Анотація до роботи:
Пашков К. В. Дарунок та віддяка у контексті християнської та постмодерністської антропологій. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.04 - філософська антропологія, філософія культури. - Харківський національний університет імені В. Н. Каразина. – Харків, 2006. В дисертації здійснено комплексне вивчення антропології дарунку та віддяки, яка маніфестована в сучасних філософських та богословських дослідженнях. Дарунок та віддяка розглядаються в дисертації як універсальний антропологічний феномен, у дослідженні якого протягом останнього сторіччя брали участь представники різноманітних гуманітарних дисциплін, що утворюють своєрідну традицію вивчення дарунку, з якою полемізують деякі сучасні філософи-постмодерністи та християнські теологи. В дисертації приділяється увага походженню та розвитку найбільш послідовної версії постмодерної філософії дарунку Ж. Дерріда, докладно аналізується її антропологічний вимір, накреслюються дослідницькі шляхи, які приводять деконструкцію до необхідності вивчення проблематики дарунку та віддяки на теренах християнства та християнської теології. Також аналізується зворотній дослідницький рух з боку християнської теології назустріч деконструкції, який був здійснений у пост-метафізичній філософії та теології «дарунку–даності» Ж.-Л. Маріона. Компаративний аналіз позицій щодо дарунку та віддяки в деконструкції Дерріда та теології Маріона дозволяє з’ясувати, що антропологічні парадигми, в яких концептуалізують дарунок та віддяку постмодерний та християнський дискурси, постають як такі, що пересікаються та конфронтують один з одним. Також виявляється теологічна і соціокультурна обумовленість конфлікту філософського та теологічного дискурсів, які проблематизують дарунок та віддяку. Аналізується пост–секулярний стан сучасного суспільства, як на Заході, так і на Сході Європи, робляться висновки щодо можливості пристосування накресленої в працях Маріона «іконічної» моделі комунікативної антропології для опису стану людини пост-секулярного світу. |