Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Фінанси, грошовий обіг і кредит


Сунцова Олеся Олександрівна. Доходи місцевих бюджетів в сучасних умовах: дисертація канд. екон. наук: 08.04.01 / Інститут аграрної економіки УААН. - К., 2003.



Анотація до роботи:

Сунцова О.О. Доходи місцевих бюджетів в сучасних умовах. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.04.01 – фінанси, грошовий обіг та кредит. – Академія державної податкової служби України, Ірпінь, 2003.

Дисертація присвячена теоретико-методологічному та соціально-практичному аналізу доходів місцевих бюджетів та пошуку шляхів удосконалення їх формування в сучасних умовах розвитку України. Визначено, що вірно сформована доходна база місцевих бюджетів є одним із головних чинників економічного розвитку як окремих територій, так і держави в цілому.

У роботі узагальнено існуючі підходи та результати досліджень з даної проблематики, виявлено ряд малодосліджених її аспектів, розроблено теоретичні та практичні рекомендації щодо оптимізації та вдосконалення системи формування доходів місцевих бюджетів. Розроблено та запропоновано методику визначення рівня децентралізації фінансових ресурсів не тільки в Україні, а й в інших країнах світу.

Основні результати знайшли практичне застосування та можуть бути використані в навчальних програмах, роботі фінансових управлінь та органів місцевого самоврядування.

У дисертації висвітлене нове вирішення наукового завдання, що виявляється у дослідженні теоретичних і практичних засад формування доходів місцевих бюджетів в сучасних умовах як в Україні, так і за її межами. Їх реалізація, на наш погляд, сприятиме оптимізації перерозподілу бюджетних ресурсів та поліпшенню структури та якості суспільних благ, одержуваних населенням різних адміністративно-територіальних одиниць країни. При дослідженні даної дисертаційної теми одержано такі результати:

1. Поєднання вітчизняного та зарубіжного підходів до розуміння основних понять дає підставу стверджувати про необхідність заміни у фінансовій науці України поняття „бюджетна децентралізація” (що характеризується не тільки фінансуванням делегованих повноважень, але будь-якою мобілізацією фінансових ресурсів у бюджетах органів місцевого самоврядування) та запровадження класифікації бюджетної децентралізації за ознакою її типології щодо певної моделі економіки – делегування для країн з адміністративно-командною моделлю економіки; деволюція для країн з перехідною або змішаного типу економікою та децентралізація для країн з розвиненою ринковою економікою. У зв’язку з цим вважаємо за доцільне трактувати бюджетну децентралізацію також з позиції визначення ступеня переходу економіки країни від адміністративно-командної до ринкової. Таке її тлумачення дозволяє розкрити її суть у спектрі різних політичних та фінансових систем світу, адже вона певною мірою присутня у кожній державі.

2. Як показав аналіз, доходна база місцевих бюджетів на сьогоднішній день неспроможна самостійно фінансувати усі видатки місцевих бюджетів, особливо делеговані повноваження. Основною причиною вважаємо наявність виявлених вад системи формування доходів місцевих бюджетів: через брак чітких правил встановлення доходних та видаткових повноважень має місце плутанина щодо того, який рівень бюджету має фінансувати ті чи інші повноваження; поєднання трансфертів та розщеплення загальнодержавних податків між рівнями бюджетів не забезпечує необхідними фінансовими ресурсами ті регіони, які більше потребують цих ресурсів; спосіб надання офіційних трансфертів заохочує органи місцевого самоврядування до заниження наявних доходних джерел і завищення видаткових потреб з метою отримання більшого їх обсягу та відсутність чинників для економічного розвитку регіонів, коли незначними у структурі доходів місцевих бюджетів є власні доходи. Провідну роль серед власних доходів місцевого самоврядування запропоновано покласти на прибутковий податок з громадян, акцизний збір та частину надходжень від ПДВ, які доцільно передати на місцевий рівень із розмежуванням цих доходів між ланками органів місцевого самоврядування у відповідності із структурою повноважень певного щабля влади.

3. Для визначення рівня переходу країни від адміністративно-командної системи до ринкової рекомендуємо проводити комплексну методику оцінки рівня бюджетної децентралізації в даній країні як середній показник за трьома коефіцієнтами: коефіцієнт бюджетної децентралізації, розрахований за доходами зведеного бюджету, коефіцієнт бюджетної децентралізації, розрахований за витратами зведеного бюджету та коефіцієнти бюджетної децентралізації ланок місцевих бюджетів. Визначений таким чином загальний рівень бюджетної децентралізації в країні та щорічне його порівняння з показниками економічної активності держави дозволять робити адекватні висновки щодо доречності чи недоречності, з економічної точки зору, проведення певної бюджетної політики, а також оптимального для країни рівня бюджетної децентралізації за певних політичних умов.

