Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Державне управління / Механізми державного управління


Масс Микола Степанович. Державне управління регіональною газотранспортною системою як природною монополією : дис... канд. наук з держ. упр.: 25.00.02 / Донецький держ. ун-т управління. — Донецьк, 2006. — 172арк. : рис., табл. — Бібліогр.: арк. 152-164.



Анотація до роботи:

Масс М.С. – Державне управління регіональною газотранспортною системою як природною монополією. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з державного управління за спеціальністю 25.00.02 – механізми державного управління. – Донецький державний університет управління Міністерства освіти і науки України, Донецьк, 2006.

Дисертація присвячена науковому обґрунтуванню необхідності підвищення ефективності державного управління регіональною газотранспортною системою як природною монополією в умовах поступової лібералізації газового ринку. В роботі сформовано наукове уявлення про газотранспортну систему як об’єкт державного управління. Реалізовано формально-логічний підхід та концепцію загальної теорії систем і логістичного управління при формуванні логістичної стратегії розвитку регіональної газотранспортної системи та запропоновано структурно-логічну схему розробки і впровадження проекту енергозбереження в бюджетній сфері. Запропонована логістична схема повернення коштів енергосервісній компанії при різній вартості проекту. Досліджені питання оцінки стану газорозподільної мережі України в умовах поступової лібералізації газового ринку та запропоновані напрямки формування ефективної системи управління газорозподільною мережею. Проаналізовані методи оцінки газотранспортної системи України, що дозволило виявити наявність в країні двох альтернативних варіантів підходу до реформування природних монополій. Досліджені основні завдання структурної реформи газотранспортної системи України та сформована концепція формування інвестиційних програм розвитку регіональних газотранспортних систем шляхом запровадження інвестиційно-програмного підходу до їх розвитку.

Виконане дисертаційне дослідження дозволяє запропонувати нове вирішення науково-прикладного завдання щодо підвищення ефективності державного управління регіональною газотранспортною системою як природною монополією в умовах поступової лібералізації газового ринку.

Теоретичне та прикладне значення мають такі основні висновки та результати дослідження:

  1. В роботі доведено, що природні монополії дійсно є об’єктами державного управління. Визначено, що попри достатню теоретичну визначеність цього явища, за межами розгляду залишається ціла низка проблем і властивостей газової галузі, пов’язаних з її економічною поведінкою, що не дозволяє однозначно рекомендувати ті чи інші заходи державного впливу, а тим більше сформувати дійові механізми такого впливу. Запропоновано під природною монополією розуміти ринкову інфраструктуру, що надає специфічні послуги та характеризується високою часткою постійних витрат, наявність яких і обумовлює зосередження виробництва в одного виробника.

  2. Дослідження й узагальнення різних умов, що визначають функціонування природних монополій, дозволило представити економічну природу природної монополії у вигляді відповідної системи, яка показує взаємозв’язок причин виникнення природних монополій та форм їх державного регулювання. Доведено, що така природна монополія, як газова галузь, відноситься до латентних (“закритих”) монополій, які захищені від конкуренції за допомогою штучних обмежень з боку уряду (ліцензії, патенти, квоти і т.д.). Встановлено, що обґрунтування та вибір оптимальних підприємств державного управління регіональною газотранспортною системою, можливо на засадах детального розгляду особливостей функціонування окремого суб’єкту природних монополій.

  3. Запропоновано одним із державних механізмів управління газотранспортною системою України обрати лібералізацію та реформування газового ринку, для чого рекомендовано реалізувати ряд положень: створити конкурентні відносини; розділити сектори добування та продажу газу; зробити український газовий ринок відкритим для всіх вітчизняних та зарубіжних газотрейдерів; зробити газ в Україні товаром, ціна якого залежатиме від попиту і пропозиції, а не формуватися адміністративними рішеннями.

