Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економічна теорія


Бохан Аліна Василівна. Екологізація підприємництва в умовах трансформації економіки. : Дис... канд. наук: 08.00.01 - 2009.



Анотація до роботи:

Бохан А.В. Екологізація підприємництва в умовах трансформації економіки. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.01 – Економічна теорія та історія економічної думки. – Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, 2009.

У дисертації досліджено питання екологізації підприємництва в умовах трансформації економіки. Розкрито еволюцію наукових поглядів екологізації підприємництва. Досліджено сутність і форми екологізації підприємництва на засадах збалансованого розвитку. Визначено суперечності процесу екологізації підприємництва та доведено зростання їхніх просторових масштабів і транскордонних екологічних ефектів. Показано залежність національної економічної системи і світового господарства від стану планетарних природних умов і глобальних процесів.

Виявлено особливості взаємодії та впливу економіко-культурних та інноваційно-інвестиційних чинників на процеси екологізації підприємництва. Досліджено роль мотиваційно-стимулюючого механізму в забезпеченні екологізації підприємництва. Розкрито особливості державно-регулятивного механізму екологізації підприємництва. Визначено роль соціально-захисного механізму в забезпеченні екологізації підприємництва. Висвітлено досвід зарубіжних країн щодо забезпечення екологізації підприємництва, який засвідчує перспективність розвитку ринку екологічної індустрії, виробництва ресурсозберігаючих і природоохоронних технологій.

Доведено, що процес екологізації підприємництва може бути дієздатним за умов створення відповідної державної стратегії розвитку еколого-економічної діяльності.

У дисертаційній роботі здійснено теоретичне узагальнення та запропоновано нове вирішення наукової задачі щодо розробки теоретико-методологічних і практичних засад розвитку процесів і механізмів екологізації підприємництва в умовах трансформації економіки. За результатами дисертаційного дослідження сформульовано висновки, які відображають вирішення завдань відповідно до поставленої мети:

1. Обґрунтовано доцільність активізації процесів екологізації підприємництва в умовах трансформації економіки. Екологізація підприємництва є важливим економічним процесом, який спроможний створити передумови збалансованого розвитку суспільства, раціонального використання його природно-ресурсного потенціалу. Сприяючи розвитку підприємництва та залучаючи його до процесів екологізації, слід враховувати багатофункціональність, синергічність його дії та впливу на результати соціально-економічної ефективності. Адже в самій природі підприємництва закладено моральні й матеріальні стимули до його самоорганізації та генерації нових ідей. Екологізація підприємництва – вид підприємницької діяльності, функціонування і розвиток якого становить систему узгодження соціально-економічних та екологічних інтересів його суб’єктів з метою: продукування конкурентоспроможної та екологічно безпечної продукції (послуг), раціонального використання й ефективного відтворення природних і енергетичних ресурсів, впровадження інноваційних технологій природокористування для досягнення соціально-економічного ефекту та справедливості життєзабезпечення сучасних і прийдешніх поколінь. Доведено, що екологізація підприємництва як динамічний процес у своєму розвитку набуватиме масштабності та охоплення всіх сфер економіки, змінюючи таким чином середовище життя людства, умови забезпечення його існування.

2. Встановлено, що в контексті еволюції економічної думки, процес екологізації підприємництва є багатоаспектним явищем, що передбачає врахування інформації, яка збережена в генетичному досвіді народів і націй про впорядкованість господарсько-економічного життя за складеними віками принципами і ритмами енергетики середовища в певному суспільстві. Цей досвід є підтвердженням давності винайдення людством механізмів збалансованого відтворення і примноження природно-ресурсних, екологічних, матеріальних і духовних цінностей.

3. Визначено необхідність переосмислення сутності екологізації підприємництва з врахуванням ряду принципів методології наукового пізнання цього явища, а саме: історизму, системності, суспільної доцільності, адаптації, стійкості розвитку і екологічної безпеки. Комплексний підхід у застосуванні таких принципів має забезпечити: розв’язання суперечностей між економічною та екологічною доцільністю реалізації підприємницької ініціативи; реалізацію видів і напрямів екологізації підприємництва; врахування дії синергічного ефекту розвитку соціально-економічних і природних явищ у процесі екологізації підприємництва.