4. Для підвищення рівня фінансової самостійності органів місцевого самоврядування доведено, що бюджетна децентралізація є економічно ефективною лише до досягнення нею рівня оптимальної межі, яка задовольняла б відповідне фінансування делегованих повноважень власними доходами. В результаті даного дослідження дисертант дійшов висновку, що бюджетна децентралізація в цілому позитивно впливає на ВВП, але лише до певної межі, після якої вона не є економічно ефективною. При збільшенні рівня бюджетної децентралізації до цієї межі в унітарній країні ВВП держави зростає, а у федеральній країні – ВВП зростає лише при збільшенні рівня децентралізації на рівні міст, сіл та селищ, а не на рівні округів, штатів чи республік.

5. Запропоновано вдосконалити фінансові взаємовідносин між органами місцевого самоврядування різних рівнів у бюджетній сфері за рахунок регулювання центральною владою міжбюджетних взаємовідносин та джерел доходної частини місцевих бюджетів на основі економіко-математичних прогнозів; чіткого розподілу функцій і відповідальності між місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; фінансової оцінки тих функцій держави, що їх мають виконувати окремі щаблі органів місцевого самоврядування, за рахунок розподілу доходів між місцевими бюджетами, адекватно основним принципам бюджетного федералізму та організації фінансування делегованих повноважень й організації фінансового вирівнювання (доходів і витрат) місцевих бюджетів, що забезпечується через державний бюджет чи відповідні спеціальні фонди фінансових ресурсів, а також за рахунок застосування нетрадиційних методів поповнення доходної бази місцевих бюджетів, розвитку місцевого оподаткування, розвитку комунальних підприємств.

6. Оптимізовано процес організації формування доходів місцевих бюджетів у частині визначення неефективних ланок в управлінні місцевими бюджетами, чіткого розмежування повноважень між різними рівнями органів місцевого самоврядування та звільнення місцевих бюджетів від невластивих видатків. Дисертант дійшов висновку, що в Україні для прискорення темпів її економічного зростання за критерієм суспільної корисності різних рівнів органів місцевого самоврядування економічно неефективно формувати доходну базу районних бюджетів. Для підвищення ефективності для держави даного щабля влади необхідно переглянути функції районних органів місцевого самоврядування з метою усунення дублювання ними функцій обласних органів місцевого самоврядування.

7. Для реального збільшення доходів місцевих бюджетів і виконання ними необхідних функцій необхідно залучити досвід реструктуризації місцевої економіки в умовах України. У зв’язку з цим запропоновано модель розвитку місцевої економіки України на основі послідовного розвитку галузей господарства на місцевому рівні. За умов відсутності місцевих позабюджетних фондів на розвиток пріоритетних для певної території галузей економіки пропонуємо залучення громадських об’єднань до місцевого самоврядування та формування непартійних громадських фондів, на які можна було б покласти функції розвитку тієї чи іншої галузі економіки на місцевому рівні.

8. В умовах постійної зміни податкового та бюджетного законодавства при плануванні надходжень до місцевих бюджетів та визначення їх оптимальної структури для кожного окремого органу місцевого самоврядування запропоновано застосовувати моделі динамічного лінійного програмування, що дають змогу швидко реагувати на зміни у законодавстві України, які впливають на формування доходної частини місцевих бюджетів, необхідність застосування яких доведено у даному дослідженні.

9. Розроблено методичні вказівки щодо вдосконалення організації формування доходів місцевих бюджетів, а саме: нормативи відрахувань від загальнодержавних податків встановити незмінними на 3-5 років, та розподілити їх між рівнями бюджетної системи; застосовувати позабюджетні фонди, що контролюються фінорганами і формуються із добровільних внесків юридичних та фізичних осіб; удосконалити спосіб розрахунку нормативу мінімальної бюджетної забезпеченості; встановити чіткий розподіл компетенцій між органами місцевого самоврядування та законодавчо закріпити за органами місцевого самоврядування право встановлювати власні ексклюзивні місцеві податки та збори.

10. Запропоновано запровадити такі вихідні елементи бюджетної реформи: науково обґрунтовану державну політику щодо формування доходів місцевих бюджетів, законодавчо закріплену Податковим та Бюджетним Кодексами України; систему оподаткування, яка повинна мати інвестиційну і соціальну спрямованість, основою якої повинні стати прямі податки; розширення прав у сфері оподаткування органів місцевого самоврядування із подальшим розширенням ролі місцевих податків та зборів; чітке визначення критеріїв коригувань та змін в обрахунку міжбюджетних трансфертів.

