Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Загальна педагогіка, історія педагогіки і освіти


8. Аносов Іван Павлович. Антропологізм як чинник гуманізації освіти (теоретико-концептуальні основи): дис... д-ра пед. наук: 13.00.01 / Національний педагогічний ун- т ім. М.П.Драгоманова. - К., 2004.



Анотація до роботи:

Аносов І.П. Антропологізм як чинник гуманізації освіти (теоретико-концептуальні основи). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. – Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, Київ, 2004.

Дисертацію присвячено дослідженню теоретико-концептуальних основ антропологізму як чинника гуманізації освіти. За допомогою аналізу характерних ознак антропологізму в контексті генези загальної педагогіки та історії педагогіки конкретизовано його місце в педагогічних принципах. У процесі дослідження антропологізму в гуманізації освіти з’ясовано, що врахування цього чинника впливає на цілеспрямованість педагогічного процесу, вибір його змісту, засобів і форм навчання і виховання в конкретній педагогічній системі, шляхів реалізації диференційованого й індивідуального підходів у педагогічному процесі.

У дисертації з’ясовано особливості сучасного антропологізму, розкрито його роль у гуманізації освіти, визначено культурологічні, соціально-психологічні аспекти антропологізму як освітнього чинника, проаналізовано педагогічний досвід реалізації антропологічного підходу в гуманістично орієнтованих інноваціях, встановлено принципи і критерії реалізації педагогічного антропологізму в цих інноваціях і в підготовці вчителя.

Отримані в ході дослідження дані можуть бути використані при розробці освітніх стандартів, навчальних планів, змісту і методів освітньої діяльності, у процесі підготовки майбутнього вчителя до реалізації гуманних основ освіти.

У дисертації здійснено теоретико-концептуальне обґрунтування антропологізму як чинника гуманізації освіти, доведено, що антропологічний підхід є стратегією освітніх перетворень, а антропологічний дискурс – стрижнем широкомасштабних дослідницьких і практичних програм демократизації освіти України.

  1. Здійснений аналіз еволюції антрополого-гуманістичної рефлексії і системний аналіз процесу гуманізації освіти з позицій антропологізму дозволив встановити, що антропологізм суттєво змінився як за змістом, формами, методами дослідження, так і за результатами процесу осягнення внутрішнього і зовнішнього світу людини. Сучасний антропологізм у пошуках причин рушійних сил самовдосконалення людини й характеру творення нею свого буття спирається на розуміння іманентної логіки розвитку духовності як основної якості людини, що визначає інші якості і поєднує їх в єдину цілісність. Духовність у контексті гуманістичного бачення розуміється як сутнісна характеристика й означається ідеальністю, суб’єктивністю, активністю, відносною незмінністю тощо. Саме тому антропологізм стає методологічним обґрунтуванням стратегії зміщення пріоритетів з формування особистості на її розвиток і саморозвиток, на розвиток психічних, фізичних, інтелектуальних, моральних і інших сфер особистості на різних напрямках модернізації освіти: диверсифікації, індивідуалізації, диференціації, гуманізації навчання і виховання.

Відповідно до завдань дослідження уточнена й доповнена дефініція антропологізму як педагогічного поняття, оскільки антропологізм у сучасній освітній реальності не можна вважати тільки поглядом, принципом, сукупністю концепцій. Достатній обсяг синтезованого антропологічного знання, гостра потреба в технологіях його реалізації й отримання нового знання про особистість, яка навчається, обумовлюють визнання антропологізму загальнонауковим способом вивчення розвитку людини у процесі навчання і виховання крізь призму відповідності цього процесу біо-соціо-духовній природі того, хто навчається. Цей спосіб створює умови для масштабного дослідження Homo еducandus з позицій онтогенезу, філогенезу й антропогенезу, оскільки дає можливість здійснювати дослідження людини, яка навчається, конкретними методами в конкретному освітньому середовищі і є підставою для визначення антропологізму як методологічного підходу в освіті.

  1. На основі осмислення педагогічних, філософських, соціально-культурних аспектів антропологізму доведено, що антропологічний підхід як продукт інтеграції антропологічного знання філософії, психології, педагогіки й інших наук про учня як цілісну істоту, повноцінного представника виду Homo sapiens, повноправного учасника виховного процесу сприяє розв’язанню освітніх завдань гуманістичної спрямованості, оскільки становить собою концепцію сучасного педагогічного знання, науково-методологічну основу гуманістичного світогляду й гуманізації в цілому, теоретичне обґрунтування освітніх новацій, інновацій і наукових педагогічних досліджень.

