Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Світове господарство і міжнародні економічні відносини


Дутчак Ірина Богданівна. Державне регулювання розвитку фармацевтичного ринку в Україні. : Дис... канд. наук: 08.00.03 - 2007.



Анотація до роботи:

Дутчак Ірина Богданівна. Державне регулювання розвитку фармацевтичного ринку в Україні. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.03 – економіка та управління національним господарством. Львівський національний університет імені Івана Франка. – Львів, 2007.

У дисертаційній роботі проведено пошук шляхів удосконалення державного регулювання розвитку фармацевтичного ринку в Україні. Розроблено схему комплексного дослідження фармацевтичного ринку, удосконалено схему механізму державного регулювання такого ринку, уточнено понятійний апарат. Внесено пропозиції щодо удосконаленням нормативного забезпечення та адаптації міжнародного досвіду державного регулювання фармацевтичного ринку до національних умов, з’ясовано роль державних інститутів у такому регулюванні. Розроблено модель формування прибутку торговельних фармацевтичних підприємств, запропоновано методику розрахунку її параметрів. Розроблено метод ціноутворення аптечних закладів, який враховує державне регулювання граничних торговельних націнок на медикаменти. Класифіковано функції фармацевтичного ринку, чинники впливу на його розвиток. Запропоновано методику сегментації фармацевтичного ринку.

У дисертації представлено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової проблеми, яка виявляється у з’ясуванні основних компонентів механізму державного регулювання фармацевтичного ринку України, визначення місця комплексного дослідження фармацевтичного ринку в системі економічних знань, його зв’язку з маркетингом і аналізом. Проведене дослідження виявило зв’язок між механізмом державного регулювання фармацевтичного ринку, по-перше, з вивченням історії національної економіки країни, по-друге, з організацією і плануванням діяльності суб’єктів фармацевтичного ринку під впливом державного регулювання.

Особливості правового поля, що регламентує операції з медикаментами, полягають у застосуванні державою економічних та адміністративних методів впливу на суб’єктів ринку. Через встановлення максимальних норм торговельних націнок на ліки втілюється один із економічних методів державного регулювання економіки.

За результатами дослідження сформульовано такі висновки і пропозиції:

1. В умовах становлення ринкової економіки виникла необхідність у науково обґрунтованому, комплексному підході до вивчення фармацевтичного ринку, яка знайшла своє відображення у схемі комплексного дослідження фармацевтичного ринку, що логічно пов’язана з маркетинговими дослідженнями підприємства та аналізом ринку.

2. Узагальнюючи етапи становлення фармацевтичного ринку, треба проводити їхню класифікацію за принципом функціональної спеціалізації на лоні історичного та економічного розвитку країни в процесі формування національного господарства. Крім того, дослідження засвідчило, що на кожному наступному етапі розвитку фармацевтичної справи щоразу відбувалась глибша функціональна спеціалізація учасників фармацевтичного ринку та його інфраструктури.

3. Два підходи до змістового навантаження поняття “фармацевтичний ринок”, а саме: словниково-юридичний та літературно-історичний, склалися об’єктивно та мають право на паралельне існування у фаховій, нормативній і публіцистичній літературі.

4. Для стану виробництва лікарських засобів і виробів медичного призначення визначальними є такі чинники: природні, демографічні, екологічні, чинники суспільного розвитку, історико-географічні, культурно-освітні, медико-соціальні (з гуманістичним забарвленням), фінансово-економічні, чинники нормативно-правового поля, державної політики, науково-інноваційні, матеріально-технічні.

5. Модель формування фінансового результату від основної діяльності торговельного фармацевтичного підприємства ґрунтується на механізмі його формування у системі обліку такого підприємства та дає змогу контролюючим органам і менеджерам знаходити необхідну (бажану/планову) величину обсягу реалізації, щоб вийти на планову величину прибутку, або надає можливість розрахувати прибуток до оподаткування при бажаних/планових обсягах продажу медикаментів. Параметри моделі розраховуються на основі даних, отриманих із регістрів бухгалтерського обліку.

6. Сегментацію фармацевтичного ринку України варто проводити у чотири етапи, які ґрунтуються на характеристиці фармацевтичного товару за АТХ-класифікацією та на різниці у потребах споживачів.

