Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Загальна педагогіка, історія педагогіки і освіти


113. Ельбрехт Ольга Михайлівна. Адаптивне управління навчальним процесом основної школи з поглибленим вивченням предметів гуманітарного циклу: дис... канд. пед. наук: 13.00.01 / Центральний ін-т післядипломної педагогічної освіти АПН України. - К., 2004.



Анотація до роботи:

Ельбрехт О.М. Адаптивне управління навчальним процесом основної школи з поглибленим вивченням предметів гуманітарного циклу. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.01 загальна педагогіка та історія педагогіки. Центральний інститут післядипломної педагогічної освіти АПН України, Київ, 2004.

У дисертації аналізується розвиток управлінської науки, основних теорій управління, зв’язок з ними адаптивного управління, його еволюція. Здійснено системний аналіз діяльності загальноосвітнього закладу як об’єкта управління, зокрема школи з поглибленим вивченням предметів гуманітарного циклу. Визначено характеристики адаптивного управління навчальним процесом в умовах школи, його особливості, виявлено специфіку функцій, структури, технології реалізації. У дослідженні представлено теоретично обґрунтовану й експериментально перевірену модель адаптивного управління навчальним процесом основної школи з поглибленим вивченням предметів гуманітарного циклу, яка містить три основні взаємопов’язані компоненти: змістовний, структурний, технологічний. Показано позитивний вплив упровадженої моделі на процеси взаємоузгодження діяльності, самоорганізації, саморозвитку, оновлення змісту навчального процесу. Розроблено рекомендації щодо підготовки керівників шкіл цього типу до адаптивного управління.

1. Розв’язання проблеми управління навчальним процесом у школах з поглибленим вивченням предметів гуманітарного циклу зумовило необхідність створення системи управління, яка враховувала б мету діяльності цих закладів, їх особливості, була б здатною своєчасно й адекватно реагувати на зміни в суспільстві та в їхньому внутрішньому освітньому середовищі. Таким умовам відповідає адаптивне управління.

2. Наявність елементів адаптивного управління в наявних теоріях і концепціях, позитивний досвід їх використання в практичній діяльності загальноосвітніх навчальних закладів свідчать про поступовий його розвиток. Разом з тим нестача у теорії та практиці моделі цілісної системи адаптивного управління навчальним процесом основної школи з поглибленим вивченням предметів гуманітарного циклу зумовила потребу в її розробленні та теоретичному обґрунтуванні.

3. Розроблена й апробована нами в процесі дослідження модель адаптивного управління навчальним процесом основної школи з поглибленим вивченням предметів гуманітарного циклу відображує пряму залежність між типом загальноосвітнього закладу та специфікою управлінських функцій у ньому, формами, методами роботи з персоналом, структурою управління, технологією його реалізації.

4. Сутність, зміст і завдання адаптивного управління реалізуються в системі взаємопов'язаних функцій: технологічних, або власне управлінських; спеціальних, або діяльнісних; кадрових і функцій матеріально-ресурсного забезпечення.

5. За умов адаптивного управління види управлінської діяльності реалізуються завдяки використанню комплексу традиційних і специфічних методів: формування мотиваційної основи діяльності, рефлексії, саморегуляції, самоорганізації, адаптації тощо. Використання цих методів сприяє підвищенню професійно-фахового рівня вчителів, про що свідчать експериментальні дані. Так, на початку експерименту із 74 учителів 53 (або 71,6 %) мали вищу категорію, звання “Старший учитель”, “Вчитель-методист”. На кінець експерименту показники відповідно зросли: із 72 учителів 61 (або 84,7 %) становили згадані вище категорії, що на 13,1 % більше. У контрольних групах учителів “приріст” виявився від’ємним (-1,4 %).

6. Ефективність реалізації адаптивного управління в основній школі з поглибленим вивченням предметів гуманітарного циклу забезпечується технологіями власне управлінської діяльності, делегування повноважень, інноваційної діяльності, диференційованого навчання, корекційно-розвивальної діяльності, об’єктивного оцінювання, організації підвищення кваліфікації педпрацівників, здійснення додаткової освіти й ігрових технологій. За цих умов система управління стає гнучкішою, посилюється оперативний зворотний зв'язок, коригуються дії та процеси. Внаслідок цього підвищується коефіцієнт ефективності адаптивного управління (Кефу), що підтверджується даними експерименту. До експерименту Кефу дорівнював 0,93 (задовільний рівень), після – Кефу становив 1,82 (добрий рівень). У контрольних школах ці показники істотно не змінилися.

