Автором дисертаційної роботи на підставі виконаного дослідження вирішено нове наукове завдання – розроблено метод оцінки та обґрунтовано показники ефективності використання основних фондів кар’єрних автогосподарств і капітальних вкладень в оновлення парку технологічного автомобільного транспорту з урахуванням специфіки його використання та вимог сучасного фінансового ринку. Основні висновки виконаної роботи. До цього часу відсутній інструментарій, за допомогою якого можливо оцінити ефективність капітальних вкладень в оновлення зношеного парку кар’єрних автосамоскидів і комплексно врахувати вплив ступеню зношеності парку транспортних засобів, постійно змінюваних складних умов їх експлуатації у кар’єрі та ремонту в автогосподарстві, умов фінансування та змінювання вартості грошей у часі. 1.Для оцінки ефективності капітальних вкладень у гірничорудні підприємства доцільно використовувати методи дисконтованих грошових потоків які до цього часу не використовувалися для оцінки ефективності капітальних вкладень в кар’єрний автомобільний транспорт. Рішення про доцільність капітальних вкладень у оновлення парку кар’єрних автосамоскидів приймається за умов, коли чиста теперішня вартість (NPV) позитивна, а внутрішня ставка доходу (IRR) перевищує ставку дисконта. 2.Замість існуючих показників (коефіцієнт технічної готовності, коефіцієнт інвентарного парку) необхідно використовувати чинники: коефіцієнт використання автосамоскидів у часі та коефіцієнт їх технічного використання, що враховують вплив гірничотехнічних умов, рівень організації процесів у кар’єрі та ремонту в автогосподарстві, а також ступінь зносу автосамоскидів 3.Закономірності змінювання показників використання автосамоскидів дозволяють враховувати комплексний вплив умов функціонування автосамоскидів, зносу парку автомобілів на величину цих показників, за допомогою яких більш обґрунтовано визначати обсяги перевезень, величину робочого й інвентарного парку автосамоскидів, робити прогнози обсягів робіт. 4.Закономірності зміни грошових потоків з урахуванням комплексного впливу ступеню зношеності кар’єрних автосамоскидів, умов їх експлуатації в кар’єрі та ремонту в автогосподарстві, умов фінансування капітальних вкладень на оновлення парку зношених транспортних засобів, а також вплив часу на змінювання вартості грошей є основною та варіативною компонентою удосконаленого методу дисконтованих грошових потоків, запропонованого для оцінки ефективності капітальних вкладень в оновлення парку кар’єрних автосамоскидів. 6.Вперше розроблено методику оцінки ефективності капітальних вкладень в оновлення парку кар’єрних автосамоскидів, що базується на встановлених у роботі закономірностях змінювання додаткових грошових потоків внаслідок оновлення парку автосамоскидів; виконано прогнози можливих обсягів перевезень з урахуванням стану парку транспортних засобів, комплексного впливу умов їх експлуатації, умов фінансування капітальних вкладень та впливу часу на вартість грошей. 7.Доведено, що дисконтовані грошові потоки після оновлення парку автосамоскидів слід визначати за період реалізації інвестиційного проекту, що дорівнюється терміну експлуатації автосамоскида даної марки як суми добутків річних додаткових грошових потоків за роками проекту на процентний фактор теперішньої вартості (що визначається залежно від зазначеної ставки дисконту RATE). Витрати на одиницю вантажообігу визначаються щомісячно залежно від пробігу автосамоскида з початку експлуатації за допомогою встановленої закономірності та прогнозованого для даного місяця стану парку. 8.Розроблено методику прогнозу пробігу автосамоскида з початку експлуатації, яка відрізняється від існуючих, з урахуванням закономірностей змінювання місячного пробігу автосамоскида від його пробігу з початку експлуатації та графіка заміни зношених машин на нові. 9.Автором вперше запропоновано використовувати показники використання активної частини основних фондів кар’єрних автогосподарств: коефіцієнти використання календарного фонду часу автосамоскидів та їх технічного використання, розрахованих на підставі обліку годин роботи і ремонту автосамоскидів, що на відміну застосованих на практиці коефіцієнтів використання парку та технічної готовності, розрахованих за допомогою автоднів, на 10-15% підвищує достовірність прогнозу вантажообігу. Запропонований метод та розроблена автором методика оцінки ефективності капітальних вкладень в оновлення парку кар’єрних автосамоскидів використані ВАТ «Орджоникідзевський ГЗК», ВАТ «Полтавський ГЗК» у реалізації інвестиційних проектів технічного переозброєння транспорту підприємств (довідка від 06.02.2003), а також у навчальному процесі при викладанні курсів “Організація виробництва”, “Математичні методи і моделі” (довідка Національного гірничого університету від 23.04.2004). |