7. Соціальна значимість як особливість товару на ринку лікарських засобів і виробів медичного призначення та морально-етичні принципи суспільства вимагають особливого підходу до формування цін на медикаменти. Контроль з боку держави у вигляді регулювання граничних розмірів торговельних націнок на медикаменти дає змогу стежити за обґрунтованістю цін, що встановлюються на життєво важливі ліки та обмежує їхнє необґрунтоване підвищення за умов нееластичного попиту та багаторазового перепродажу через торговельних посередників на шляху від виробника до споживача. Тому важливо застосовувати нові форми ведення торговельної практики.

8. Доцільність розширення діяльності торговельних фармацевтичних підприємств (аптечних закладів) обґрунтовується через дію ефекту операційного лівериджу, що сприяє підвищенню прибутковості після збільшення постійних витрат і подолання рівня беззбитковості.

9. На підставі критичного аналізу нормативно-правового забезпечення фармацевтичного ринку вважаємо, що доцільно внести зміни до ЗУ “Про ПДВ”, а саме: відновити дію п. 5.1.7., згідно з яким “звільняються від оподаткування операції з продажу лікарських засобів і виробів медичного призначення, зареєстрованих в Україні в належному порядку, в тому числі діяльність з такого продажу аптечними закладами”, що стане передумовою для призупинення дії низки законодавчих та нормативних документів, які дублюють чи взаємо відміняють дію одне одного.

10. Зважаючи на державне регулювання норм торговельних націнок як особливості ціноутворення на медикаменти, пропонуємо аптечним закладам та Державному управлінню з контролю за цінами використовувати метод ціноутворення торговельних фармацевтичних підприємств, запропонований у дисертації, а також внести роз’яснення щодо окремих норм законодавчого забезпечення, які стосуються визначення терміна “ціна виробника”.

11. Пріоритетним напрямом розвитку фармринку України є збільшення експортного потенціалу, а серед низки проблемних питань, які підлягають державному регулюванню в найближчому майбутньому, головним вважаємо подолання технічних бар’єрів у сфері міжнародної торгівлі. На основі огляду міжнародного досвіду державного регулювання діяльності суб’єктів фармацевтичного ринку та вимог до якісних показників продукції вважаємо перспективним його застосування в Україні, зокрема, щодо впровадження гармонізованих стандартів лабораторної, виробничої, дистриб’юторської практики на фармацевтичному ринку (GLP, GCP, GMP, GDP). Консолідація, що відбуваються на фармацевтичних ринках різних країн світу, активізує розвиток глобальних процесів взаємного визнання і гармонізації.

12. Зважаючи на особливості медикаментів як товару, реклама значної кількості препаратів може виявитись недоцільною і некоректною з огляду на їхню високу значимість при лікуванні важкохворих людей та цілковиту непотрібність чи навіть шкідливість для здорового населення. Враховуючи таку особливість ліків, як товару, вважаємо за потрібне проводити попереднє виявлення доцільності рекламної діяльності щодо окремого лікарського засобу, керуючись алгоритмом прийняття рішення про доцільність реклами, який ми запропонували у вигляді схеми.

Публікації автора:

У наукових фахових виданнях, які внесені до переліку ВАК:

1. Дутчак І.Б. Альтернативні підходи до сегментації фармацевтичного ринку в Україні // Вісник Львівського університету. Сер. економічна. Вип. 34. – Львів, 2005. – С.336-341.

2. Дутчак І.Б. Вплив ефекту операційного лівериджу на підвищення прибутковості торговельних фармацевтичних підприємств // Формування ринкової економіки в Україні. Наук. зб. Спецвип. 14. – Львів: Інтереко, 2005. – С. 351-359.

3. Дутчак І.Б. Вплив торгових націнок на вартість лікарських засобів та їх облік в аптеках // Формування ринкової економіки в Україні. Наук. зб. Спецвип. 11. – Львів: Інтереко, 2002. – С. 351-359.

4. Дутчак І.Б. Обліково-аналітичне забезпечення управління витратами аптечного закладу // Вісник НУ“ЛП”. Вип. 576. – Львів: Видавництво НУЛП, 2007. – С. 83-88.

5. Дутчак І.Б. Оптимізація товаропросування лікарських засобів під впливом державного регулювання цін на них // Науковий вісник НЛТУУ: Збірник науково-технічних праць. Вип. 15.4. – Львів: НЛТУУ, 2005. – С. 366-371.

