Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Олійник Валентина Петрівна. Ефективність економічних відносин підприємств і організацій роздрібної торгівлі споживчої кооперації : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Олійник В.П. Ефективність економічних відносин підприємств і організацій роздрібної торгівлі споживчої кооперації. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Полтавський університет споживчої кооперації України. Полтава, 2008.

Дисертація присвячена вирішенню недостатньо розроблених теоретичних і практичних засад дослідження ефективності економічних відносин підприємств і організацій роздрібної торгівлі споживчої кооперації України. У дисертації обґрунтовано теоретичну сутність понять «економічні відносини об’єктів управління споживчої кооперації», «ефективність економічних відносин» з визначенням їх особливостей щодо роздрібної торгівлі підприємств і організацій споживчої кооперації; розроблено класифікацію економічних відносин; визначено основні критерії ефективності економічних відносин підприємств і організацій роздрібної торгівлі споживчої кооперації та відповідні показники оцінки їх ефективності; узагальнено принципи ефективності економічних відносин підприємств і організацій роздрібної торгівлі споживчої кооперації.

У роботі проведено дослідження оцінки ефективності економічних відносин підприємств і організацій роздрібної торгівлі на обласному кооперативному рівні.

За результатами дослідження виявлено проблеми функціонування та розвитку економічних відносин кооперативних об’єктів управління; конкретизовано шляхи підвищення ефективності економічних відносин підприємств і організацій роздрібної торгівлі системи споживчої кооперації в ринкових умовах господарювання, розроблено Програму підвищення ефективності економічних відносин підприємств і організацій роздрібної торгівлі споживчої кооперації

У дисертації наведено теоретичне узагальнення і запропоновано нове вирішення наукового та практичного завдання – розробки теоретико-методичних та практичних рекомендацій щодо підвищення ефективності економічних відносин підприємств і організацій роздрібної торгівлі споживчої кооперації. Результати проведеного дослідження дозволяють зробити такі висновки:

1. Визначено, що в економічній літературі недостатньо уваги приділялося дослідженню економічних відносин як економічної категорії, у тому числі в споживчій кооперації. Це дозволило узагальнити та обґрунтувати власне визначення понять «економічні відносини об’єктів управління споживчої кооперації», «ефективність економічних відносин» з визначенням їх особливостей формування в роздрібній торгівлі кооперативних підприємств і організацій.

2. Проблеми теоретичного обґрунтування сучасної структури економічних відносин підприємств і організацій роздрібної торгівлі споживчої кооперації, управлінсько-організаційних зв’язків зумовили необхідність розробки їх класифікації за різними ознаками. У роботі удосконалено класифікацію економічних відносин об’єктів управління споживчої кооперації, що надає можливість підвищити ефективність взаємовідносин підприємств і організацій роздрібної торгівлі споживчої кооперації як в середині системи, так і за її межами.

3. Обґрунтовано, що ефективність економічних відносин займає проміжне місце, виступаючи як зв'язкова ланка між інформаційним етапом і етапом прийняття рішень, тим самим впливаючи на якість прийнятих управлінських рішень. Виходячи з цієї позиції, узагальнено основні принципи ефективності економічних відносин в умовах ринкової економіки: науковості, системності, комплексності, періодичності, достовірності, оперативності, дієвості, відповідності державній політиці. Дотримання названих принципів є необхідною умовою підвищення ефективності економічних відносин та досягнення поставлених цілей підприємствами та організаціями роздрібної торгівлі споживчої кооперації.

4. Визначено критерії оцінки ефективності економічних відносин підприємств і організацій роздрібної торгівлі споживчої кооперації. Обґрунтовано оцінку ефективності економічних відносин кооперативних підприємств і організацій роздрібної торгівлі, запропоновано методику розрахунку інтегрального коефіцієнту ефективності економічних відносин. Запропоновані методичні підходи дозволили виявити проблеми розвитку економічних відносин об’єктів управління та визначити шляхи підвищення ефективності економічних відносин підприємств і організацій роздрібної торгівлі споживчої кооперації в ринкових умовах господарювання.

5. За результатами аналітичних досліджень, які проведено на базі трьох облспоживспілок: Миколаївської, Одеської та Херсонської, виявлено тенденцію погіршення показників господарсько–фінансової діяльності кооперативних підприємств і організацій роздрібної торгівлі. Це означає загрозу втрати конкурентних позицій об’єктів управління споживчої кооперації. Доведено, що внаслідок росту роздрібних цін, попит населення переорієнтувався на продовольчі товари, а це зумовило зміни в структурі роздрібного товарообороту підприємств торгівлі споживчої кооперації. Виходячи із наявного стану розвитку роздрібної торгівлі споживчої кооперації, розглянуто основні чинники, що мають вплив на трансформаційні процеси щодо економічних відносин територіального характеру, а саме: рівень доходів населення, розвиток роздрібної торговельної мережі, ступінь задоволення попиту населення, що обслуговується споживчою кооперацією.

