1. Великі водосховища України несуть потенційну загрозу виникнення надзвичайних ситуацій, які пов’язані з катастрофічним затопленням певних територій. Тільки руйнування гребель 6 гідровузлів Дніпровського річкового каскаду може призвести до затоплення територій, на яких проживає понад 1,8 млн. чол. та до серйозних медико-соціальних наслідків. За цих обставин постає актуальна проблема щодо розробки основних принципів організації надання екстреної медичної допомоги постраждалим, яка до теперішнього часу науково не обґрунтована. 2. Для ліквідації медико-санітарних наслідків природних і техногенних катастроф в м. Києві, зокрема катастрофічних затоплень територій міста, створена регіональна служба медицини катастроф, яка включає 183 лікарів і 408 середніх медичних працівників для забезпечення роботи 30 бригад постійної готовності першої черги, 8 бригад постійної готовності другої черги і 530 лікарняних ліжок у лікувальних закладах, що визначені ресурсом ДСМК. Встановлено, що включена до ДСМК кількість лікарів складає 56,6%, середніх медичних працівників 54,8% та лікарняних ліжок 47,4% від нормативних показників, які розроблені і запропоновані МОЗ України. Для надання екстреної медичної допомоги постраждалим створений мобільний шпиталь МНС України. 3. Доведено, що при катастрофічному затопленні території м. Києва, величина і структура санітарних втрат буде залежати від періоду року і часу доби виникнення катастрофи, а також від ряду інших особливостей окремих регіонів. З використанням розробленого комплексу методичних підходів визначено, що при раптовому прориві греблі Київського гідровузла, прогнозна величина санітарних втрат може становити у денний і нічний час теплого періоду року відповідно 954±94 і 1107±97 осіб, а у холодний період року — у 2,1 і 1,6 раза більше. Реалізація розроблених заходів щодо завчасної часткової евакуації населення дозволяє прогнозувати зниження кількості санітарних втрат для денного часу у середньому в 4,0 рази, а для нічного часу в 2,4 раза (р<0,01). При раптовому прориві греблі проведення завчасної часткової евакуації населення дозволяє зменшити кількість цієї категорії постраждалих у денний час в 4,2 раза, а нічний час в 2,6 раза поза залежністю від періоду року (р<0,05). 4. При неможливості проведення евакуаційних заходів питома вага постраждалих, які потребуватимуть екстреної медичної допомоги за життєвими показаннями, у теплий період року протягом доби буде становити у денний час 41,8%, у нічний час — 44,4%, у холодний період року — 36,7%. Встановлено, що серед постраждалого населення у теплий період року екстреної хірургічної допомоги потребують 48,2% осіб у денний час і 50,9% постраждалих у нічний час; екстреної терапевтичної допомоги — відповідно 51,8% і 49,1%. У холодний період року екстреної хірургічної допомоги потребують у денний і нічний час відповідно 46,6% і 48,9% постраждалих, а екстреної терапевтичної допомоги — 53,4% і 51,1%. Доведено, що при варіанті проведення завчасної часткової евакуації питома вага постраждалих, які потребуватимуть екстреної медичної допомоги за життєвими показаннями, як і структура складу постраждалих, які потребуватимуть екстреної хірургічної або терапевтичної допомоги, статистично не відрізняється від аналогічних показників, які отримані за попереднім варіантом. 5. Встановлено, що існуюча кількість бригад постійної готовності першої черги ДСМК спроможна надати медичну допомогу всім постраждалим при завчасній частковій евакуації населення тільки у обсязі першої медичної допомоги, за винятком варіанту виникнення катастрофи у нічний час холодного періоду року. В останньому випадку прогнозна потреба у цих бригадах у 1,4 рази перевищуватиме їх визначену кількість. При раптовому розвитку подій для надання першої медичної допомоги потрібно залучити від 44 до 86% бригад швидкої медичної допомоги, які працюють у місті, що може призвести до різкого погіршення умов надання екстреної медичної допомоги населенню, яке не постраждало внаслідок затоплення. 6. Найбільш обґрунтованим, особливо у випадку неможливості проведення завчасних евакуаційних заходів, є забезпечення надання постраждалим першої медичної допомоги силами підготовленого особового складу аварійно-рятувальних служб немедичного профілю. Одночасно, в цих умовах на медичний персонал бригад постійної готовності першої черги покладається надання долікарської медичної допомоги постраждалим, які знаходяться у тяжкому стані і стані середньої тяжкості. 7. Обґрунтована прогнозна потреба у лікарняних ліжках для надання кваліфікованої медичної допомоги постраждалим внаслідок катастрофічного затоплення. При виникненні надзвичайної ситуації у денний час теплого періоду року ця потреба становитиме 459 ліжок, в т.ч. 45% хірургічного і 55% терапевтичного профілю. У нічний час для госпіталізації постраждалих потреба складає 512 ліжок, в т.ч. 46% хірургічного і 54% терапевтичного профілю, а у холодний період року збільшиться потреба ДСМК у 2,0 рази при тому ж співвідношенні ліжок хірургічного і терапевтичного профілю. 8. Визначено, що існуючий кадровий потенціал системи охорони здоров’я м. Києва є достатнім для надання екстреної медичної допомоги постраждалим при катастрофічному затопленні. Проте його частина, що включена до складу ДСМК територіального рівня, є недостатньою для забезпечення надання екстреної медичної допомоги постраждалим у випадку раптового виникнення надзвичайної ситуації, що вказує на потребу проведення коригування планів медичного забезпечення населення м. Києва з урахуванням цих обставин. 9. Розроблена та науково обґрунтована модель організації екстреної медичної допомоги постраждалим внаслідок катастрофічного затоплення територій м. Києва при певній адаптації придатна для інших великих міст. |