Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Шапран Олена Євгенівна. Діагностика комплексу маркетингу промислового підприємства. : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Шапран О.Є. Діагностика комплексу маркетингу промислового підприємства. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (підприємства машинобудівної та металургійної галузей). – Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля Міністерства освіти і науки України, Луганськ, 2008.

Вивчено особливості маркетингової діяльності промислових підприємств. Визначено чинники зовнішнього та внутрішнього середовища, що впливають на реалізацію функцій маркетингової діяльності. Розглянуто комплекс маркетингу як основу маркетингової діяльності підприємства. Досліджено підходи до визначення сутності та завдань діагностики й установлено доцільність її застосування щодо комплексу маркетингу промислового підприємства. Проведено групування виявлених підходів оцінки й діагностики стану маркетингової діяльності підприємства щодо визначення їх сутності та передумов застосування. Показано послідовність визначення результатів діагностики комплексу маркетингу в діяльності підприємства. Запропоновано сукупність показників з діагностики комплексу маркетингу. Розроблено процедуру діагностування комплексу маркетингу на промисловому підприємстві. Визначено доцільність використання процесного підходу до формування інформаційного забезпечення діагностики комплексу маркетингу промислового підприємства. Запропоновано процедуру прогнозування обсягу реалізації продукції за результатами оцінки впливу стану елементів комплексу маркетингу. Проведено апробацію розроблених процедур і рекомендацій у діяльності промислових підприємств.

У дисертаційній роботі на основі проведеного дослідження вирішено актуальне науково-практичне завдання щодо діагностики комплексу маркетингу промислового підприємства. Основні висновки та результати, одержані в ході дослідження, зводяться до такого.

1. Маркетингова діяльність промислових підприємств здійснюється в умовах посилення конкуренції на внутрішньому ринку, необхідності чіткого дотримання вимог споживачів, орієнтації планування виробничої, збутової та фінансової діяльності на результати маркетингових досліджень промислового ринку, проникнення досягнень науки й техніки в діяльність промислових підприємств, розвитку та поширення інформаційних технологій. Успішність діяльності промислових підприємств у ринкових умовах значною мірою залежить від якісної та повної реалізації функцій маркетингової діяльності, яка має здійснюватися за допомогою певних інструментів.

2. Використання одиничних маркетингових інструментів не є ефективним порівняно із застосуванням їх комплексу. Тому в маркетинговій діяльності використовується комплекс маркетингових засобів ("маркетинг-мiкс"). Від стану комплексу маркетингу залежать результати маркетингової діяльності підприємства, і багато в чому результати його діяльності в цілому. Розпізнавання, визначення характеру, виявлення причин відхилянь у стані комплексу маркетингу пропонується здійснювати за допомогою діагностики, що є засобом, методом та інструментарієм його всебічного вивчення. Діагностика як вид економічного аналізу щодо комплексу маркетингу промислового підприємства поки що не застосовувалася.

3. Основною метою діагностики комплексу маркетингу промислового підприємства є визначення заходів, спрямованих на впорядкування складових елементів комплексу та визначення способів їх реалізації. Для забезпечення досягнення цієї мети в роботі вибрано принципи діагностики, сформульовано її завдання, визначено послідовність її проведення та джерела інформації. Вирішення зазначених завдань дало змогу розробити послідовність діагностики комплексу маркетингу промислового підприємства.

4. Основою діагностики комплексу маркетингу підприємства є сукупність показників. Вибрані показники поєднані в кілька груп, кожна з яких дозволяє оцінити стан і рівень реалізації функцій товарної, цінової, збутової та комунікаційної політики підприємства, а також упорядковані за мірою їх динаміки та проранжирувані у їхньому взаємному відношенні. Упорядковану сукупність показників за їх вагомістю й темпами зростання названо динамічним індикатором стану комплексу маркетингу.

5. Стан комплексу маркетингу промислового підприємства описується за допомогою відповідного коефіцієнта, величина якого змінюється в діапазоні 0-1. Коефіцієнт стану комплексу маркетингу дає узагальнену оцінку ступеня наближення до індикатора i не залежить від досягнутої в минулому динаміки змін показників. Формальною ознакою появи чи існування відхилянь є інверсія показників у фактичному їх упорядкуванні, наявність якої означає невиконання визначеної цільової настанови, закладеної в динамічному індикаторі стану комплексу маркетингу.

6. Визначення впливу значення окремих показників на величину коефіцієнта стану комплексу маркетингу проводилося за допомогою факторного аналізу. Результатом факторного аналізу є упорядкування показників з позиції виділення напрямів, на які необхідно звернути увагу для підвищення дієвості комплексу маркетингу. Проведена апробація на підприємствах машинобудівної галузі показала дієвість запропонованої процедури діагностики стану комплексу маркетингу.

7. Для діагностики комплексу маркетингу промислового підприємства вирішальне значення має її інформаційне забезпечення, яке в роботі пропонується побудувати з позиції процесного підходу. Інструментом інформаційного забезпечення діагностики комплексу маркетингу вибрано стандарт IDEF0, оскільки для його впровадження вже існують практичні передумови.

