Галушко Володимир Олексійович. Державне регулювання технічного переоснащення аграрної сфери на засадах фінансового лізингу : Дис... канд. наук: 25.00.02 - 2009.
Анотація до роботи:
Галушко В.О. Державне регулювання технічного переоснащення аграрної сфери на засадах фінансового лізингу. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з державного управління за спеціальністю 25.00.02 – механізми державного управління. – Харківський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України. – Харків, 2008.
Дисертацію присвячено питанням удосконалення механізму державного регулювання технічного переоснащення аграрної сфери АПК України на засадах фінансового лізингу для підвищення її конкурентоспроможності в умовах поглиблення аграрної реформи з урахуванням особливостей, пов’язаних з інтеграцією України у світовий економічний простір. На основі комплексного дослідження, проведення ситуаційного та SWOT-аналізу лізингу сільськогосподарської техніки визначено концептуальні підходи до технічного переоснащення аграрної сфери на засадах фінансового лізингу. Обґрунтувано підходи до вдосконалення організаційного та правового механізмів державного регулювання технічного переоснащення аграрної сфери на засадах фінансового лізингу. Визначено причини зниження результативності державноїпідтримки технічного переоснащення аграрного виробництва та особливості забезпечення сільського господарства технікою та обладнанням на умовах фінансового лізингу.
Одержані в ході дослідження результати в сукупності розв’язують важливе науково-практичне завдання – удосконалення підходів до функціонування механізму державного регулювання технічного переоснащення аграрної сфери АПК України на засадах фінансового лізингу для підвищення його конкурентоспроможності в умовах поглиблення аграрної реформи з урахуванням особливостей, пов’язаних з інтеграцією України у світовий економічний простір.
Суть основних висновків і пропозицій полягає в такому:
Лізинг є ефективним фінансовим механізмом технічного переоснащення виробництва, а також важливим елементом державної економічної та інвестиційної політики. Більшість країн світу мають три основних підходи до правового регулювання лізингових відносин. Перший підхід ґрунтується на повному ототожненні лізингу з довгостроковою формою оренди й відповідному перенесенні її положень на новий вид підприємницької діяльності. Другий – на регулюванні складного комплексу лізингових відносин за допомогою традиційних норм цивільного права: договорів доручення, оренди, позики тощо. Третій – на визнанні лізингу якісно новим типом правовідносин, що не може бути адекватно відображений існуючими законодавчими нормами й повинен оформлятися особливим, самостійним видом договору.
В основі державної політики технічного переоснащення аграрного виробництва лежать організаційно-правовий та економічний механізми державної підтримки оновлення та зміцнення техніко-технологічної бази аграрної сфери АПК України. Формування цих механізмів досить тривалий час мало безсистемний та хаотичний характер, тому сьогодні технічне оснащення аграрної сфери АПК України досягло загрозливого рівня. Аграрні підприємства сільськогосподарською технікою забезпечені лише на половину, більшість машин уже відпрацювали свій амортизаційний строк. Обсяги щорічного списання зношених сільськогосподарських машин перевищує їх закупівлю. Низький рівень організаційно-технічного управління та наукових розробок сільськогосподарської техніки зумовлює відставання технічного рівня вітчизняного сільгоспмашинобудування від рівня кращих світових зразків техніки як за техніко-експлуатаційними параметрами, так і за відповідними ціновими показниками. Водночас при значній потребі аграрного сектора в складній сільськогосподарській техніці залишки готової продукції на вітчизняних підприємствах-виробниках стали звичайним явищем.
Механізм державного регулювання фінансового лізингу в аграрній сфері можна визначити як сукупність видів та способів дій суб’єкта регулювання, які ґрунтуються на базових принципах і реалізації функцій, забезпечуючи за допомогою певних форм, механізмів, методів та інструментів ефективне функціонування системи державного регулювання фінансового лізингу для досягнення визначеної мети та розв’язання існуючих суперечностей. Основними його складовими, що справляють значний вплив на темпи й напрями розвитку фінансового лізингу в аграрній сфері, є організаційний, правовий, фінансовий та податковий механізми.
Сьогодні спостерігається тенденція передачі аграріям сільськогосподарських машин на умовах лізингу, які забезпечують замкнутий технологічний цикл на всіх стадіях виробництва, зберігання, переробки та реалізації продукції. Але, незважаючи на збільшення обсягів придбання сільськогосподарської техніки у 2007 р. на умовах фінансового лізингу, починаючи з 1998 р., питома вага закуплених сільськогосподарських машин через цей механізм у загальному обсязі вироблених в Україні значно знизилась, за винятком зернозбиральних комбайнів, що свідчить про існування суттєвих проблем у механізмі забезпечення сільського господарства технікою та обладнанням на умовах фінансового лізингу.
