1. Значне загальносоціальне значення процесів державотворення в Україні, підвищення ролі органів місцевого самоврядування в ефективному вирішенні місцевих проблем потребують нових наукових підходів до формування якісно нової системи їх бібліотечно-інформаційного забезпечення. Формування цілісної системи БІЗОМС сприятиме: ефективній реалізації державної політики на місцях; формуванню демократичних засад у діяльності органів місцевого самоврядування; активній участі громадян у вирішенні актуальних проблем життєдіяльності місцевої громади; забезпеченню ефективності, прозорості, відкритості в прийнятті виважених рішень ОМС. Це забезпечить формування в Україні відкритого демократичного суспільства європейського типу, її ефективне входження до світового демократичного простору. Своєчасність вивчення проблеми бібліотечно-інформаційного забезпечення органів місцевого самоврядування в Україні зумовлена і тим, що теоретично і практично вона є недостатньо розробленою, ще не була предметом спеціального дисертаційного дослідження. Відсутність цілісності, ситуативність, фрагментарність у науковій розробці проблеми БІЗОМС викликали об’єктивну необхідність її поглибленого вивчення, зумовили мету, завдання, об’єкт, предмет, методологію і методи дисертаційного дослідження. 2. Бібліотечні установи України накопичили певний позитивний досвід бібліотечно-інформаційного забезпечення ОМС. Однак у країні відсутня чітко сформована система БІЗОМС з налагодженими інформаційними зв’язками між органами влади, бібліотеками різних типів і видів, інформаційно-аналітичними центрами ОМС і територіальними громадами. В умовах пріоритетного розвитку системи місцевого самоврядування в Україні, демократизації та інформатизації українського суспільства виникають об’єктивні умови для формування БІЗОМС в Україні як цілісної системи. Розроблення наукових засад системи БІЗОМС в Україні зумовлює використання сукупності загальнонаукових і спеціальних методів дослідження, головними серед яких є системний, діяльнісний, синергетичний, інформаційний, соціокультурний підходи, а також аналітичний, модельний, соціологічні (спостереження, опитування, анкетування) та ін. методи, що дозволяє виробити систему поглядів на зміст і структуру системи БІЗОМС, її внутрішні і зовнішні інтеграційні зв’язки. 3. Центральною ланкою системи БІЗОМС мають стати місцеві публічні бібліотеки через загальнодоступність, розгалуженість мережі, універсальність ресурсів, продуктів і послуг, кадровий потенціал, багатофункціональність діяльності, максимальну наближеність до місцевої громади, здатність забезпечити реалізацію прав громадян на вільний доступ до офіційних джерел інформації з метою забезпечення відкритості в діяльності різних гілок влади, зокрема ОМС, яким вони підпорядковані. Місцева публічна бібліотека в умовах актуалізації бібліотечно-інформаційного забезпечення органів місцевого самоврядування, за відсутності спеціалізованої мережі бібліотек ОМС, виконує компенсаторну місію, яка реалізується через феноменологічну – управлінсько-допоміжну функцію МПБ. 4. Створення якісної системи БІЗОМС можливе лише за умови всебічного вивчення специфіки органів місцевого самоврядування, які вперше розглядаються як узагальнений об’єкт і суб’єкт бібліотечної діяльності, системний предмет бібліотекознавчого дослідження. Розгляд місцевої громади як складової системи місцевого самоврядування зумовлює специфіку системи БІЗОМС в Україні, її спрямування на забезпечення постійних інформаційно-комунікаційних зв’язків між ОМС і територіальною громадою за допомогою бібліотечних установ; формування нової системи відносин «місцева влада – місцева бібліотека – місцева громада». 5. Головним чинником формування цілісної системи БІЗОМС в Україні є наявність достатнього кола користувачів, зацікавлених в отриманні документної інформації цільового призначення. В умовах розбудови демократичної держави України однаковою мірою мають бути поінформованими в місцевих проблемах і органи місцевого самоврядування, і місцева громада. Перші зацікавлені в повному й оперативному доведенні своїх рішень до місцевої громади; другі – у повному й оперативному отриманні інформації про діяльність обраної ними влади. Обопільна зацікавленість породжує спільність інформаційних потреб, пріоритетність задоволення яких зумовлена тим, що ті й інші є мешканцями однієї території, користувачами місцевої публічної бібліотеки. Специфіка професійних інформаційних потреб представників ОМС зумовлена змістом виконуваних ними службових обов’язків, урахування якої сприяє створенню цілісної системи БІЗОМС в Україні. 