Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Біологічні науки / Фізіологія людини і тварин


Ходінов Володимир Миколаєвич. Особливості адаптаційних впливів при заємодії Сеченівського ефекту активного . відпочинку з фізичним тренуванням : Дис... канд. наук: 03.00.13 - 2003.



Анотація до роботи:

Ходінов В. М. Особливості адаптаційних впливів при взаємодії сєченовського ефекту активного відпочинку з фізичним тренуванням.– Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата біологичних наук з спеціальності 03.00.13 – фізіологія людини і тварин. Інститут геронтології АМН Україны, Київ, 2003.

В умовах повторних навантажень, притаманних фізичному тренуванню, сєченовський ефект активного відпочинку (АВ) набуває нових властивостей. Взаємодіючи з процесами втоми і відновлення у фізіологічному механізмі, що забезпечує тренування, він істотно змінює пристосування до фізичних навантажень. При цьому в залежності від інтенсивності активуючої діяльності адаптаційні зміни пролонгуються або акумулюються, значно зростаючи в порівнянні з впливом ізольованого феномена Сєченова. Застосування АВ, який стимулює процес відновлення працездатності, значно зменшує функціональне навантаження на організм в процесі діяльності. Про це свідчить “ефект згашення” реакцій кровообігу і дихання в умовах стандартних фізичних навантажень. В фізіологічному механізмі взаємодії сєченовського ефекту АВ з фізичним тренуванням істотна роль належить стимуляції трофічних процесів у м’язах. Найважливішим результатом застосування сєченовського ефекту АВ в фізичному тренуванні є сприяння формуванню довготривалого адаптаційного ефекту. Застосування АВ у вигляді діяльності нестомлених м’язів в процесі занять фізичним вихованням студентів дозволяє значно підвищити моторну щільність занять, поліпшити функціональний стан серцево-судинної системи і прискорити відновлення розумової працездатності, яка знижується після занять фізичним вихованням.

1. Сєченовський ефект активного відпочинку набуває нових властивостей в умовах повторних навантажень, притаманних фізичному тренуванню. Взаємодіючи з процесами втоми і відновлення у фізіологічному механізмі тренування, він змінює пристосування до фізичних навантажень, істотно (і по-різному в залежності від інтенсивності активуючої діяльності) пролонгуючи або акумулюючи адаптаційний вплив.

2. Одноразове застосування активуючої діяльності в першому інтервалі відпочинку у тренувальному занятті забезпечує пролонгування адаптаційного впливу на наступні 3-5 інтервалів відпочинку, чого не спостерігається за умов пасивного відпочинку. При цьому стимуляція відновних процесів у третьому інтервалі відпочинку або дещо збільшується, або (за умов використання граничної за інтенсивністю активуючої діяльності) істотно знижується.

3. Багаторазове, тобто у всіх інтервалах між навантаженнями тренувального заняття, використання активуючої діяльності забезпечує кумулятивний вплив на адаптацію до рухової активності. При цьому у фізіологічному механізмі тренування значно змінюється взаємна залежність між процесами втоми і відновлення, забезпечуючи послідовне зростання (або зниження – при граничній за інтенсивністю активуючій діяльності) ефективності відпочинку. Динаміка зміни сєченовського ефекту за умов використання активуючої діяльності малої, середньої та значної інтенсивності визначається збільшенням відновної дії відпочинку. При використанні активуючої діяльності граничної інтенсивності реєструється “негативна фаза” сєченовського ефекту, тобто зменшення ефективності відпочинку, яке поступово стає ще виразнішим, знижуючи відновну дію відпочинку в порівнянні з пасивним відпочинком.

4. Посилюючи або послаблюючи (при граничній за інтенсивністю активуючій діяльності) відновні процеси в фізіологічному механізмі тренування, феномен Сєченова може значно змінювати режим повторних навантажень в однократному занятті, підвищуючи його стимулюючу діяльність до рівня тренуючого впливу. Щоденне на протязі місяця тренування м’язів з використанням багаторазових сєченовських ефектів може забезпечити значне (до 46,7-79,4 %) зростання м’язової працездатності, тоді як таке саме тренування з застосуванням пасивного відпочинку значно менше (лише на 37,7%) підвищує працездатність.

5. Використання сєченовських ефектів у довготривалому тренувальному процесі змінює розвиток реакцій кровообігу і дихання в процесі виконання фізичних навантажень, сприяючи “переносу” цих реакцій на початковий період діяльності і послабляючи функціональне навантаження на протязі другої половини роботи. Вплив активуючої діяльності, що стимулює відновлення м’язової працездатності, супроводжується розвитком “ефекту згашення” реакцій кровообігу і дихання в умовах стандартного фізичного навантаження. Це проявляється в економізації приросту кількості серцевих скорочень під впливом активного відпочинку і у відповідних змінах легеневої вентиляції.

6. В фізіологічному механізмі взаємодії сєченовського ефекту з фізичним тренуванням істотна роль належить стимуляції трофічних процесів у стомлених м’язах. В процесі тренування відносний вклад сєченовського ефекту у стимуляцію трофічних процесів у м’язах зростає.

