У дисертації наведені теоретичне узагальнення і нове вирішення наукового завдання державного регулювання ринку транспортних послуг в Україні шляхом визначення теоретичних підходів, методології державного регулювання ринку транспортних послуг, методів та інструментів державного регулювання ринку транспортних послуг з урахуванням корегування процесів самоорганізації. Отримані в процесі дослідження результати підтвердили покладену в його основу гіпотезу, а їх узагальнення дає змогу сформулювати такі висновки і внести пропозиції, що мають теоретичне й практичне значення. 1. В положеннях теорії державного управління виділено мотиви і стимули господарської діяльності, визначено основоположні принципи ринку, свободи економічної діяльності індивідуумів як початкові категорії. Розкриття функції саморегуляції ринку спирається на підхід, де стабільність, рівновага його системи досягаються через коливання конкуренції і зміну її видів. Спираючись на ці положення, визначено початкові постулати для ринку транспортних послуг: як і будь-який інший ринок він є економічною системою, має механізм саморегулювання; досконалою моделлю ранніх етапів розвитку ринку і його рушійною силою є конкуренція; формою існування – рівновага. Визначено, що економічне значення теорії загальної рівноваги і конкуренції важливе для методології державного регулювання ринку транспортних послуг і полягає в тому, що ринок у своїй динаміці постійно відхиляючись від стану рівноваги, є в принципі стабільною, стійкою системою та утримується в цьому стані через механізм ціноутворення, конкуренцію та механізм самоорганізації. 2. Синтез еволюційної і системно-синергетичної концепцій в методології державного регулювання ринку транспортних послуг полягає в такому: циклічність у розвитку має різну природу; на зміну рівноважній однорідності і стаціонарності економічних систем приходить і набуває значного поширення ентропійний підхід; наявність порядку та його різноманітності. Інструменти і методи синергетики дають змогу вивчати типологію переходів ринку транспортних послуг від стійких станів до стабільних. Апарат синергетики в методології регулювання ринку транспортних послуг може бути використаний для: моделювання кризових ситуацій, моделювання регіональних процесів в економіці й екології, регіонального прогнозування, моделювання синергетичних ефектів, формування механізмів, що викликають синергетичні ефекти різної природи, вибору напрямів і заходів регулювання та вирішення інших завдань. 3. Визначено особливості державного регулювання ринку транспортних послуг як одного з циклічно-хвильових процесів глобальної траєкторії розвитку та прийнято, що його поведінка відповідає таким правилам: хаос виступає руйнівною і творчою силою одночасно, змішуючи набір різних потенцій для майбутньої структуризації ринку; з появою структур порядку хаос не зникає, він зберігається, у тому числі і в залишковому вигляді як криза або елементи самоорганізації, його потенціал пульсує, звільняючи або стримуючи розвиток; виникнення порядку з хаосу забезпечене самоорганізацією елементів ринку через їх особливе перегруповування; самоорганізація елементів в хаосі здійснюється у формі виникаючих джерел порядку; впорядкування відбувається циклічно через посилення організацій або самоорганізації, чергування фаз спокою і руху на траєкторії розвитку ринку транспортних послуг. 4. В умовах посилення самоорганізації ринку транспортних послуг виникає потреба у відповідній державній підтримці цього процесу. Встановлено напрями, за допомогою яких має відбуватись ефективне державне регулювання ринку транспортних послуг: регулювання прав власності; регулювання структури ринку відповідно до економічної політики; використання дієвих економічних важелів: приватної власності, цін, доходів, податків, інвестицій, державного та інших видів фінансування; розвиток системи маркетингу і моніторингу; розробка системи показників діагностики, аналізу стану і мінливості поведінки ринку; становлення механізмів самоорганізації, саморегулювання: конкуренції, інтеграції, диверсифікації, глобалізації; узгодження і координація діяльності учасників ринку для підвищення взаємодії видів транспорту; формування регіональних баз даних; координація зусиль учасників щодо забезпечення розвитку єдиного інформаційного простору; інноваційна й інвестиційна адресна підтримка учасників ринку. 5. Запропоновано створення цивілізованого ринку транспортних послуг, основними показниками якого мають бути: висока якість послуг, співпраця, висока інформативність, висока результативність ринку. Безумовно, цивілізований ринок неможливий без створення високотехнологічної матеріальної основи у вигляді транспортної мережі регіону, парку транспортних засобів і вантажних машин, механізмів і обладнання тощо, а також необхідних для цього інвестицій. У результаті запропоновано логічну схему регулювання ринку транспортних послуг. 