльність підприємств автомобільного транспорту всіх форм власності. – К.: АТ “Київська книжкова фабрика”, 1997. Вип. 1. – 496 с. – Авторських – с. 84 - 113.

  2. Автомобилем за границу: Справочник. – К.: Юмана, 1997. – 336 с. – Авторських – с. 126-129.

  3. Ткаченко А.М. Автомобільним перевезенням – чітку правову базу // Автодоржник України. – 2001. – № 1. – С. 2-4.

  4. Ігнатенко О.С., Журавель В.В., Ткаченко А.М., Ворон О.І. Правові аспекти міжнародних перевезень пасажирів // Розвиток зовнішньоекономічного потенціалу України: Матеріали міжнар. конф. – К.: УТУ, 2003. – С. 56-61. – Авторських – с. 59-61.

  5. Левковець П.Р., Марунич В.С., Ігнатенко О.С., Канарчук О.Є., Ткаченко А.М. Міжнародні перевезення і транспортне право: Навч. посіб. – К.: УТУ, 2001. – 283 с. – Авторських – с. 92-102.

  6. Ткаченко А.М. Засади приєднання України до міжнародних конвенцій та угод в галузі міжнародних перевезень // Державне управління в умовах інтеграції України в Європейський Союз: Матеріали наук.-практ. конф. за міжнар. участю, м. Київ, травень 2002 р. – К.: Вид-во УАДУ, 2002. – Т. 2. – С. 276-277.

  7. Ткаченко А.М. Засади реалізації транзитного потенціалу України в процесі глобалізації // Ефективність державного управління в контексті глобалізації та євроінтеграції: Матеріали наук.-практ. конф. за міжнар. участю, м. Київ, травень 2003 р. – К.: Вид-во НАДУ, 2003. – Т. 2. – С. 511-513.

  8. Ткаченко А.М. Державна регуляторна політика в сфері зовнішньоекономічної діяльності // Актуальні теоретико-методологічні та організаційно-практичні проблеми державного управління: Матеріали наук.-практ. конф. за міжнар. участю, м. Київ, травень 2003 р. – К.: Вид-во НАДУ, 2004. – Т. 2. – С. 164-166.

  9. Ігнатенко О.С., Ткаченко А.М. Раціональна організація міжнародних перевезень пасажирів // Управління безпекою на автомобільному транспорті: Матеріали наук.-практ. конф., м. Київ, жовтень 2004 р. // – К.: Автодорожник України. 2004. – С. 116-123. - Авторських – с. 116-120.

  10. Левковець П.Р., Марунич В.С., Ігнатенко О.С., Канарчук О.Є., Ткаченко А.М. Міжнародні перевезення і транспортне право: Навч. посіб. – 2-ге вид., випр. та доп. – К.: Арістей, 2004. – 280 с. – Авторських – с. 93-103.

  11. Основи місцевого самоврядування в Україні: Конспект лекцій. - Ч. 2. / О.С.Ігнатенко., А.М Ткаченко. – К.: Вид-во НАДУ, 2004. – 80 с. – Авторських – с. 46-75.

  12. Методичні рекомендації з навчальної дисципліни “Маркетинг громадських послуг” / О.С. Ігнатенко, А.М. Ткаченко, Г.А. Борщ. – К.: Вид-во НАДУ, 2004. – 40 с. – Авторських – с. 15-29.