Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Технічні науки / Автоматизовані системи управління та прогресивні інформаційні технології


140. Зянчуріна Ірина Миколаївна. Моделі та методи комп'ютерного навчання з урахуванням індивідуальних здібностей користувачів: дис... канд. техн. наук: 05.13.06 / Національний аерокосмічний ун-т ім. М.Є.Жуковського "Харківський авіаційний ін-т". - Х., 2005.



Анотація до роботи:

Зянчуріна І.М. Моделі та методи комп’ютерного навчання з урахуванням індивідуальних здібностей користувачів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.13.06 – автоматизовані системи управління та прогресивні інформаційні технології. Національний аерокосмічний університет ім. М.Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут», Харків, 2005.

У дисертаційній роботі розв’язано актуальна наукова задача: підвищення ефективності процесу самоосвіти шляхом урахування індивідуальних здібностей користувачів з використанням прогресивних інформаційних технологій дистанційного навчання. Розроблено структурну схему й отримано модель процесу одержання знань. Отримана методика одержання інтегрального показника, який дозволяє враховувати особистісні характеристики того, кого навчають. Запропоновано новий підхід до контролю навчання, що оснований на структуризації знань за рахунок подання досліджуваного матеріалу у вигляді тривимірних інформаційних матриць. Для аналізу результатів тестування за групою користувачів отримана метод комплексного оцінювання знань з використанням головних принципів статистичного контролю за якісними ознаками. Розроблено структуру комп’ютерної системи навчання, що може використовуватися як інструментальна оболонка для створення дистанційних курсів для технічних дисциплін.

У дисертаційній роботі наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової задачі удосконалення та інтенсифікації процесу самоосвіти за рахунок його автоматизації та урахування індивідуальних характеристик осіб, яких навчають.

Основні результати дослідження:

        1. На підставі проведеного аналізу способів застосування інформаційних технологій у навчанні, міжнародних стандартів щодо створення комп’ютерних систем навчання, а саме: ISO/IEC JTC1 SC36, IEEE LTSC, AICC, ADL – SCORM, ARIADNE визначена та обґрунтована область дисертаційного дослідження.

        2. Побудована структурна схема та системна модель процесу комп’ютерного навчання, яка на відміну від існуючих структурує отриманні знання та враховує індивідуальні здібності користувачів для під час організації процесу самоосвіти.

        3. Отримано методику одержання інтегрального показника індивідуальних здібностей, який враховує особистісні характеристики та ментальні здібності користувачів з використанням методів теорії нечітких множин для забезпечення процесу індивідуалізації процесу самоосвіти.

        4. Розроблено методику одержання структурної оцінки знань за рахунок наведення матеріалу, що вивчається, у вигляді інформаційних матриць для подальшої автоматизації процесу навчання та контролю отриманих знань.

        5. Розроблено метод комплексного оцінювання знань на підставі удосконалення статистичного методу одиночного приймального контролю за якісними ознаками, який використовується для оцінки навчальних програм за дисциплінами, що вивчаються при комп’ютерному навчанні;

        6. Одержано методику створення віртуального лабораторного практикуму для технічних дисциплін.

        7. Отримано інструментарій для розробки комп’ютерної системи навчання на підставі отриманих моделей та методик, яка використовується для створення дистанційних курсів.

        8. Результати досліджень впроваджені в навчальний процес для організації процесу самоосвіти на прикладі дистанційного курсу “Автоматизацій технологічних процесів”. Результати досліджень можуть також бути впроваджені для організації процесу атестації та перекваліфікації персоналу у різних освітніх закладах та на підприємствах.

Публікації автора:

    1. Внуков И.П., Зянчурина И.Н. Технология создания виртуального лабораторного практикума для технических дисциплин // Авіаційно-космічна техніка і технологія: Зб. наук. пр. – Х.: Нац. аерокосм. ун-т «Харк. авіац. ін-т», 2002. – Вип. 29. – С. 159 – 163.

    2. Зянчурина И.Н. Разработка информационной системы контроля знаний // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія «Обчислювальна техніка та автоматизація». – Донецьк, 2003. – С. 144 – 149.

    3. Внукова Т.И., Зянчурина И.Н. Система контроля изготовления крупногабаритных деталей летательных аппаратов // Авіаційно-космічна техніка і технологія. Зб. наук. пр. – Х.:Нац. аерокосм. ун-т «Харк. авіац. ін-т» – 2003. – Вип. 1(36). – С. 81- 86.

