Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка торгівлі та послуг


Лісіца Вікторія Вікторівна. Ефективність територіальної оранізації роздрібної торгівлі споживчої кооперації : Дис... канд. наук: 08.07.05 - 2004.



Анотація до роботи:

Лісіца В.В. Ефективність територіальної організації роздрібної торгівлі споживчої кооперації. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.07.05 – економіка торгівлі та послуг. – Харківський державний університет харчування та торгівлі, Харків, 2004.

У дисертаційній роботі визначені соціально-економічна роль та значення роздрібної торгівлі споживчої кооперації, досліджено зміст процесу трансформації її територіальної організації, проведено економіко-статистичний аналіз показників стану та ефективності використання матеріально-технічної бази роздрібної торгівлі, розкрито особливості процесів спеціалізації та типізації роздрібної торговельної мережі в сучасних умовах. Набуло подальшого розвитку обґрунтування теоретичних засад територіальної організації роздрібної торгівлі споживчої кооперації з урахуванням сучасних економічних умов, удосконалено методичні підходи щодо економічного аналізу факторів розміщення та оцінено міру впливу на територіальну організацію роздрібної торгівлі споживчої кооперації. Запропоновано новий стратегічний підхід до визначення територіального розміщення роздрібних торговельних підприємств споживчої кооперації в ринкових умовах, удосконалено методичний підхід до визначення зони обслуговування роздрібного торговельного підприємства в конкурентному середовищі; обґрунтовано пріоритетні стратегічні та організаційно-технологічні напрями розвитку роздрібної торгівлі споживчої кооперації України з орієнтацією на підвищення економічних і соціальних результатів її функціонування в умовах ринкових трансформацій в економіці України.

У дисертаційній роботі розглянуто теоретичні, методичні та практичні аспекти розвитку територіальної організації роздрібної торгівлі споживчої кооперації України в напрямку підвищення її ефективності, розширення впливу на сільському споживчому ринку. За результатами проведеного дослідження зроблено ряд висновків та рекомендацій.

1. Сучасний період розвитку споживчої кооперації характеризується різким падінням віддачі її соціально-економічного потенціалу. З точки зору діяльності підприємств споживчої кооперації, визначення соціального ефекту їх функціонування є прерогативою, що обумовлено принципами та метою функціонування самої системи. У такому аспекті соціально-економічне значення роздрібної торгівлі споживчої кооперації полягає у її ролі в реалізації соціальних та матеріальних (економічних) інтересів пайовиків. Акцентовано, що результати діяльності роздрібних торговельних підприємств споживчої кооперації визначаються, у тому числі, й обсягами реалізації товарів (послуг) пайовикам, що можна оцінити показниками, представленими в роботі.

2. Аналіз основних тенденцій розвитку роздрібної торгівлі в процесі ринкових трансформацій в економіці України засвідчив, що найбільш деформованою залишається торгівля у сільській місцевості, що суперечить основним принципам зближення соціальних рівнів сільського та міського населення та усунення відмінностей у сфері обслуговування між містом і селом. Основні негативні зрушення в роздрібній торгівлі в сільській місцевості пов’язані з суттєвим скороченням обсягів діяльності роздрібної торгівлі споживчої кооперації та її територіальної організації, зниженням рівня використання наявних ресурсів.

3. У дисертації обґрунтовано теоретичні засади територіальної організації роздрібної торгівлі споживчої кооперації з позиції збереження стаціонарної торговельної мережі, яка була б оптимально розміщена на територіях різних за значенням та розміром сільських поселень і сприяла б ефективній діяльності об’єктів торгівлі, сформовано методичні підходи до визначення рівня та ефективності територіальної організації роздрібної торгівлі споживчої кооперації.

4. Сучасний стан матеріально-технічної бази роздрібної торгівлі споживчої кооперації обумовлений впливом ряду об’єктивних та суб’єктивних факторів загальноекономічного характеру та діяльності самої споживчої кооперації, яка адаптується до нових умов ведення господарської діяльності. Проведений ретроспективний аналіз стану матеріально-технічної бази роздрібної торгівлі споживчої кооперації за десятирічний період її реформування засвідчив значні диспропорції та проблеми у її розвитку, що вплинуло на звуження масштабів діяльності та конкурентоспроможність кооперативних роздрібних торговельних підприємств на сільському споживчому ринку.

5. У роботі здійснено аналіз роздрібної торговельної мережі споживчої кооперації за рівнем її спеціалізації та типізації, визначено фактори, що впливають на розвиток цих процесів, запропоновано сучасні їх напрями з урахуванням територіального розміщення торговельних підприємств.

