Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Державне управління / Механізми державного управління


Надюк Зіновій Олександрович. Державне управління якістю медичної допомоги в системі охорони здоров'я України : дис... канд. наук з держ. упр.: 25.00.02 / Національна академія держ. управління при Президентові України. - К., 2006.



Анотація до роботи:

Надюк З.О. Державне управління якістю медичної допомоги в системі охорони здоров’я України. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з державного управління за спеціальністю 25.00.02 – механізми державного управління. – Національна академія державного управління при Президентові України. – Київ, 2006.

У дисертації узагальнено та вирішено актуальне наукове завдання, що полягає в розробці теоретико-методологічних засад удосконалення державного управління якістю медичної допомоги в охороні здоров’я України. Здійснено системний аналіз вітчизняних і зарубіжних наукових джерел щодо державного управління якістю медичної допомоги, аналіз сучасного стану нормативно-правового забезпечення механізмів державного управління якістю медичної допомоги.

Запропоновано класифікацію-кодування стандартів медичної допомоги в Україні; проведено комплексне соціологічне дослідження стану задоволеності пацієнтів лікувально-профілактичних закладів і медичного персоналу цих закладів якістю медичної допомоги; проаналізовано рівень правової освіченості пацієнтів і медичного персоналу лікувально-профілактичних закладів; розроблено концептуальну модель оптимізації державного управління системою інформаційно-освітнього забезпечення населення знаннями з якості медичної допомоги; розроблено та запропоновано стандартизовані анкети вивчення думки пацієнтів у процесі оцінки якості надання медичної допомоги в амбулаторно-поліклінічних і стаціонарних відділеннях цих закладів.

У дисертації узагальнено та вирішено актуальне наукове завдання, що полягає в розробці теоретико-методологічних засад удосконалення державного управління якістю медичної допомоги в охороні здоров’я України, розроблено науково-прикладні підходи, моделі, що забезпечують теоретичне й практичне використання отриманих результатів, які підтверджують гіпотезу, покладену в основу дослідження, а реалізовані мета і завдання дають підстави зробити такі висновки та внести деякі пропозиції.

  1. Системний аналіз літературних джерел показав, що державне управління якістю медичної допомоги в охороні здоров’я України не відповідає суспільним потребам. Встановлено невідповідність досягнутого рівня державного управління якістю медичної допомоги в Україні сучасному рівню світової медицини, потребам формування демократичного суспільства, реалізації конституційних прав громадян на охорону здоров’я.

  2. З’ясовано, що стан законодавчої та нормативної бази не повністю регламентує відносини у сфері забезпечення якості медичної допомоги. Потребує подальшого вдосконалення нормативно-правова база стандартизації медичної допомоги в Україні, чому сприятиме запропонована автором схема класифікації-кодування стандартів медичної допомоги.

  3. Дістали подальшого розвитку теоретичні підходи до уточнення окремих дефініцій, які утворюють категорійно-понятійний апарат державного управління охороною здоров’я. Зокрема, встановлено, що терміни “медична допомога” та “медична послуга” є різними за суттю і відображають різні за змістом поняття, причому термін “медична допомога” є ширшим, ніж термін “медична послуга”. Різноманітністю підходів до тлумачення і використання категорії “медична допомога” у вітчизняній та зарубіжній літературі зумовлюється й велика кількість трактувань поняття “якість медичної допомоги”.

  4. За результатами дослідження обґрунтовано, що вдосконалення організації відомчого (делегування менеджеру охорони здоров’я відповідних повноважень) та позавідомчого (залучення незалежних медичних професійних асоціацій разом з представниками громадських об’єднань пацієнтів) контролю якості та ефективності медичної допомоги є засобом не тільки виявлення недоліків у роботі, а й деякою мірою підвищення її рівня. Система контролю якості і ефективності медичної допомоги має функціонувати безперервно, що дасть змогу адміністрації оперативно отримувати необхідну для прийняття управлінських рішень інформацію.

  5. У процесі комплексного соціологічного дослідження виявлено низький рівень задоволеності якістю медичної допомоги пацієнтів лікувально-профілактичних закладів і правової освіченості медичного персоналу.

  6. Розроблені стандартизовані анкети вивчення думки пацієнтів лікувально-профілактичних закладів про якість надання медичної допомоги в амбулаторно-поліклінічних і стаціонарних відділеннях цих закладів можуть застосовуватися для постійного соціологічного моніторингу якості медичної допомоги, що сприятиме прийняттю обґрунтованих управлінських рішень щодо її покращання. Доцільне також використання анкетування як методу оцінки діяльності лікувально-профілактичного закладу в процесі його акредитації.

  7. Установлено, що інтенсифікація процесів стандартизації в охороні здоров’я України потребує:

використання положень доказової медицини для подальшого вдосконалення медичних стандартів, клінічних протоколів, фармацевтичних формулярів;

вироблення єдиного лексичного стандарту щодо вживання основних понять медичної стандартизації;

створення методики застосування процесу та результатів стандартизації під час ліцензування та акредитації лікувально-профілактичних закладів та інших суб’єктів медичної діяльності.

