1. Одним із ефективних методів професійної підготовки майбутніх фахівців пожежної безпеки є ділова гра, яка становить розгорнуту форму спільної проблемно-пошукової діяльності суб`єктів на основі навчальної ситуації, що моделює виконання майбутніх службових обов`язків. 2. Ділова гра дозволяє задати в навчанні предметний і соціальний контексти майбутньої професійної діяльності і змоделювати таким чином більш адекватні порівняно з традиційним пояснювально-ілюстративним навчанням умови формування особистості фахівця. 3. Ефективність використання ділових ігор залежить від забезпечення у навчальному процесі низки дидактичних умов: зорієнтованість на моделювання майбутньої професійної діяльності; проблемність змісту і процесу його розгортання в навчальній діяльності; оптимальне співвідношення ігрового та дидактичного планів ділової гри; партнерська взаємодія учасників ділових ігор на основі діалогічного спілкування. 4. Методика організації та проведення ділових ігор у підготовці фахівців протипожежної справи передбачає дотримання таких загальних принципів: імітаційного моделювання конкретних умов і динаміки ситуацій, що можуть виникнути під час несення служби; проблемності змісту; колективної діяльності в умовах рольової взаємодій; ділового партнерства. 5. Методика підготовки і проведення ділових ігор передбачає реалізацію низки послідовних етапів: 1) визначення теми, змісту та дидактичної мети гри; 2) виділення структурних елементів майбутньої професійної діяльності курсантів, які підлягають моделюванню; 3) з’ясування основних етапів гри, типових проблемних ситуацій, факторів, які визначають характер і динаміку гри; 4) постановка конкретних завдань навчально-ігрової діяльності, рольової структури гри, функцій її учасників, характеру їх взаємодії у рольовій діяльності; 5) підготовка сценарію гри; 6) визначення правил гри; 7) розробка критеріїв і показників оцінювання результатів ігрової діяльності; 8) розподіл ролей між учасниками гри; 9) складання інструкції для організатора гри і гравців, розробка робочих матеріалів для учасників гри; 10) проведення ділової гри; 11) підведення підсумків і аналіз результатів гри. 6. Експериментальна перевірка ефективності розробленої методики використання ділових ігор професійної спрямованості дає підстави стверджувати, що вона сприяє розвитку пізнавальної активності курсантів і слухачів, посилює їх пізнавальну мотивацію та професійну спрямованість, а також підвищує успішність засвоєння навчального матеріалу. Виконане дисертаційне дослідження не вичерпує усіх аспектів проблеми використання ділових ігор у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців пожежної безпеки. Подальші дослідження можуть здійснюватися за такими напрямами: використання ділових ігор у процесі профільної диференціації навчання майбутніх фахівців пожежної безпеки; обґрунтування педагогічних шляхів застосування інформаційних технологій навчання в структурі ділових ігор. |