Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Державне управління / Механізми державного управління


Погребицький Микола Леонідович. Державне регулювання ринку транспортних послуг : дис... канд. наук з держ. упр.: 25.00.02 / Національна академія держ. управління при Президентові України. — К., 2007. — 220арк. : рис., табл. — Бібліогр.: арк. 184-196.



Анотація до роботи:

Погребицький М.Л. Державне регулювання ринку транспортних послуг. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з державного управління за спеціальністю 25.00.02 – механізми державного управління. – Гуманітарний університет “Запорізький інститут державного та муніципального управління”, Запоріжжя, 2007.

У дисертації проаналізовано розвиток еволюційної концепції ринку і формування теоретичних основ методології державного регулювання ринку транспортних послуг. Сформовано системно-синергетичну концепцію розвитку як основу методології державного регулювання ринку транспортних послуг. Розроблено методи й інструменти регулювання ринку транспортних послуг з урахуванням коректування процесів самоорганізації. Розглянуто функціонування ринку транспортних послуг та здійснено оцінювання саморегулювання ринку. Розроблено критерії результативності регулювання ринку транспортних послуг. Виявлено процеси самоорганізації ринку транспортних послуг. Розроблено концепцію формування транспортної політики та стратегію розвитку транспортно-дорожнього комплексу.

У дисертації наведені теоретичне узагальнення і нове вирішення наукового завдання державного регулювання ринку транспортних послуг в Україні шляхом визначення теоретичних підходів, методології державного регулювання ринку транспортних послуг, методів та інструментів державного регулювання ринку транспортних послуг з урахуванням корегування процесів самоорганізації. Отримані в процесі дослідження результати підтвердили покладену в його основу гіпотезу, а їх узагальнення дає змогу сформулювати такі висновки і внести пропозиції, що мають теоретичне й практичне значення.

1. В положеннях теорії державного управління виділено мотиви і стимули господарської діяльності, визначено основоположні принципи ринку, свободи економічної діяльності індивідуумів як початкові категорії. Розкриття функції саморегуляції ринку спирається на підхід, де стабільність, рівновага його системи досягаються через коливання конкуренції і зміну її видів.

Спираючись на ці положення, визначено початкові постулати для ринку транспортних послуг: як і будь-який інший ринок він є економічною системою, має механізм саморегулювання; досконалою моделлю ранніх етапів розвитку ринку і його рушійною силою є конкуренція; формою існування – рівновага.

Визначено, що економічне значення теорії загальної рівноваги і конкуренції важливе для методології державного регулювання ринку транспортних послуг і полягає в тому, що ринок у своїй динаміці постійно відхиляючись від стану рівноваги, є в принципі стабільною, стійкою системою та утримується в цьому стані через механізм ціноутворення, конкуренцію та механізм самоорганізації.

2. Синтез еволюційної і системно-синергетичної концепцій в методології державного регулювання ринку транспортних послуг полягає в такому: циклічність у розвитку має різну природу; на зміну рівноважній однорідності і стаціонарності економічних систем приходить і набуває значного поширення ентропійний підхід; наявність порядку та його різноманітності.

Інструменти і методи синергетики дають змогу вивчати типологію переходів ринку транспортних послуг від стійких станів до стабільних.

Апарат синергетики в методології регулювання ринку транспортних послуг може бути використаний для: моделювання кризових ситуацій, моделювання регіональних процесів в економіці й екології, регіонального прогнозування, моделювання синергетичних ефектів, формування механізмів, що викликають синергетичні ефекти різної природи, вибору напрямів і заходів регулювання та вирішення інших завдань.

3. Визначено особливості державного регулювання ринку транспортних послуг як одного з циклічно-хвильових процесів глобальної траєкторії розвитку та прийнято, що його поведінка відповідає таким правилам: хаос виступає руйнівною і творчою силою одночасно, змішуючи набір різних потенцій для майбутньої структуризації ринку; з появою структур порядку хаос не зникає, він зберігається, у тому числі і в залишковому вигляді як криза або елементи самоорганізації, його потенціал пульсує, звільняючи або стримуючи розвиток; виникнення порядку з хаосу забезпечене самоорганізацією елементів ринку через їх особливе перегруповування; самоорганізація елементів в хаосі здійснюється у формі виникаючих джерел порядку; впорядкування відбувається циклічно через посилення організацій або самоорганізації, чергування фаз спокою і руху на траєкторії розвитку ринку транспортних послуг.

