Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Соціальна філософія та філософія історії


Чернега Тетяна Миколаївна. Антропоцентризм як принцип філософської інтерпретації історії (на матеріалі творчості Г.С.Сковороди) : дис... канд. філос. наук: 09.00.03 / Одеський національний ун-т ім. І.І.Мечникова. — О., 2006. — 203арк. — Бібліогр.: арк. 183-203.



Анотація до роботи:

Чернега Т. М. Антропоцентризм як принцип філософської інтерпретації історії (на матеріалі творчості Г. С. Сковороди). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09. 00. 03. – соціальна філософія та філософія історії. – Одеський національний університет ім. І. І. Мечникова. – Одеса, 2006.

Дисертація присвячена історіософському дослідженню проблеми розуміння змісту окремих аспектів сучасних трактувань принципу антропоцентризму (соціоцентризм, біоцентризм, антропний космологічний принцип), а також адаптації ними деяких ідей українського мандрованого філософа Григорія Сковороди, зокрема, в плані бачення ним сенсу історії.

У контексті історіософського аналізу розглядаються особливості антропоцентризму Григорія Сковороди (постійна увага до проблеми людського самопізнання, проблеми вибору “сродної праці”, концепція іманентного трансценденталізму, єдність вчення та життя мислителя тощо). Результатом дослідження є спроба висвітлити філософію історії Сковороди за допомогою аналізу численної релігійної, історіософської, історичної літератури на тлі загальної проблеми антропоцентризму як принципу інтерпретації історії. У роботі розглядається антропоцентризм у його історичних модифікаціях (геоцентризм, геліоцентризм, антропний космологічний принцип у його слабкому та сильному варіантах, а також релігійній та атеїстичній інтерпретаціях, біогеоцентризм, космічна екологія, соціогеоцентризм) та подається спроба розглянути значення сковородинівського антропоцентризму як есхатологічного вчення, спрямованого перш за все на знайдення “внутрішньої людини”, її майбутнього переображення та обожнення.

Публікації автора:

1. Антропоцентризм як закон історії // Філософські пошуки. – Вип. XІV – XV. – Львів – Одеса: Cogito – Центр Європи, 2003. – 396 с. – с. 34 – 44.

2. Антропоцентризм філософії Г. Сковороди як відображення його рефлексії власного життєвого шляху // Філософські пошуки. – Вип. XIV – XV. Львів – Одеса: Cogito – Центр Європи, 2003. – 396 с. – с. 68 – 83.

3. Символічна автобіографія Г. Сковороди як варіант антропоцентристської інтерпретації філософії історії // Філософські пошуки. – Випуск XVII – XVIII. ІФЛІС – ЛФС “Сogito”. Видавництво “Центр Європи”. – Львів. – Одеса. – 2004. – 741 с. – с. 562 – 573.

4. Історіософія Григорія Сковороди у трактуванні провідного діяча Кирило – Мефодіївського товариства М. Костомарова // Перспективи. Науковий журнал 2 – 3 (22 – 23) 2003. – 156 с. – с. 134 – 140.

5. До проблеми полеміки Григорія Сковороди з православно – церковною ортодоксією // Перспективи. – № 2 (14). – 2001. – с. 19 – 24.

6. До проблеми вивчення впливу містико – філософськиих ідей Я. Бьоме на творчість Г. Сковороди // Наукове пізнання. Методологія та технологія. – № 2 (8). – 2001. – с. 3 – 8.

7. Український філософ Г. С. Сковорода та російська раціоналістична секта духоборів у полеміці з офіційною церквою // Наукове пізнання. Методологія та технологія. – № 1 (9) – 2002. – с. 83 – 89.

8. Релігійно-філософські ідеї Й. Сліпого та сковородинівська традиція у історії української духовної культури // Кардинал Йосиф Сліпий і сучасність. Збірник матеріалів Всеукраїнської наукової конференції на пошанування 110-ї річниці від дня народження Глави Української Греко-Католицької Церкви, кардинала Йосифа Сліпого (11 – 12 жовтня 2002 р.). – Івано-Франківськ, Плай, 2002. – с. 104 – 113.

9. Г. Сковорода і М. Гоголь: до питання співвідношення містичного та раціонального // Філософські пошуки. Біля витоків вітчизняного гуманізму. – Випуск ХІІІ. – Львів – Одеса – 2002. – с. 128 – 137.

10. Іманентний трансценденталізм як філософське світорозуміння на прикладі творчості Сковороди // Вісник Прикарпатського університету. Філософські і психологічні науки. Випуск ІV. – Івано-Франківськ, Плай, 2003. – с. 47 – 55.

11. До проблеми аналізу співвідношення історіософських поглядів Г. Сковороди і Т. Шевченка // Проблема свободи у теоретичній та практичній філософії // Матеріали Х Харківських читань. В 2 ч. – ч. 2. – Харків, “Екограф”, 2003 – с. 241 – 243.

12. К вопросу о влиянии масонских идей на философское мировоззрение А.С. Пушкина. // А.С. Пушкин и мировой литературный процесс. Сборник научных статей по материалам международной научной конференции, посвященной памяти А.А. Слюсаря / Отв. Н.М. Раковская. – Одесса: Астропринт, 2005. – 424 с. – с. 61- 72.

13. Дмитро Донцов про ставлення Григорія Сковороди до української провідної верстви // ІІ Міжнародна науково – практична конференція Українська національна ідея: минуле, сучасне, майбутнє. УНІ – ІІ. – Одеса, 2004. Тези доповідей. – 93 с. – с. 82.

14. До проблеми вивчення еволюції поглядів Д. Багалія на філософію Григорія Сковороди // Філософські пошуки. – Випуск XVII – XVIII. ІФЛІС – ЛФС “Сogito”. Видавництво “Центр Європи”. Львів – Одеса. – 2004. – 741 с. – с. 467 – 476.

15. До проблеми есхатологічного трактування філософії історії на прикладі творчості Е. Сведенборга та Г. Сковороди / Соціально-філософські аспекти релігієзнавства / Одеськ. нац. ун.-т ім. І.І. Мечникова: Науково – дослідн. центр “Компаративістські дослідження релігії”; Ред. кол.: Е.І. Мартинюк (гол. ред), О.А. Івакін, В.А. Кравченко та ін. – Одеса: Наука і техніка, 2005. – 172 с. – 115 – 129.

16. Вплив світобачення Григорія Сковороди на українське духовне християнство // Мультиверсум. Філософський альманах: Зб. наук. праць / Гол.ред. В.В. Лях. – Вип. 49. – К.: Український центр духовної культури, 2005. – 256 с. – с. 126 – 136.

17. До проблеми аналізу світобачення Г.Сковороди у трактуванні В.М.Нічик // Перспективи. – 2005. – №2. – с.109 – 117.