6. Доведено, що одним із показників, який дозволяє оцінити ефективність економічних відносин, виходячи із критерію забезпеченості потреб споживачів відповідного сегменту, є роздрібний товарооборот. Для виявлення тенденцій змін роздрібного товарообороту за рахунок зміни різних чинників, було використано метод кореляційно-регресивного та трендового аналізу. Визначено, що прогностична модель роздрібного товарообороту є адекватною для обґрунтування прогнозу роздрібного товарообороту системи споживчої кооперації досліджуваних облспоживспілок. Використання прогностичної моделі роздрібного товарообороту сприяє підвищенню ефективності економічних відносин як всередині системи, так і за її межами, зменшенню залежності кооперативних підприємств і організацій роздрібної торгівлі від зовнішніх чинників і впливає на покращення їх фінансово-економічного стану.

7. Обґрунтовано алгоритм формування і реалізації стратегії підвищення ефективності економічних відносин роздрібної торгівлі Миколаївської, Одеської та Херсонської облспоживспілок з метою подальшого удосконалення процесів прийняття рішень на перспективу, що враховує вимоги критеріїв ефективності економічних відносин.

8. Розроблено Програму підвищення ефективності економічних відносин підприємств і організацій роздрібної торгівлі споживчої кооперації та обґрунтовано низку організаційних заходів, спрямованих на підвищення економічної активності об’єктів управління, що тим самим забезпечує динамічне зростання рівня та якості життя населення, яке обслуговується споживчою кооперацією.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях

  1. Олійник В.П. Стан та розвиток споживчої кооперації в умовах реформування економіки / В.П. Олійник // Регіональні перспективи. – 2002. – № 1. – С. 92-94.

  2. Олійник В.П. Шляхи покращення фінансового стану / В.П. Олійник // Вісник Полтавської державної аграрної академії. – 2003. – № 6. – С. 111-114.

  3. Олійник В.П. Реформування організаційної побудови споживчої кооперації України / В.П. Олійник // Торгівля і ринок України. – 2004. Вип. 17, Т. II. – С. 92-98.

  4. Огуй Н.І. Економічні відносини у споживчій кооперації / Н.І. Огуй, В.П. Олійник // Вісник Львівської комерційної академії. – 2006. – Вип. 21. – С. 220-226. Особистий внесок автора: розроблено класифікацію економічних відносин за різними ознаками між об’єктами управління споживчої кооперації шляхом узагальнення та систематизації основних критеріальних ознак, що дозволило створити підґрунтя для оцінки ефективності економічних відносин підприємств і організацій роздрібної торгівлі споживчої кооперації – 0,25 д.а.

  5. Олійник В.П. Роль стратегічного планування для підприємств споживчої кооперації / В.П. Олійник // Науковий вісник Полтавського університету споживчої кооперації України. – 2007. – № 1. – С. 93-96.

  6. Олійник В.П. Механізм економічних відносин кооперативних підприємств у сфері роздрібної торгівлі / В.П. Олійник // Науковий вісник Полтавського університету споживчої кооперації України. – 2007. – № 3 . – С. 105-109.

В інших виданнях

  1. Олійник В.П. Шляхи покращення фінансового стану кооперативних підприємств / В.П. Олійник // Наука і освіта 2004: матеріали VII міжнар. наук. –практ. конф., (Дніпропетровськ). – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. Т. 66. – С. 63-65.

  2. Олійник В.П. Управління витратами підприємств торгівлі споживчої кооперації та шляхи їх оптимізації / В.П. Олійник // Формування управлінського потенціалу суспільного розвитку: матеріали наук. - практ. конф., (Запоріжжя, 2004 р.) . – Запоріжжя: ЗІДМУ, 2004. Т.1. С. 76-77.

  1. Олійник В.П. Роль стратегічного планування для підприємств споживчої кооперації / В.П. Олійник // Інфраструктурне забезпечення продовольчого ринку України: матеріали міжнар. наук. – практ. конф., (Полтава, 2005 р.). – Полтава: РВВ ПУСКУ,

2005. – С. 99-101.

  1. Олійник В.П. Необхідність реформування економічних відносин у системі споживчої кооперації України / В.П. Олійник // Науковий вісник Полтавського університету споживчої кооперації України. – 2005. – № 1. – С. 56-61.

  2. Олійник В.П. Реформування організаційної побудови споживчої кооперації України / Олійник В.П. // М.І. Туган-Барановський – видатний вчений-економіст: спадщина та новації: матеріали міжнар. наук. – практ. конф., (Донецьк, 2005). – Донецьк: ДонДУЕТ, 2005. Т. II. С. 207-209.

  3. Олійник В.П. Дослідження впливу факторів на стан розвитку кооперативних підприємств торгівлі Південного регіону України / В.П. Олійник // Проблеми економічної освіти і науковий прогрес: матеріали міжнар. наук.- практ. конф., (Кривий Ріг, 2006 р. ). – Кривій Ріг: Видавничий центр КТУ, 2006. – С. 124-125.

  4. Огуй Н.И. Исследование и пути повышения эффективности деятельности кооперативных предприятий в рыночных условиях / Н.И. Огуй, В.П. Олейник // Современный рынок услуг: отношения и конкурентоспособность торгового обслуживания: материалы междунар. науч.-практ. конф., (Караганды, 2007 р.). – Караганды: КЭУК, 2007. С. 205-207. Особистий внесок автора: проаналізовані особливості господарсько-фінансової діяльності роздрібних торговельних підприємств досліджуваних облспоживспілок, запропоновані шляхи підвищення їх ефективності – 0,22 д.а.