Результативність механізму державноїпідтримки технічного переоснащення аграрного виробництва є низькою. До причин зниження результативності програм часткової компенсації вартості складної сільськогосподарської техніки та пільгового середньо- та довгострокового кредитування необхідно віднести: відсутність системи внутрішнього контролю з боку Міністерства аграрної політики України як головного розпорядника за рухом бюджетних коштів та контролю з боку Міністерства фінансів України за ефективністю витрачання коштів на часткову компенсацію вартості складної сільськогосподарської техніки вітчизняного виробництва, а також відсутність дієвого механізму контролю за використанням комерційних кредитів аграрними підприємствами з боку державних органів виконавчої влади на регіональному рівні.
Особливістю забезпечення сільського господарства технікою та обладнанням на умовах фінансового лізингу є те, що вітчизняна техніка та обладнання, які передаються у фінансовий лізинг, мають високу ціну та низьку якість, існує недостатнє фінансове забезпечення державної підтримки технічного переоснащення аграрної сфери, неефективне управління коштами державного бюджету, що спрямовуються на проведення операцій з фінансового лізингу, та низька відповідальність лізингоодержувачів за предмет лізингу. До проблем використання техніки та обладнання, що беруть у лізинг, необхідно віднести низький рівень її експлуатації та зберігання, порушення дисципліни фінансових розрахунків, некомплектність поставок на етапі укладання договорів лізингу, а також проблеми з обліком. Проблемою є те, що вибір асортименту сільськогосподарської техніки, яка виробляється на більшості вітчизняних заводів, відбувається на суб’єктивній основі; стримується використання в повному обсязі можливості міжнародного лізингу.
Концептуальні підходи до стратегії технічного переоснащення аграрного виробництва з використанням фінансового лізингу включають запропоновані заходи державної політики технічного переоснащення аграрної сфери, стратегічні завдання, принципи, моделі розвитку фінансового лізингу в аграрній сфері АПК та стратегію розвитку НАК «Украгролізинг». Для усунення причин, які стримують технічне переоснащення аграрної сфери АПК Україні, необхідне розроблення концепції стратегії розвитку фінансового лізингу сільськогосподарської техніки. Стратегічною метою розвитку фінансового лізингу в аграрній сфері АПК України повинно бути задоволення потреби сільськогосподарських товаровиробників у техніці за рахунок їхнього виробництва на машинобудівних підприємствах України для ефективного використання земельних ресурсів, а також нарощування виробництва сільськогосподарської продукції й продовольства.
Удосконалення організаційного механізму державного регулювання фінансового лізингу в аграрній сфері повинно відбуватись через введення посади віце-прем’єр-міністра з АПК, уточнення функцій дій центральних органів виконавчої влади, а саме: розроблення концепцій, програм розвитку фінансового лізингу; формування прозорих правил «гри»; координування інтересів усіх учасників агропромислового ринку; стимулювання інвестиційних процесів; моніторинг агропромислового ринку; дієвий контроль за ефективністю витрачання коштів, спрямованих на державнупідтримку технічного переоснащення аграрного виробництва, і дотримання дії – відповідальності державних органів за стан справ щодо технічного переоснащення аграрної сфери; підтримка виробників сільськогосподарської техніки; розвиток добросовісної конкуренції на агропромисловому ринку; формування ефективної інфраструктури агропромислового ринку, а також створення Національного лізингового агентства України «Агропромлізинг», яке повинно об’єднати Департамент сільгоспмашинобудування Мінпромполітики України; Департамент технічного забезпечення Мінагрополітики України, НАК «Украгролізинг», державний інвестиційний банк, державну страхову компанію, науково-дослідні інститути, заводи-виробники сільгосптехніки. Удосконалення потребує як організаційна структура НАК «Украгролізинг», так і її організаційна робота з державними адміністраціями всіх рівнів, адміністративними та правоохоронними органами, а також лізингоотримувачами.
Для вдосконалення правового механізму державного регулювання фінансового лізингу необхідно: змінити порядок використання коштів державного бюджету, що спрямовуються на часткову компенсацію вартості складної сільськогосподарської техніки вітчизняного виробництва, та нормативно-правової бази, яка регулює міжнародний лізинг; усунути суперечності між Законом України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти» при здійсненні операцій фінансового лізингу НАКом «Украгролізинг» Законом України «Про фінансовий лізинг» і Цивільним кодексом України; внести зміни в законодавство з питань оподаткування фінансового лізингу; об’єднати три державних програми технічного забезпечення аграрної сфери АПК: фінансовий лізинг, 30-відсоткове відшкодування вартості складної сільгосптехніки й часткову компенсацію відсоткових ставок коротко- і середньострокових кредитів, закріпивши реалізацію цих програм за НАК «Украгролізинг»; розширити об’єкти підтримки за рахунок техніки іноземного виробництва; збільшити суми видатків державного бюджету на часткову компенсацію вартості сільськогосподарської техніки; удосконалити механізм майнових та земельних відносин в аграрному секторі економіки, у тому числі через скасування мораторію на продаж земель сільськогосподарського призначення.
