Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Біологічні науки / Фізіологія людини і тварин


23. Богдановська Надія Василівна. Адаптивні можливості серцево-судинної системи дітей шкільного віку та шляхи їх оптимізації: дис... канд. біол. наук: 03.00.13 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. - К., 2004.



Анотація до роботи:

Богдановська Н.В. Адаптивні можливості серцево-судинної системи дітей шкільного віку та шляхи їх оптимізації. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата біологічних наук за фахом 03.00.13 – фізіологія людини і тварин. – Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, 2004.

Дисертація присвячена вивченню вікових особливостей адаптивних можливостей серцево-судинної системи організму дітей шкільного віку в онтогенезі, пошуку несприятливих періодів адаптаціогенезу, а також експериментальній апробації нового методу розрахунку адаптаційного потенціалу і програми реабілітаційних заходів щодо оптимізації адаптивних можливостей і функціонального стану апарату кровообігу школярів.

Аналіз отриманих експериментальних даних дозволив встановити, що несприятливими періодами істотного погіршення адаптивних можливостей і функціонального стану серцево-судинної системи хлопчиків і хлопців є вікові періоди від 9 до 10 років і від 15 до 16 років, а дівчаток і дівчат – від 8 до 9 років, від 11 до 12 років і від 15 до 16 років.

Експериментальна апробація розробленого автором методу оцінки адаптивних можливостей серцево-судинної системи і програми реабілітаційних заходів дозволила констатувати їх високу ефективність і можливість практичного використання при проведенні масових обстежень і оздоровчих заходів серед дітей шкільного віку.

  1. Наші дослідження показали, що сьогодні спостерігається суттєве зниження адаптивних можливостей серцево-судинної системи організму дітей, підлітків та юнаків шкільного віку, яке пов’язано з несприятливими екологічними та соціально-економічними умовами, недотриманням основних принципів здорового способу життя, низьким рівнем рухової активності та розвитком гіподинамії, що негативно впливають на вікову динаміку цих адаптивних можливостей і потребують об’єктивної оцінки і цілеспрямованої корекції.

  2. Адаптивні можливості і функціональний стан серцево-судинної системи організму дітей від 7 до 18 років розвіваються поступово і нерівномірно, досягають найкращого рівня в юнаків і дівчат у 18 років, при цьому виділяються періоди більш інтенсивного, повільного і критичного розвитку адаптивних можливостей і функціонального стану системи кровообігу, окремо для представників чоловічої та жіночої статі.

  3. У дівчаток і дівчат періодами повільного розвитку адаптивних можливостей і функціонального стану серцево-судинної системи є вік 7-8, 9-11 і 14-15 років, інтенсивного – 12-14 і 17-18 років, а критичного – 8-9, 11-12 і 15-16 років. Серед хлопчиків та юнаків періодами повільного розвитку є вік 7-8, 11-15 і 16-17 років, інтенсивного – 10-11 і 17-18 років, а критичного – 9-10 і 15-16 років.

  4. Аналіз вікової динаміки адаптивних можливостей і функціонального стану серцево-судинної системи школярів 7-18 років, змін цих показників під впливом реабілітаційних заходів був проведений за допомогою запропонованого нами методу кількісної оцінки поточних адаптивних можливостей апарату кровообігу. Цей метод ураховує рівень функціонування серцево-судинної системи, ступінь функціональної напруги її регуляторних механізмів, антропометричні дані і вік обстежуваних, що дозволяє в свою чергу визначити такі можливості в онтогенезі і застосовувати цю оцінку як зворотній зв’язок при проведенні корегуючих засобів.

  5. В порівнянні з відомими показниками адаптаційного потенціалу серцево-судинної системи (АПБ і АПМ), наші дослідження свідчать про наявність більш високих кореляційних зв’язків запропонованого нами показника (АПБГ) з інтегральними параметрами системи кровообігу юнаків і дівчат шкільного віку.

  6. При проведенні серед учнів в умовно “критичні” вікові періоди корекційних заходів виявлено оптимізацію адаптивних можливостей й функціонального стану серцево-судинної системи їх організму, що пов’язано із позитивним впливом розробленої нами реабілітаційної програми.

  7. Проведені дослідження дозволили визначити високу репрезентативність запропонованого нами методу оцінки адаптаційного потенціалу системи кровообігу, ефективність розробленої програми реабілітаційних заходів і можливість їх використання при проведенні масових обстежень і оздоровчих заходів серед дітей шкільного віку.

Публікації автора:

1. Маліков М.В., Богдановська Н.В. Особливості функціонального стану організму юнаків та дівчат різних клімато-географічних регіонів СНД // Наукові записки Тернопільського державного педуніверситету. Серія: Біологія. – Тернопіль, 2001. – №1(12). – С. 80-84. (Здобувач – проведення експерименту, статистична обробка результатів, підготовка матеріалів до друку).

  1. Богдановская Н.В. Особенности функционального состояния и адаптивных возможностей сердечно-сосудистой системы организма детей младшего школьного возраста // Вісник Запорізького державного університету: Збірник наукових статей. Біологічні науки. – Запоріжжя, 2002. – №2. – С. 110-114.

  2. Богдановська Н.В. Про інформативність деяких методичних підходів до оцінки адаптивних можливостей серцево-судинної системи організму дітей молодшого шкільного віку // Вісник Львівського університету. Серія біологічна. – Львів, 2002. – Вип. 31. – С. 249-255.

  3. Богдановська Н.В. Особливості функціонального стану і адаптивних можливостей серцево-судинної системи організму дітей старшого шкільного віку // Наукові записки Тернопільського державного педуніверситету. Серія: Біологія. – Тернопіль, 2002. – №4(19). – С. 65-69.