4. Розкрито сутність процесів екологізації підприємництва з урахуванням засад збалансованого розвитку, що передбачає особливий економічний розвиток, який забезпечує задоволення всебічних потреб нинішнього покоління без завдання шкоди можливостям прийдешніх поколінь забезпечити потреби з урахуванням життєдайних надбань світової і національної культури. У цьому контексті головним завданням екологізації підприємництва є створення моделі відповідного балансу між прибутком, збереженням довкілля та соціально-економічною справедливістю в розвитку суспільства.

5. Виявлено та класифіковано суперечності процесу екологізації підприємництва через існуючі взаємозв’язки, взаємозалежності їх напрямів розвитку, рівнів і масштабів охоплення, справедливості узгодження інтересів та синергетичних ефектів прояву. Доведено, що чим більше суспільство перетворює природу в процесі економічної діяльності, тим вищого рівня розвитку сягають його продуктивні сили і водночас складнішими та суперечливими стають взаємовідносини з навколишнім середовищем. Природа протистоїть суспільству як своєрідна система зі своїми законами, екологічними зв’язками, здатністю до самовідновлення та саморозвитку. Адже історія людства засвідчує, що технологічні революції завжди були реакцією на виникнення екологічних криз.

6. Визначено особливості впливу глобалізації на процеси екологізації підприємництва. Глобалізація розширила масштаби економічних відносин, але водночас спричинила істотні загрози, зумовлюючи розмежування країн на “цивілізаційний центр” та “периферійну зону”, поглиблюючи їх диференціацію в соціально-економічному, екологічному і науково-технічному розвитку. Існуюча модель світової економіки констатує розширення масштабів еколого-економічної експансії у вигляді: екологічного месіанства, екологічного сепаратизму, екологічного неоколоніалізму, екологічного протекціонізму, екологічного тероризму. Це дає підстави стверджувати про загострення конфліктів у світовому економічному просторі щодо використання природних ресурсів і розподілу еколого-економічних благ. Тому процес екологізації підприємництва постає стратегічним напрямом у зменшенні напруги в міжнародних економічних відносинах.

7. Узагальнено наукові підходи, які визначають вплив НТП на екологізацію підприємництва. Доведено, що НТП є історично закономірним, але неоднозначним явищем у поступі суспільства, який виступає і генератором, і каталізатором екологічних проблем. Відтак сучасна світова економіка активно формує нову парадигму НТП, яка впливає на процес екологізації підприємництва. Обґрунтовано необхідність екологізації підприємництва з урахуванням НТП, що передбачає не лише вибір і оцінку критеріїв власної успішності, прибутковості, але й пошук прогресивно-екологічних форм їх створення та реалізації.

8. Доведено необхідність вивчення механізмів набуття рівня конкурентоспроможності країни з урахуванням специфіки національного еколого-економічного розвитку. Адже вплив екологічного чинника на конкурентоспроможність України є недостатньо дослідженими з огляду визначення пріоритетів його використання у сфері екологізації підприємництва. У практиці екологізації підприємництва є доцільним використовувати індикатори “сталого розвитку” відповідно до міжнародних рейтингів за індексами: зростання конкурентоспроможності; економічної свободи; розвитку людського потенціалу; екологічної сталості; екологічних досягнень, які характеризують ступінь відповідності функціонування національних господарств певним принципам і пріоритетам.

9. Визначено особливості впливу економіко-культурних чинників на процес екологізації підприємництва з урахуванням національної самобутності та потенціалу еколого-економічної адаптованості суспільства. Доведено, що екологічна культура може бути сформована виключно через систему ціннісних орієнтацій суспільства за умов духовно-інформаційної мобільності, яка відображає певну історично-ментальну спадковість (стійкість) щодо прогресивності розвитку. Тобто кожному культурно-історичному типу властиве переважання певних сфер економічної та екологічної діяльності.