  2. Вивчення антропологічних положень про людину як високоорганізовану, біопсихосоціальну, духовну істоту дає підстави вважати базовими якостями людини її природність (зв’язок з довкіллям, наявність системи біологічних якостей); соціальність (зв’язок з соціальним середовищем, наявність системи соціальних якостей); духовність (зв’язок з культурним середовищем, наявність системи духовних якостей). Антропологізм, підкреслюючи наявність у людини типових і конкретних якостей, її унікальність, неповторність, складність, незавершеність становлення, а також акцентуючи увагу на прогресивному розвитку людини, що виявляється в прагненні підвищення якості й рівня її життя, у зростанні особистої свободи, сприяє зміні ціннісного визначення змісту, цілей, засобів навчання і виховання відповідно до створеного антропологічним знанням повноцінного образу людини.

  3. Визначення сутності сучасного антропологізму в освіті як системно інтегрованої методології педагогіки й саморозвитку особистості з діалектичною єдністю освіти як біосоціодуховновідповідного соціально-педагогічного феномена й особистості, яка навчається і має можливості самореалізації і впливу на усі складові освіти надало можливість розглянути гуманізм як педагогічну стратегію освітніх перетворень, у яких людина є найвищою цінністю і в яких технологічно реалізуються повага, любов, рівність тощо. Антропологічний принцип цілісності людини доповнює гуманізм коеволюційною домінантою, визнанням генетичного пріоритету природи відносно суспільства, екологічного і морального імперативу.

  4. Ретроспективний аналіз антропологічних концепцій освіти і світового та вітчизняного досвіду показав, що антропологічні розробки теоретичного і практичного плану збагатили загальну педагогіку принциповими положеннями про розвиток повнофункціональної людини в процесі навчання і виховання, технологіями та методами, природо-соціо-культуровідповідними людині, яка навчається, і довели, що природна сензитивність людини до виховання буде використана педагогікою лише тоді ефективно, коли виховання буде природовідповідним.

Традиція антропології щодо освітньої рефлексії забезпечила виникнення інтегрованого знання про людину, яка навчається, - педагогічної антропології як наукової галузі зі специфічним предметом дослідження – особистістю того, хто навчається, у контексті діалектичної єдності впливу освіти на Homo еducandus і впливу її природи на мету, зміст, форми і методи соціалізації.

Педагогічна антропологія доводить, що сучасні освітні зміни неможливі без визнання положень, які детермінують результати педагогічної дії: розвиток кожної людини містить в собі як процеси, що повторюють її еволюцію як виду, так і такі, що мають індивідуальну історію власне цієї людини, що, в свою чергу, неоднозначно впливає на результати соціалізації. Природа людини, а саме її онтогенез, залежить від комплексу механізмів, які впливають на розвиток всього живого (космічні явища, активність сонця, еволюційні закономірності тощо). А як істота соціальна і духовна людина залежить від специфічно людських видових особливостей (активність, розумність, духовність, соціальність тощо), тому для оптимального розвитку особистості педагогіка повинна надати можливість їй бути активною як у фізичному, соціальному, так і в духовному плані.

Принцип природовідповідності вимагає від педагогів створення умов для повноцінного життя людини, оскільки кожен період має власну цілісність і цінність, а педагогічна діяльність повинна бути виключно своєчасною і адекватною, тому що розвиток людини, хоча й поділяється на окремі періоди, є цілісністю. У процесі розвитку змінюється вся людина (фізичний організм, свідомість, воля, духовність тощо), а не тільки психіка й інтелект, а “діалогічна” природа дитини вимагає перетворення кібернетичних управлінських систем на синергетичні, суб’єкт-суб’єктні моделі організації освітнього середовища.

  1. Антропологічний підхід, дав можливість встановити, що найбільш адекватною до антропологічно спрямованих навчання і виховання є особистісно орієнтована освіта, оскільки вона спирається на такі принципи саморозвитку учня, як: відповідність педагогічного впливу природі дитини; культуровідповідність (культура виховання і виховання культурою); соціовідповідність (створення сприятливих соціальних умов для успішного розвитку й саморозвитку дитини); амбівалентність (організація педагогічного впливу, який узгоджено з мінливими природними й внутрішньоособистісними умовами); гуманізм у вихованні.