    4. Внукова Т.И., Зянчурина И.Н. Информационно-управляющая система измерений и контроля для технологического процесса изготовления крупногабаритных деталей // Зб. наук. праць за результатами Міжнародної науково-практичної конференції «Мікропроцесорні пристрої та системи в автоматизації виробничих процесів». – Хмельницький, 2003. – С 24 – 29.

    5. Внуков И.П., Зянчурина И.Н. Информационная модель управления процессом получения знаний при дистанционном обучении // Вісник академії дистанційної освіти. – 2004. – № 2 . – С. 58 – 63.

    6. Внуков И.П., Зянчурина И.Н. Виртуальный лабораторный практикум по курсу «Компьютерные системы управления технологическими процессами» // Академический вестник Международной Академии компьютерных наук и систем 2004.- №14.- С. 72-77.

    7. Внуков И.П., Зянчурина И.Н., Внукова Т.И. Проблемы и подходы к организации дистанционного обучения при изучении технических дисциплин // Сборник докладов и тезисов II Международного форума «Информационные технологии в XXI веке». – Днепропетровск: УГХТУ, 2004. – С. 38 – 41.

    8. Внуков И.П., Зянчурина И.Н. Обработка результатов тестирования знаний студентов на основе стандартов статистического контроля // Тр. Науково-методичної конференції «Впровадження нових інформаційних технологій навчання». – Х.: Нац. аерокосм. ун-т «Харк. авіац. ін-т», 2004. – С 44 – 49.

    9. Зянчурина И.Н. Информационная система поддержки принятия решения при формировании группы со здоровым психологическим климатом и эффективной структурой управления // Тр. Интернет конференции «Творчество молодых в науке и образовании». – М.: МГУИЭ, 2003. – Ч. 2. – С. 99 – 103.

    10. Зянчурина И.Н., Внукова Т.И. Информационно-аналитическая система поддержки принятия решения о формировании коллектива со здоровым психологическим климатом // Збірник тез. IV Міжнародної молодіжної науково-практичної конференції «Людина і Космос». – Дніпропетровськ: НЦАОМУ, 2004. – С. 171.

    11. Зянчурина И.Н., Якушенко С. Анализ математических методов применяемых для управления системой дистанционного образования // Тези доповідей Міжнародної науково-технічної конференції «Інформаційні комп’ютерні технології в машинобудуванні – ІКТМ 2002». – Х.: Нац. аерокосм. ун-т «Харк. авіац. ін-т», 2002. – С. 70.

    12. Зянчурина И.Н., Радченко Т. Оценка результатов тестирования на основе стандартов статистического контроля // Тези доповідей Міжнародної науково-технічної конференції «Інформаційні комп’ютерні технології в машинобудуванні – ІКТМ 2003». – Х.: Нац. аерокосм. ун-т «Харк. авіац. ін-т», 2003. – С. 142.

    13. Зянчурина И.Н. Информационная система тестового контроля знаний // Сб. науч. тр. конференции «Молодежь и наука». – М.: МИФИ. – 2003. – Т.13. – С. 118 – 119.

    14. Зянчурина И.Н. Исследование взаимной корреляции тестовой и традиционной оценки знаний // Тез. докл. Научно-технической конференции молодых ученых факультета «Системы управления летательных аппаратов» «Системы управления – 99». – Х., 1999. – С. 27.

    15. Волегжанин Д.Л., Зянчурина И.Н. Модель получения интегрального инженерно-психологического показателя личностных характеристик и ментального уровня обучаемых // МНТК «Інтегровані комп’ютерні технології в машинобудуванні ІКТМ –2004»: Тези доповідей. – Х.: Нац. аерокосм. ун-т «Харк. авіац. ін-т», 2004. – С. 226.

    16. Обработка данных в АСУ технологическими процессами // И.П. Внуков, И.Н. Зянчурина, В.С. Пигнастая , В.Б. Степанович. – Учеб. пособие по лабораторному практикуму. – Х.: Нац. аэрокосм. ун-т «Харьк. авиац. ин-т». – 2002. – 63 с.

    17. Информационные банковские системы. И.П. Внуков, И.Н. Зянчурина, В.Г. Кучмиев, Т.И. Внукова. – Учеб. пособие по лабораторному практикуму. – Х.: Нац. аэрокосм. ун-т «Харьк. авиац. ин-т». – 2004. – 53 с.