10. Аргументовано, що в Україні сформувалася специфічна модель економіки з особливими механізмами саморозвитку та інноваційно-інвестиційної інерції у сфері екологізації підприємництва. Такий стан справ пояснюється: недосконалістю інституційної системи організації та фінансування наукової діяльності; відсутністю державних механізмів залучення підприємництва до створення інновацій спільно з іноземними інвесторами; відсутністю умов для ефективного механізму трансферу екотехнологій. Це спричинило продукування переважно енергоємної та неконкурентоспроможної вітчизняної продукції. У зв’язку з цим потрібно посилити взаємодію держави, науки та підприємництва з метою комерціалізації екологічних інновацій та розвитку екологічних інвестицій.

11. Визначено роль мотиваційно-стимулюючого механізму в забезпеченні екологізації підприємництва. Доведено, що суб’єкти екологізації підприємництва мають враховувати нерівнозначність і змінність екологічних мотивацій та екологічних інтересів у суспільстві. Тому компонентами системи відтворення таких мотивацій мають бути такі підсистеми: моніторингова, аналітична, генеруюча, реалізуюча. Дієвість та взаємодія цих підсистем визначається: створенням інфраструктури екологізації підприємництва; формуванням соціально-екологічного та економічного партнерства між органами влади та підприємництвом; впровадженням сприятливих правових умов екологізації підприємництва; престижністю формування попиту та пропозиції на екологічні товари (послуги); функціонуванням спеціальних фондів стимулювання процесів екологізації підприємництва; удосконаленням сфери екоменеджменту та екомаркетингу; популяризацією освіти та просвітництва у сфері екологізації підприємництва.

12. Досліджено особливості державно-регулятивного механізму екологізації підприємництва в Україні, що засвідчило необхідність удосконалення правового, фінансово-економічного, організаційного та інформаційного забезпечення. Реформування цієї сфери має забезпечити: структурну перебудову національного виробництва та екологізацію підприємництва, створення експортної еколого-орієнтованої спеціалізації, раціоналізацію структури споживання, мінімізацію екологічного ризику. Гармонізація національного природоохоронного законодавство та адаптація його до вимоги міжнародних екологічних стандартів має відбуватися через запровадження спільної екологічної політики на принципах: “забруднювач платить”, “екологічна передбачливість”, “пріоритетність екологічної безпеки”, “гарантування екологічно безпечного середовища проживання людини”, “екологічна відповідальність”.

13. Вивчено досвід зарубіжних країн щодо забезпечення екологізації підприємництва, який засвідчив прогресивність і перспективність розвитку ринку екологічної індустрії, яка характеризується багатогалузевою сферою функціонування, де забезпечується не лише екологічний, але й значний економічний ефект. Тому активізація входження на світовий ринок екологічної індустрії забезпечує стратегічні переваги та лідерство, високий рівень конкурентоспроможності, ефективність і прибутковість для суб’єктів екологізації підприємництва та його захищеність від іноземної конкуренції.

Враховуючи різні підходи до змісту екологізації підприємництва й можливостей його реалізації в економічно розвинених країнах світу і країнах, що розвиваються, визначено фінансові, технічні й технологічні переваги перших порівняно з другими. Екологічні проблеми все частіше стають пріоритетними та об’єднуючими у формуванні: міжнародної підприємницької кооперації та виробництва екологічних технологій, техніки, товарів, послуг; міжнародної мережі глобального еколого-економічного моніторингу; міжнародного співробітництва в ліквідації наслідків екологічних і техногенних катастроф; міжнародної координації природоохоронних заходів і програм.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях:

  1. Бохан А.В. Українське підприємництво: стан, проблеми, становлення, перспективи / А.В. Бохан // Наук. зап. сер.: економіка. – Тернопіль: ТДПУ ім. В. Гнатюка, 2004. – Вип. 16. – С. 13–18 (0,6 д.а.).

  2. Бохан А.В. Власність як економічна основа активізації підприємництва/ А.В. Бохан // Формування ринкових відносин в Україні: зб. наук. пр. – К.: НДЕІ Мін-ва економіки та з питань європейської інтеграції України. – 2004. – Вип.12(43). – С. 3–8 (0,6 д.а.).

  3. Бохан А.В. Автотранспортне підприємництво на засадах сталого розвитку / А.В. Бохан // Формування ринкових відносин в Україні: зб. наук. пр. – К.: НДЕІ Мін-ва економіки та з питань європейської інтеграції України. – 2004. – Вип. 8(39). – С. 71–76 (0,6 д.а.).

