Одержані в ході дослідження результати в сукупності вирішують важливе науково-практичне завдання – забезпечення якості продукції на основі соціального управління якістю роботи. Вирішення цього завдання полягає в розробці рекомендацій щодо забезпечення якості вітчизняної продукції на підставі запровадження соціального управління якості роботи працівників. Основні висновки теоретичного та науково-практичного характеру і результати, які одержано в ході проведених досліджень, такі. 1. У роботі показано необхідність теоретичних і методологічних досліджень забезпечення якості продукції, яке пропонується здійснювати на основі методів соціального управління якістю роботи. Уточнено сучасний зміст категорії якість роботи, яку пропонується розуміти як сукупність певних властивостей, що характеризують кінцеві результати роботи трудових колективів і обумовлюють створення продукції, якість якої задовольняє вимогам споживачів. Таке визначення підкреслює значення трудового потенціалу працівників в процесі забезпечення якості продукції, що дозволяє характеризувати якість роботи як соціально-економічну категорію. 2. З метою визначення напрямків забезпечення якості продукції розроблено класифікацію факторів впливу на якість роботи, яка дозволяє дослідити особливості їхньої системної взаємодії та взаємовпливу. Сформована система факторів якості роботи містить техніко-технологічні, організаційні, економічні, ергономічні та соціальні фактори. Показано, що за умови досягнення належного рівня розвитку технологічних, організаційних та інших факторів виробництва головним джерелом підвищення якості продукції є група соціальних факторів, які спрямовані на більш повне використання якісних характеристик трудового потенціалу. 3. За результатами проведеного аналізу комплексу показників, що характеризують якісні результати роботи промислових підприємств м. Хмельницького встановлено, що підвищення якості продукції великою мірою залежить від політики в області соціального управління якості роботи. Обгрунтовано висновок про необхідність активізації внутрішніх резервів забезпечення якості продукції, які пов'язані з розвитком і реалізацією компонент трудового потенціалу. Визначено основні напрямки забезпечення якості продукції з урахуванням принципів управління якістю, які покладено в основу стандартів ISO серії 9000: 2000. 4. З метою практичної реалізації напрямків соціального управління якістю роботи визначено необхідність поєднання положень міжнародних стандартів ISO серії 9000: 2000 з концепцією TQM. Показано, що застосування положень TQM в соціальному управлінні якістю роботи на підприємстві дозволить підвищувати якість роботи працівників за рахунок управління корпоративними процесами та повного використання трудового потенціалу. 5. Дослідження напрямків забезпечення якості вітчизняної продукції здійснено з використанням положень теорії соціального управління якістю роботи. Головна ідея цієї теорії полягає у тому, що активізація творчого потенціалу зумовлюється синергетичною взаємодією працівників у трудовому колективі і є основою забезпечення якості продукції. Отримала подальший розвиток ідея теорії соціального управління якістю роботи шляхом обгрунтування висновку, що підвищення якості роботи працівників повинно відбуватись на підставі досягнення найбільш ефективного управління системою соціальних взаємовідносин у трудовому колективі. Визначено головне завдання соціального управління якістю роботи, яке полягає в управлінні найбільш суттєвими факторами, що впливають на якість роботи із використанням механізмів синергетичної взаємодії працівників. 6. Виділено основні фактори синергетичної взаємодії, до яких пропонується відносити: соціально-психологічну сумісність працівників, соціальну організованість, лідерство, згуртованість та духовну єдність членів колективу. Обгрунтовано взаємодію факторів та показано їхній вплив на якість роботи трудового колективу. Встановлено, що духовна єдність як вищий ступінь прояву якості трудового потенціалу є основною характеристикою синергетичної взаємодії в управлінні якістю роботи і забезпечує ефективну взаємодію всіх її факторів, які обумовлюють створення продукції високої якості. 7. Побудовано структуру синергетичної діяльності працівників, яка розкриває особливості соціальної взаємодії в управлінні якістю роботи на підприємстві. Застосування положень цієї структури передбачає формування нової системи діяльності, яка мотивується потребами у досягненні цілей життя і заснована на стійкому духовному зв'язку працівників. Установлено наявність значного впливу інтелектуальних, духовних і творчих здібностей працівників на якісні показники їхньої роботи. Визначено, що творчість є активним елементом синергетичної діяльності, який пов'язаний із реалізацією духовного потенціалу працівників. Зроблено висновок щодо здійснення соціального управління якістю роботи засобами інтелектуального і творчого вдосконалення працівників у відповідності із запропонованою структурою діяльності. 8. Здійснено оцінку факторів якості роботи за допомогою методу евристичного прогнозування. Його практичне використання в дослідженні показало можливість кількісного зіставлення різнорідних за складом факторів якості роботи та одержання достатньо достовірної їхньої оцінки. Результати статистичної обробки експертних даних дозволили визначити найбільш впливові фактори якості роботи, до яких належать: техніко-технологічний рівень виробництва, професійно-кваліфікаційний склад працівників, творчий потенціал та система взаємовідносин, яка зумовлює синергетичну взаємодію трудового колективу. Розрахунок середніх значень факторів синергетичної взаємодії підтвердив теоретичне положення про те, що духовна єдність членів колективу сприяє реалізації творчих здібностей працівників та якісно впливає на результати їхньої роботи. 9. Запропоновано оцінювати рівень якості продукції на підприємстві та визначати показники, які зумовлюють цей рівень, за допомогою математичної моделі ранжування показників якості продукції. За результатами обробки математичної моделі встановлено безперервність зростання якості продукції на основі підвищення творчої активності працівників та якості їхньої роботи. Побудовано фазовий портрет системи диференційних рівнянь другого порядку, який дозволяє отримати наявну інформацію про рівень якості продукції, що випускається, та визначити напрямки її удосконалення. Здійснено апробацію запропонованої моделі ранжування показників якості продукції, що дозволило виявити динаміку зміни та взаємозв'язок показників творчої активності працівників і якості роботи, а також обгрунтувати їхнє значення у процесі забезпечення якості продукції. |