Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Медичні науки / Нормальна фізіологія


183. Маслова Наталя Михайлівна. Динаміка функціональних показників зорової системи дітей і підлітків в процесі навчання у школі: дис... канд. мед. наук: 14.03.03 / Донецький держ. медичний ун-т ім. М.Горького. - Донецьк, 2005.



Анотація до роботи:

Маслова Н. М. Динаміка функціональних показників зорової системи дітей і підлітків в процесі навчання у школі. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата медичних наук за спеціальністю 14.03.03 – нормальна фізіологія. – Донецький державний медичний університет ім. М. Горького, Донецьк, 2005.

При зіставленні одержаних результатів дослідження функціонального стану зорової системи дітей та підлітків різних вікових груп з відповідним описом у літературі встановлено, що практично всі досліджені функціональні показники (гострота зору, позитивні і негативні резерви акомодації, конвергентні і дивергентні фузійні резерви, найближчі точки ясного зору й конвергенції, контрастна чутливість) значно нижчі за вікові норми. Функції зорової системи (акомодація, конвергенція, фузія, контрастна чутливість) відіграють провідну роль у процесі навчання, оскільки забезпечують сприйняття об’єктів на близькій відстані.

Проведені дисертантом дослідження динаміки функціональних показників зорової системи дітей і підлітків показали, що тексти з різними параметрами оформлення, відповідними чи не відповідними віковим нормам, викликають у зоровій системі певні (позитивні чи негативні) функціональні зміни, які розвиваються за трьома основними напрямками: перший, найбільш поширений, викликає зміни, характерні для посилення рефракції, другий свідчить про розвиток зорового стомлення, що є нормальною фізіологічною реакцією на навантаження, третій, характеризуючись сталістю показників, свідчить про успішність адаптації зорової системи до подібного навантаження.

У контексті виявлених функціональних показників зорової системи дітей і підлітків достовірно показана різниця між показниками різних вікових груп та між особами чоловічої та жіночої статі. Встановлені основні тенденції змін функціональних показників зорової системи, поява чи зникнення ведучого ока, так і його зміна, шляхом дослідження функціонального стану зорової системи сучасних дітей і підлітків у динаміці навчання в школі. Доказано, за допомогою поляризаційно – оптичного методу і методу пупілографії, що симетрія функціонування акомодаційно-конвергентно-зіничній системі дітей і підлітків різних вікових груп залежить від якості друкованого навантаження. Показана наявність значної асиметрії в показниках контрастної чутливості між правим та лівим оком на великому контингенті дітей і підлітків. З’ясовано, що тексти з різними параметрами оформлення, відповідними чи не відповідними віковим нормам, викликають у зоровій системі певні (позитивні чи негативні) функціональні зміни.

1. У 6-8 років гострота зору, яка вірогідно нижча за вікові норми, спостерігається в 31 % хлопчиків і 28 % дівчат, резерви акомодації, вірогідно нижчі від вікових норм, спостерігаються у 89 % хлопчиків і 79 % дівчат, конвергентні фузійні резерви - у 52% хлопчиків і 37% дівчат, дивергентні фузійні резерви – у 75 % хлопчиків і 43 % дівчат, що свідчить про функціональну незрілість зорової системи молодших школярів.

2. У 16-17 років 25 % хлопчиків і 39 % дівчат мають гостроту зору нижчу 1, анізометропія спостерігається у 12 % хлопчиків і 26 % дівчат, 7 % хлопчиків і 16 % дівчат не мають бінокулярного зору, вірогідно низькі резерви акомодації відзначаються в 60 % хлопчиків і 67 % дівчат, анізоакомодація понад 1,5 Д встановлена в 45 % хлопчиків і 52 % дівчат, вірогідно низькі конвергентні фузійні резерви – у 15 % хлопчиків і 27 % дівчат, вірогідно низькі дивергентні фузійні резерви – у 95 % хлопчиків і 90 % дівчат.

3. Основною тенденцією змін досліджуваних функціональних показників зорової системи (гостроти зору, характеру зору, найближчої точки конвергенції, резервів акомодації, фузійних резервів) у процесі навчання в школі є їх покращання, однак вони досягають значень, що вірогідно нижчі за встановлених раніше вікових норм, описаних у літературі. Відзначена наявність несприятливих періодів росту в дівчат у віці 9–11, у хлопців – 14–15 років, коли функціональні показники мають явну тенденцію до погіршення.

