Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Фізико-математичні науки / Механіка деформівного твердого тіла


Александрова Наталя Борисівна. Деформування елементів конструкцій при подовжніх коливаннях з урахуванням їхнього пошкодження. : Дис... канд. наук: 01.02.04 - 2002.



Анотація до роботи:

Александрова Н.Б. Деформування елементів конструкцій при подовжніх коливаннях з урахуванням їхнього пошкодження – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 01.02.04 – механіка деформівного твердого тіла. – Запорізький національний технічний університет, Запоріжжя, 2002.

Дисертаційну роботу присвячено проблемі деформування елементів конструкцій при їх подовжніх коливаннях з метою виявлення в них пошкоджень. За допомогою побудови фізичних та математичних моделей подовжніх коливань стержнів з пошкодженнями типу тріщин та аналізу отриманих розв’язків, знайдено частоти та амплітуди коливань стержнів при наявності у них пошкоджень. Встановлено аналітичну залежність між величиною пошкодження і частотами та амплітудами коливань. Запропоновано функції, що дозволяють виявити наявність тріщини та її розмір: зміну частоти коливань, асиметрію амплітуди коливань, асиметрію амплітуди прискорень, наявність вищих гармонік. Побудовано графіки функцій, які можна використати при виявлення пошкоджень. Побудовано фізичну та математичну моделі робочої лопатки газотурбінного двигуна, знайдено параметри її коливань, за допомогою програмного комплексу «Cycle2D» (ЦІАМ) проведено аналіз руйнування такої лопатки під дією подовжнього малоциклового навантаження.

1. В дисертації поставлено і розв’язано задачу про побудову найпростішої дискретної моделі системи з тріщиною, що має самостійне значення і дозволяє застосування в різних континуальних моделях. Досліджено розв’язок задачі про поздовжні коливання консольного стержня з поперечною тріщиною поблизу затисненого кінця при наявності сил опору; запропоновано вібродіагностичні параметри виявлення тріщини.

Встановлено залежність між розміром тріщини і частотою коливань. Показано, що частота коливань стержня з тріщиною відрізняється від частоти коливань стержня без тріщини; зі збільшенням розмірів тріщини ця частота зменшується.

Запропоновано і знайдено аналітичний вираз для діагностичного параметра виявлення тріщини в стержні, зв’язаного з впливом вищих гармонік.

Побудовано графік залежності амплітуди коливань від збуджувальної частоти. Встановлено, що вимушені коливання стержня з тріщиною мають резонанси на вищих частотах.

Знайдено розв’язок задачі про поздовжні коливання стержня з тріщиною при наявності функції опору, відмінної від лінійної.

2. Досліджено коливання системи з тріщиною при частоті збуджувальної сили, близької до резонансної.

При дослідженні коливань системи з тріщиною було встановлено, що основний внесок у коливний процес дає перша гармоніка. При цьому, сумарна амплітуда другої і третьої гармонік має істотно більш низьке значення, ніж амплітуда першої. Встановлено, що сумарна амплітуда вищих гармонік зростає при збільшенні розмірів тріщини; при цьому амплітуда першої гармоніки, а також результуюча амплітуда коливань тіла зменшуються.

Досліджено залежність амплітуди коливань від опору демпфувания. Зі збільшенням цього опору зникають відмінності між коливаннями системи з тріщиною і без неї.

3. Проведено моделювання коливань стержня з тріщиною як системи з одним ступенем вільності і як системи з нескінченним числом ступенів вільності, за умови припущення консервативності вільних коливань системи. Встановлено залежності, що забезпечують вибір необхідних діагностичних критеріїв, а саме: залежності, що зв'язують відношення амплітуд з частотами коливань пошкодженої і непошкодженої ділянок стержня тощо. Розвинені в роботі підходи були розширені і на область неконсервативних систем.

4. Розв’язано задачу стосовно коливань стержня з довільно розташованими пошкодженнями як системи з одним ступенем вільності і системи з нескінченним числом ступенів вільності. Встановлено, що період і частота коливань є функціями не тільки розміру тріщини, але і місця її розташування.