  4. Проведена оцінка стану газорозподільної мережі України в умовах поступової лібералізації газового ринку показала наявність як позитивних, так і негативних тенденцій. Для вирішення існуючих проблем в державному управлінні газотранспортною системою України доведена необхідність проведення ряду заходів: сформувати та реалізувати інвестиційно-програмну концепцію розвитку регіональних газотранспортних систем; розробити методичні засади формування логістичної стратегії розвитку регіональної газотранспортної системи; запропонувати положення державної програми впровадження енергозберігаючих заходів

  5. Основним напрямком формування ефективної системи управління газорозподільною мережею є визначення шляхів підвищення керованості системою газопостачання, місця та ролі державних установ щодо збереження та подальшого забезпечення безаварійної експлуатації мереж. Важливою проблемою є проблема розподілу тарифу на транспортування газу для різних юридичних осіб, що здійснюють діяльність на одній території. Крім того, існує проблема обліку протранспортованого споживачам газу. Для вирішення цих проблем запропоновано удосконалити механізм та умови ліцензування діяльності з транспортування газу в частині надання ліцензій новим ліцензіатам за умови підключення новозбудованих газорозподільних мереж виключно до магістральних газопроводів, а також доведена необхідність розробки порядку прийняття в експлуатацію газопроводів, збудованих за кошти інших інвесторів.

  6. Визначено, що погіршення ситуації в газовій галузі пов’язано з наявністю високої частки зношуваності основних виробничих фондів в газовому господарстві, а це може стати причиною виникнення в найближчі роки значних за масштабами екологічних й техногенних аварій. Крім того, незважаючи на досягнення певних успіхів у розподілі основних видів діяльності в індустрії природного газу, фактична ситуація є такою, що діючий підхід до реформування газової галузі України призвів не просто до створення монополії, а монополії одного підприємства. Збереження вертикально інтегрованої структури у газовій промисловості практично виключило можливості для появи навіть елементів конкуренції. Самостійна торгівля незалежних постачальників за прямими договорами зі споживачами цієї продукції є практично неможливою через відсутність недискримінаційного доступу до розподільчих мереж. Відсутня нормативна регламентація правил і процедур такого доступу, тарифи на транспортування газу не відповідають ефективному розподілу витрат на його транспортування між усіма користувачами мереж. Така ситуація призводить до невідповідності структур та систем управління підприємствами газової галузі сучасним вимогам господарювання, що вимагає зміни підходів до регулювання та реформування галузі.

  1. Аналітична оцінка транзитних можливостей газотранспортної системи України показала, що у зв’язку з високою ефективністю використання природного газу як палива і незначним його впливом на навколишнє середовище, попит на газ в країнах Європи постійно зростає, що викликає необхідність збільшення його постачання. Визначена ще одна важлива проблема, ключова в сучасних умовах – проблема надійності, в тому числі і надійності транспортування газу. Вона займає провідне місце в основних міжнародних документах - Європейській Енергетичній Хартії, Європейській Директиві по газу ЄС і ряду інших.

  2. Аналіз стану та оцінка газотранспортної системи України показали наявність в країні двох альтернативних варіантів підходу до реформування природних монополій: застосування моделі реформування, заснованої на удосконаленні тарифного та інших заходів регулювання галузі без трансформації природної монополії як такої; проведення структурної реформи в газовій промисловості. Визначені основні завдання структурної реформи: удосконалення системи державного регулювання; виділення самостійних підприємств з суб’єктів природних монополій; поетапне припинення практики перехресного субсидіювання різних груп споживачів з одночасною адресною підтримкою соціально незахищених груп населення; визначення особливостей подальшої приватизації і комерціалізації у даній сфері.

  3. Розроблена структурна схема інноваційно-інвестиційного потенціалу в газовій галузі, яка дозволяє визначити найбільш економічно й соціально ефективні напрями і об’єкти демонополізації галузі, стратегічні і тактичні заходи держави у процесі її ринкового реформування, підвищити інвестиційну привабливість традиційно складної сфери інвестування, що прискорить процес комерціалізації.

10. З метою формування інвестиційних програм розвитку регіональних газотранспортних систем визначені основні характеристики підприємств газотранспортного господарства та доведено, що регіональні газотранспортні системи потребують формування відповідних програм розвитку, для чого запропонована інвестиційно-програмна концепція їх розвитку, яка дозволяє виявити точки зростання конкурентоспроможності економіки регіональної газотранспортної системи. Надана методологія розробки інвестиційної програми розвитку регіональної газотранспортної системи, сформовані основні напрямки інвестиційної програми її розвитку.

11. Розроблені методичні засади формування логістичної стратегії розвитку регіональної газотранспортної системи та механізм її реалізації. Запропонована загальна схема формування логістичної стратегії розвитку РГС, яка встановлює послідовність її етапів. Доведена необхідність наукового забезпечення прийняття та реалізації державно-управлінських рішень в РГС, для чого розроблено методологічні основи логістичного підходу щодо прийняття рішень в процесі управління РГС. З цією метою використано формально-логічний підхід та системний аналіз, що дозволяє досліджувати на сумісність реальні цілі органу державного управління і користувача газотранспортної системи, шляхи її досягнення, взаємозв’язки між елементами прийняття рішень, а також обмеження.

