Результати нашого дослідження свідчать про досягнення мети, поставлених завдань і є підставою для таких висновків: 1. У ході проведеного педагогічного експерименту виявлено визначальні для здійснюваного дослідження аспекти поняття „інтеграція”: встановлення єдності різноманітного; структурування матеріалу природничо-наукового циклу підготовки в узагальнені комплекси знань із встановленням істотних зв’язків; реалізація принципу доповнення в навчальному пізнанні. Визначено мету і роль інтеграції у процесі професійної підготовки майбутніх учителів математики таким чином: у результаті інтеграції як засобу подолання розрізненості, хаотичності, фрагментарності професійних знань, диференційованих за різними навчальними дисциплінами, на стику наявних предметних знань мають бути сформовані інтегровані професійні знання. З’ясовано зміст інтегративного підходу у процесі професійної підготовки майбутніх учителів математики як єдність процесів інтеграції знань, об’єднання форм, методів та організаційно-педагогічних умов реалізації інтеграції знань у навчальному процесі. 2. На основі аналізу наукової літератури щодо способу та форми розгортання інтеграції у професійній підготовці майбутніх учителів математики виділено наступні організаційно-педагогічні умови впровадження інтегративного підходу у процесі професійної підготовки майбутніх учителів математики: 1) формування предметно-інтегративної системи навчання майбутніх учителів математики; 2) забезпечення змісту професійної підготовки майбутніх учителів математики єдністю наступних процесів: – інтеграції знань дисциплін природничо-наукового циклу підготовки майбутніх учителів математики; об’єднання форм та методів реалізації змісту інтеграції професійних знань майбутніх учителів математики; – об’єднання організаційно-педагогічних умов реалізації змісту, форм та методів інтеграції професійних знань майбутніх учителів математики. 3) формування інтегративного спецкурсу як ефективної форми реалізації змісту професійної підготовки майбутніх учителів математики. 3. У процесі дослідження була розроблена та апробована система критеріїв сформованості інтегрованих професійних знань майбутніх учителів математики. Система включає такі складові: а) мотиваційно-ціннісний критерій – сформована стійка потреба інтегративного наукового пізнання професійних знань майбутніх учителів математики; б) навчально-пізнавальний критерій, що характеризується такими показниками: наявність теоретико-методологічної обізнаності щодо змісту інтегративної навчальної діяльності майбутніх учителів математики, вмінь і навичок здійснювати інтегративне об’єднання диференційовано засвоєних природничо-наукових знань; наявність системи інтегрованих професійних знань; в) операційно-діяльнісний критерій відображає готовність до виконання основних етапів формування інтегрованих професійних знань майбутніх учителів математики. У свою чергу, критерії сформованості інтегрованих професійних знань майбутніх учителів математики надали можливість визначити рівні їх готовності до формування інтегрованих професійних знань – базовий (низький), репродуктивно-інтегративний (достатній), продуктивно-інтегративний (високий). 4. З метою підвищення ефективності професійної підготовки майбутніх учителів математики шляхом формування інтегрованих професійних знань була створена модель підвищення ефективності професійної підготовки майбутніх учителів математики на основі інтегративного підходу. Модель відбиває різні структурні компоненти, які відображають реалізацію виділених організаційно-педагогічних умов упровадження інтегративного підходу у професійну підготовку майбутніх учителів математики. Всі елементи моделі між собою взаємопов’язані і взаємодіють, створюючи єдину структуру, забезпечуючи успішне формування інтегрованих професійних знань майбутніх учителів математики. 5. Ефективність запропонованої моделі підвищення ефективності професійної підготовки майбутніх учителів математики перевірено в експериментальному навчальному процесі. Результати експериментального дослідження виявили позитивну динаміку рівнів готовності майбутніх учителів математики до формування інтегрованих професійних знань у студентів експериментальних груп та підвищення мотиваційно-ціннісного, навчально-пізнавального, операційно-діяльнісного показників сформованості у майбутніх учителів математики інтегрованих науково-предметних знань, що пояснюється позитивним впливом складників моделі підвищення ефективності професійної підготовки майбутніх учителів математики, в тому числі, змісту професійної підготовки майбутніх учителів математики та формою його реалізації. 6. З метою з’ясування рівня доцільності впровадження програми інтегративного спецкурсу в навчальний процес вищих педагогічних навчальних закладів проводилося експертне опитування фахівців у галузі освіти, фахівців з дисциплін природничо-наукового циклу підготовки майбутніх учителів математики та методики викладання математики у вищих педагогічних навчальних закладах. Отримані результати експертної оцінки відносної важливості вимог до формування змісту програми спецкурсу “Інтеграція професійних знань майбутніх учителів математики” виявили її високу якість. 7. Результати формувального експерименту та експертної оцінки підтвердили гіпотезу дослідження про доцільність упровадження інтегративного підходу у професійну підготовку майбутніх учителів математики. |