  2. Розроблено критерії реалізації педагогічного антропологізму в гуманістично орієнтованих інноваціях, до яких віднесено: усвідомленість гуманістичних цілей і завдань освіти з акцентуванням на розвиток і саморозвиток особистості, яка навчається і яка навчає; методологічна й гуманістична зумовленість загальнокультурних компонентів у змісті, формах, методах навчання й виховання; поширення контексту науково-предметного, процесуального, аксіологічного, особистісного компонентів освіти за рахунок диференціації, індивідуалізації, диверсифікації, безперервності; перехід від суб’єкт-об’єктної моделі управління педагогічним процесом до суб’єкт-суб’єктної, діалогічної форми організації навчання і виховання і створення освітніх умов, що спонукають до розвитку й реалізації психічної, соціальної і фізичної активності особистості; сформованість освітнього мислення педагогів, зорієнтованого на збереження й удосконалення природи людини, яка навчається, на її власний саморозвиток і зростання.

  3. На основі концептуального аналізу процесу підготовки вчителя до гуманістично орієнтованої діяльності окреслено методологічні засади антропологічного педагогічного мислення. Критеріями реалізації педагогічного антропологізму в методологічній підготовці вчителя визначено: оволодіння майбутнім педагогом синтезованим антропологічним знанням, яке відповідає особистій програмі саморозвитку; інформаційне забезпечення процесу антропологічної підготовки вчителя; створення умов для креативності й активності в педагогічній діяльності; оптимізація навчальних планів і програм; інтеграція зусиль усіх підрозділів освіти, спрямованість педагогів на реалізацію особистісно зорієнтованих підходів до навчання. Організована на антропологічній методології підготовка студентів сприятиме розв’язанню завдань індивідуалізації навчання, широкому використанню комп’ютерних технологій, впровадженню інновацій у практику всіх рівнів освіти кредитно-модульної системи, отримання наукової педагогічної інформації на рівні входження в європейський освітній простір, що підкреслюється у документах і програмах Болонського процесу.

Дослідження не вичерпує всіх аспектів антропологізму як чинника гуманізації освіти. При подальшій розробці цієї проблеми є потреба звернути увагу на те, що основними стримувальними моментами у перспективних дослідженнях антропологізму є нескоординованість зусиль дослідницьких груп, які працюють у різних галузях гуманітарно-педагогічного знання; локальний характер, “подрібненість” вивчення освітнього процесу дитини, що відводить від бачення цілісної структури реалізації антропологічного підходу.

Подальшими напрямками дослідження антропологізму можуть бути: проблеми розвитку дитини у дошкільному періоді, оскільки значні антропологічні навантаження можна зафіксувати тільки в перші роки її життя і через антропогенез можна індексувати виміри, які необхідні для вивчення психології учня; розробка теорії емпіричного еволюціонізму, асоціативної концепції навчання, зоопсихологічної концепції про стадії і рівні розвитку психіки людини й поведінки тварин, що відкриє можливість проведення кросс-культурних порівняльних досліджень етологічного аспекту антропологічного підходу тощо.

Публікації автора:

I. Монографії:

  1. Аносов І.П. Сучасний освітній процес: антропологічний аспект: Монографія. – К.: Твім інтер, 2003. – 391 с.

  2. Аносов И.П., Никишенков А.А. Антропология и традиционные формы общения. – М: «ИФРЭ», 2001. – 244 с. (внесок здобувача – 50%).

  3. Аносов І.П., Афанасьєва Л.В., Арабаджі О.С. та ін. Етнокультурні процеси в Запорізькому краї у XIX-XX ст. – Мелітополь-М.: Скрипторий, 2001. – 176 с. (внесок здобувача – 30%).

  4. Аносов І.П., Афанасьєва Л.В., Арабаджі О.С. та ін. Етнокультурні та етноантропологічні чинники в регіональному контексті: на прикладі історії Запорізького краю XIX-XX ст. – Мелітополь-М.: Скрипторий, 2002. – 196 с. (внесок здобувача – 50%).