7. Упровадження факторної моделі моніторингу процесів узгодження (в межах базової моделі) створює широкі можливості для відстежування, вимірювання та врахування суб’єкт-суб’єктних і суб’єкт-об’єктних відносин, перетворення їх з потенційної причини конфліктів на рушійну силу розвитку шкільної системи за допомогою механізмів урегулювання адаптивно-адаптувальних процесів.

8. Управління основною школою з поглибленим вивченням предметів гуманітарного циклу на основі використання теоретично обґрунтованої й експериментально перевіреної моделі адаптивного управління навчальним процесом сприяє досягненню оптимального узгодження дій суб’єкт-об’єктів управління, що забезпечує якісне засвоєння учнями стандартів освіти. Цей висновок підтверджується такими даними: абсолютний приріст рівня засвоєння учнями стандартів освіти з гуманітарних предметів становить 9,2 % в експериментальних групах, у контрольних – 1,4 %; співвідносна величина дорівнює 7,8.

9. Реалізація адаптивного управління навчальним процесом в основній школі з поглибленим вивченням предметів гуманітарного циклу потребує спеціальної підготовки її керівників з урахуванням рекомендацій, які містяться в дисертації.

Публікації автора:

1. Ельбрехт О.М. Do you know the history of Ukraine? Комунікативні завдання на уроці англійської мови у 8-му класі середньої загальноосвітньої школи // Іноземні мови. - 2000. – № 4. - С. 62 - 63.

2. Эльбрехт О.М. Пути повышения эффективности упражнений в практике обучения английскому языку // Яз. и лит. в шк. Украинский вестн.: - 2001. – № 3 - 4 (15). – С. 10 - 12.

3. Ельбрехт О.М., Ельбрехт В.В. Focus on Ukraine. English student's book. – Харків: Ранок, 2001. - 72 с.

4. Ельбрехт О.М. Шляхи підвищення ефективності вправ. – Харків: Ранок, 2001. - 32 с.

5. Ельбрехт О.М. Деякі філософські питання соціального управління. – Харків: Ранок, 2001. - 36 с.

6. Ельбрехт О.М. Проблема адаптивного управління в науковій літературі // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. пр. / Редкол.: Т.І. Сущенко (відп. ред.) та ін. - К. - Запоріжжя. - 2002. - Вип. 22. - 362 с. С. 247 - 251.

7. Ельбрехт О.М. Ігрові технології в управлінській діяльності // Організація навчального процесу в умовах післядипломної освіти: Наук.-метод. посіб. для викладачів вузів та ін–тів післядипломної освіти, ФПК, керівників навч. закладів / Редкол.: Г.І. Сорока (гол. ред.) та ін. – Харків - 2002. - 216 с. С. 71 - 77.

8. Ельбрехт О.М. Визначення особливостей спеціалізованої школи з поглибленим вивченням іноземної мови для створення моделі адаптивного управління. // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. пр. / Редкол.: Т.І. Сущенко (відп. ред.) та ін. – К. - Запоріжжя. - 2002. - Вип. 23. - 362 с. С. 190 - 192.

9. Ельбрехт О.М. Зміст адаптивного управління навчальним процесом школи з поглибленим вивченням предметів гуманітарного циклу // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. пр. / Редкол.: Т.І. Сущенко (відп. ред.) та ін. – К. - Запоріжжя. - 2002. - Вип. 24. - 362 с. С. 54 - 59.

10. Ельбрехт О.М. Технологія адаптивного управління навчальним процесом в загальноосвітній школі з поглибленим вивченням предметів гуманітарного циклу. // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. пр. / Редкол.: Т.І. Сущенко (відп. ред.) та ін. – К. - Запоріжжя. - 2002. - Вип. 23. - 362 с. С. 247 - 251.

11. Ельбрехт О.М. Англійська мова. 8 клас. Плани - конспекти уроків. - Харків: Веста: Видавництво “Ранок”, 2003. - 224 с.

12. Ольга Ельбрехт. Наукове обгрунтування і розробка моделі адаптивного управління навчальним процесом основної школи з поглибленим вивченням предметів гуманітарного циклу // Освіта і управління. - 2003. – Т. 6. № 3. – С. 35 – 49.