6. Визначено ступінь, форми і механізм залежності ринку транспортних послуг від зовнішнього середовища. Оцінювання чутливості рівноваги ринку транспортних послуг запропоновано здійснювати відповідно до критеріїв локальної і глобальної стійкості. Запропонована система показників діагностики й аналізу стану та мінливості поведінки ринку транспортних послуг, яка визначає його статику і динаміку. Динаміка характеризує розвиток ринку транспортних послуг як коливального процесу диференційованого на декілька процесів: конкуренція, інтеграція, глобалізація, диверсифікація тощо. Основними статичними параметрами ринку є: кількість продавців послуг і клієнтів; кількість посередників і постачальників; обсяг попиту, його характеристики і чинники; обсяг пропозиції, його характеристики і чинники; загальноекономічні й регіональні макропоказники потенціалу ринки; насиченість ринку послугами; межі і масштабність ринку; економічні бар'єри входу-виходу на даний ринок; результативність ринку. Для визначення стану і мінливості поведінки ринку транспортних послуг подано набір методів: прямого рахунку; експертний метод; метод опитування; математичний метод – з рекомендаціями щодо їх використання з урахуванням специфіки ринкової ситуації. 7. Визначено, що спонтанність самоорганізації ринку є одним із складних моментів регулювання, який держава має контролювати для запобігання кризам та іншим негативним явищам. Запропоновано посилення децентралізації і делегування деяких функцій регулювання з державного рівня на регіональний. Такий підхід сприятиме формуванню організаційної структури управління транспортною галуззю на принципово новій основі. 8. Оцінка ринку транспортних послуг з метою регулювання має спиратися на підхід, що повністю враховує не тільки економічні, а й інші види результатів функціонування та розвитку ринку. Це зумовило введення критеріїв результативності та методів їх оцінювання. Результативність як динамічна оцінка продуктивності транспортної галузі зумовлена функціонуванням економічного механізму ринку, який розподіляє і використовує ресурси транспорту на певній території, і залежить від економічних і зовнішньоекономічних наслідків регулювання. Запропонований критерій результативності забезпечує контроль за поведінкою ринку транспортних послуг, його реакціями на регулювання і самоорганізацію. Оцінка результативності ринку транспортних послуг забезпечує можливість моніторингу самоорганізації, визначення місця та ролі розробленої методології діагностики, аналіз стану і мінливості ринку. 9. Дослідження процесів самоорганізації дає змогу виділити її механізм і основні чинники, зміна яких визначає не тільки зміну стану і поведінки ринку, а й піддається регулюванню. Моніторинг і контроль механізму та чинників самоорганізації робить максимально керованою ситуацію їх розвитку. Ціноутворення є одним з основних процесів самоорганізації ринку транспортних послуг. Механізм функціонування ринку заснований на інструментах, що визначають можливості державного регулювання і саморегулювання відносин, що виникають між його учасниками. Механізм саморегулювання цін, що спонтанно погоджує інтереси клієнта і виробника, викликає мультиплікаційний ефект від сумісної дії (поєднання впливу) безлічі чинників. Конкуренція є саморегулятором ринку транспортних послуг, на який може впливати держава. З соціального і економічного погляду, контроль і регулювання конкуренції визначають вирішення проблеми соціальної рівності, антикризового розвитку економіки в цілому та її окремих галузей зокрема. Конкуренція є рушійною силою розвитку самоорганізації, яка регулює відносини різних учасників ринку, встановлює баланс між споживанням і виробництвом через механізм цін. 10. Запропоновано концепцію регіональної транспортної політики, яка узгоджена з Концепцією державної транспортної політики і державною регіональною політикою. Запропоновано систему державного регулювання процесів формування, функціонування та розвитку регіонального ринку транспортних послуг у вигляді структури взаємопов'язаних і взаємодіючих параметрів: індикаторів, вбудованих стабілізаторів і регуляторів. 11. За результатами дисертаційного дослідження розроблено науково-практичні рекомендації: – Верховній Раді України вдосконалити існуюче законодавство шляхом доопрацювання та прийняття Закону України «Про морські порти», внесення змін до законів України «Про природні монополії», розробка нормативно-правої бази щодо функціонування морських адміністрацій; – Кабінету Міністрів України розробити проект постанови щодо утворення Державного департаменту залізничного транспорту у складі Міністерства транспорту та зв'язку України; – Міністерству транспорту та зв'язку України вжити заходів щодо підвищення рівня безпеки на транспорті, збільшення транзитного потенціалу держави, розвитку мережі автомобільних доріг та міжнародних транспортних коридорів, удосконалення нормативно-правового регулювання у галузях транспорту, зв'язку та інформатизації, впровадження енергозберігаючих технологій. |