1. Ринок молока і молочних продуктів – це сукупність економічних відносин, за допомогою яких здійснюються виробництво, розподіл, обмін і споживання продуктів харчування з метою задоволення суспільних потреб і отримання доходу всіма суб'єктами ринку. Регулювання ринку молока і молочних продуктів необхідно розглядати як систему заходів, направлених на захист вітчизняних товаровиробників і споживачів. Першочерговими заходами державного регулювання ринку молока і молочної продукції повинно стати державне субсидування молокопродуктового підкомплексу, введення мінімальних гарантованих цін на реалізоване переробним підприємствам молоко для відшкодування виробничих витрат сільськогосподарських товаровиробників, пільгове оподаткування, розробка та впровадження програм соціального захисту населення, встановлення стандартів якості на молоко і молочні продукти. 2. Методикою дослідження ринку є послідовність дій і сукупність конкретних прийомів дослідження, які забезпечують аналіз ринкової ситуації, і виявлення найближчих перспектив її розвитку. Дослідження ринку молока і молочної продукції базується на кон'юнктурному аналізі, що включає дослідження специфіки ринку, розробку методики вивчення кон'юнктури, збір і накопичення кон'юнктурної інформації, аналіз і прогноз кон'юнктури. Традиційні показники прибутковості або рентабельності не відображають резервів оптимізації товарного ринку, а інтегральна оцінка ефективності функціонування ринку молока і молочної продукції за технологічними і технічними, ринковими, державного регулювання фінансово-економічними критеріями, що дозволяє об'єднати різні в метричному відношенні показники і забезпечити можливість порівняння одержаних даних. Сукупність традиційних і ринкових методів дослідження дозволяє об'єктивно оцінити стан ринку молока і молочної продукції, спрогнозувати перспективи його розвитку. Використання сукупності методів і вдосконалення їх технічного застосування компенсує недоліки окремих методів. 3. За останні роки просліджується чітка тенденція зменшення обсягів виробництва молока. Так, в АР Крим валове виробництво молока скоротилося на 54,1%, що обумовлено зменшенням поголів'я корів на 55,1% та їх продуктивності на 12,4%. У 2003 р. рівень збитковості виробництва молока в АР Крим склав 21,5%, при цьому збитковими є 80% сільськогосподарських підприємств, що займаються виробництвом молока. Результати факторного аналізу прибутку від виробництва і реалізації молока за 1990-2003 рр. показали, що негативно впливають на розмір прибутку збільшення собівартості молока, зміна структури та обсягів реалізації товарної продукції, а позитивно – зміна середніх цін реалізації. Внаслідок цього збитки від виробництва молока по сільськогосподарських підприємствах склали 98,19 тис. грн. 4. Дефіцит молочної сировини є головною причиною скорочення обсягів виробництва молочних продуктів. У 1990-2003 рр. в АР Крим виробництво продукції з незбираного молока скоротилося в 13,5 рази, масла тваринного – 6,6 рази, сирів жирних – в 4,4 рази. Розрахунок ступеня впливу зовнішніх факторів на ефективність виробництва і реалізації молока і молокопродуктів показав, що найбільш вагомими є: державне регулювання (10,6%), рівень розвитку сировинної бази (10,5%), рівень доходів населення (8,6%), інвестиційна привабливість (8,1%). Серед внутрішніх факторів головними є: стратегія збуту продукції (7,2%), технічне і технологічне оновлення молокопереробних підприємств (6,6%). 5. Різке зниження купівельної спроможності населення України за 1990-2003 рр. призвело до скорочення споживання молока і молокопродуктів в АР Крим в 2,1 рази. Споживання молока і молокопродуктів становить 159,3 кг на душу населення за рік, що в 2,5 рази менше раціональної фізіологічної норми. Попит на молоко і молочну продукцію в АР Крим менш чутливий до зміни реальної заробітної платні (середня еластичність - +3,5), ніж попит в цілому по Україні (середня еластичність - +4,2). Низка еластичність попиту на молоко і молочні продукти по доходу пояснюється відсутністю повноцінних товарів-субститутів. Цінова еластичність пропозиції свідчить – навіть при зростанні цін обсяги пропозиції молочної продукції продовжують зменшуватись, що обумовлено неповним завантаженням виробничих потужностей молокопереробних підприємств. Середня еластичність пропозиції від зміни цін на фактори виробництва (-1,9) відображує високий рівень впливу витрат на обсяги виробництва молока і молочної продукції. 6. Оцінка алокативної ефективності функціонування ринку молока і молочної продукції в АР Крим свідчить, що потенціал ринку в регіоні використовується на 57,7%, при цьому рівень стабільності ринку за технологічними і технічними критеріями складає 71,0% (від оптимального рівня, що прийнятий за 100%); ринковими – 45,3%; фінансово-економічними – 68,6%; державним регулюванням – 37,5%. 7. Значну конкуренцію кримській молочній продукції на регіональному ринку складають товари торгівельних марок «Фанні», «Щодня», «President», «Вімм-Білль-Данн». Найбільший попит мають молочні продукти торгівельної марки «Щодня», питома вага споживчих переваг якої складає 22,1%. Низький попит на молочну продукцію ВАТ «Криммолоко» (9,3%), обумовлений незадовільними показниками якості товару, відсутністю налагодженої роботи з підприємствами оптової торгівлі і недостатньою рекламною роботою. Для посилення конкурентної позиції на регіональному ринку ВАТ «Криммолоко» необхідно впроваджувати маркетингові стратегії, що враховують стадію життєвого циклу молочної продукції. 8. Модель цінового узгодження пропозиції молочної продукції з обсягами споживчого попиту дозволяє молокопереробним підприємствам проводити аналіз поточної ситуації на регіональному ринку молока і молочної продукції і обґрунтовано прогнозувати її розвиток. Модель також дає можливість своєчасного коректування наслідків реалізації заходів державної аграрної, а також бюджетної, фінансово-кредитної, податкової, інвестиційної, зовнішньоекономічної політики щодо молокопродуктового підкомплексу. 9. Середньостроковий прогноз споживчого попиту на молоко та молочні продукти в Криму, проведений на основі економетричної моделі свідчить, що валове споживання молока і молокопродуктів в Криму в 2007 р. в порівнянні з середнім значенням за період 2000-2003 рр. збільшиться на 16,1 т, при цьому рівень споживання продукції з незбираного молока збільшиться на 31,1 т, але споживання масла тваринного зменшиться на 7,3 т, сирів жирних – на 7,6 т. |