5. Проведено моделювання коливань робочої лопатки компресора газотурбінного двигуна з тріщиною на основі стержня, що має форму зрізаного конуса. За допомогою програми «Cycle2D» здійснено аналіз пружно-пластичного деформування і руйнування такої лопатки під дією поздовжнього малоциклового навантаження.

Запропоновані у роботі удосконалені континуальні моделі дозволяють більш точно аналізувати особливості вібрацій деталей при наявності тріщин, що може бути використано для їхнього експериментального виявлення.

Публікації автора:

  1. Ройтман А. Б., Александрова Н. Б. Аналитическая оценка асимметрии цикла при продольных колебаниях упругого стержня с поперечной трещиной // Нові матеріали і технології в металургії та машинобудуванні. – 1999. – № 1. – С. 95-97.

  2. Ройтман А. Б., Пылов А. А., Александрова Н. Б. Продольные колебания консольного стержня с поперечной трещиной. Сообщение 1. Малые колебания // Проблемы прочности. – 1999. – № 2. – С. 23-34.

  3. Ройтман А. Б., Пылов А. А., Александрова Н. Б. Продольные колебания консольного стержня с поперечной трещиной. Сообщение 2. Кусочно-линейная модель // Проблемы прочности. – 1999. – № 5. – С. 78-85.

  4. Ройтман А. Б., Александрова Н. Б., Христенко Т.А. Вибрационная диагностика «дышащих» трещин в изделиях // Техническая диагностика и неразрушающий контроль – 2000. – №1. – С. 5-11.

  5. Александрова Н. Б. Анализ продольных колебаний стержня с поперечной трещиной при наличии сил демпфирования // Придніпровський науковий вісник. – 1998. – № 42 (109). – С. 57-65.

  6. Александрова Н. Б. Вимушені коливання стержня з тріщиною при терті, не пропорційному швидкості // Вісник Запорізького державного університету. – 1998. – № 1. – С. 9-10.

  7. Ройтман А. Б., Александрова Н. Б. Исследование продольных колебаний тела с трещиной как задачи с бесконечным числом степеней свободы // Вісник Запорізького державного університету. – 1998. – № 2. – С. 122-128.

  8. Александрова Н. Б., Ройтман А. Б. Енергетичні підходи до розв’язку задач про подовжні коливання стержня з поперечною тріщиною // Вісник Запорізького державного університету. – 1999. – № 2. – С. 7-11.

  9. Ройтман А. Б., Александрова Н. Б., Морозюк В.А. Подовжні коливання консольного стержня, який має форму чотиригранної піраміди, з поперечною тріщиною, що “дихає” // Вісник Запорізького державного університету. – 2000. – № 1. – С. 133-141.

  10. Темис Ю.М., Ройтман А.Б. Александрова Н.Б. Динамика упруго-пластического деформирования и разрушения рабочей лопатки компрессора газотурбинного двигателя под действием малоцикловой нагрузки // Вісник Запорізького державного університету. – 2000. – № 1. – С. 92-100.

  11. Ройтман А. Б., Пылов А. А., Александрова Н. Б. Нелинейные колебания механических систем с дефектами типа трещин. // Тез. доповідей першого Всеукраїнського зїзду з теорії машин і механізмів “Теорія механізмів, машин і техносфера України XXI сторіччя”. – м. Харків, 1997 – С. 52.

  12. Толок В. А., Ройтман А. Б., Александрова Н. Б. Защита механических конструкций от вибраций с использованием эффектов рассеяния энергии, при наличии повреждений. // Тез. докладов третьей Всероссийской научно-практической конференции «Новое в экологии и безопасности жизнедеятельности». – г. Санкт-Петербург, 1998 – С. 383-386.

  13. Ройтман А. Б., Александрова Н. Б., Морозюк В.А. Вибрационная диагностика «дышащей» в консольном стержне переменной жесткости // Доповіді міжнародної науково-технічної конференції “Надійність машин та прогнозування їх ресурсу”. – Івано-Франківськ – Яремча. – 2000. – С.128-137.

  14. Ройтман А.Б., Александрова Н.Б., Титова О.А. Аналитические модели вибрационной диагностики трещиноватости горных пород // Теоретическая и прикладная механика. – 2001. – №34. – С. 142 – 145.