Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Українознавство


Титар Олена Володимирівна. Бароко та народний стиль у формуванні слобожанської ментальності: дисертація канд. філос. наук: 09.00.12 / Харківський національний ун-т ім. В.Н.Каразіна. - Х., 2003.



Анотація до роботи:

Титар О.В. Бароко та народний стиль у формуванні слобожанської ментальності. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.12 - українознавство (філософські науки) - Харківський національний університет ім. В.Н. Каразіна, Харків, 2003.

У дисертаційному дослідженні здійснено філософський аналіз концепту слобожанської ментальності, формування і проявів феномена слобожанської ідентичності. Проведено порівняльний аналіз теоретичних підходів до ментальності. Автор досліджує слобожанську ментальність через соціокультурні та мистецькі репрезентації у церковному будівництві і філософській думці.

Встановлено 2 типи таких репрезентацій у слобожанській ментальності, що характеризуються через введення поняття стилю; а саме: бароко та народний стиль. Стиль інтепретується як специфічна структурно-семіотична модель.

З точки зору локальної ідентичності і стилю проаналізовані репрезентації слобожанської ментальності у візуальному і вербальних аспектах.

Гетьмансько - державний стиль (бароко) виступає як динамізуючий фактор національного буття, а народний стиль як гармонізуючий у просторово-часовій локалізації на Слобожанщині XVII-XVIII ст., оскільки опозиція бароко - народний стиль, на думку автора, виступає аналогом відомих культурологічних дихотомій на позначення динаміки - стабільності, а слобожанська культура завдяки відкритості, діалогізованості й толерантності свого дискурсу належить до таласократичного типу культури.

Публікації автора:

Зміст основних ідей дисертації відображено у 17 публікаціях:

1. Титар О.В. Слобожанська ментальність: формування структур самоідентифікації //Вісник Харків. націон. ун-ту ім. В.Н. Каразіна. Серія: Теорія культури і філософія науки. - 2001. - № 499. - С. 127-133.

2. Титар О.В. Християнська опозиція тіло - дух як складова української ментальної картини світу // Вісник Харків. націон. ун-ту ім. В.Н. Каразіна. Серія: Теорія культури і філософія науки. - 2001. - № 501. - С. 105-109.

3. Титар О.В. Бароко та народний стиль як основа формування духовних цінностей на Слобожанщині // Проблеми інтеграції науково-освітнього потенціалу у державотворчому процесі. Вип. 1. Зб. наук. праць. - Тернопіль: ТДТУ, 2001. - С. 180-185.

4. Титар О.В. Взаємодія бароко та народного стилю на Слобожанщині // Вісник Харків. націон. ун-ту ім. В.Н. Каразіна. Серія: Теорія культури і філософія науки. - 2001. - № 507. - С. 40-45.

5. Титар О.В. Локківська проблема “турботи про себе”: ментальні фактори розвитку європейського суспільства XVII - XVIII ст. // Філософія і соціологія в контексті сучасної культури. Зб. наук. праць. - Дніпропетровськ: РВВ ДНУ, 2001. - С. 63-69.

6. Титар О.В. Реформація слов'янського світу: загальноєвропейський контекст бароко на Слобожанщині // Вісник Харків. націон. ун-ту ім. В.Н. Каразіна. Серія: Теорія культури і філософія науки. - 2001. - № 533. - С. 33-43.

7. Титар О.В. Топографія простору: від ієрархії бароко до локальності постмодернізму // Вісник Харків. націон. ун-ту ім. В.Н. Каразіна. Серія: Теорія культури і філософія науки. - 2002. - № 552-1(Ч. 1). - С. 203-209.

8. Титар О. В. Архітектурний проект тоталітаризму: спроби подолання (від бароко до сучасності) // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. – Запоріжжя: ЗДІА. – 2002. – Вип. №9. – С. 131-137.

9. Титар О.В. Слобожанська ментальність як наступниця грецької духовної традиції // Грецьке православ'я в Україні. Зб. наук. статей та матеріалів. - К.: Прайм, 2001. - С. 133-138.

10. Титар О.В. Формування слобожанської ментальності у XVII - XVIII століттях: взаємодія бароко і народного стилю у сакральній архітектурі // Вісник Харків. націон. ун-ту ім. В.Н. Каразіна. Серія: Актуальні проблеми сучасної науки в дослідженнях молодих вчених м. Харкова. Ч. 1. 2001. - № 506. - С. 44-47.

11. Титар О.В. Світоглядні засади вивчення слобожанської культури // Сучасні проблеми науки та освіти. Матеріали 2-ї міжнар. міждисциплінар. наук.-практ. конференції 27 червня - 4 липня, м. Керч. В 2-х т. Ч. 2. - Харків: УАЖНО, ХНУ, ХІЗ, 2001. - С. 202-203.

12. Титар О.В. Роль традиції і стилю для функціонування категорії розуміння: статус регіон. культур у новітній час // Обрії комунікації та інтерпретації. Матеріали VIII Харків. міжнар. Сковородинівських читань. - Х.: Екограф, 2001. - С. 156 - 158.

13. Титар О.В. Стилістика бароко і Г. Сковорода у духовній культурі Слобожанщини // Людина у світі духовної культури. Матеріали міжнар. наук. конференції (17.V. - 18.V.). Ч. 3. - К., 2002. - С. 41-44.

14. Титар О.В., Титар В. П. Генезис українського феномена культури - мистецтва Слобожанщини // ІІІ Міжнародний конгрес україністів. Зб. наук. матеріалів. Серія: Історія. - Х., 1996. - С. 259-264.

15. Титар О.В., Титар В. П. Народний стиль Слобожанського дерев'яного сакрального зодчества // Вісник Міжнарод. слов'ян. ун-ту. - 1999. - № 1. - Т. 11. - С. 51-55.

16. Титар О.В., Титар В. П. Бароко та народний стиль у мурованій сакральній архітектурі Слобожанщини // Вісник Міжнар. слов'ян. ун-ту. - 1999. - № 2. - Т. 11. - С. 72-75.

17. Титар О.В., Титар В. П. Мистецтво Слобожанщини // Харков. историч. альманах. - Лето 2002. - Х.: Райдер, 2002. - С. 39-42.