Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Організація управління, планування і регулювання економікою


Бурлаков Олексій Олександрович. Ефективність реформування освіти в умовах трансформаційної економіки : дис... канд. екон. наук: 08.02.03 / Переяслав-Хмельницький держ. педагогічний ун-т ім. Г.С.Сковороди. — Переяслав-Хмельницький, 2005. — 231арк. : рис., табл. — Бібліогр.: арк. 173-190.



Анотація до роботи:

Бурлаков О.О. Ефективність реформування освіти в умовах трансформаційної економіки.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.02.03 – Організація управління, планування і регулювання економікою. – Ужгородський національний університет. – Ужгород, 2005.

У дисертації розглянуто питання ефективності реформування освіти у відповідності до економічних та соціальних змін, що відбуваються в Україні за останнє десятиріччя. Уточнені теоретичні положення до визначення економічної ефективності освіти, її соціально-економічна роль для досягнення сталого суспільного розвитку.

Проведено всебічне дослідження трактування категорії “освітній потенціал” як складова частина людського потенціалу, а також механізм відтворювального впливу освіти на соціально-економічний розвиток суспільства. Проаналізовано сучасний стан використання наявного народногосподарського потенціалу освіти, за допомогою системного методу визначена внутрішня і зовнішня ефективність, критерії економічності, продуктивності та результативності.

Визначені головні, найбільш перспективні направлення підвищення ефективності освітньої діяльності. Серед них: вдосконалення форм і методів внутрішнього контролю, підвищення їх значення для атестації та акредитації навчальних закладів. Запропоновано методику оцінки діяльності навчальних закладів шляхом визначення рейтингових показників.

Зроблено узагальнення діючих моделей підготовки фахівців в системі ступеневої освіти, рекомендації до компетентної моделі бакалавра та спеціаліста, ефективності державного фінансування.

У дисертації наведено теоретичне обгрунтування та нові вирішення наукової проблеми ефективності реформування освіти в умовах трансформаційної економіки, розроблено та обгрунтовано теоретичні та практичні положення управління розвитком освіти та її потенціалом, диверсифікації джерел та механізму фінансового забезпечення.

1. В сучасних трансформаційних умовах, коли першочерговими стоять завдання не стільки економічного зростання, скільки проблеми комплексного сталого розвитку суспільства, освіті надається вирішальне значення в якості найважливішого фактора нової парадигми виробництва, повязаної з вирішальною роллю знань.

2. У роботі обгрунтовано, що будь-яка освітня діяльність, метою якої виступає передача і поширення знань, прямо або опосередковано продукує результати, які знаходять прояв у впливі на мікро-та макроекономічні процеси. Ефект освіти не обмежується впливом на показники економічного росту на різних рівнях, її роль полягає у різнобічному, багатовекторному впливі на процес суспільного розвитку. Впливаючи на різні компоненти економічної, соціальної, політичної структури суспільства, освіта тим самим впливає на загальну динаміку, темпи та врівноваженість розвитку його складових.

3. Результати дослідження свідчать, що ефективність освітньої діяльності розкривається в двох аспектах: економічна ефективність та соціально-економічна ефективність (відповідність результатів діяльності соціальним та економічним цілям суспільства). З іншого боку, ефективність освіти розглядається на двох рівнях: внутрішня ефективність (продуктивність і результативність виробництва освітніх послуг з точки зору галузі освіти, її внутрішніх цілей і завдань) і зовнішня ефективність, виражає міру, якою «вироблені» навчальними закладами результати є бажаними для суспільства.

4. У дисертації запропонована методика обчислення економічної ефективності, яка грунтується на порівнянні величин витрат і віддач з метою визначення їх економічної прибутковості. Визначення соціально-економічної ефективності освіти потребує цілого комплексу показників: вихідних ресурсів (матеріальні, людські та фінансові), навчального процесу (тривалість, динаміка, інтенсивність здійснення процесу навчання), випуску (результат процесу навчання), кінцевих результатів, вартісні, витратно-вартісні показники та інші.

5. В новому суспільному контексті набувають нового змісту призначення освіти, її масштаби, форми і методи організації та управління освітньою галуззю. В сучасній освіті відбуваються такі трансформації: 1) змінюється розуміння освіти, її місце і роль і житті людей; 2) все більш різноманітними стають форми організації навчального процесу; 3) зазнають змін і самі педагогічні технології, методи передачі знань та втілення навичок, умінь тощо.

