Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економічна теорія


Федорова Марія Володимирівна. Державне регулювання формування та використання соціальних фондів в Україні : Дис... канд. наук: 08.01.01 - 2006.



Анотація до роботи:

Федорова М.В. Державне регулювання формування та використання соціальних фондів в Україні. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.01.01 – Економічна теорія. – Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, Київ, 2006.

Дисертаційна робота присвячена комплексному дослідженню теоретичних, методологічних та практичних питань функціонування соціальних фондів, що здійснюють соціальний захист населення в Україні. Автором уточнено і доповнено визначення поняття «соціальний захист», «соціальне забезпечення», визначено їх місце в системі соціально-трудових та розподільних відносин. Запропоновано більш повну класифікацію основних форм соціального захисту населення, її методологічних принципів.

Визначено особливості державного регулювання формування та використання соціальних фондів в розвинутих країнах та в Україні. Проведено аналіз тенденцій розвитку національної системи соціального страхування, що базується на діяльності чотирьох позабюджетних соціальних фондів.

У роботі доведено, що система соціального захисту населення в Україні перебуває на стадії становлення і розвитку, продовжуються пошуки оптимальної структури, основних функцій, пріоритетних напрямків діяльності на різних рівнях. Розроблено конкретні пропозиції щодо подальшого реформування пенсійної системи та вдосконалення і подальшого розвитку діючої системи соціального страхування на основі підвищення ефективності функціонування соціальних фондів.

У дисертації здійснено теоретичне узагальнення й запропоновано нове розв’язання наукового завдання щодо вдосконалення теоретичних, методичних та організаційних засад функціонування соціальних фондів, що здійснюють соціальний захист населення. Це дало змогу сформулювати низку висновків теоретичного, методичного та науково-практичного характеру, що відображають розв’язання основних завдань відповідно до поставленої мети.

1. На основі вивчення багатьох вітчизняних і зарубіжних джерел науковій інформації в роботі здійснений аналіз існуючих понять «соціальна політика» і «соціальний захист» і дається їх визначення як системи соціально-економічних заходів держави, підприємств, організацій, направлених на скорочення нерівності в розподілі доходів, на підтримку найбільш вразливих верств населення, реалізацію основних соціальних гарантій. Проведене дослідження дозволило констатувати, що соціальний захист – багатопланове поняття, що відноситься до категорій як соціально-трудових, так і розподільних відносин.

2. Розкрито співвідношення між поняттями «соціальний захист населення» і «соціальне забезпечення». Визначені сучасні тенденції їх розвитку. Підкреслюється, що соціальний захист є особливою формою соціального забезпечення в умовах ринкової трансформації економіки. В умовах подолання економічної кризи, при обмежених ресурсах держави, забезпечити максимально можливе задоволення потреб суспільства може система загальнообов’язкового державного соціального страхування, що базується на соціальних фондах.

3. Визначена структура і зміст механізму соціального захисту населення, організаційно-правовими формами якого є: соціальне страхування, соціальна допомога, надання соціальних послуг окремим категоріям громадян. Національна система соціального захисту повинна базуватися на законодавчо встановлених соціальних гарантіях і стандартах, механізмі їх реалізації для зменшення міри соціальних ризиків. На основі аналітико-теоретичного аналізу уточнена класифікація основних форм соціального захисту населення, її методологічних принципів.

4. Доведено, що система соціального захисту населення в Україні перебуває на стадії становлення і розвитку, продовжуються пошуки оптимальної структури, основних функцій, пріоритетних напрямів діяльності на різних рівнях.

5. Доведено, що на сучасному етапі трансформації суспільства найбільшої важливості набуває розмежування джерел фінансування пенсійного забезпечення, перегляд і вдосконалення чинного законодавства для впорядкування системи надання пільг окремим категоріям громадян в пенсійному забезпеченні.

6. Для попередження дії негативних чинників у сфері зайнятості і безробіття в Україні, що ослабляють економічну і соціальну захищеність працездатного населення і його окремих категорій, необхідна реалізація наступних заходів: розробка ефективного механізму стимулювання створення нових робочих місць, зокрема для неконкурентоспроможних категорій громадян (інвалідів, жінок з дітьми, молоді до 28 років та ін.); проведення системи розрахунків середньорічної чисельності економічно активного населення, зокрема в працездатному віці, і чисельності населення, зайнятого у всіх сферах економічної діяльності, за адміністративно-територіальними одиницями України; проводити щорічний статистичний облік всіх об'єктів, що будуються і вводяться, і робочих місць; прискорити стандартизацію суміжних, інтегрованих, комплексних професій для збільшення самостійної зайнятості безробітних; встановити чіткий зв'язок між ринком освітніх послуг і ринком праці, через введення державного замовлення на підготовку фахівців необхідного профілю в учбових закладах різного рівня акредитації.

