1. В дисертації поставлено і розв’язано задачу про побудову найпростішої дискретної моделі системи з тріщиною, що має самостійне значення і дозволяє застосування в різних континуальних моделях. Досліджено розв’язок задачі про поздовжні коливання консольного стержня з поперечною тріщиною поблизу затисненого кінця при наявності сил опору; запропоновано вібродіагностичні параметри виявлення тріщини. Встановлено залежність між розміром тріщини і частотою коливань. Показано, що частота коливань стержня з тріщиною відрізняється від частоти коливань стержня без тріщини; зі збільшенням розмірів тріщини ця частота зменшується. Запропоновано і знайдено аналітичний вираз для діагностичного параметра виявлення тріщини в стержні, зв’язаного з впливом вищих гармонік. Побудовано графік залежності амплітуди коливань від збуджувальної частоти. Встановлено, що вимушені коливання стержня з тріщиною мають резонанси на вищих частотах. Знайдено розв’язок задачі про поздовжні коливання стержня з тріщиною при наявності функції опору, відмінної від лінійної. 2. Досліджено коливання системи з тріщиною при частоті збуджувальної сили, близької до резонансної. При дослідженні коливань системи з тріщиною було встановлено, що основний внесок у коливний процес дає перша гармоніка. При цьому, сумарна амплітуда другої і третьої гармонік має істотно більш низьке значення, ніж амплітуда першої. Встановлено, що сумарна амплітуда вищих гармонік зростає при збільшенні розмірів тріщини; при цьому амплітуда першої гармоніки, а також результуюча амплітуда коливань тіла зменшуються. Досліджено залежність амплітуди коливань від опору демпфувания. Зі збільшенням цього опору зникають відмінності між коливаннями системи з тріщиною і без неї. 3. Проведено моделювання коливань стержня з тріщиною як системи з одним ступенем вільності і як системи з нескінченним числом ступенів вільності, за умови припущення консервативності вільних коливань системи. Встановлено залежності, що забезпечують вибір необхідних діагностичних критеріїв, а саме: залежності, що зв'язують відношення амплітуд з частотами коливань пошкодженої і непошкодженої ділянок стержня тощо. Розвинені в роботі підходи були розширені і на область неконсервативних систем. 4. Розв’язано задачу стосовно коливань стержня з довільно розташованими пошкодженнями як системи з одним ступенем вільності і системи з нескінченним числом ступенів вільності. Встановлено, що період і частота коливань є функціями не тільки розміру тріщини, але і місця її розташування. 5. Проведено моделювання коливань робочої лопатки компресора газотурбінного двигуна з тріщиною на основі стержня, що має форму зрізаного конуса. За допомогою програми «Cycle2D» здійснено аналіз пружно-пластичного деформування і руйнування такої лопатки під дією поздовжнього малоциклового навантаження. Запропоновані у роботі удосконалені континуальні моделі дозволяють більш точно аналізувати особливості вібрацій деталей при наявності тріщин, що може бути використано для їхнього експериментального виявлення. |