У висновках підбиваються підсумки дослідження, що було здійснене, формулюються основні положення, результати аналізу предмета вивчення, окреслюються практичні рекомендації. 1. Результативність діяльності педагогічного колективу як колективного суб’єкта діяльності є реалізацією його предметної сторони, а також суб’єктивною реакцією чи оцінюванням людиною результатів діяльності. Це усталене відношення між результатом, котрий досягнуто (за певним критерієм), до того, що може бути максимально досягненим, чи попередньо заплановане. Результативність діяльності взагалі не є однозначним у тлумаченні поняттям, внаслідок того, що не завжди може бути позитивною (такою, що задовольняє). Традиційно співвідноситься із «продуктивністю», «ефективністю» та «успішністю». 2. Педагогічний колектив – це комунікаційна система, яка характеризується саморозвитком, динамічністю та активною реакцією на актуальні зміни, що відбуваються у соціумі, варіативністю у виборі із розмаїття й альтернативності шляхів становлення особистості. Групова єдність забезпечується психологічними механізмами, що виявляють узгодженість індивідуального і колективного полюсів цілісного суб’єкта діяльності. Характерною є контактність членів групи, що має прояв у максимальній залученості особистості до організації колективу. Це зумовлює вплив спілкування й опосередковуючих психологічних та соціальних чинників на ефективність діяльності педагогічного колективу. 3. Ділове спілкування - це вид соціального спілкування, котрий часто розглядається як соціально-культурна активність, в межах якої виявляються протиріччя між прагненням особистості до творчої самореалізації і залученням її до системи соціокультурної взаємодії. Таким чином, чітка ієрархічність структури, а також необхідність слідування встановленим нормам і кодам поведінки, негативно впливають на самоорганізацію, діалогічність процесу спільної діяльності. А також, дана структура, відображає підпорядкування жорстким організаційним правилам, що руйнує в цілому акт взаємообміну символічними формами смислів між суб’єктами соціального спілкування. 4. На підставі даних констатувального експерименту виявлено, що результативність діяльності педагогічного колективу пов’язана із комунікативною успішністю (контактність, комунікативна сумісність, адаптованість, емоційне задоволення спільною діяльністю членів спільноти). З’ясовано, що ділове спілкування є передумовою результативності діяльності педагогічного колективу, але може негативно впливати на самоорганізаційні процеси у міжособистісних взаєминах членів педагогічної спільноти. Ділове спілкування як чинник результативності діяльності педагогічного колективу (що увиразнюється у складових: «ефективність», «успішність») має вплив на розвиток педагогічного колективу (на якості: «підготовленість до діяльності», «спрямованість», «організованість», «активність», «згуртованість», «інтегративність», «референтність»). 5. Визначено, що організація ділового спілкування сприяє ефективності і успішності (складові результативності діяльності педагогічного колективу), однак не задовольняє потребу у довірливому спілкуванні суб’єктів педагогічного колективу. Варто відзначити, що комунікативна успішність колективного суб’єкта – педагогічної спільноти - як чинник результативності її діяльності, розглядається у вигляді інтегрованого утворення, що характеризується контактністю, комунікативною сумісністю, адаптованістю; а також є суттєвою ознакою організаційної культури і має вплив на прояви процесу спілкування. 6. На підставі результатів формувального експерименту доведено ефективність формувальних заходів, що демонструє наявність статистично значущого зв’язку між показниками «результативність діяльності колективу» і «комунікативна успішність», «комунікативна сумісність», «організованість» та «емоційна задоволеність». Також виявлено, що сформованість лише навичок ділового спілкування не сприяє емоційному задоволенню, спільності інтересів членів колективу, а тому й результативності у цілому. Результати формувального експерименту підтвердили правильність гіпотези що корекція ціннісно-мотиваційної сфери й комунікативних умінь та навичок суб’єктів педагогічного колективу позитивно впливає на психологічну сумісність, адаптованість і результативність діяльності професійної педагогічної спільноти. Перспективи подальших досліджень пов’язані з перевіркою можливості застосування розроблених методів сприяння формуванню організаційної культури педагогічних спільнот, створення умов задля оптимізації психологічного клімату колективу, а втім і його результативності. Основний зміст дисертації відображено в публікаціях. Зміст дисертації відображено у фахових виданнях рекомендованих ВАК України: Яновська О. Є. Ділова комунікація як чинник професійної компетентності й культури спілкування спеціаліста / О. Є. Яновська // Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць Інституту психології Г. С. Костюка АПН України. / За ред. С. Д. Максименка. – К.: „Логос”, 2007. – Том. 7, Вип. 12. – С. 271–276. Яновська О. Є. Ділове спілкування як передумова результативності діяльності трудового колективу / О. Є. Яновська // Наукові записки Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С. Д. Максименка. – К.: ДП „Інформаційно-аналітичне агентство”, 2007. – Вип. 35. С. 222-232. Яновська О. Є. Ділове спілкування як чинник згуртованості й ефективної діяльності трудового колективу / О. Є. Яновська // Актуальні проблеми психології: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія. Випуск 6 / За ред. С. Д. Максименка. – К.: ІВЦ Держкомстат України, 2007. С. 367-374. Яновська О. Є. Особливості ділового спілкування в професійній діяльності педагогічного колективу / О. Є. Яновська // Актуальні проблеми психології: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія. Випуск 7 / За ред. С. Д. Максименка. – К.: ІВЦ Держкомстат України, 2008. С. 335-339.
Також результати дослідження опубліковано в матеріалах конференцій. 5. Яновська О. Є. Дуалізм ділового спілкування в педагогічному колективі / О. Є. Яновська // Традиція і культура. Культурний набуток людства у свідомості нових поколінь: матеріали Міжнародної наукової конференції (Київ, 8-9 червня 2007 р.). / Асоціація „Новий акрополь”; Філософ. факультет КНУ ім. Тараса Шевченка; Ін-т педагог. освіти і освіти доросл. АПНУ; Київський нац. ун-т театру, кіно і телебач. ім. І. К. Карпенка-Карого. – К., 2007. – Ч. 2. – С. 62–63. Анотації |