Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Нічишина Вікторія Вікторівна. Інтегративний підхід до вивчення математичних дисциплін у процесі підготовки майбутніх вчителів математики. : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Нічишина В. В. Інтегративний підхід до вивчення математичних дисциплін у процесі підготовки майбутніх вчителів математики. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. – Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, Кіровоград, 2007.

У дисертації досліджуються організаційно-педагогічні умови впровадження інтегративного підходу, які дають можливість по-новому розв’язати проблему підвищення ефективності професійної підготовки майбутніх учителів математики. На основі аналізу наукової літератури обґрунтовано науково-теоретичні засади інтегративного підходу у професійній підготовці майбутніх учителів математики. Теоретично обґрунтовано, розроблено та впроваджено модель підвищення ефективності професійної підготовки майбутніх учителів математики, виділено низку організаційно-педагогічних умов, які сприяють успішному впровадженню інтегративного підходу у професійну підготовку майбутніх учителів математики. Визначено критерії, розроблено показники сформованості інтегративних знань майбутніх учителів математики в межах професійної підготовки, з’ясовано рівні їх готовності до формування інтегрованих природничо-наукових знань, ефективність моделі доведено і перевірено експериментально.

Результати нашого дослідження свідчать про досягнення мети, поставлених завдань і є підставою для таких висновків:

1. У ході проведеного педагогічного експерименту виявлено визначальні для здійснюваного дослідження аспекти поняття „інтеграція”: встановлення єдності різноманітного; структурування матеріалу природничо-наукового циклу підготовки в узагальнені комплекси знань із встановленням істотних зв’язків; реалізація принципу доповнення в навчальному пізнанні. Визначено мету і роль інтеграції у процесі професійної підготовки майбутніх учителів математики таким чином: у результаті інтеграції як засобу подолання розрізненості, хаотичності, фрагментарності професійних знань, диференційованих за різними навчальними дисциплінами, на стику наявних предметних знань мають бути сформовані інтегровані професійні знання. З’ясовано зміст інтегративного підходу у процесі професійної підготовки майбутніх учителів математики як єдність процесів інтеграції знань, об’єднання форм, методів та організаційно-педагогічних умов реалізації інтеграції знань у навчальному процесі.

2. На основі аналізу наукової літератури щодо способу та форми розгортання інтеграції у професійній підготовці майбутніх учителів математики виділено наступні організаційно-педагогічні умови впровадження інтегративного підходу у процесі професійної підготовки майбутніх учителів математики:

1) формування предметно-інтегративної системи навчання майбутніх учителів математики;

2) забезпечення змісту професійної підготовки майбутніх учителів математики єдністю наступних процесів:

– інтеграції знань дисциплін природничо-наукового циклу підготовки майбутніх учителів математики;

об’єднання форм та методів реалізації змісту інтеграції професійних знань майбутніх учителів математики;

– об’єднання організаційно-педагогічних умов реалізації змісту, форм та методів інтеграції професійних знань майбутніх учителів математики.

3) формування інтегративного спецкурсу як ефективної форми реалізації змісту професійної підготовки майбутніх учителів математики.

3. У процесі дослідження була розроблена та апробована система критеріїв сформованості інтегрованих професійних знань майбутніх учителів математики. Система включає такі складові: а) мотиваційно-ціннісний критерій – сформована стійка потреба інтегративного наукового пізнання професійних знань майбутніх учителів математики; б) навчально-пізнавальний критерій, що характеризується такими показниками: наявність теоретико-методологічної обізнаності щодо змісту інтегративної навчальної діяльності майбутніх учителів математики, вмінь і навичок здійснювати інтегративне об’єднання диференційовано засвоєних природничо-наукових знань; наявність системи інтегрованих професійних знань; в) операційно-діяльнісний критерій відображає готовність до виконання основних етапів формування інтегрованих професійних знань майбутніх учителів математики. У свою чергу, критерії сформованості інтегрованих професійних знань майбутніх учителів математики надали можливість визначити рівні їх готовності до формування інтегрованих професійних знань – базовий (низький), репродуктивно-інтегративний (достатній), продуктивно-інтегративний (високий).

4. З метою підвищення ефективності професійної підготовки майбутніх учителів математики шляхом формування інтегрованих професійних знань була створена модель підвищення ефективності професійної підготовки майбутніх учителів математики на основі інтегративного підходу. Модель відбиває різні структурні компоненти, які відображають реалізацію виділених організаційно-педагогічних умов упровадження інтегративного підходу у професійну підготовку майбутніх учителів математики. Всі елементи моделі між собою взаємопов’язані і взаємодіють, створюючи єдину структуру, забезпечуючи успішне формування інтегрованих професійних знань майбутніх учителів математики.