7. Найважливішим результатом застосування сєченовського ефекту активного відпочинку в фізичному тренуванні є стимуляція розвитку довготривалих адаптаційних змін. Проявом цих змін, поряд з економізацією реакцій кровообігу і дихання в умовах дозованих навантажень, є значне збільшення діапазону реакцій цих систем за умов максимальних навантажень.

Публікації автора:

1. Ходинов В. Н. Физиологическое обоснование возможности повышения оздоровительной эффективности физической тренировки за счет использования активного отдыха // Ученые записки Таврического национального университета им. В. И. Вернадского.– 2001.– Т. 14 (53), № 1.– Сер. Биология.– С. 114-116.

2. Ходинов В. Н. Фізіологічний аналіз використання оздоровчих можливостей активного відпочинку у фізичному вихованні студентів // Нові технології навчання: Наук.-метод. збірник Науково-методичного центру Вищої освіти Міністерства освіти і науки України.– Київ, 2001.– Вип. 31.– С. 195-198.

3. Ходінов В. М. Фізіологічне обґрунтування використання активного відпочинку у фізичному тренуванні // Експериментальна та клінічна фізіологія і біохімія: Науково-практичний журнал.– 2002.– № 2 (18).– С. 92-94.

4. Ходінов В. М. Активний відпочинок як додатковий засіб досягнення високого результату в спорті // Молода спортивна наука України: Зб. наук. праць з галузі фіз. культури та спорту.– Львів, 2002.– Т. 2, вип. 6.– С. 245-249.

5. Ходинов В. Н. Физическая тренировка и активный отдых: возможности взаимодействия и условия несовместимости // Актуальні проблеми оздоровчої фіз. культури, спорту дітей інвалідів та валеологічної освіти в навчальних закладах України: Матеріали VI Всеукраїнської наук.-метод. конференції.– Кіровоград, 1998.– С. 12-13.

6. Ходинов В. Н. Физиологический анализ условий повышения эффективности тренировочного процесса за счет активного отдыха // Актуальні проблеми оздоровчої фіз. культури, фізичної реабілітації та валеології у сучасних умовах: Зб. наук. праць Матеріали Кіровоградського держ. пед. університету ім. В. Вінниченка.– Кіровоград, 1999.– С. 228-229.

7. Булич Э. Г., Ходинов В. Н. Взаимодействие физической тренировки и активного отдыха как проблема физиологии и физического воспитания // Актуальні проблеми оздоровчої фізкультури, фізичної реабілітації та валеології у сучасних умовах: Зб. наук. праць Матеріали Кіровоградського держ. пед. університету ім. В. Вінниченка.– Кіровоград, 1999.– С. 239-240.

8. Булич Э. Г., Муравов И. В., Кобза М. Т., Ходинов В. Н. Ближайшие и отдаленные последствия недооценки физического воспитания в университетском образовании // Актуальні проблеми оздоровчої фізкультури, фізичної реабілітації та валеології у сучасних умовах: Зб. наук. праць Кіровоградського держ. пед. університету ім. В. Винниченка.– Кіровоград, 1999.– С. 236-239.

9. Булич Э. Г., Муравов И. В., Новак С. З., Тузинек С. Я., Ходинов В. Н. Нереализованные возможности физического воспитания в современных образовательных системах // Актуальні проблеми оздоровчої фізкультури, фізичної реабілітації та валеології у сучасних умовах: Зб. наук. праць Кіровоградського держ. пед. університету ім. В. Винниченка.– Кіровоград, 1999.– С. 234-236.

10. Ходинов В. Н. Принципы и технология сочетания тренировки с активным отдыхом как условие повышения результативности массового спорта // Олімпійський спорт і спорт для всіх: проблеми здоров'я, рекреації, спортивної медицини та реабілітації: Матеріали четвертого міжнародного наукового конгресу.– Київ, 2000.– С. 443.

11. Ходинов В. Н. Два противоположных подхода к физической тренировке – спортивный и валеологический // Актуальні проблеми оздоровчої фізкультури, фізичної реабілітації та валеології у сучасних умовах: Зб. наукових праць Кіровоградського держ. пед. університету ім. В. Винниченка.– Кіровоград, 2000б.– С. 48-50.

12. Ходинов В. Н. Валеологические проблемы физической тренировки: возможности, ограничения и перспективы // Zdrowie czlowieka w jego egzystencji: Materialy konferencylne.– Elblag, 2000b.– S. 535-544.

13. Chodinow W. Wplyw wypoczynku czynnego i cwiczen fizycznych na postery studentow w nauce // Pedagogika: Prace naukowe.– 2001.– N 1, 7.– S. 102-105.

14. Ходинов В. Н. Физиологическое обоснование применения активного отдыха в занятиях физическим воспитанием студентов // Физическое воспитание и современные проблемы формирования и сохранения здоровья молодежи: Материалы междунар. научной конференции.– Гродно, 2001.– С. 275.

15. Chodinow W. Wykorzystanie wypoczynku czywnego do przedluzenia zawodowej kariery sportowca // Health: Its Essence, Diagnostic and strategies for Improving: Materialy Konferencyjne.– Radom, 2001.– S. 346-349.

16. Ходинов В. Н. Неиспользованные резервы физического воспитания молодежи // Физическое воспитание и современные проблемы формирования и сохранения здоровья молодежи: Материалы международной научной конференции.– Гродно, 2001.– С. 274-275.