6. У роботі доведено, що система управління сферою освіти України знаходиться в процесі вдосконалення, становлення на нових, демократичних засадах, подолання монополії держави поряд із зміцненням наданих їй регулюючих функцій, підвищення автономії навчальних закладів та включення інших субєктів у процес керівництва галуззю. Здійснення цих важливих завдань з одночасним посиленням взаємних звязків і взаємодії основних партнерів (держави, громадськості, приватного сектору, керівництва навчальних закладів) дозволить активізувати всі складові освітнього процесу.

7. У розвитку цілісної системи вищої освіти важливе значення має подальший розвиток ступеневої освіти, необхідність переглянути діючу модель підготовки, зробити їх більш гнучкими до певних об’єктів праці і знарядь, що забезпечить більшу мобільність випускників, кращу адаптацію до різних умов праці. З цією метою запропонована компетентна модель підготовки бакалавра та магістра із спеціальності.

8. Поглиблення освітянського менеджменту пов’язане з використанням різноманітних методів оцінки діяльності навчальних закладів. Даються пропозиції до визначення рейтингу досягнень на відміну від рейтингу популярності, який широко розповсюджується засобами інформації. Проведені авторські розробки пройшли апробацію і були використані для визначення рейтингу досягнень педагогічних ВНЗ ІІІ-ІУ рівнів акредитації до підсумкової колегії Міністерства освіти і науки України, серпень 2003р.

9. У дисертації розглянуто загальносвітові тенденції ускладнення механізму фінансування освіти, для якого властивим є конвергенція, зближення, набуття спільних рис між державним і приватним секторами. Еволюція системи освіти проявляється у все більшому розширенні різних джерел фінансування на кожному рівні освіти, причому не тільки за рахунок приватних ресурсів, а скоріше – ускладнення, комбінування різних фінансових потоків для оплати навчання у різноманітних закладах освіти.

10. Основним джерелом фінансування освіти на сучасному етапі залишаються державні ресурси, актуальною проблемою виступає вдосконалення механізму державного фінансування: вдосконалення нормативного підходу та введення елементів фінансування, орієнтованого на результати діяльності. Саме такий підхід дозволить поєднати з одного боку гарантування державою певного рівня фінансування, а з іншого – посилити зацікавленість і відповідальність навчальних закладів за результати своєї діяльності.

Публікації автора:

  1. Бурлаков О.О. Внутрішній контроль культури управління вищих навчальних закладів як фактор забезпечення якості підготовки та їх конкурентоспроможності // Вісник Тернопільської академії народного господарства. Науковий журнал. – Випуск 2. – 2002. – С.50-55.

  2. Шведчикова Т.М., Бурлаков О.О. Вплив геоекономічного середовища на розвиток внутрішнього ринку в трансформаційній економіці // Вісник Львівської комерційної академії. Серія економічна. Збірник наукових праць. – Випуск 13. – 2002. – С.22-29.

  3. Бурлаков О.О. Роль внутрішнього контролю в оптимізації управління вищими навчальними закладами // Наукові записи Тернопільського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. – Випуск 7.- 2002р. – С.61-65.

  4. Бурлаков О.О., Максимчук М.В. Освітня сфера як фактор інституційних трансформацій регіонів // Збірник “Соціально-економічні дослідження в перехідний період (Інноваційний розвиток економіки)”. – Випуск 6. – Частина 3. 2003. – С.278-289.

  5. Ihor Lutsiv, Oleksiy Burlakov. ECTS system and Ternopil state technical university experience in implementation of multilevel education // The problems of development and management of integral processes at the international market of higher education and science. Materials of international scientific conference October 15-17, 2003, Uzhgorod (Ukraine) – Snina (Slovakia). – 2004. – P.73-79.

  6. Бурлаков О.О. Проблеми фінансування вищої освіти в Україні // Наукові засади економіки та управління освітою. Статті, доповіді Всеукраїнської науково-теоретичної конференції аспірантів та вчених. Переяслав-Хмельницький ДПІ імені Г.Сковороди. – 14 квітня 2004. – С.35-37.

  7. Бурлаков О.О. Соціально-економічна ефективність освіти // Фахове видання “Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління”. – Том 8. – Випуск 9. – Астропринт. – 2005.

  8. Бурлаков О.О. Рейтингова оцінка діяльності навчальних закладів // Вісник Технологічного університету Поділля (м.Хмельницький). Серія: Економічні науки. Науковий журнал. – Випуск 6. – 2004. – С.260-263.