34. Стрельцов Володимир Юрійович. Державний фінансовий контроль діяльності органів місцевого самоврядування: дис... канд. наук з держ. упр.: 25.00.02 / Національна академія держ. управління при Президентові України; Харківський регіональний ін- т держ. управління. - Х., 2005.
Анотація до роботи:
Стрельцов В.Ю. Державний фінансовий контроль діяльності органів місцевого самоврядування. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з державного управління за спеціальністю 25.00.02 – механізми державного управління. – Харківський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України. – Харків, 2005.
У дисертації досліджено організаційно-правовий механізм державного фінансового контролю діяльності органів місцевого самоврядування в Україні. З’ясовано поняття державного фінансового контролю діяльності органів місцевого самоврядування, охарактеризовано його види, форми, методи та засоби державного фінансового контролю. Узагальнено досвід організації системи державного фінансового контролю діяльності органів місцевого самоврядування в Україні та закордоном, на основі чого виділено п’ять його моделей. Проаналізовано правовий статус державних органів, що здійснюють фінансовий контроль стосовно органів місцевого самоврядування. Сформульовано основні суперечності функціонування існуючої системи державного фінансового контролю. Визначено напрями вдосконалення організаційно-правового механізму державного управління сферою фінансового контролю діяльності органів місцевого самоврядування.
Проведене дисертаційне дослідження дало змогу запропонувати нове вирішення наукового завдання щодо становлення та розвитку організаційно-правового механізму державного управління сферою фінансового контролю діяльності органів місцевого самоврядування в умовах ринкової економіки. Теоретичне та практичне значення мають такі основні висновки та результати дослідження:
Удосконалення організаційно-правового механізму державного управління сферою фінансового контролю діяльності органів місцевого самоврядування в умовах ринкової економіки забезпечує якісне проектування і формування системи контролю на регіональному та місцевому рівні, а також послідовну реалізацію організаційних та правових дій суб’єктом контролю з використанням існуючих методів відповідно до визначеної мети.
Державний фінансовий контроль діяльності органів місцевого самоврядування – це особлива управлінська функція держави, реалізація якої передбачає встановлення правових норм, які визначають порядок використання суб’єктами місцевого самоврядування фінансових ресурсів, проведення моніторингу за дотриманням цих норм, виявлення правопорушень в частині використання фінансових ресурсів, їх усунення, блокування незаконних фінансових операцій та здійснення заходів щодо компенсації збитків, нанесених державі, суб’єктам підприємницької діяльності та громадянам.
Державний фінансовий контроль діяльності органів місцевого самоврядування докорінно відрізняється від державного фінансового контролю в господарській сфері. В Україні процес його становлення ще не завершено. У діяльності органів державного фінансового контролю зберігаються застарілі форми і методи роботи, що були властивими для командно-адміністративної системи: спроби суцільних перевірок і безпідставного контролю суб’єктів місцевого самоврядування, пред’явлення їм неправомірних вимог за результатами контролю та застосування необґрунтованих фінансових санкцій, що є серйозним гальмом у розвитку місцевого самоврядування.
Класифікація видів, форм і методів державного фінансового контролю потребує постійного уточнення, оскільки виникають нові органи державного фінансового контролю; змінюється правовий статус, завдання існуючих контролюючих органів, а також удосконалюються форми та методи їх роботи.
Система державного фінансового контролю діяльності органів місцевого самоврядування – це цілісна модель контролюючої та контрольованої підсистем. Можна виділити п’ять основних моделей його організації з урахуванням особливостей функціонування системи місцевого самоврядування залежно від організації зовнішнього та внутрішнього фінансового контролю (наполеонівська, вестмінстерська, кайзерівська, азіатська та європейська).
Об’єктами державного фінансового контролю діяльності органів місцевого самоврядування є операції з фінансовими ресурсами, що здійснюються суб’єктами місцевого самоврядування, порядок використання яких визначено законодавством. Якщо цей порядок законодавством не визначено, фінансові ресурси використовуються на розсуд ради і не є об’єктом державного фінансового контролю.
