Модель спеціаліста ОРО ПВУ дає можливість удосконалити дидактичну систему підготовки спеціалістів для оперативно-розшукових органів ПВУ. Дидактична модель підготовки оперативного складу ПВУ передбачає персоніфікований характер навчання з урахуванням індивідуально психологічних особливостей курсантів. У сфері підвищення результативності діяльності спеціаліста ОРО доцільно виділяти та моделювати два окремих об'єкти вивчення - особистість оперативного працівника і його діяльність. Кожен з цих об'єктів розглядається на трьох рівнях: соціологічному, психологічному, психофізіологічному. 1. Розробка моделі спеціаліста передбачає визначення значущих якостей спеціаліста і потребує дотримання наступного алгоритму: 1) висування гіпотетичних якостей. Даний етап роботи припускає складання первинного набору якостей, що надалі будуть піддані аналізу відповідно до обраних критеріїв; 2) виділення професійно значущих якостей за допомогою використання стандартних переліків умінь і функцій; 3)вимірювання інтенсивності прояву певної особистісної якості (це потребує наявності визначеної методики виміру кожної якості, що дозволяє не тільки фіксувати її наявність, але і характеризувати її прояв у кожного індивіда); 4) збір матеріалу (за допомогою обраної техніки виміру даної гіпотетичної якості особистості, здійснюється вимірювання інтенсивності цієї якості на вибірці спеціалістів). До розробки моделі доцільно залучати різних спеціалістів: створення моделі підготовки спеціаліста - справа викладачів Академії; створення моделі діяльності спеціалістів - справа комплексної групи, до складу якої входять фахівці певних галузей. Модель повинна створюватися на перспективу. Причому мінімальний термін прогнозу - п'ять років, виходячи з того, щоб молодий спеціаліст після Академії був підготовлений до вирішення завдань, що саме в цей час і стануть нагальними для військ. 2. Результативність практичного використання моделі досягається уніфікацією всього матеріалу за допомогою використання стандартних характеристик, що спрощує збір матеріалу, його обробку й аналіз, оскільки вся схема роботи з матеріалом стає чіткою й однозначною. 3. Аналіз діяльності випускників академії - офіцерів оперативно-розшукових підрозділів ПВУ свідчить про те, що для подальшого підвищення рівня професіоналізму з урахуванням змін, які відбуваються в ПВУ, необхідно використовувати розроблену модель спеціаліста. Подальша екстраполяція даних моделі на мову і форму навчально-виховного процесу дає можливість удосконалити дидактичну систему підготовки спеціалістів для ОРО шляхом розробки критеріїв та показників і визначення рівня готовності курсантів до ОРД. 4. Модель спеціаліста є підґрунтям для вирішення цілої низки завдань щодо конкретного вдосконалення навчального процесу та виховного впливу на тих, що навчаються. Модель спеціаліста ОРО дозволяє реалізувати триєдину дидактичну мету: освіта, навчання, виховання курсантів та слухачів у професійному контексті. 5. Професійна діяльність оперативного працівника має предметну і соціальну сторони, які можуть бути змодельовані як модель спеціаліста за курсом окремих спеціальних дисциплін, або одночасно кількох із них. Зважаючи на те, що оперативні працівники у своїй службовій діяльності постійно зустрічаються з необхідністю пошуку інформації та прийняття рішень, моделювання доцільно застосовувати у дидактичній системі підготовки спеціалістів ОРО шляхом відображення специфіки взаємодії між членами первинного військового колективу у процесі вирішення ними конкретних оперативних завдань. Найбільш прийнятним варіантом підготовки спеціалістів для оперативних підрозділів є варіант створення нових спеціалізацій на оперативному факультеті. 6. Наявний досвід служби випускників - оперативних працівників може лягти в основу формування навчальних програм нової спеціалізації. У цьому відношенні модель діяльності вже працюючих спеціалістів, що включає довгостроковий і короткостроковий прогнози, є основою для формування відповідних навчальних програм і виховних заходів. Вона дає критерії для прийняття рішень і відповіді на питання, надаючи педагогам готовий, випробуваний життям еталон. 7. Здійснена в реальних умовах навчального процесу у два етапи експериментальна перевірка функціонування дидактичної системи підготовки спеціаліста ОРО показала: а) результативність формування у курсантів та слухачів професійних умінь оперативного працівника на основі розробленої моделі у порівнянні з традиційними методами проведення занять є більш високою; б) дидактична система, що об'єднує сконструйовану на основі узагальненої методики модель спеціаліста, значно результативніша, ніж існуюча раніше і забезпечує формування у курсантів і слухачів систематизовані предметні і професійні уміння оперативного працівника. |