Публікації автора:

Статті в наукових фахових виданнях

  1. Сунцова О.О. Вплив рівня фіскальної децентралізації на ВВП та доходну базу місцевих бюджетів // Актуальні проблеми економіки: науковий економічний журнал. – К.: Національна академія управління, 2002. - №2. – С.32-36 (0,35 друк. арк.).

  2. Сунцова О.О Зарубіжний досвід формування доходів місцевих бюджетів // Науковий вісник Академії ДПС України: Зб. наук. праць, 2002.- №2. – С.115–123 (0,9 друк. арк.).

  3. Сунцова О.О. Реструктуризація місцевої економіки у Великобританії та перспективи її використання в Україні // Стратегія економічного розвитку України: Наук. зб.- Вип. 2(9).- К:. КНЕУ, 2002. – С.469-474 (0,45 друк. арк.).

  4. Сунцова О.О. Бюджетна реформа: особливості та перспективи формування місцевих бюджетів // Актуальні проблеми економіки: науковий економічний журнал. – К.: Національна академія управління, 2002. - №6. – С.24-30 (0,3 друк.арк.)

  5. Сунцова О.О. Власні джерела місцевих бюджетів: становлення та розвиток // Науковий вісник Академії ДПС України: Зб. наук. праць, 2001.- №3. – С.74-83 (0,9 друк. арк.).

  6. Данілов О.Д., Сунцова О.О. Оптимізація дефіциту бюджету органів місцевого самоврядування в умовах ринкових перетворень // Науковий вісник: Зб. наук. праць Українського фінансово-економічного інституту, 2000. - №1. – С.121-127 (автором розроблено економіко-математичну модель оптимізації місцевого бюджету, особистий внесок автора - 0,35 друк. арк.).

Статті в додаткових професійних виданнях

  1. Сунцова О.О. Особливості організації формування доходної бази місцевих бюджетів // Аспекти самоврядування. - 2002. - №1. – С. 38 – 40 (0,3 друк. арк.).

Тези доповідей

  1. Данілов О.Д., Сунцова О.О. Оптимізація бюджету регіону засобами математичного програмування та моделювання на прикладі м. Ірпінь // Реформа міжбюджетних відносин: матеріали науково-практичної конференції. – Ірпінь, 1999. – С.208-212 (автором розроблено економіко-математичну модель оптимізації місцевого бюджету на прикладі м. Ірпінь, особистий внесок автора - 0,4 друк. арк.).

  2. Сунцова О.О. Оптимизация налоговых поступлений в местные бюджеты с учетом налогоспособности региона методами моделирования и прогнозирования // Становление местного самоуправления в посткоммунистическом обществе: Материалы международного симпозиума.- Саратов, 2000. – С.72-77 (0,5 друк. арк.).

  3. Данілов О.Д., Сунцова О.О. Проблеми та шляхи реформування місцевого оподаткування в Україні // Фінанси. Облік. Банки.: Зб. наук. праць. – Донецьк, 2001. - №6. – С.13-17 (автором окреслено основні шляхи реформування системи місцевого оподаткування в Україні, особистий внесок автора - 0,1 друк. арк.).

  4. Сунцова О.О. Вплив рівня децентралізації на доходну базу місцевих бюджетів // Бюджетно-податкова політика в Україні (проблеми та перспективи розвитку).: Зб. наук. праць за матеріалами науково-практичної конференції. – Ірпінь, 2001. – С.285-288 (0,3 друк. арк.).

  5. Сунцова О.О. Особливості організації формування доходної бази місцевих бюджетів // Держава та регіони. Серія: Державне управління. – 2001. - №2. – С.87-91 (0,3 друк. арк.).

Навчальні посібники

1. Мельник П.В., Данілов О.Д., Ходаківська В.П., Вдовиченко М.І., Сунцова О.О. Податкова система України. Практикум: Навчальний посібник. – Ірпінь: Академія ДЕС. України, 2001. – 256 с. (автором розроблено задачі, тести та питання для самоконтролю у 8 розділах: податок на додану вартість, акцизний збір та ввізне мито, податок на прибуток підприємств, прибутковий податок з доходів громадян, оподаткування підприємницької діяльності, плата за землю, місцеві податки та збори та державне мито. Особистий внесок автора – 8,1 друк. арк.).