  5. Аносов И.П., Дубровский Д.И., Кулешов С.В. Человек в антропологическом измерении. – Мелітополь-М.: Скрипторий, 2002. – 400 с. (внесок здобувача – 30%).

  6. Аносов И.П., Жильцов Н.А., Кулешов С.В., Неборский М.Ю., Элькин М.В. Интернет: социоантропологический аспект. – М.-Мелитополь: Скрипторий, 2002 – 120 с. (внесок здобувача – 60%).

  7. Аносов І.П., Кулєшов С.В., Римаренко Ю.І. та ін. Джерела української гуманітарної думки. Науково-просвітня книга. – К.-Мелітополь. – М.: “Слов’янський діалог”, 2002. – 434 с. (внесок здобувача – 50%).

II. Навчальні посібники:

  1. Аносов І.П., Хоматов В.Х. Анатомія людини. Навчальний посібник. – К.: Вища школа, 1995, 192 с. (внесок здобувача – 50%).

  2. Аносов І.П., Хоматов В.Х Словник анатомічних термінів. Посібник. – К.: Вища школа, 1997, 160 с. (внесок здобувача – 50%).

  3. Аносов И.П., Кулинич Л.Я. Основы эволюционной теории: Учебное пособие. – К.: Твім інтер, 1999. – 288 с. (внесок здобувача – 60%).

  4. Аносов І.П., Хоматов В.Х. Анатомія людини у схемах. Навч. наоч. посібник. – К.: Вища школа, 2002, 191 с. (внесок здобувача – 60%).

  1. Аносов И.П., Золотова Т.Е. Основы гистологии. Учебное пособие. – К.: Твім інтер, 2002, 316 с. (внесок здобувача – 70%).

  2. Аносов И.П., Кулинич Л.Я., Кулинич Р.Л., Гавенаускас Б.Л., Мацюра А.В. Курс истории биологии. Учебное пособие. – К.: Твім інтер, 2003. – 440 с. (внесок здобувача – 30%).

  3. Аносов І.П., Болотін Ю.П., Окса М.М. Витоки шкільництва та вищої педагогічної освіти в Мелітополі. – К.: Твім інтер, 2003. – 107 с. (внесок здобувача – 50%).

III. Статті у провідних фахових виданнях, затверджених ВАК України:

  1. Аносов І.П. Зміст освіти: Антропологічний аспект // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. пр. – Харків: ХДАДМ (ХХПІ), 2002. – №6. –С. 35-42.

  2. Аносов І.П. Антропологічний підхід як детермінанта сучасних освітніх змін // Постметодика. – 2002. – №7. – С. 4-6.

  3. Аносов І.П., Сіднєв Л.М. До питання про антропологічну сутність змісту освіти // Постметодика. – 2002. – №8. – С. 178-181. (внесок здобувача – 60%).

  4. Аносов І.П. Людина в інтернет-технологічному освітньому процесі: до постановки проблеми // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. пр. – К.-Запоріжжя, 2002. – Вип. 24. – С. 133-139.

  5. Аносов І.П. Антропологічний підхід у творчості Г. Сковороди і М. Гоголя // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. пр. – К.-Запоріжжя, 2002. – Вип. 25. – С. 228-233.

  6. Аносов І.П. Людинознавство як основа антропологізації сучасного освітнього процесу // Теоретичні питання освіти та виховання: Зб. наук. пр. – К.: Вид. центр КДЛУ, НМАУ, 2002. – Вип. 23 – С. 15-18.

  7. Аносов І.П. Проблеми методології педагогіки: антропологічний аспект // Гуманітарні науки. – 2002. - №2. – С. 191-194.

  8. Аносов І.П. Український вчений-антрополог Федір Вовк // Nad Wisla i Dnieprem. Polska i Ukraina w przestrzeni europejskiej – przeszlosc i terazniejszosc. – Torun-Kijow. – 2002. - № 1. – S. 343-345.

  9. Аносов І.П. Педагогічна антропологія на шляху реформування сучасних освітніх систем // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. пр. – К.-Запоріжжя, 2003. – Вип. 26. – С. 12-21.

  10. Аносов І.П. Педагогічне вчення А.С. Макаренка як інноваційний напрям антрепренерської освіти // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. пр. – Харків: ХДАДМ (ХХПІ), 2003. - №4. – С. 83-90.