Специфіка правового статусу суб’єктів державного фінансового контролю діяльності органів місцевого самоврядування полягає в тому, що Міністерство фінансів України, Державне казначейство України, Державна інспекція України по контролю за цінами та Державний департамент фінансового моніторингу функціонують на підставі нормативно-правових актів, які не мають статусу закону, як цього вимагає відносно статутних документів таких органів Конституція України.
Організаційно-правовий механізм державного управління сферою фінансового контролю діяльності суб’єктів місцевого самоврядування покликаний розв’язати основну суперечність, яка полягає у відсутності належної реалізації суб’єктами контролю функції аудиту дохідної та витратної частин місцевих бюджетів поряд з їх високою соціальною значущістю.
Основними напрямами удосконалення організаційно-правового механізму державного управління сферою фінансового контролю діяльності органів місцевого самоврядування є: формування єдиних концептуальних засад організації державного фінансового контролю діяльності органів місцевого самоврядування з урахуванням сучасних умов розвитку українського суспільства; створення єдиного правового поля розвитку системи державного фінансового контролю та законодавче закріплення за його суб’єктами відповідних функцій; стандартизація та кодифікація державного фінансового контролю; підвищення ролі органів місцевого самоврядування стосовно фінансового контролю власної діяльності; формування нових і удосконалення діючих процедур державного фінансового контролю; удосконалення методик контролю; забезпечення координації діяльності органів внутрішнього та зовнішнього державного фінансового контролю через запровадження єдиної інформаційної бази; оптимізація організаційних структур державного фінансового контролю; удосконалення кадрового забезпечення системи державного фінансового контролю, створення сучасної науково-дослідної та навчальної бази за міжнародними зразками; створення адекватної сучасності інформаційно-комунікаційної інфраструктури; поліпшення матеріально-технічного і фінансового забезпечення функціонування системи державного фінансового контролю.
Публікації автора:
Стрельцов В.Ю. Співвідношення державного та аудиторського фінансового контролю // Актуальні проблеми державного управління: Збірник наукових праць. – Одеса: ОРІДУ УАДУ, 2002. – Вип.12. – С. 174–179.
Стрельцов В.Ю. Сутність фінансово-економічного контролю і поняття його ефективності // Вісник Української Академії державного управління при Президентові України: Науковий журнал. – К.: Вид-во УАДУ, 2003. – №1 – С.112–118.
Стрельцов В.Ю. Державний контроль фінансової діяльності органів місцевого самоврядування // Актуальні проблеми державного управління: Збірник наукових праць. – Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ “Магістр”, 2003. – № 2(17): У 2-х ч. – Ч.ІІ. – С. 107–113.
Стрельцов В.Ю. Основні напрями розвитку системи державного фінансового контролю діяльності органів місцевого самоврядування // Актуальні проблеми державного управління: Збірник наукових праць. – Х.: Вид-во ХарРІ УАДУ “Магістр”, 2003. – № 3(18) – С. 106–111.
Стрельцов В.Ю. Інституціональна організація державного фінансового контролю на місцевому рівні // Актуальні проблеми державного управління: Збірник наукових праць. – Дніпропетровськ: ДРІДУ НАДУ, 2004. – Вип.2 (16). – С. 210–215.
Стрельцов В.Ю. Особливості побудови органів фінансового контролю на місцевому рівні // Суспільні реформи та становлення громадянського суспільства в Україні: Матеріали наук.-практ. конф. / За заг. ред. В.І. Лугового, В.М. Князєва. – К.: Вид-во УАДУ, 2001. – С. 278–280.
Стрельцов В.Ю. Суб’єкти державного фінансового контролю органів місцевого самоврядування // Теорія та практика державного управління. – Вип. 1: Бюджет та фінансовий контроль у державному управлінні: Матеріали наук.-практ. конференції, 27 листопада 2002 р. – Х.: Вид-во ХарРІ УАДУ “Магістр”, 2003. – С.49–55.