6. Дутчак І.Б. Особливості проведення аналізу беззбитковості торговельного фармацевтичного підприємства // Вісник Львівського університету. Сер. економічна. Вип.33. – Львів, 2004. – С. 342-349.

7. Дутчак І.Б. Побудова моделі прогнозування прибутку торговельного фармацевтичного підприємства // Формування ринкової економіки в Україні. Наук. зб. Спецвип. 15. Частина 1. – Львів: Інтереко, 2005. – С. 458-465.

8. Дутчак І.Б. Порівняльний аналіз і грошова оцінка витрат та ефективності застосування медичних препаратів // Вісник Львівського університету. Сер. Економічна. Вип.32. – Львів, 2003. – С. 127-138.

9. Дутчак І.Б. Формування схеми комплексного дослідження фармацевтичного ринку в Україні // Науковий вісник НЛТУУ: Збірник наук.-тех. праць. Вип. 15.2. – Львів: НЛТУУ, 2005. – С. 245-250.

В інших виданнях:

10. Дутчак І.Б. Економічна ефективність тендерного механізму на фармацевтичному ринку в Україні // Нові обрії економічної науки: Матеріали міжнародної наукової студентсько-аспірантської конференції. – Львів: ЛНУ ім. І.Франка, 2007. – С. 72-73.

11. Дутчак І.Б. Застосування SWOT–аналізу в діяльності підприємств-продавців лікарських засобів // Економіка пострадянських країн: стан та перспективи розвитку: Матеріали міжнародної наукової студентсько-аспірантської конференції. – Львів: ЛНУ ім. І.Франка, 2003. – С. 95-96.

12. Дутчак І.Б. Інституційні зміни як забезпечення економічного зростання фармацевтичного ринку України // Економічний і соціальний розвиток України в ХХІ столітті: національна ідентичність та тенденції глобалізації: Збірник тез доповідей Четвертої міжнародної науково-практичної конференції молодих вчених. Частина 2. – Тернопіль: Економічна думка, 2007. – С. 377-179.

13. Дутчак І.Б. Пріоритетні напрями розвитку фармацевтичного ринку в Україні // Інтеграція країн з перехідною економікою у світовий економічний простір: Матеріали міжнародної студентсько-аспірантської наукової конференції. – Львів: ЛНУ ім. І.Франка, 2005. – С. 107-108.

14. Дутчак І.Б. Проблеми і напрями державного регулювання фармацевтичного ринку в Україні // Економічний і соціальний розвиток України в ХХ столітті: національна ідентичність та тенденції глобалізації: Збірник тез доповідей Другої міжнародної науково-практичної конференції молодих вчених. Частина 1. – Тернопіль: Економічна думка, 2005. – С. 170-173.

15. Дутчак І.Б. Проблемні аспекти та особливості обліку податку на додану вартість в аптечних закладах України // Проблемы теории и практики учета, аудита, анализа и пути их решения: Материалы Всеукраинской научно-методической конференции. – Севастополь: Изд-во СевНТУ, 2006. – С. 22- 25.

16. Дутчак І.Б. Сутність фармацевтичного ринку як складової частини економіки України // Обліково-аналітичні системи суб’єктів господарської діяльності в Україні: Тези доповідей міжнародної науково-практичної конференції. - Львів, ЛНУ ім. І.Франка, 2005. – С. 29-30.

17. Дутчак І.Б. Теоретичні передумови державного регулювання фармацевтичного ринку в Україні // Філософія економіки Івана Франка й сучасні економічні проблеми: Матеріали міжнародної наукової студентсько-аспірантської конференції. – Львів: ЛНУ ім. І.Франка, 2006. – С. 68- 69.

18. Дутчак І.Б. Трансформація інституційного середовища як умова розвитку фармацевтичного ринку в України // Економічна система України: минуле, сучасне, майбутнє: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. – Львів: ЛНУ ім. І.Франка, 2005. – С. 109-111.

19. Матвіїв І.Б.* Ефективність реклами на ринку фармацевтичної продукції та її вплив при ціноутворенні // Бухгалтерський облік в Україні на початку ХХІ століття: Тези міжнародної науково-практичної конференції. – Львів: ЛНУ ім. І.Франка, 2001. – С. 450- 458.