  11. Аносов І.П. Проблеми методології педагогіки на шляху реформування освітніх систем // Постметодика. – 2003. - №1. – С. 9-13.

  12. Аносов І.П. Про сучасні антропо-педагогічні аспекти та культурно-соціальні тенденції суспільного розвитку // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер.: Педагогіка-психологія. – Вип. 5. – К.: Пед. преса, 2003. С. 3-12.

  13. Аносов І.П. Антропологічний фактор як системоутворюючий елемент освітнього процесу // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. пр. – Харків: ХДДАМ (ХХПІ), 2003. №12. – С. 36-44.

  14. Аносов І.П. Особливості та принципи християнської педагогіки // Зб. наук. пр. Уманського держ. пед. ун-ту ім. П. Тичини. – К.: Наук. світ, 2003. – С. 6-13.

  15. Аносов І.П. Педагогічна антропологія в українсько-російському дослідницькому проекті // Гуманітарні науки. – 2003. - №2. – С. 17-21.

  16. Аносов І.П. Формування методологічної культури педагога в контексті сучасних освітніх реформ // Педагогіка і психологія професійної освіти. – Львів. – 2003. - №2. – С. 21-31.

  17. Аносов І.П. Людинознавство як основа антропологізації теорії і практики педагогіки // Гуманізація навчально-виховного процесу: Зб. наук. пр. – Слов’янськ: Вид. центр СДПУ, 2003. – Вип. 20 – С. 234-238.

  18. Аносов І.П. Проблеми функціонування національних освітніх закладів з позиції педагогічної антропології // Науковий вісник Чернівецького університету. Педагогіка та психологія: Зб. наук. пр. – Чернівці: “Рута”, 2003. – Вип. 177. – С. 19-27.

  19. Аносов І.П. Гуманістичні аспекти реформування вищої педагогічної освіти // Зб. наук. праць Бердянського держ. пед. ун-ту. Педагогічні науки. – Бердянськ: БДПУ, 2003. – №2 – С. 25-29.

  20. Аносов І.П. Педагогічна антропологія в системі підготовки майбутнього вчителя // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання та спорту: Зб. наук. пр. – Харків: ХДАДМ (ХХПІ), 2004. - №2. – С. 3–14.

  21. Аносов І.П. Інноваційність освіти в антропологічному контексті // Наукові записки Вінницького держ. пед. ун-ту ім Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. – Вінниця. – 2004. - №9. – С. 5-11.

  22. Аносов І.П. Вимоги до сучасного педагога в світлі педагогічної антропології // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. пр. – Харків: ХДАДМ (ХХПІ), 2004. - №4. – С. 3-8.

IV. Статті у збірниках наукових праць:

  1. Аносов І.П., Гудзь В.В. Виховання молоді на засадах українського менталітету // Науковий вісник Мелітопольського держ. пед. ун-ту. Історико-філософська серія. – Мелітополь: вид-во МДПУ. – 2001. – Вип.1. – С. 5-10. (внесок здобувача – 50%).

  2. Аносов И.П., Кулешов С.В., Элькин М.В. Поэтико-антропологические этюды // Постметодика. – 2002. – № 8. – С.245-247. (внесок здобувача – 50%).

  3. Аносов І.П. Антропологічний фактор як системоутворювальний елемент освітнього процесу // Науковий вісник. Серія “Філософія” ХДПУ ім. Г.С. Сковороди. – Харків: “ОВС”, 2002. – Вип. 12. – С. 51-56.

  4. Аносов І.П. Методологічні основи сучасної теорії і практики національної освіти // Національна програма виховання дітей і молоді в Україні: стан та перспективи: Матер. Всеукр. науково-практичної конференції (15-17 травня 2003). – Херсон: Вид-во ХДУ, 2003. – С. 34-38.

  5. Аносов І.П. Педагогічна спадщина А.С. Макаренка: методологічний аспект, антропологічний підхід // Психолого-педагогічні та методичні засади організації самостійної роботи студентів: Зб. матеріалів регіональної науково-методичної конф. – Запоріжжя: Просвіта, 2003. – С. 10-16.

