У дисертації наведено теоретичне узагальнення та експериментальне дослідження психологічної готовності студентів до використання КТ у професійній діяльності психолога та перевірено програму її формування у навчальному процесі ВНЗ. За результатами проведеного дослідження можна констатувати наступне: 1. Проаналізовано теоретичні підходи до проблеми формування психологічної готовності майбутніх фахівців-психологів до використання КТ у професійній діяльності. Встановлена значущість інформаційної культури, комп’ютерної грамотності студентів у професійній діяльності, виокремлені основні функції зазначеної діяльності, які психолог може здійснювати за допомогою КТ: діагностична, просвітницька, корекційна, профілактична, психотерапевтична. Проаналізовані психологічні особливості взаємодії студентів з КТ, чинники, що зумовлюють низький рівень готовності молоді до її засвоєння та використання у професійній діяльності: матеріально-технічне забезпечення, рівень комп’ютерної грамотності викладачів, мотивації студентів, їх довузівської підготовленості з інформатики, уточнені вимоги до комп’ютерної підготовки студентів-психологів. 2. Експериментально, на реальній вибірці студентів, уточнена та перевірена методами математичної статистики структура психологічної готовності фахівця-психолога до використання КТ у професійній діяльності. Вона являє собою єдність та взаємозв’язок таких компонентів готовності як мотиваційного, когнітивного, операційно-діяльнісного та емоційно-вольового. Відібрано та перевірено комплекс психологічних методик з метою вивчення всіх складових зазначеної психологічної готовності. Розкривається психологічна сутність кожного з компонентів готовності та показники і критерії їх розвитку у студентів. 3. Досліджено динаміку та особливості розвитку зазначених компонентів готовності у студентів спеціальності “Психологія” і “Практична психологія” 1-5-го курсів ряду ВНЗ. У констатувальному експерименті виявлені об’єктивні (рівень викладання ОІОТ, технічне та навчально-методичне забезпечення навчального процесу ВНЗ та ін.) та суб’єктивні (рівень довузівської підготовленості молоді з ОІОТ, ступінь адекватності їх уявлень про роль КТ у майбутній професійній діяльності, їх ставлень до них та ін.) чинники, що обумовлюють психологічну готовність особистості до використання зазначених технологій у роботі психолога. Виявлено, що із завершенням вивчення курсу ОІОТ психологічна готовність до використання КТ поступово знижується, що зумовлене незнанням студентами прикладних можливостей КТ, відсутністю їх система-тичної роботи з комп’ютерною технікою, неготовністю викладачів кафедр психології до використання КТ на заняттях з фахових дисциплін. Вищий рівень психологічної готовності до використання КТ у студентів практичних психологів, ніж у студентів-психологів, зумовлений різними їх установками та уявленнями щодо виконуваних у майбутньому професійних функцій. Досліджено структуру та динаміку мотиваційної готовності майбутніх психологів до використання КТ, виокремлено такі групи мотивів: провідні (мотиви спілкування та розвитку особистості, мотиви інструментально-операційного характеру), проміжні (професійно-значущі, пізнавальні мотиви) та другорядні (матеріального характеру та мотиви-вимоги). Слабко сформованими у майбутніх фахівців-психологів є такі групи мотивів, як професійно значущі та пізнавальні, що суттєво впливають на розвиток когнітивної, операційно-діяльнісної та емоційно-вольової готовності особистості. Встановлено, що від першого до другого-третього курсу зростає вагомість групи провідних мотивів. Проте, із закінченням вивчення ОІОТ мотивація використання КТ знижується. Виявлені проблеми з розвитком когнітивного та операційно-діяльнісного компонентів готовності до роботи на комп’ютерній техніці. Вони мають як суб’єктивний характер (неадекватна мотивація, низький рівень знань та навичок з шкільної програми ОІОТ, недостатній рівень усвідомлення професійної значущості КТ засобів та ін.), так і об’єктивний (рівень підготовки викладачів, зміст навчальних програм, технічні можливості комп’ютерів та ін.). Недостатній рівень розвитку емоційно-вольової готовності студентів до використання КТ зумовлений низьким рівнем розвитку навичок з психічної саморегуляції негативних психічних станів (хвилювань, тривожності, страхів), що виникають у студентів при роботі на комп’ютерній техніці, та недостатнім розвитком у них вольових якостей особистості. 4. Розроблена та перевірена модель і програма формування психологічної готовності майбутніх фахівців-психологів до використання КТ у професійній діяльності. До її структури входять психолого-педагогічні засоби, спрямовані на покращання всіх компонентів зазначеної готовності: мотиваційного, когнітивного, операційно-діяльністного та емоційно-вольового. Проведений формувальний експеримент засвідчив ефективність їх використання шляхом порівняння результатів розвитку всіх компонентів психологічної готовності у студентів-практичних психологів контрольної та експериментальної груп. Таким чином, результати дослідження підтвердили правильність висунутої гіпотези щодо можливості цілеспрямованого формування психологічної готовності майбутніх психологів до використання КТ у професійній діяльності. Предметом подальших досліджень може стати вивчення можливостей використання КТ майбутніми психологами з метою психологічного консультування, профілактики, корекції клієнтів та ін. |