6. Створення цілісної системи БІЗОМС в Україні передбачає перш за все формування її організаційно-функціональної структури, яку складають сукупність бібліотечних та інформаційних установ конкретної території, котрі здійснюють бібліотечно-інформаційне забезпечення ОМС на принципах координації, кооперації та інтеграції із застосуванням комп’ютерних і телекомунікаційних технологій. Вона передбачає організацію секторів аналітичного інформування та обслуговування органів влади в ОУНБ і МПБ, а також інформаційно-аналітичних відділів у структурі ОМС; налагодження тісних інтеграційних зв’язків як усередині БІЗОМС, так і системи в цілому із зовнішнім середовищем. Системоутворюючу роль у системі БІЗОМС відіграють інтеграційні зв’язки: «місцева влада – місцева бібліотека – місцева громада». Технологічно-інформаційна модернізація органів місцевої влади і бібліотечної галузі України створює сприятливі умови для системного розвитку БІЗОМС як засобу ефективної реалізації національної програми «Електронний уряд», зумовлює об’єктивний перехід від традиційної до електронної парадигми його перспективного розвитку. 7. Базовою підсистемою БІЗОМС є документно-інформаційні ресурси, зосереджені у фондах місцевих публічних бібліотек, що закладає надійне документне підґрунтя для створення цільових інформаційних продуктів і послуг. Формування ДІР на допомогу ОМС має базуватися на системно-структурному підході з урахуванням проблем життєдіяльності території, інформаційних потреб владних структур і місцевої громади. Основою для вдосконалення змістовної структури цільового фонду є «Предметний рубрикатор місцевих проблем», розроблений дисертантом. Удосконалення складу ДІР в умовах електронного середовища відбувається через: комплектування цільового фонду бібліотек традиційними й електронними (онлайновими та офлайновими) документами; створення електронної колекції офіційних документів ОМС і краєзнавчих видань; селекцію та фондоорганізацію інтернет-ресурсів, присвячених діяльності ОМС; інтеграцію ДІР бібліотек та інформаційних центрів на основі координації комплектування і кооперації використання; упровадження місцевого обов’язкового примірника офіційних документів ОМС; організацію регіональної інформаційної системи «Documents in print» та регіональної «Бібліотечної серії». 8. В умовах функціонування системи БІЗОМС посилюється посередницька функція місцевої публічної бібліотеки в налагодженні тісних інформаційних зв’язків між місцевою владою і місцевою громадою. Більша частина значущого традиційного й електронного потоків має проходити через місцеву публічну бібліотеку, яка здатна забезпечити його каталогізацію, систематизацію, зберігання, організацію локального і віддаленого доступу до цільових ДІР. Це зумовлює провідну роль МПБ у цілісній системі БІЗОМС. Генерування бібліотеками повнотекстових БД офіційних документів ОМС, місцевих періодичних і неперіодичних видань, поєднання зведених електронних каталогів, бібліографічних БД з електронною доставкою документів посилюють об’єктивну необхідність активізації бібліотеками інформаційно-аналітичної діяльності на допомогу ОМС, попит на яку суттєво зростає як з боку представників місцевої влади, так і місцевої громади. 9. Засобами реалізації завдань оновлення кадрового ресурсу БІЗОМС в Україні є: 1) уведення в межах освітньої спеціальності «Книгознавство, бібліотекознавство і бібліографія» спеціалізації «Бібліотечно-інформаційне забезпечення органів місцевого самоврядування»; 2) налагодження системи перепідготовки і підвищення кваліфікації співробітників місцевих публічних бібліотек та інформаційно-аналітичних центрів ОМС за ініціативи і фінансової підтримки регіональних і місцевих органів влади. Цьому сприятимуть розроблені авторські курси «Основи інформаційної культури» (для представників ОМС) та «Аналітико-інформаційне обслуговування органів влади» (для студентів спеціальності «Книгознавство, бібліотекознавство, бібліографія»). Проведене дослідження не вичерпує повністю питання порушеної проблеми. Перспективні напрями подальшої розробки передбачають: – дослідження специфіки формування інформаційної культури користувачів в умовах системного розвитку бібліотечно-інформаційного забезпечення органів місцевого самоврядування; – позиціювання місцевої публічної бібліотеки в системі електронного документообігу між місцевою владою і місцевою громадою. |