4. В умовах посилення самоорганізації ринку транспортних послуг виникає потреба у відповідній державній підтримці цього процесу. Встановлено напрями, за допомогою яких має відбуватись ефективне державне регулювання ринку транспортних послуг: регулювання прав власності; регулювання структури ринку відповідно до економічної політики; використання дієвих економічних важелів: приватної власності, цін, доходів, податків, інвестицій, державного та інших видів фінансування; розвиток системи маркетингу і моніторингу; розробка системи показників діагностики, аналізу стану і мінливості поведінки ринку; становлення механізмів самоорганізації, саморегулювання: конкуренції, інтеграції, диверсифікації, глобалізації; узгодження і координація діяльності учасників ринку для підвищення взаємодії видів транспорту; формування регіональних баз даних; координація зусиль учасників щодо забезпечення розвитку єдиного інформаційного простору; інноваційна й інвестиційна адресна підтримка учасників ринку.

5. Запропоновано створення цивілізованого ринку транспортних послуг, основними показниками якого мають бути: висока якість послуг, співпраця, висока інформативність, висока результативність ринку. Безумовно, цивілізований ринок неможливий без створення високотехнологічної матеріальної основи у вигляді транспортної мережі регіону, парку транспортних засобів і вантажних машин, механізмів і обладнання тощо, а також необхідних для цього інвестицій. У результаті запропоновано логічну схему регулювання ринку транспортних послуг.

6. Визначено ступінь, форми і механізм залежності ринку транспортних послуг від зовнішнього середовища. Оцінювання чутливості рівноваги ринку транспортних послуг запропоновано здійснювати відповідно до критеріїв локальної і глобальної стійкості.

Запропонована система показників діагностики й аналізу стану та мінливості поведінки ринку транспортних послуг, яка визначає його статику і динаміку. Динаміка характеризує розвиток ринку транспортних послуг як коливального процесу диференційованого на декілька процесів: конкуренція, інтеграція, глобалізація, диверсифікація тощо. Основними статичними параметрами ринку є: кількість продавців послуг і клієнтів; кількість посередників і постачальників; обсяг попиту, його характеристики і чинники; обсяг пропозиції, його характеристики і чинники; загальноекономічні й регіональні макропоказники потенціалу ринки; насиченість ринку послугами; межі і масштабність ринку; економічні бар'єри входу-виходу на даний ринок; результативність ринку.

Для визначення стану і мінливості поведінки ринку транспортних послуг подано набір методів: прямого рахунку; експертний метод; метод опитування; математичний метод – з рекомендаціями щодо їх використання з урахуванням специфіки ринкової ситуації.

7. Визначено, що спонтанність самоорганізації ринку є одним із складних моментів регулювання, який держава має контролювати для запобігання кризам та іншим негативним явищам. Запропоновано посилення децентралізації і делегування деяких функцій регулювання з державного рівня на регіональний. Такий підхід сприятиме формуванню організаційної структури управління транспортною галуззю на принципово новій основі.

8. Оцінка ринку транспортних послуг з метою регулювання має спиратися на підхід, що повністю враховує не тільки економічні, а й інші види результатів функціонування та розвитку ринку. Це зумовило введення критеріїв результативності та методів їх оцінювання.

Результативність як динамічна оцінка продуктивності транспортної галузі зумовлена функціонуванням економічного механізму ринку, який розподіляє і використовує ресурси транспорту на певній території, і залежить від економічних і зовнішньоекономічних наслідків регулювання. Запропонований критерій результативності забезпечує контроль за поведінкою ринку транспортних послуг, його реакціями на регулювання і самоорганізацію. Оцінка результативності ринку транспортних послуг забезпечує можливість моніторингу самоорганізації, визначення місця та ролі розробленої методології діагностики, аналіз стану і мінливості ринку.

9. Дослідження процесів самоорганізації дає змогу виділити її механізм і основні чинники, зміна яких визначає не тільки зміну стану і поведінки ринку, а й піддається регулюванню. Моніторинг і контроль механізму та чинників самоорганізації робить максимально керованою ситуацію їх розвитку. Ціноутворення є одним з основних процесів самоорганізації ринку транспортних послуг. Механізм функціонування ринку заснований на інструментах, що визначають можливості державного регулювання і саморегулювання відносин, що виникають між його учасниками. Механізм саморегулювання цін, що спонтанно погоджує інтереси клієнта і виробника, викликає мультиплікаційний ефект від сумісної дії (поєднання впливу) безлічі чинників.