  1. Доведено, що впровадження посади менеджера охорони здоров’я в організаційну схему лікувально-профілактичних закладів з делегуванням йому окремих функцій, які сьогодні виконуються головними лікарями і їх заступниками з медичної допомоги та іншими співробітниками, що мають певні управлінські повноваження, а також нових функцій мають сприяти підвищенню якості медичної допомоги в медичному закладі.

  2. З позиції системності з допомогою описового методу розроблена організаційно-функціональна модель системи інформаційно-освітнього забезпечення населення основами знань з якості медичної допомоги як складова системи інформаційно-правового забезпечення населення країни.

10. Урахування основних наукових результатів дисертаційного дослідження, вітчизняного та зарубіжного досвіду, потреб сучасного розвитку охорони здоров’я населення дає змогу з метою покращання державного управління галуззю запропонувати для втілення в практичну роботу закладів охорони здоров’я України практичні рекомендації щодо:

вдосконалення нормативно-правової бази стандартизації медичної допомоги в Україні та її узгодження з міжнародними нормативно-правовими актами у цій сфері;

розробки програми впровадження посади менеджера охорони здоров’я в лікувально-профілактичні заклади;

вивчення існуючих можливостей для запровадження соціологічного моніторингу в підпорядкованих їм лікувально-профілактичних закладах;

розробки національної програми безперервного підвищення якості медичної допомоги.

Публікації автора:

  1. Надюк З. Стандартизація медичної допомоги населенню України як засіб державного управління її якістю // Економіка і держава. – 2005. – № 8. – С. 55-57.

  2. Надюк З. Доцільність впровадження посади менеджера охорони здоров’я в системі управління якістю надання медичної допомоги в лікувально-профілактичних закладах України // Вісн. НАДУ. – 2005. – № 2. – С. 434-438.

  3. Надюк З. Управління якістю надання медичної допомоги на сучасному етапі розвитку українського суспільства // Зб. наук. пр. НАДУ. – 2005. – Вип. 1. – C. 176-183.

  4. Надюк З. Упровадження соціологічного моніторингу як метод управління якістю надання медичної допомоги населенню України // Актуальні проблеми державного управління: Зб. наук. пр.: У 2-х ч. – Х.: Вид-во ХРІДУ НАДУ “Магістр”, 2005. – № 2(24). – Ч. 1. – С. 185-189.

  5. Надюк З. Професійна модель менеджера охорони здоров’я з управління якістю медичної допомоги в системі охорони здоров’я України // Економіка і держава. – 2005. – № 10. – С. 63-65.

  6. Надюк З. Сучасні проблеми державного управління якістю надання медичної допомоги населенню України // Держава та регіони. – 2004. – № 2. – С. 74-78. – (Сер. “Держ. упр.”).

  7. Надюк З.О., Чекурда В.В. Управління процесом якості медичної допомоги в ринкових умовах системи охорони здоров’я // Актуальні проблеми стандартизації у невідкладній абдомінальній хірургії: Матеріали Перш. Всеукр. наук.- практ. конф. – Л., 2004. – С. 34-36. – Авторських 2 с.

  8. Надюк З. Формування ринкових відносин в охороні здоров’я України // Розвиток економіки в трансформаційний період: глобальний та національний аспекти: Матеріали Міжнар. наук.-практ. конф.: У 3 т. (20 квіт. 2005 р., м. Запоріжжя). – Д.: Наука і освіта, 2005. – Т. 1. – С. 117-118.

  9. Надюк З. Перспективи використання міжнародних стандартів якості медичної допомоги в державному управлінні охороною здоров’я // Дні науки: Зб. тез доп.: В 3 т. / Гуманітар. ун-т “ЗІДМУ”, Запоріжжя, 27-28 жовт. 2005; Ред. кол.: В.М.Огаренко та ін. – Запоріжжя: ГУ “ЗІДМУ”, 2005. – Т. 2. – С. 41-43.

  1. Надюк З. Доцільність використання проектного менеджменту в управління якістю медичної допомоги в лікувально-профілактичних закладах України // Наука і вища освіта: Тези доп. учасн. ХІІІ міжвуз. наук. конф.: У 2-х ч. (19 трав. 2005 р., м. Запоріжжя). – Запоріжжя: ГУ “ЗІДМУ”, 2005. – Ч. 1. – С. 9.

  2. Надюк З. Функції державного управління процесом реформування охорони здоров’я у питанні підвищення якості медичної допомоги // Соціально-економічна трансформація суспільства в умовах глобалізації: Матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (6 трав. 2005 р., м. Мелітополь). – Мелітополь: МІДМУ ГУ “ЗІДМУ”, 2005. – С. 132-135.