  4. Бохан А.В. Підприємництво: ефективність, екологія / А.В. Бохан // Наук. зап. серія: економіка. – Тернопіль: ТДПУ ім. В. Гнатюка, 2004.– Вип. 17. – С. 15–20 (0,5 д.а.).

  5. Бохан А.В. Використання альтернативних джерел енергії як чинник екологізації українського підприємництва / А.В. Бохан // Наук. зап. серія: економіка. – Тернопіль: ТДПУ ім. В. Гнатюка, 2005.– Випуск 18. – С. 73–77 (0,7 д.а.).

  6. Бохан А.В. Екологізація підприємництва у сфері житлово-комунального господарства / А.В. Бохан // Формування ринкових відносин в Україні: зб. наук. пр. – К.: НДЕІ Мін-ва економіки та з питань європейської інтеграції України. – 2006. – Вип. 11 (66) – С. 73–76 (0,4 д.а.).

  7. Бохан А.В. Науково-технічний прогрес і екологізація підприємництва / А.В. Бохан // Економіка і держава. – 2007. – №. 2. – С. 53–54 (0,3 д.а.).

  8. Бохан А.В. Формування екологічно збалансованої підприємницької діяльності / А.В. Бохан // Зовнішня торгівля: право та економіка. – К.: Акад. зовнішньої торгівлі. – 2007. – № 3. – С. 118–122 (0,5 д.а.).

  9. Бохан А.В. Суперечності процесу екологізації підприємництва / А.В. Бохан // Формування ринкових відносин в Україні: зб. наук. пр. – К.: НДЕІ Мін-ва економіки та з питань європейської інтеграції України. – 2007. – Вип. 4(71) – С.134–138 (0,4 д.а.).

  10. Бохан А.В. Визначальні принципи екологізації підприємництва в сучасних умовах трансформації суспільства / А.В. Бохан // Актуальні проблеми економіки. – НАУ. – 2007. – № 9. – С. 153–160 (0,5 д.а.).

  11. Бохан А.В. Мотиваційно-стимулювальний механізм екологізації підприємництва // Економіка і держава. – 2007. – № 10. – С. 32–34 (0,4 д.а.).

  12. Бохан А.В. Інноваційно-інвестиційні чинники екологізації підприємництва /А.В. Бохан // Інвестиції: практика та досвід. – 2007. – № 11. – С. 21–26 (0,3 д.а.).

  13. Бохан А.В. Державно-регулятивний механізм екологізації підприємництва / А.В. Бохан // Економіка і держава. – 2007. – № 8. – С. 15–18 (0,5 д.а.).

  14. Бохан А.В. Соціологізація та екологізація підприємництва – запорука екологічної безпеки суспільства / А.В. Бохан // Економіка і держава. – 2008. – № 4. – C. 30–33 (0,4 д.а.).

  15. Бохан А.В. Екологізація підприємництва та активізація енергетичного потенціалу розвитку й життєзабезпечення суспільства /А.В. Бохан // Агросвіт. – 2008. – № 6. – C. 38–43 (0,5 д.а.).

За матеріалами конференцій і бізнес-форуму:

  1. Бохан А.В. Інноваційні передумови екологізації підприємництва в Україні / А.В. Бохан // Матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. “Сучасний стан та проблеми інноваційного розвитку держави”, 6-7 жовт. 2006 р. / відп. ред. М.І. Карлін. – Луцьк: РВВ “Вежа”, Волин. держ. ун-т ім. Лесі Українки. – 2006. – С. 215–217 (0,1 д.а.).

  2. Бохан А.В. Інтенсифікація процесів екологізації підприємництва / А.В. Бохан // Материалы ІІІ Междунар. науч.-практ. конф. “Дни науки – 2007”, 1-15 апрел. 2007 г. – Т. 4. Эконом. науки. – Днепропетровск: Наука и образование, 2007. – С. 49–51 (0,1 д.а.).