Конкуренція є саморегулятором ринку транспортних послуг, на який може впливати держава. З соціального і економічного погляду, контроль і регулювання конкуренції визначають вирішення проблеми соціальної рівності, антикризового розвитку економіки в цілому та її окремих галузей зокрема. Конкуренція є рушійною силою розвитку самоорганізації, яка регулює відносини різних учасників ринку, встановлює баланс між споживанням і виробництвом через механізм цін.

10. Запропоновано концепцію регіональної транспортної політики, яка узгоджена з Концепцією державної транспортної політики і державною регіональною політикою. Запропоновано систему державного регулювання процесів формування, функціонування та розвитку регіонального ринку транспортних послуг у вигляді структури взаємопов'язаних і взаємодіючих параметрів: індикаторів, вбудованих стабілізаторів і регуляторів.

11. За результатами дисертаційного дослідження розроблено науково-практичні рекомендації:

– Верховній Раді України вдосконалити існуюче законодавство шляхом доопрацювання та прийняття Закону України «Про морські порти», внесення змін до законів України «Про природні монополії», розробка нормативно-правої бази щодо функціонування морських адміністрацій;

– Кабінету Міністрів України розробити проект постанови щодо утворення Державного департаменту залізничного транспорту у складі Міністерства транспорту та зв'язку України;

– Міністерству транспорту та зв'язку України вжити заходів щодо підвищення рівня безпеки на транспорті, збільшення транзитного потенціалу держави, розвитку мережі автомобільних доріг та міжнародних транспортних коридорів, удосконалення нормативно-правового регулювання у галузях транспорту, зв'язку та інформатизації, впровадження енергозберігаючих технологій.

Публікації автора:

  1. Погребицький М.Л. Державне регулювання системи транспортних послуг // Вісник НАДУ. – 2005. – № 3. – С. 199-207.

  2. Погребицький М.Л. Напрями розвитку транспортного комплексу та системи міжнародних перевезень // Збірник наукових праць НАДУ. – 2006. – Вип. 1. – С. 355-365.

  3. Погребицький М.Л. Особливості транспортно-технологічних систем доставки вантажів // Держава та регіони. Серія: Державне управління. – 2006. – № 1. – С. 139-144.

  4. Погребицький М.Л. Розвиток процесів самоорганізації ринку транспортних послуг // Держава та регіони. Серія: Державне управління. – 2006. – № 3. – С. 20-26.

  5. Погребицький М.Л. Управління системою транспортного обслуговування підприємств // Економіка та держава. – 2006. – № 3. – С. 39-41.

  6. Погребицький М.Л. Формування інтермодальної транспортної системи // Держава та регіони. Серія: Державне управління. – 2005. – № 2. – С. 174-179.

  7. Погребицький М.Л. Проблеми формування нових інтеграційних структур у системі транспортних перевезень // Дні науки: Зб. тез доповідей:
    В 4 т. / Гуманітарний університет “ЗІДМУ”, 5-6 жовтня 2006; Ред.кол. В.М. Огаренко та ін. – Запоріжжя: ГУ “ЗІДМУ”, 2006. – Т. 1. – С. 67-68.

  8. Погребицький М.Л. Розвиток процесів самоорганізації ринку транспортних послуг // Державне управління та місцеве самоврядування: Тези V Міжнар. наук. конгресу, конгресу, 23 лютого 2005 р. – Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ “Магістр”, 2005. – С. 94.

  9. Погребицький М.Л. Розробка критеріїв результативності регулювання ринку транспортних послуг // Наука та інновації – 2005: Матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. – Т. 12: Економічні науки. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005. – С. 35-37.

  10. Погребицький М.Л. Формування ефективної транспортної політики в Україні // Актуальні проблеми державного управління на новому етапі державотворення: Матеріали наук.-практ. конф за міжнар. участю, присвяченої 10-річчю Академії, м. Київ, 31 травня 2005 р.: У 2 т./ За заг. ред. В.І. Лугового. В.М. Князєва. – К.: Вид-во НАДУ, 2005. – Т. 2. – С. 88-89.