  6. Аносов І.П. Гуманістичний підхід до виховної діяльності як проблема педагогічної антропології в світі теоретичних основ нового педагогічного мислення // Вісник УДУВГП: розділ “Педагогіка”: “Сучасні технології навчання: проблеми та перспективи”: Зб. наук. пр., ч. 1. – Рівне: УДУВГП, 2003. – С. 19-26.

  7. Аносов І.П. Біосоціальна природа людини як загальнонаукова проблема // Українська політична антропологія як гуманістичний чинник державотворення в Україні: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (9-10 жовтня 2002). – Запоріжжя: Вид-во ЗДІА, 2003. – С. 13-16.

V. Статті та тези доповідей у збірниках матеріалів конференцій:

  1. Аносов І.П., Окса М.М. Зміст педагогічної освіти: гендерний аспект // Зб. матеріалів Всеукр. науково-практичної конф. “Проблеми професійної підготовки вчителя школи майбутнього” (30-31 жовтня 2001). – Мелітополь: МДПУ, 2002. –Т.1. – С. 14-15. (внесок здобувача – 50%).

  2. Аносов І.П. Деякі методологічні аспекти реформування вищої освіти // Проблеми гуманізації навчання та виховання у вищому навчальному закладі освіти: Матеріали перших Ірпіньских науково-педагогічних читань. – Ірпінь: Вид-во Академії ДПС України, 2003. – С. 4-9.

  3. Аносов І.П., Антоновська Л.В., Кошелєв О.І., Афанасьєва Л.В. Безперервна екологічна освіта і виховання молоді у м. Мелітополь (з досвіду Мелітопольського державного педагогічного університету) // Фальцфейнівські читання: Зб. наук. пр. – Херсон: Видавництво ХДУ. – 2003. – С. 19-23. (внесок здобувача – 50%).

  4. Аносов І.П. Гуманістичні фактори особливостей і принципів християнської педагогіки // Матеріали ХІІІ Міжнар. науково-практичної конференції “Роль науки, релігії та суспільства у формуванні моральної особистості” (16 травня 2003). – Донецьк: ІПШІ “Наука і освіта”, 2003. – С. 9.

  5. Аносов І.П. Пізнання – базовий компонент в структурі методологічної культури особистості студента в умовах фундаменталізації навчання // Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції “Динаміка наукових досліджень – 2003” (20-27 жовтня 2003). – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – Т. 30. Педагогіка. – С. 17-19.

  6. Аносов І.П. Антропологічні складові природничонаукового і гуманітарного підходів у виховній системі вузу // Проблеми гуманізації навчання та виховання у вищому закладі освіти: Матеріали других Ірпінських міжнародних науково-педагогічних читань. – Ірпінь: Вид-во Академії ДПС України, 2004. – С. 3-11.

VI. Методичні рекомендації, програми, інструктивно-методичні матеріали:

  1. Аносов И.П., Маньковская Л.Н., Прокофьева О.А. Методические рекомендации к практическим занятиям по курсу гистологии с основами эмбриологии. – Мелитополь: МГПИ. – 1997. – 33 с. (внесок здобувача – 50%).

  2. Аносов И.П., Кулинич Л.Я. Эволюция онтогенеза (Соотношение онтогенеза и филогенеза. Пути эволюции онтогенеза). Материалы поведения семинарских занятий. – Мелітополь: ЧП “Мари Макс”, 2000. – 55 с. (внесок здобувача – 50%).

  3. Аносов И.П., Прокофьева О.А. Клетка: атлас. Учебн. пособие. – Мелитополь: МГПУ, 2001. – 170 с. (внесок здобувача – 70%).

  4. Аносов І.П., Арабаджі О.С., Болотін Ю.П. та ін. Концепція розвитку Мелітопольського державного педагогічного університету на 2002-2007 н.р. – Мелітополь: МДПУ, 2002. – 26 с. (внесок здобувача – 70%).

  5. Аносов І.П., Елькін М.В. Навчально-польові практики Мелітопольського державного педагогічного університету (методичні матеріали). – Мелітополь: МДПУ, 2003. – 86 с. (внесок здобувача – 60%).

  6. Аносов И.П., Кулинич Л.Я. Эволюция онтогенеза (Соотношение онтогенеза и филогенеза. Пути эволюции онтогенеза). Материалы поведения семинарских занятий. – Мелітополь: “Люкс”, 2003. – 56 с. (внесок здобувача – 50%).

Анотації