У дисертаційній роботі обгрунтовано теоретичні положення та практичні рекомендації для вирішення наукової задачі забезпечення ефективного технічного постачання сільського господарства. 1. Технічна база вітчизняних аграрних підприємств значно занепала порівняно з 1990 р. Наявність тракторів у сільському господарстві зменшилась на 30%, а комбайнів – у 2-5 разів. В аграрних підприємствах кількість тракторів зменшилась в 2,3 рази. Це спричинено рядом проблем, пов’язаних із забезпеченням високотехнологічного ресурсного потенціалу аграрної галузі. Вирішенню цих проблем має сприяти розвиток ефективного ринку постачання технічних ресурсів. 2. Аналіз стану системи технічного постачання свідчить про існування проблем, що перешкоджають повноцінному розвитку технічної бази аграрних формувань, основною з яких є невідповідність ринковим принципам формування системи постачання аграрних ресурсів. Відсутність вільного конкурентного середовища та монополізація постачальницькими організаціями посередницького типу притаманні вітчизняному ринку технічного постачання. 3. На прикладі компанії N проведено аналіз впливу посередницьких структур, що працюють на ринку постачання технічних засобів сільському господарству та призводять до зростання цін до 40%. Здійснено практичне дослідження впливу результатів діяльності таких структур на ефективність технічного постачання. Проведений аналіз показав, що за рахунок сільськогосподарських підприємств вони отримують надприбутки в процесі постачання технічних ресурсів аграрним господарствам. Втрати аграрного сектору України від діяльності посередницьких структур на ринку технічного постачання за останні шість років перевищують мільярд гривень. Якщо врахувати, що фактичне придбання техніки та необхідний рівень потреби в ній значно різняться, то втрати становитимуть близько 25 мільярдів гривень, або 4,1 мільярди грн. щорічно. 4. Для вирішення проблеми регулювання діяльності посередницьких структур на ринку постачання технічних ресурсів запропоновано впровадження системи економічних відносин, за якої сільськогосподарські підприємства і посередницькі структури одержуватимуть рівновеликий прибуток на рівновеликий капітал. Використання для цього норми прибутку, яка вказує на співвідношення чистого прибутку до авансованого для його отримання капіталу, дає можливість привести до рівних умов господарювання як сільськогосподарські підприємств, так і посередницькі структури. При цьому як важіль впливу на дотримання встановленого порядку доцільно використовувати посилений податковий режим для підприємств, що порушують розмір отриманого нормативного прибутку, який складається в економіці країни. 5. Основним шляхом створення ефективної системи технічного постачання в аграрному секторі запропоновано організацію обслуговуючих постачальницьких кооперативів з метою створення реальної альтернативи вітчизняним постачальницьким організаціям посередницького типу. Такі обслуговуючі кооперативи повинні здійснювати свою діяльність на принципах безприбуткового господарювання, щоб захистити інтереси вітчизняних виробників аграрної продукції в питаннях постачання високоякісних технічних ресурсів за їх собівартістю. Доведено, що цей напрям дасть змогу заощадити значні фінансові ресурси вітчизняних виробників аграрної продукції та створити передумови формування досконалого ринку технічного постачання через створення вільного конкурентного середовища з посередницькими структурами, приватними дилерськими центрами та лізинговими компаніями. 6. Запропоновано створити постачальницький кооператив у Монастирищенському районі Черкаської області на кошти сільськогосподарських підприємств. Щорічний економічний ефект від діяльності такого кооперативу при постачанні необхідної кількості сільськогосподарської техніки становитиме 7,5 млн. грн., при затратах 131 тис. грн. на формування кооперативу. Опрацьована його структура, визначені затрати та ефективність діяльності. 7. Розроблено новий метод нарахування амортизаційних відрахувань, який надає реальну можливість виробникам сільськогосподарської продукції скоротити строк оновлення техніки. Запропоновано взяти за базу нарахування амортизації не балансову вартість існуючої в господарствах техніки, що за реальної ситуації в десятки або сотні разів нижча від її реальної вартості, а вартість аналогічної нової техніки – відповідно до ринкової ситуації. Такий підхід дасть змогу скоротити строк оновлення техніки до 7-8 років проти існуючих 30-80 років оновлення техніки за рахунок амортизаційних відрахувань. На базі даного аналізу подана доповідна записка заступнику міністра аграрної політики України “Про забезпечення розширеного відтворення технічної бази сільськогосподарських підприємств у ринкових умовах”. 8. Доведено необхідність комплексного підходу до розв’язання завдання створення досконалої системи технічного постачання аграрного сектору, яка поєднує роботу підрозділів з постачання технічних засобів сільськогосподарських підприємств, кооперативів, дилерської мережі, лізингових компаній та посередницьких структур за обов’язкової умови створення рівних економічних умов, які б забезпечили одержання рівновеликих прибутків на одиницю вкладеного у справу капіталу. Це вимагає законодавчого врегулювання міжгалузевих економічних відносин, злагоджених дій з боку державних органів, наукових інституцій та аграрних господарств з метою створення передумов розвитку досконалого ринку технічного постачання виробничих ресурсів аграрним підприємствам. |