Дисертаційна робота є системним дослідженням організаційно-економічних основ формування ринку свинини, яке полягає у розробленні науково обґрунтованих теоретичних і практичних положень щодо розвязання актуальних проблем його формування. Основні із них дозволяють зробити наступні висновки і пропозиції: Формування ринку свинини в Україні відбувається під впливом дії факторів, які умовно поділяються на динамічні (економічні, організаційно-технологічні, екологічні), і відносно статичні, що не можуть бути змінені в коротко- чи середньостроковому періодах (природно-кліматичні, біологічні, соціально-культурні). При цьому природний, виробничий і науковий потенціал України дозволяє сформувати цивілізований ринок свинини в державі та забезпечити входження України до головних її виробників і експортерів у світі.
2. У відтворенні стада свиней виявлена циклічність його розвитку: середньострокові періоди коливань становлять 4-5, а довгострокові - 10-12 років. Визначені параметри циклічних коливань дозволяють створити науково обґрунтовану систему прогнозування тенденцій розвитку поголів’я свиней та їх чисельності. Закономірності циклів відтворення поголів’я свиней є основою антициклічного регулювання, а тому отримані результати можуть бути використані для розробки сучасної економічної політики у галузі і на ринку свинини. 3. Скорочення поголів’я свиней негативно позначилося на обсягах виробництва і реалізації свинини. Не зважаючи на це, існують можливості для рентабельного ведення виробництва у галузі. Для виявлення цих можливостей запропоновано доповнити методику аналізу досліджуваних проблем за допомогою показника номінальної рентабельності. Його значення, обчислені на прикладі Тернопільської області, становили: у 1999 - 166,6, 2000 - 17,9, у 2001 р. - 7,97 %. Таким чином, виробництво живої ваги свиней в регіоні було б рентабельним при умові досягнення в решти районів області можливих значень максимальної ціни реалізації і мінімальної собівартості продукції, що фактично існують на ринку. 4. Основна кількість свинини, вирощеної сільськогосподарськими виробниками, реалізується поза межами середньогуртового сировинного ринку. Для структури продажу свиней сільськогосподарськими підприємствами характерна різка переорієнтація каналів реалізації протягом 1990-2002 рр. Основним каналом збуту свиней є продаж населенню через систему громадського харчування (включаючи продаж і видачу в рахунок оплати праці) і пряма реалізація на ринку, через власні магазини, ларки, палатки. На їх частку припадає понад 70 % від загального продажу свиней в сільськогосподарських підприємствах, що свідчить про депресивний стан формування товарної пропозиції свинини на ринку. 5. Еластичність пропозиції і попиту від ціни є вищою на продовольчому, ніж на сировинному ринку свинини. В кількісному вимірі ступінь кореляції ціни і пропозиції на продовольчому ринку свинини перевищує аналогічний показник на сировинному ринку майже в 1,5 раза. Фактично це вказує на величину і необхідність демонополізації середньогуртового сировинного ринку. 6. У короткостроковому періоді коливання ціни і пропозиції на продовольчому ринку свинини мають низький ступінь кореляції, а зміна обсягів пропозиції в більшій мірі визначається неціновими факторами і закономірною періодичністю. Вказані закономірності важливо використовувати у розробці маркетингової стратегії підприємств, при прогнозуванні ринкової конюнктури, а також враховувати при оцінці інтересів та поведінки споживачів на ринку свинини в короткостроковому періоді. 7. Як безпосередній засіб формування ринку свинини доцільним є розвиток його інфраструктури. Між ступенем забезпеченості інфраструктурою ринку свинини і трудомісткістю виробництва продукції в свинарстві існує стійкий негативний кореляційний звязок (-0,30). Із збільшенням рівня забезпечення ринковою інфраструктурою зменшується розмір грошових затрат на одиницю продукції і рівень збитковості галузі в цілому. Необхідною і фундаментальною основою ефективної моделі організації ринку свинини є обґрунтування виробничої, обслуговуючої, обмінної та координуючої інфраструктури. 8. Запропоновані концептуальні засади комплексного і ефективного формування ринку на перспективу передбачають не лише стабільність виробництва продукції, а й забезпечення інституційної, функціональної і нормативно-правової складових. При цьому головне завдання успішного формування ринку свинини полягає у сталому збільшенні обсягів виробництва і споживання свинини на душу населення. Для прогнозування циклічних залежностей відтворення стада тварин, виробництва, реалізації і споживання свинини, доцільно використовувати розроблену у дисертації модель, яка дозволяє схематизувати циклічні коливання досліджуваних параметрів ринку свинини і охарактеризувати можливі напрями розвитку прогнозованих економічних процесів в майбутньому. 9. За результатами дослідження запропоновано парадигму взаємозвязків між встановленими циклічними коливаннями на ринку свинини. В її основу покладено принцип детермінації: масове оновлення маточного стада свиней - цикли відтворення - цикли виробництва - цикли пропозиції - цикли попиту. Враховуючи нормативні і фактичні норми споживання свинини, досягнутий рівень виробництва та встановлені тенденції, у дисертації обґрунтовано стратегічні етапи розвитку ринку свинини на перспективу, терміни яких становитимуть відповідно: І етапу - до 2008 р., ІІ етапу - до 2013 р і ІІІ етапу - після 2013 р. Дотримання визначених пріоритетів у формуванні ринку свинини дозволить прискорити досягнення стабілізації виробництва і споживання свинини, забезпечить перехід до економічного зростання, пожвавлення конюнктури і експортно-орієнтованого розвитку ринку. |