  4. Богдановська Н.В. Адаптивні можливості серцево-судинної системи організму дітей середнього шкільного віку // Вісник Київського національного університету: Збірник наукових статей. Біологічні науки. – Київ, 2003. – Вип. 39-41. – С. 31-33.

  5. Богдановська Н.В. Вивчення адаптивних можливостей серцево-судинної системи організму юнаків та дівчат старшого шкільного віку // Науковий вісник Ужгородського державного університету. Серія Біологія. – Ужгород, 2003. – №12. – С. 167-170.

  6. Богдановська Н.В. Адаптивные возможности организма школьников в неблагоприятных экологических условиях крупного промышленного региона // Дніпропетровський університет. Серія: Біологія. – Дніпропетровськ, 2004. – №12. – С. 3-7.

  7. Богдановская Н.В., Маликов Н.В. Физическая реабилитация детей школьного возраста со сниженными адаптивными возможностями сердечно-сосудистой системы организма // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. Біологічні науки. – Харків: ХХПІ, 2004. – №7. – С. 95-104. (Здобувач – проведення експерименту, статистична обробка результатів, підготовка матеріалів до друку).

  8. Патент на винахід 66575 Україна, МПК 7 А61В5/02. Спосіб визначення рівня систолічного об’єму крові. / Маліков М.В., Богдановська Н.В. Запорізький державний університет. - №2003077045; Заявл. 28.07.2003; Опубл. 17.05.2004, Бюл. №5. – 6 с. (Здобувач – підготовка первинних матеріалів, статистична обробка результатів, підготовка матеріалів до друку).

  9. Патент на винахід 67500 Україна, МПК 7 А61В5/02. Спосіб визначення адаптаційного потенціалу серцево-судинної системи організму. / Богдановська Н.В., Маліков М.В. Запорізький державний університет. - №2003109072; Заявл. 07.10.2003; Опубл. 15.06.2004, Бюл. №6. – 8 с. (Здобувач – ідея винаходу, підготовка первинних матеріалів, статистична обробка результатів, підготовка матеріалів до друку).

  10. Лиходед В.С., Лиходед Я.В., Богдановская Н.В., Тихонова Н.Н. Валеоцентрическая модель школы // Сучасні досягнення валеології та спортивної медицини / Тези доповідей VI Міжнародній науково-практичній конференції. – Одеса, 2000. – С. 124. (Здобувач – аналіз літературних даних, організація та проведення експерименту, підготовка матеріалів до друку).

  11. Лиходед В.С., Лиходед Я.В., Богдановская Н.В., Тихонова Н.Н., Соколова О.В. Методологические и практические аспекты превентивной реабилитации школьников // Актуальні проблеми фізичної культури та спорту в сучасних соціально-економічних і екологічних умовах / Тези доповідей Міжнародній науковій конференції. – Запоріжжя, 2000. – С. 66-69. (Здобувач – участь у проведенні експерименту, статистична обробка результатів, підготовка матеріалів до друку).

  12. Лиходед В.С., Богдановская Н.В., Лиходед Я.В., Клопов Р.В. Прогностическая значимость адаптационного потенциала системы кровообращения при валеоцентрическом обследовании детей и подростков // Адаптаційні можливості дітей та молоді / Тези доповідей ІІІ Науково-практичній міжнародній конференції. – Одеса, 2000. – С. 49-52. (Здобувач – аналіз літературних даних, організація та проведення експерименту, статистична обробка результатів дослідження, підготовка матеріалів до друку).

  1. Маликов Н.В., Богдановская Н.В., Сватьев А.В. Использование современных методов определения адаптивных возможностей сердечно-сосудистой системы организма при оценке здоровья детей школьного возраста // Здоровье человека / Тезисы докладов Ш Международного конгресса валеологов. – Санкт-Петербург, 2002. – С. 139-140. (Здобувач – проведення експерименту, підготовка матеріалів до друку).

  2. Маликов Н.В., Богдановская Н.В. Учет адаптивных возможностей организма как важный фактор эффективности реабилитационных мероприятий // Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві / Тези доповідей Міжнародній науково-практичної конференції. – Луцьк, 2002. – С. 96-97. (Здобувач – організація та проведення експерименту, статистична обробка результатів дослідження, підготовка матеріалів до друку).

  3. Маликов Н.В., Лиходед В.С., Богдановская Н.В., Лиходед Я.В., Князюк О.М. Новые подходы к оценке адаптивных возможностей и физического здоровья детей младшего школьного возраста // Адаптаційні можливості дітей та молоді / Тези доповідей ІV Міжнародній науково-практичній конференції. – Одеса, 2002. – С. 48-49. (Здобувач – участь у проведенні експерименту, статистична обробка результатів дослідження, підготовка матеріалів до друку).

  4. Богдановська Н.В. Особливості адаптивних можливостей серцево-судинної системи організму школярів в онтогенезі // Особливості формування та становлення психофізіологічних функцій в онтогенезі / Тези доповідей ІІІ симпозіумі. – Черкаси, 2003. – С. 16.

  5. Маликов Н.В., Богдановская Н.В., Кузнецов А.А. О новых методических подходах к оценке адаптивных возможностей сердечно-сосудистой системы организма // Вариабельность сердечного ритма: теоретические и прикладные аспекты / Тезисы докладов Международного симпозиума. – Ижевск, 2003. – С. 132. (Здобувач – організація та проведення експерименту, підготовка матеріалів до друку).