4. Встановлені три види функціональної реакції зорової системи на друковане навантаження: перший, найбільш поширений, викликає зміни, характерні для посилення рефракції (57,0 %), другий свідчить про розвиток зорового стомлювання, що є нормальною фізіологічною реакцією на навантаження (26,2%), третій, характеризуючись сталістю показників, свідчить про успішність адаптації зорової системи до подібного навантаження (16,8 %).

5. Друковане навантаження, яке не відповідає функціональним можливостям зорової системи (особливо у молодшій і середній віковій групі), призводить до асиметричного функціонування та може служити основою для виникнення зорової патології (міопії, косоокості та ін.).

6. У процесі навчання в школі в дітей і підлітків відбувається як поява чи зникнення ведучого ока, так і його зміна, що пов’язано з адаптацією зорової системи до навчального друкованого навантаження.

7. У процесі навчання в школі можна виділити три основні шляхи адаптації зорової системи до власного стану й друкованого навантаження, які зумовлюють формування: 1) зорової системи з високими функціональними показниками; 2) зорової системи з низькими функціональними показниками; 3) міопічної зорової системи.

8. Необхідно враховувати особливості функціональних можливостей зорової системи учнів різних вікових груп при складанні навчальних програм, створювані шкільних підручників і взагалі дитячих книг. Особливу увагу необхідно приділяти відповідності зоровому навантаженню функціональних можливостей зорової системи дітей 6-ти років, які тільки починають навчання в школі, оскільки їх зорова система відрізняється функціональною незрілістю.

Публікації автора:

  1. Кочина М. Л., Кочин О. В., Бабенко Я. В., Орехова Е. Н., Маслова Н. М. Результаты исследования влияния условий предъявления зрительной нагрузки на зрительную работоспособность // Вісник проблем біології і медицини. – 1998. – № 20. – С. 28–31. Автор здійснювала офтальмологічний огляд досліджуваних.

  2. Кочина М. Л., Подригало Л. В., Синайко В. М., Яворский А. В., Маслова Н. М. Особенности реакции школьников при чтении текстов с различными показателями оформления // Український вісник психоневрології. – 1999. – Т. 7, Вип. 4 (22). – С. 55–57. Автор визначила намрямок і методологію роботи, здійснювала офтальмологічний огляд досліджуваних у динаміці експерименту.

  3. Кочина М. Л., Подригало Л. В., Яворский А. В., Маслова Н. М., Попов О. И. Гигиеническая оценка влияния игровых средств отображения информации на зрительную систему детей // Довкілля та здоров’я. – 2000. – № 3 (14). – С. 37–38. Автор здійснювала вибір й аналіз літературних джерел, обстеження досліджуваних.

  4. Кривоносов М. В., Кочина М. Л., Подригало Л. В., Яворский А. В., Маслова Н. М., Попов О. И. Профилактика донозологических расстройств зрения у школьников как гигиеническая проблема // Довкілля та здоров’я. – 2001. – № 4. – С. 56–58. Автор здійснювала вибір й аналіз літературних джерел, виділила основні донозологічні розлади зору в школярів.

  5. Кочина М. Л., Яворский А. В., Маслова Н. М. Визуально-агрессивное окружение ребенка и “школьная миопия” // Гігієна населених місць. – 2001. – Т. ІІ, Вип. 38. – С. 355–357. Автор здійснювала офтальмологічне обстеження учнів та абітурієнтів, проводила обробку отриманих результатів.

  6. Кривоносов М. В., Кочина М. Л., Подригало Л. В., Яворский А. В., Маслова Н. М. Технология гигиенической экспертной оценки игровых средств отображения информации // Вестник гигиены и эпидемиологии. – 2001. - Т. 5, №1. – С. 61–64. Автор брала участь у технології експертної оцінки ряду популярних пристроїв ігрових засобів відображення інформації, які дозволяють досліджувати популярні зараз ігрові пристрої, оцінювати їх потенціальні впливи на зорову систему.