5. Ефективність запропонованої моделі підвищення ефективності професійної підготовки майбутніх учителів математики перевірено в експериментальному навчальному процесі. Результати експериментального дослідження виявили позитивну динаміку рівнів готовності майбутніх учителів математики до формування інтегрованих професійних знань у студентів експериментальних груп та підвищення мотиваційно-ціннісного, навчально-пізнавального, операційно-діяльнісного показників сформованості у майбутніх учителів математики інтегрованих науково-предметних знань, що пояснюється позитивним впливом складників моделі підвищення ефективності професійної підготовки майбутніх учителів математики, в тому числі, змісту професійної підготовки майбутніх учителів математики та формою його реалізації.

6. З метою з’ясування рівня доцільності впровадження програми інтегративного спецкурсу в навчальний процес вищих педагогічних навчальних закладів проводилося експертне опитування фахівців у галузі освіти, фахівців з дисциплін природничо-наукового циклу підготовки майбутніх учителів математики та методики викладання математики у вищих педагогічних навчальних закладах. Отримані результати експертної оцінки відносної важливості вимог до формування змісту програми спецкурсу “Інтеграція професійних знань майбутніх учителів математики” виявили її високу якість.

7. Результати формувального експерименту та експертної оцінки підтвердили гіпотезу дослідження про доцільність упровадження інтегративного підходу у професійну підготовку майбутніх учителів математики.

Публікації автора:

Статті в наукових фахових виданнях

  1. Нічишина В.В. Інтегративна сутність процесу формування особистості майбутнього вчителя // Наукові записки Кіровоградського держ. пед. ун-ту ім. В. Винниченка.–Випуск 46. Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В. Винниченка, 2002.– С. 40 – 46 (0,82 д.а.).

  2. Нічишина В.В. Інтегративний навчальний курс для формування системних знань // Вісник Чернігівського держ. пед. ун-ту. – Випуск 18. Серія: Педагогічні науки. –Чернігів, 2003.– С. 29 – 32 (0,57 д.а.).

  3. Нічишина В.В. Зв’язок комплексних чисел та геометричних відомостей з точки зору інтегративного вивчення математики // Наукові записки Кіровоградського держ. пед. ун-ту ім. В. Винниченка. – Випуск 51.–Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В.Винниченка, 2003.–Частина 2.– С. 40 – 45 (0,61 д.а.).

  4. Нічишина В.В. Поняття числа як основа інтеграції вивчення фундаментальних математичних дисциплін у вузі // Наукові записки Кіровоградського держ. пед. ун-ту ім. В. Винниченка.–Випуск 49. Частина II.– Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В.Винниченка, 2003.– С. 156 – 161 (0,75 д.а.).

Тези доповідей на наукових конференціях

  1. Ріжняк Р.Я., Нічишина В.В. Використання автоматизованих математичних пакетів у процесі реалізації інтегративного підходу до фундаментальної підготовки майбутніх учителів математики // Збірник наук. праць „Роль освіти для економічного, соціального та культурного розвитку”. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В.Винниченка, 2003.– С. 90 – 92 (загальний обсяг – 0,38 д.а. /авторські – 0,18 д.а.).

  1. Нічишина В.В. Про місце, спосіб та форму розгортання інтеграції у вищій школі // Матеріали науково-практичної конференції “Математика, економіка, інформатика: актуальні проблеми та методика викладання”. – Кіровоград: КДПУ ім. В.Винниченка, 2006.– С. 49 – 51 (0,12 д.а.).

  2. Нічишина В.В. Про зміст та структуру моделі інтегративного підходу до вивчення фундаментальних дисциплін майбутніми вчителями математики // Матеріали III Всеукраїнської науково-практичної конференції “Математика, економіка, інформатика: актуальні проблеми та методика викладання”. 19 – 21 квітня 2007 р.–Кіровоград: КДПУ ім. В.Винниченка, 2007.–С. 73–76 (0,13 д.а.).

Навчально-методичні посібники

8. Ріжняк Р.Я., Лутченко Л.І., Халецька З.П., Яременко Ю.В., Нічишина В.В. Елементарна математика. Індивідуальні самостійні роботи та методичні вказівки до

їх виконання. – Ч.2.–Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В.Винниченка, 2003.– 32 с. (загальний обсяг – 2,75 д.а. / авторські – 0,75 д.а.).

9. Виконання рефератів, курсових, дипломних і магістерських робіт та тематика курсового проектування з методики викладання математики / Укладачі: Г.М.Ганжела, Л.І.Лутченко, В.В.Нічишина, Р.Я.Ріжняк. – Кіровоград, РВВ КДПУ ім. В.Винниченка, 2005.–72 с. (загальний обсяг – 3,96 д.а. / авторські – 1,99 д.а.)

10. Інтеграція професійних знань майбутніх вчителів математики / Укладачі: В.В.Нічишина, Р.Я.Ріжняк. – Кіровоград, РВВ КДПУ ім. В.Винниченка, 2007.– 92 с. (загальний обсяг – 4,99 д.а. / авторські – 3,56 д.а.)