6. Визначено, що рівень та ефективність територіальної організації роздрібної торгівлі споживчої кооперації зумовлені комплексною дією факторів розміщення: територіально-географічних, соціально-демографічних, економіко-правових та політико-соціальних. У роботі удосконалено методичні підходи щодо економічного аналізу їх впливу на територіальну організацію роздрібної торгівлі споживчої кооперації. Це дозволило констатувати, що її сучасне розміщення не забезпечує стійке положення на споживчому ринку, та сформувати рекомендації щодо підвищення ефективності територіальної організації роздрібної торгівлі споживчої кооперації.

7. Запропоновано стратегічний підхід до визначення територіального розміщення роздрібних торговельних підприємств, який дозволяє сформувати оптимальну структуру роздрібної торговельної мережі споживчої кооперації, що орієнтується на попит споживачів та економічну доцільність.

8. Важливим аспектом при територіальному розміщенні торговельного підприємства є визначення його фактичної та потенційної зон обслуговування, які обумовлюють прибутковість його діяльності. Визначено основні фактори, що впливають на формування зони обслуговування роздрібного торговельного підприємства, та ступінь їх впливу в міру зростання густоти населення поселень. У роботі удосконалено методичний підхід до оцінки зони торговельного обслуговування роздрібного підприємства та особливості її визначення у сільській місцевості.

9. Запропоновано пріоритетні напрями розвитку роздрібної торгівлі споживчої кооперації, серед яких виділені: 1) організаційно-структурні; 2) соціальні; 3) техніко-технологічні. Організаційно-структурні перетворення роздрібної торгівлі споживчої кооперації зорієнтовані на оптимізацію її структурної організації та територіального розміщення в поселеннях з різною кількістю жителів. Соціальні перетворення в роздрібній торгівлі пов’язані з необхідністю реалізації кооперативних переваг для членів-пайовиків. У роботі доповнено методи соціально-економічних стимулів та переваг участі в діяльності кооперативу, пов’язаних із формуванням та задоволенням попиту пайовиків на пільгових умовах. Рекомендована техніко-технологічна програма розвитку роздрібної торгівлі зорієнтована на подальший розвиток матеріально-технічної бази роздрібної торгівлі, організацію та вдосконалення технології руху товарів, інформаційне забезпечення процесів управління роздрібним торговельним підприємством.

Використання у практичній діяльності роздрібних торговельних підприємств споживчої кооперації висновків та рекомендацій, викладених у дисертаційній роботі, дозволить підвищити ефективність територіальної організації роздрібної торгівлі споживчої кооперації, досягти позитивних економічних результатів у її розвитку та їх трансформації в соціальні з метою відродження функцій соціально орієнтованої ролі системи.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях

1. Лісіца В.В. Розміщення роздрібного торговельного підприємства як елемент макро- і мікроекономічного аналізу // Науковий вісник Полтавського університету споживчої кооперації України. Серія: Економічні науки. – 2001. – № 4. – С. 81–84.

2. Лісіца В.В. Спеціалізація роздрібної торговельної мережі: стан та шляхи подальшого розвитку в умовах формування ринкового середовища // Науковий вісник Полтавського університету споживчої кооперації України. Серія: Економічні науки. – 2002. – № 1 (5). – С. 83–88.

3. Лісіца В.В. Розташування роздрібного торговельного підприємства як елемент стратегічного планування //Регіональні перспективи. – 2002.– № 5.– С.119–123.

4. Лісіца В.В. Зона обслуговування роздрібного торговельного підприємства: поняття, фактори та методи її визначення в ринкових умовах // Регіональні перспективи. – 2003. – № 1. – С. 43–45.

5. Лісіца В.В. Фактори розміщення роздрібних торговельних підприємств та їх вплив на територіальну організацію роздрібної мережі споживчої кооперації України // Науковий вісник Полтавського університету споживчої кооперації України. Серія: Економічні науки. – 2003. – № 1 (8). – С. 66-71.

Тези:

1. Лісіца В.В. Реформування роздрібної торгової мережі Полтавської області // Матеріали наук.-практ. конф. "Дослідження ринку товарів і послуг". – П.: Видавництво ПКІ. – 1999.– С. 389–394.

2. Лисица В.В. Территориальное размещение предприятий розничной торговли потребительской кооперации как фактор повышения их конкурентоспособности в условиях рыночных отношений // Сборник докладов участников межд. науч.-практ. конф. "Кооперативы и акционерные общества: развитие, преимущества и конкурентоспособность". – Гомель: УО "Белорусский торгово-экономический университет потребительской кооперации". – 2002. – С. 123–128.

3. Лісіца В.В., Михайленко О.М. Трансформація форм торгівлі в умовах розвитку конкурентного середовища // Матеріали міжн. наук.-практ. конф. "Економічна теорія: Сучасні проблеми розвитку сфери товарного обігу". – К.: КНТЕУ. – Ч.1. – С.218–220. Особистий внесок: досліджено сучасний стан та напрями подальшого розвитку сфери торгівлі.