Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Філософія науки і техніки


Марчук Михайло Георгійович. Аксіологічний потенціал наукового знання: поняття, структура, спосіб актуалізації: дисертація д-ра філос. наук: 09.00.09 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. - К., 2003.



Анотація до роботи:

Марчук М. Г. Аксіологічний потенціал наукового знання: поняття, структура, спосіб актуалізації. – Рукопис.

Дисертація на здобуття вченого ступеня доктора філософських наук зі спеціальності 09.00.09 – філософія науки. Київський національний університет імені Тараса Шевченка. Київ, 2003.

Дисертація присвячена дослідженню ціннісного потенціалу знання. Висвітлюються важливі загальнотеоретичні питання, пов’язані з аксіологічною проблематикою сучасної філософії та методології науки. У центрі уваги автора – феномен аксіологічного потенціалу наукового знання, його природа, внутрішня структура, процес актуалізації в контексті проблем епістемології, загальної теорії цінності, філософії та методології науки. Осмислюються витоки, актуальність і світоглядні передумови постановки проблеми, сутність і методологічні можливості потенціалістичного розуміння цінності, сфера його теоретичного та практичного застосування в наукознавстві.

Розробляється модель аксіосфери культури, яка розширює можливості змістовного дослідження ціннісних аспектів наукового знання. По-новому трактується взаємозумовленість аксіологічних (епістемічних, етичних, естетичних) потенцій знання, необхідність їх узгодженої реалізації в процесі наукового дослідження, що випливає з ідеї гармонійного співвідношення Істини, Добра, Краси в системі ціннісних орієнтацій вченого та розуміння реальної небезпеки гіпертрофованого розвитку в якомусь одному напрямі.

Здійснено спробу реабілітувати інтуїтивно-підсвідому, не завжди явно виражену релігійну, сакрально-метафізичну потенцію методологічного мислення вченого, зумовлену потребою гармонізації віри і знання та пов’язану з інтенцією на цінність абсолютного Блага – кінцевої мети і вищого смислу всіх актів самоствердження людини у світі. Показано плідність, ефективність і практичну значущість аксіологічної теорії знання в процесі переосмислення завдань освіти і виховання, вирішальне значення ціннісного потенціалу мислення в конструюванні загальнонаукової картини світу на засадах еволюціонізму тощо.