Публікації автора:
Фінансовий лізинг як механізм технічного переоснащення аграрної сфери // Механізми ефективного розвитку економіки аграрної сфери АПК України : [монографія] / Л.М. Анічин, Г.О. Андрусенко, Г.І. Мостовий та ін. ; за заг. ред. проф. Л.М. Анічина. – Х. : Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2006. – С. 179–203.
Особистий внесок: узагальнено теоретичні основи лізингу як механізму технічного переоснащення аграрного виробництва.
Проблеми реалізації технічної політики в агропромисловому комплексі / Я.К. Білоусько, А.В. Бурилко, В.О. Галушко та ін. ; за ред. Я.К. Білоруська. – К. : ННЦ «Інститут аграрної економіки», 2007. – 214 с.
Особистий внесок: обґрунтовано підходи до розроблення Програми діяльності НАК «Украгролізинг» на 2006–2010 роки.
Статті в наукових фахових виданнях:
Андрусенко Г.О. Фінансовий лізинг: правові аспекти / Г.О. Андрусенко, В.О. Галушко // Актуальні проблеми державного управління : зб. наук. праць. – Х. : Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2005. – № 1. – С. 93–101.
Особистий внесок: визначено правові основи державної політики технічного переоснащення аграрного виробництва та державного регулювання фінансового лізингу в аграрній сфері агропромислового комплексу України.
Галушко В.О. Організаційно-правові засади фінансового лізингу як механізм інвестування економіки / В.О. Галушко // Теорія та практика державного управління : зб. наук. пр. – Х. : Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2005. – Вип. 1 (10). – С. 164–171.
Латинін М.А. Удосконалення механізму державного регулювання інвестиційного процесу в аграрному секторі депресивних регіонів України / М.А. Латинін, В.О. Галушко // Актуальні проблеми державного управління : зб. наук. праць. – Х. : Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2008. – № 1. – С. 182–190.
Особистий внесок: визначено напрями вдосконалення механізму державного регулювання інвестиційного процесу в аграрному секторі депресивних регіонів України
М.А. Латинін Особливості застосування механізму поставок сільськогосподарської техніки на умовах фінансового лізингу / М.А. Латинін, В.О. Галушко // Теорія та практика державного управління : зб. наук. пр. –– Х. : Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2008. – Вип. 2 (21). – С.172–179.
Особистий внесок: визначено комплекс стратегічних і тактичних заходів органів державного управління для вирішення проблеми забезпечення аграрної сфери АПК України необхідною конкурентоспроможною технікою.
Галушко В.О. Державне регулювання технічного переоснащення аграрної сфери АПК України на засадах фінансового лізингу / В.О. Галушко // Науково-виробничий журнал «Держава та регіони». Серія: Державне управління. – Запоріжжя, 2008. – № 4. – С. 88-93.
Галушко В.О. Удосконалення механізмів державного регулювання фінансового лізингу в аграрній сфері АПК України / В.О. Галушко // Теорія та практика державного управління : зб. наук. пр. – Х. : Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2008. – Вип. 4 (23). – С 273-280.
Галушко В.О. Економіко-фінансові механізми технічного переоснащення аграрної сфери на умовах фінансового лізингу / В.О. Галушко // Стратегія регіонального розвитку: формування та механізми реалізації : матеріали щорічної міжнародної науково-практичної конференції. 31 жовтня 2007 р. : у 2 т. – Одеса : ОРІДУ НАДУ, 2007. – Т.2. – С. 9 – 11.
Галушко В.О. Удосконалення механізму поставок сільськогосподарської техніки на умовах фінансового лізингу / В.О. Галушко // Державне управління та місцеве самоврядування : тези VIII Міжнар. наук. конгресу, 27-28 березня 2008 р. – Х. : Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2008. – С. 193–195.
Галушко В.О. Концептуальні підходи до технічного переоснащення аграрного сектора на умовах фінансового лізингу / В.О. Галушко // Пріоритети економічного та соціального розвитку регіонів України : матер. наук.-практ. конф. 30 травня 2008 р. – Одеса : ОРІДУ НАДУ, 2008. – 20-21 С.
Галушко В.О. Результативність механізму державної підтримки технічного переоснащення аграрного виробництва в Україні / В.О. Галушко // Макроекономічне регулювання інвестиційних процесів та впровадження стратегії інновативно-інноваційного розвитку в Україні : матеріали міжнар. наук.-практ. конф. м. Київ, 23 - 24 жовтня 2008 р. : у 3 ч. / РВПС України НАН України. – К. : РВПС України НАНУ, 2008. – Ч. 1. – С. 42–43.