  3. Бохан А.В. Екологізація підприємництва: стратегічні інноваційні виміри та пріоритети / А.В. Бохан // Материалы ІІ Междунар. науч.-практ. конф. “Современные научные достижения – 2007”, 1–14 февр. 2007 г. – Т. 2. Эконом. науки. – Днепропетровск: Наука и образование, 2007. – С. 9–11 (0,1 д.а.).

  4. Бохан А.В. Соціально-економічні аспекти екологізації підприємництва в умовах трансформації суспільства / А.В. Бохан // Матеріали ІХ наук.-практ. конф. “Соціально-економічні проблеми регіонального розвитку”, 30 листоп. 2007 р. – Дніпропетровськ: ІМА-прес. – 2007. – С. 164–166 (0,2 д.а.).

  5. Бохан А.В. Екологізація підприємництва та консолідація міжнародних зусиль у формуванні безпеки розвитку людства / А.В. Бохан // Матеріали Міжнар. наук-практ. конф. “Проблеми та перспективи розвитку підприємництва”, 14-15 груд. 2007 р. – Ч. 2. – Х.: ХНАДУ, 2007. – С. 87–88 (0,1 д.а.).

  6. Бохан А.В. Підприємництво в становленні імперативу еколого-економічної безпеки / А.В. Бохан // Матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. “Євроатлантична інтеграція України: можливості та перспективи”, 4 берез. 2008 р. – Вінниц. торг.-екон. ін.-т КНТЕУ. – Вінниця, 2008. – С. 203–206 (0,2 д.а.).

  7. Бохан А.В. Екологічна інтеграція та інноваційна спрямованість підприємництва / А.В. Бохан // Матеріали бізнес-форуму “Проблеми та перспективи розвитку інноваційної діяльності”, 17 квіт. 2008 р. / Відп. ред. Н.В. Притульська. – К.: КНТЕУ, 2008. – С. 10–12 (0,1 д.а).

  8. Бохан А.В. Екологізація підприємництва: стратегічні пріоритети в світовому економічному просторі / А.В. Бохан // Матеріали IV Міжнар. наук.-практ. конф. “Проблеми та перспективи розвитку підприємництва в Україні”, Ялта АРК, 14-15 трав. 2008 р. – К.: КНТЕУ, 2008. – С. 46–48 (0,1 д.а.).

  9. Бохан А.В. Еколого-інноваційна спрямованість розвитку підприємництва / А.В. Бохан // Матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. “Підприємницька діяльність в Україні: проблеми розвитку та регулювання”, 15-16 трав. 2008 р. – К.: Міжнар. ін-т бізнес-освіти КНТЕУ ім. Вадима Гетьмана, 2008. – С. 22–25 (0,1 д.а.).

  10. Бохан А.В. Екологізація підприємництва: геоекономічний та екополітичний аспект / А.В. Бохан // Матеріали ХІ Міжнар. наук.-практ. конф. “Моделі забезпечення сталого розвитку світового господарства: економіка, фінанси та право”, 30 трав. 2008 р. – К.: Україн. держ. ун-т фінансів та міжнар. торгівлі, 2008. – С. 232–234 (0,2 д.а.).

Навчальні видання:

  1. Енциклопедія бізнесмена, економіста, менеджера [Дяків Р.С., Бохан А.В. та ін.]; за ред. Р. Дяківа. – К.: МЕФ, 2000. – 703 с. (автором систематизовано та запропоновано нове трактування термінів, дефініцій, слів з питань теорії та практики підприємництва – 18 д.а.).

  2. Українська екологічна енциклопедія [Дяків Р.С., Бохан А.В. та ін.]; за ред. Р. Дяківа. – [2-е вид.] – К.: МЕФ, 2006. – 807 с. (автором систематизовано та запропоновано нове трактування термінів, дефініцій, слів з питань теорії та практики екологізації підприємництва – 22 д.а.).

  3. Енциклопедія житлово-комунальної сфери [Бохан А.В., Бондаренко В.Д., Дяків Р.С. та ін.]; за ред. Р. Дяківа. – К.: МЕФ, 2007. – 991 с. (автором систематизовано та запропоновано нове трактування термінів, дефініцій, слів з питань теорії та практики екологізації підприємництва – 20 д.а.).