  7. Кочина М. Л., Подригало Л. В., Яворский А. В., Маслова Н. М. Офтальмологические аспекты визуального окружения современного человека // Офтальмологический журнал. – 2001. – № 6. – С. 54–57. Автор здійснювала оцінку функціонального стану зорової системи дітей та підлітків на базі НВК №116 м.Харкова.

  8. Маслова Н. М. Результаты использования пупиллографии для оценки реакции зрительной ситемы детей и подростков на текстовую нагрузку // Гігієна населених місць. – 2003. – Вип. 40. – С. 273–276.

  9. Маслова Н. М. Результаты исследования закономерностей формирования зрительной системы детей в процессе обучения в школе // Гігієна населених місць – 2003. – Вип. 41. – С. 323–326.

  1. Пат. 43719А (А 61В10/00) Спосіб діагностики і інформаційного навантаження друкованих видань для дітей та підлітків / Кривоносов М. В., Подрігало Л. В., Кочина М. Л., Яворський О. В, Маслова Н. М.- № 2001063812; Заявл.06.06.2001; Опубл. 17.12.2001, Бюл. № 11.- 1 с. Автору належить ідея модіфікації тестових таблиць, для оцінки впливу величини шрифту на стан зорових функцій у дітей, підлітків та юнаків. Автором надана оцінка функціональних показників зорової системи досліджуваних, проведено аналіз функціональних змін зорової системи після друкованого навантаження.

  2. Пат. 47870 А (А 61А 9/00) Спосіб оцінки функціонального стану зорової системи / Кочина М. Л., Подрігало Л. В., Ішкова І. О., Маслова Н. М., Яворський О. В., Ковтун М. І. – № 2001106970; Заявл.12.10.2001; Опубл. 15.07.2002, Бюл.№7. – 1с. Автор здійснювала фотореєстрацію інтерференційних картин очей у динаміці зорової роботи, визначала їх параметри, розраховувала коефіцієнт симетрії, проводила оцінку характеру функціонування екстраокулярних м’язів.

  3. Кривоносов М. В., Кочина М. Л. Подригало Л. В., Алексенко Д. А., Маслова Н. М. Необходимость изучения и оценки зрительного окружения школьников для профилактики зрительных расстройств // Навколишнє середовище і здоров’я населення: Матеріали науково-практичної конференції.- Дніпропетровськ: Поліграфіст, 1998. – С. 34–36.

  4. Кочина М. Л., Галицина Л. Н., Маслова Н. М., Пахомова А. В. Влияние средств отображения информации на зрительную систему детей и подростков // Навколишнє середовище і здоров’я населення: Матеріали науково-практичної конференції. – Дніпропетровськ: Поліграфіст, 1998. – С. 36–37.

  5. Кочина М. Л., Подригало Л. В., Романова Д. А., Алексенко Д. А., Маслова Н. М. Оценка удобочитаемости школьных учебников с учетом состояния зрительной системы старшеклассников // Медико-соціальні аспекти стану здоров’я дітей та підлітків: Тези доповідей науково-практичної конференції. – Харків, 1998. – С. 172–174.

  6. Маслова Н. М. Функциональное состояние зрительной системы школьников и процесс обучения // Сучасні проблеми гуманізації та гармонізації управління: Тези доповідей Міжнародної науково-практичної конференції. – Харків, 2001. – С. 209–210.

  7. Маслова Н. М. Динамика функционального состояния зрительной системы школьников в процессе обучения в школе // Актуальні питання гігієни та екологічної безпеки України: Тези доповідей науково-практичної конференції. – Київ, 2003. – С. 197–198.

  8. Маслова Н. М. Офтальмо-физиологическая характеристика состояния зрительной системы учеников разных возрастных групп при работе с текстами различной удобочитаемости // Медицина третього тисячоліття: Матеріали міжвузівської конференції молодих вчених. - Харків, 2003. - С. 207-208.

  9. Маслова Н. М. Результаты расширенного офтальмо-физиологического исследования состояния зрительной системы подростков // Медицина третього тисячоліття: Тези доповідей науково-практичної конференції. – Харків, 2004. – С. 93–94.