7. Обґрунтовано необхідність подальшого реформування пенсійної системи в Україні. Для введення накопичувальної пенсійної системи необхідно ліквідувати недоліки діючої солідарної пенсійної системи: невідповідність реальних пенсій науково обґрунтованим соціальним стандартам і нормативам; «зрівнялівка» при призначенні пенсій, згідно Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування; значний розрив в розмірах пенсій, призначених по різних пенсійних законах. Для вирішення вказаних проблем пропонується змінити величину оцінки одного року страхового стажу, вживаного при розрахунку пенсії, від 1 до 2% для осіб учасників тільки солідарної системи, і від 0,8 до 1,6% - для учасників і солідарної і накопичувальної системи.

8. Обґрунтовано необхідність подальшого розвитку і вдосконалення діючої системи соціального страхування на основі підвищення ефективності функціонування соціальних фондів шляхом: комплексного реформування системи адміністрування фондів; створення єдиної персоніфікованої системи збору і обліку страхових внесків і застрахованих осіб; впровадження єдиного соціального внеску; зниження навантаження на фонд оплати праці за рахунок поетапного забезпечення паритетної участі роботодавців і найманих робітників в оплаті страхових внесків; вдосконалення механізму тристороннього управління фондами на паритетних основах представниками держави, роботодавців і застрахованих осіб; усунення існуючих недоліків у чинному законодавстві у сфері загальнообов'язкового державного соціального і пенсійного страхування; підвищення інформованості населення і суспільства про поточний стан системи соціального страхування, доходів і витрат соціальних фондів для більшої прозорості діяльності фондів, фінансового контролю, регулювання, попередження зловживань і корупції.

9. Доведена необхідність подальшого вдосконалення системи надання соціальної допомоги і пільг шляхом: створення єдиного Соціального Кодексу України - документа, регулюючого надання пільг громадянам країни; формування автоматизованого державного реєстру пільговиків за соціальною ознакою; створення механізму дієвого контролю за проходженням бюджетних коштів і ефективністю їх використання; поступового перекладу соціальних пільг в категорію адресних грошових і інших виплат у контексті прагнення України до загально-європейських соціальних стандартів.

Публікації автора:

У наукових фахових виданнях:

1.Федорова М.В. Реформування пенсійної системи України // СХІД , № 3(46), 2002.- С. 32-35, 0,5 д.а.

2.Федорова М.В. Порівняльний аналіз систем соціального страхування України та зарубіжжя // СХІД, №1(51), 2003.- С. 31-34, 0,5 д.а.

3.Федорова М.В. Сущность и значение теории распределения доходов // Научные труды КГАУ- экономические науки.- Выпуск 82.- Симферополь, 2004.-С.210-213, 0,2 д.а.

4.Федорова М.В. Современное состояние внебюджетных социальных фондов Украины // Научные труды КГАУ- экономические науки. - Выпуск 87.- Симферополь, 2005. – С.202-206, 0,4 д.а.

5.Федорова М.В. Зарубежный опыт функционирования систем социальной защиты населения // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. праць. Випуск 205: В 4т. Том IV. -Дніпропетровськ: ДНУ, 2005. -С. 1066-1072, 0,4 д.а.

В інших виданнях:

6. Федорова М.В. Особенности формирования и использования социальных общественных фондов // Государственное регулирование переходной экономики в Украине и Крыму: Монография. / Под ред. д.е.н., профессора А.П.Кудряшова. – Симферополь: Таврия, 2006. -С.174-199, 1 д.а.

7. Федорова М.В. Пенсионная система Украины и пути её реформирования // Материалы Всеукраинской межвузовской научно-практической конференции. «Украина в 2000г.: трансформация в рыночную экономику».- Симферополь, КАПКС, 2000.-С.301-303, 0,17 д.а.

8. Федорова М.В. Пенсионное обеспечение и занятость в АР Крым // Материалы межвузовской научно-практической конференции: «Управление социально-экономическим развитием регионов Украины и АР Крым». - Симферополь, ТНУ, 2002. - С.164-167, 0,15 д.а.

9. Федорова М.В. Проблемы и перспективы развития социального обеспечения Украины // Материалы Всеукраинской научно-практической конференции «Актуальные проблемы и перспективы развития экономики Украины».-Алушта, 2002.-С.49, 0,05 д.а.

10. Федорова М.В. Перспективы развития общественных социальных фондов в Украине // Материалы IV Международной научно-практической конференции «Актуальные проблемы и перспективы развития экономики Украины».-Алушта, 2005.- С. 84-85, 0,05д.а.