12. Доведена необхідність формування державної програми впровадження енергозберігаючих заходів, для чого запропоновані основні напрямки енергозбереження, серед яких головна роль відводиться економічним механізмам державного управління. Сформульовані положення, що сприятимуть позитивному вирішенню проблем енергозбереження та визначені джерела фінансування енергозберігаючих проектів і розроблена структурно-логічна схема впровадження проекту енергозбереження в бюджетній сфері та логістична схема повернення коштів енергосервісній компанії при різній вартості проекту.

Доведена необхідність впровадження механізму економічного стимулювання газової галузі та доцільність існування структурних підрозділів енергозбереження в державних адміністраціях і необхідність проведення активної, системної зовнішньої та внутрішньої політики і невідкладного реформування газового сектору.

Публікації автора:

  1. Пілюшенко В.Л., Шкрабак І.В., Масс М.С. Роль інноваційно-інвестиційного потенціалу в управлінні природною монополією / Зб. наук. праць Донецького державного університету управління “Державне регулювання галузей економіки”, т.V, вип. 35, серія “Державне управління”. – Донецьк: ДонДУУ, 2004. – С.283-290.

Особистий внесок: розроблено структурну схему інноваційно-інвестиційного потенціалу в газовій галузі та сформовано основні напрямки її державного регулювання.

  1. Масс М.С. Оцінка газорозподільної мережі України в умовах поступової лібералізації газового ринку / Зб. наук. праць Донецького державного університету управління “Державне регулювання економічного розвитку регіонів та підприємств”, т.V, вип. 42, серія “Державне управління”. – Донецьк: ДонДУУ, 2004. – С.260-268.

  2. Масс М.С. Формування інвестиційно-програмної концепції розвитку регіональних газотранспортних систем / Зб. наук. праць Донецького державного університету управління “Фінансовий механізм державного управління економікою України”, т.VІ, вип. 56, серія “Державне управління”. – Донецьк: ДонДУУ, 2005. – С.231-238.

  3. Пілюшенко В.Л., Шкрабак І.В., Масс М.С. Стратегічна програма діяльності природно-монопольних компаній / Зб. наук. праць Донецького державного університету управління “Фінансово-банківські механізми державного управління економікою України”, т.VІ, вип. 48, серія “Державне управління”. – Донецьк: ДонДУУ, 2005. – С.124-134.

Особистий внесок: розроблено концептуальні положення і основі етапи створення стратегічної програми діяльності природно-монопольних компаній.

  1. Масс М.С. Економічні механізми державного управління природними монополіями // „Держава та регіони”, серія “Державне управління”. – Запоріжжя: Гуманітарний університет “ЗІДМУ”, 2005. № 2. – С.125-130.

  2. Ларіна Р.Р., Масс М.С. Методичні засади формування логістичної стратегії розвитку регіональної газотранспортної системи // Менеджер. – 2005. - № 3 (33), - С.74-77.

Особистий внесок: розроблено схему механізму реалізації логістичної стратегії регіональної газотранспортної системи, що враховує її внутрішній потенціал та основні напрямки його вдосконалення, а також форми і методи взаємодії з суб’єктами ринку.

  1. Ларіна Р.Р., Масс М.С. Логістичний підхід щодо прийняття рішень в управлінні регіональною газотранспортною системою // Менеджер. – 2005. - № 4 (34), - С.29-33.

Особистий внесок: проведено аналіз факторів, що здійснюють вплив на прийняття управлінських рішень в газовій галузі та обґрунтовано необхідність впровадження принципів і методів логістики.

  1. Масс М.С. Стратегії в управлінні природними монополіями / Зб. наук. праць Донецького державного університету управління “Державне управління конкурентним інноваційним розвитком”, т.VІ, вип. 58, серія “Державне управління”. – Донецьк: ДонДУУ, 2005. – С.138-146.

  2. Масс М.С. Формування інвестиційно-програмної концепції розвитку газотранспортних систем / Зб. наук. праць Донецького державного університету управління “Управління соціально-економічним розвитком територій та підприємств”, т.ІІІ, вип. 64, серія “Державне управління”. – Донецьк: ДонДУУ, 2006. – С.48-56.