8. Запорукою задовільної позиції підприємства на ринку є прийняття відповідних рішень за результатами не тільки діагностики стану комплексу маркетингу підприємства, але й оперативного оцінювання результатів його маркетингової діяльності з урахуванням змін внутрішнього та зовнішнього середовища. Процедуру оперативного оцінювання результатів маркетингової діяльності підприємства розроблено в роботі. Вона базується на аналізі чутливості основних показників діяльності підприємства до стану комплексу маркетингу. Таким показником у роботі вибрано обсяг реалізації продукції.

9. Запропонована процедура визначення впливу стану елементів комплексу маркетингу на обсяг реалізації продукції підприємства пройшла апробацію на машинобудівних підприємствах. Отримані результати – прогноз обсягу реалізації продукції з урахуванням впливу стану елементів комплексу маркетингу – дозволили кожному з аналізованих підприємств вибрати ті напрями маркетингової діяльності, що забезпечать указані прогнозовані зміни обсягу реалізації продукції.

Публікації автора:

Статті в наукових фахових виданнях

  1. Шапран О.Є. Використання функціональної діагностики щодо оцінки ефективності маркетингової діяльності підприємств // Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. – 2005. – № 2 (84). Ч.1. – С. 241–243.

  2. Шапран О.Є. Діагностика ефективності функціонування комплексу маркетингових комунікації // Прометей. Рег. зб. наук. праць з економіки. Вип.1 (16). – Донецьк: ТОВ ”Юго-Восток”, Лтд”, 2005. – С. 172–174.

  3. Шапран О.Є. Особливості основних етапів процесу діагностики маркетингу // Маркетинг: теорія і практика. Зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. Вип.11. – Луганськ: СНУ ім. В.Даля, 2005. – С. 271–276.

  4. Шапран О.Є. Сучасні проблеми діагностики маркетингової діяльності підприємства // Вісник Хмельницького національного університету. – 2006. –
    № 6. Т. 3. – С. 131–135.

  5. Шапран О.Є., Штиль С.П. Теоретичні та методичні аспекти діагностики господарської діяльності підприємства // Економіка: проблеми теорії та практики. Зб. наук. праць Дніпропетровського національного університету. Вип. 218. Т. ІІІ. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2006. – С. 701–710.

Особистий внесок здобувача: здійснено систематизацію основних видів діагностики господарської діяльності, розкрито зміст її принципів і методів.

  1. Шапран О.Є. Аналіз теорій та концепцій управління маркетингом на підставі діагностико-аналітичних методів // Прометей. Рег. зб. наук. праць з економіки. Вип. 1 (22). – Донецьк: ТОВ „Юго-Восток”, Лтд”, 2007. – С. 150–153.

  2. Максимова Т.С., Шапран О.Є. Діагностика динамічних процесів розвитку комплексу маркетингу // Актуальні проблеми економіки. – 2007. – № 8 (74).– С. 124 – 131.

Особистий внесок здобувача: систематизовано сукупність показників діагностики, здійснено розрахунок коефіцієнта стану комплексу маркетингу підприємства.

  1. Шапран О.Є. Дослідження впливу показників діагностики комплексу маркетингу на результати діяльності підприємства // Маркетинг: теорія і практика. Зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. Вип. 13. – Луганськ: СНУ ім. В. Даля, 2007. – С. 261– 271.

  2. Шапран О.Є. Дослідження процесів діагностики маркетингової діяльності підприємства // Менеджер. Вісник Донецького державного університету управління. – 2007. – № 2 (40). – С. 185 –191.

Друковані матеріали наукових конференцій

  1. Шапран О.Є. Діагностика ефективності маркетингу на підприємстві // Матеріали VIII Міжнародної науково-практичної конференції ”Наука і освіта 2005”. Т. 80. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005. – С. 57–59.

  2. Шапран О.Є. Дослідження основних напрямків діагностики підприємства // Тези доповідей VII Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів і молодих вчених ”Конкурентоздатність територій і підприємств у взаємозалежному світі”. Ч.1. – Донецьк: ТОВ „ДЕГІ”, 2005. – С. 244–245.

  3. Шапран О.Є. Маркетинговий аудит в системі діагностики маркетингу підприємства // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції ”Маркетинг ХХI століття: інтеграція науки і бізнесу”. – Донецьк: ДонУЕП, 2006. – С. 216–218.

  4. Шапран О.Є. Обґрунтування підходів щодо формування показників діагностики маркетингу // Матеріали II Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених ”Проблеми глобалізації та моделі стійкості розвитку економіки”. – Луганськ: СНУ ім. В.Даля, 2006. – С. 267–269.

  5. Шапран О.Є. Систематизація видів і методів процесу діагностики маркетингу підприємства // Матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції ”Динаміка наукових досліджень – 2006”. Т.1. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2006. – С. 69–71.

  6. Шапран О.Є. Діагностика динаміки розвитку маркетингу як інноваційний підхід економічного аналізу // Матеріали Першої Міжнародної науково-практичної конференції ”Якість економічного розвитку: глобальні та локальні аспекти”. Т.1. – Дніпропетровськ: ПДАБА, 2007. – С. 93–97.

  7. Шапран О.Є. Діагностика маркетингу в системі прийняття управлінських рішень // Матеріали ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених ”Проблеми глобалізації та моделі стійкого розвитку економіки”. – Луганськ: СНУ ім. В.Даля, 2007. – С. 456–458.