Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Діалектика і методологія пізнання


Шарипін Андрій Вікторович. Антропологізм і когнітивна семантика : Дис... канд. наук: 09.00.02 - 2008.



Анотація до роботи:

Шарипін А.В. Антропологізм і когнітивна семантика. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.09 - філософія науки. Центр гуманітарної освіти НАН України. – Київ, 2007.

Дисертація присвячена розробленню концепції інтертеоретичних структур когнітивного простору людини. Аналізуються причини, що протидіють інтегруванню феномена цілісності у простір міждисциплінарного дискурсу. Метатеоретичне виродження ліній демаркації стає наслідком епістемологічної невизначеності філософського антропологізму. Розроблення інтертеорії когнітивної дії усталює апроксимацію до синтетичної філософії людини та дозволяє виявити межі інтеграції антропологічного принципу. Особистість як інтенціональна система організована згідно з принципом редукції до стану невизначеності (мережна архітектура). Активні і пасивні наміри подвійно ущільнюють каузальні зв'язки світу. Поле когнітивної взаємодії семантичного вузла в життєвому світі оформляється за допомогою інтенціональної геометрії. Геометричну форму інтенцій, правила їх посилення, інваріанти фіксують когнітивні наміри природничих наук, когнітивні теорії мови, моралі, суспільства, комунікації. Можливість їх практичного впровадження досліджується на прикладі еволюції поглядів на природу «ефіру» (вкладеність семантичних мереж концептів). Відображення інтертеоретичних структур науки та філософії ілюмінує «інтеграційні границі» особистості: цілісність монади інтенціонального вузла, діади каузальних інтенцій світу і тріади когнітивних інтенцій тіло-інтенція-свідомість.

На основі інтертеоретичного узагальнення семантики когнітивних наук на тлі принципу антропологізму обґрунтовані умови достатності складових компонент інтертеоретичної структури: інтенціональної установки, що усуває полісемію міждисциплінарного дискурсу і каузальної мережі людських намірів як одної з перспективних моделей зв’язків доступної і недоступної семантики життєвого світу. У такий спосіб реалізований конструктивний підхід до проблеми синтезу a prіorі. Концептуальним моментом є розкриття принципу модельного згортання інтенціональних структур на континуумі Кантора [0,1] та з’ясування умов їх відчуження у світ. Дослідження проведено шляхом послідовної експлікації загальних проблем філософії і науки у форматах цілісного світосприйняття (семантика, космологія, антропологізм). Обговорено умови інтертеоретичного синтезу семантики життєвого світу на основі інтенціональної геометрії тіла і свідомості. Це дозволило зробити наступне.

– доведено, що причиною якісної розбіжності нормативно-ціннісних орієнтирів філософії та науки, а також діахронії в семантичній організації їх концептів є перш за все інтенціональна неспівмірність стилів тілесної і свідомої дії, що зумовлює певний конструктив у проеціюванні гносеологічних, епістемологічних і методологічних проблем сучасних дисциплін на єдиний інтенціональний простір когнітивної семантики;

– обґрунтовано, що репрезентація антропологізму в когнітивних науках, а також його модельне відтворення аксіоматичними системами точних і природничих наук має набути властивостей інтертеоретичного узагальнення, якщо вбачати в людині континуум особистісно-орієнтованої семантики, який відтворює власну інтенціональну цілісність шляхом згортання й утримання когнітивних структур, які він сам продукує;

– з’ясовано, що дійти певної синхронізації між альтернативами світу, спроектованими на мову, можна шляхом відтворення номотетичного виміру антропологізму і визначення його меж, у дисертації ця апроксимація реалізована в моделі «семантичного словника», інтенціональна структура якого ущільнюється внаслідок конкуренції когнітивних пропозицій свідомості з асоціативними мережами тіла за домінування у відтворенні каузальних мереж життєвого світу;

– обґрунтовано антропологічну сумірність геометричної мови з семантичним простором когнітивних інтенцій особистості завдяки порівняльному аналізу історії розвитку інтенціональної геометрії (стоїчна пневматика, її номіналістичні доробки) з просторовими і часовими формами сприйняття людини, притаманними її чуттєвості. Інтенціальна установка, спрямована на тілесну і свідому рівновагу, виявляється індиферентно відкритою до проявів спонтанності.

– доведено, що гармонізація мотиваційної цілісності людини відбувається завдяки унікальному особисто-орієнтованому переплетенню каузальних мереж тілесного і свідомого на взірець «семантичного вузла» інтенцій; проаналізовані феномени діахронії і синхронії в організації «семантичного вузла»: життя як прагнення до цілісності, замикання каузальності (семантичний вузол), смерть як прагнення до однорідності – до її виродження (семантична мережа).

Публікації автора:

1. Шарипін А.В. Антропологічний аспект репрезентантів фізичної реальності / А.В. Шарипін // Політологічний вісник. Зб-к наук. праць: № 15. – К., 2003. – С.63-73.

2. Методология и семантика современной теории света: тези виступів учасників Міжнародної наукової конференції [“Наука. Синергетика. Освіта”], (Суми, 22-23 вересня 2005 р.) / Суми: СумДПУ ім.А.С.Макаренка, 2005. – 138 с.

3. Шарипін А.В. Геометрія семантичних мереж і феномен людини / А.В.Шарипін // Мультиверсум. Вип. 56. – К., 2006. – С.121-134.

4. Антропологическая конфигурация семантических пространств: сборник тезисов, докладов V международной конференции [«Пространство и время: физическое, психологическое, мифологическое»], (Москва, 2-3 июня, 2006 г.) / М: «Новый Акрополь», 2006. – 250 с.

5. Шарыпин А.В. Континуум когнитивной семантики / А.В.Шарипін // Нова парадигма. Вип.62. – К.: Видав. НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2007. – С. 43-51.

6. Шарыпин А.В. Философия и наука: перспективы геометрической унификации / А.В.Шарипін // Інтелект. Особистість. Цивілізація. Збірник наукових праць. Вип. 5. – Донецьк: ДонНУЕТ, 2007. – С.231-237.