Розвиток транскордонного співробітництва має на меті використання ресурсного потенціалу прикордонних регіонів за рахунок підвищення ефективності регулювання відносин, пов’язаних із: 1) розширенням самостійності органів місцевого самоврядування держав центрально-східноєвропейського регіону; 2) розробкою спільних проектів з питань прикордонного співробітництва у галузі розвитку інфраструктури телекомунікаційних систем вздовж кордонів; 3) спрощенням режиму функціонування кордонів, полегшенням процедури переходу кордонів для громадян прикордонних регіонів; 4) співпраці держав центрально-східноєвропейського регіону у розробці спільних проектів щодо будівництва залізниць, аеропортів; 5) покращенням механізмів безпеки в сфері охорони навколишнього середовища, що стосується, насамперед, синхронізації екологічних стандартів і норм; 6) впровадженням системи постійного спостереження з метою запобігання техногенних катастроф та захисту навколишнього середовища. Можливість створення нових транскордонних об'єднань прикордонних регіонів Угорщини та України зумовлена: нагальністю відродження історичних економічних стосунків в Карпатському регіоні; не реалізованими перевагами вигідного географічного розташування регіону; динамізмом притоку міжнародного капіталу, іноземних інвестицій, насамперед, у розвиток прикордонної інфраструктури; розвитком політичних та економічних інтеграційних процесів. Переваги прикордонних регіонів України та Угорщини полягають у розташуванні на перехресті трансєвропейських і євразійських виробничих, торгових, сировинних та енергетичних потоків. Реалізувати потенціал геостратегічних переваг прикордонні області можуть шляхом визначення сфер гармонізації економічних та інших інтересів, формування спільних проектів і залучення інвестицій на цій основі. В цьому контексті, на думку автора, можна визначити конкретні напрями і програми еколого-економічного розвитку прикордонних регіонів України та Угорщини, які узгоджуються із стратегічними цілями: організація навчальних центрів, створення інноваційних регіональних центрів; посилення інноваційного характеру економіки регіонів; розвиток та створення регіональних маркетингових центрів; покращення умов сполучення та перетину кордону: відкриття нових пунктів перетину, узгоджений розвиток інфраструктури комбінованого транспортування; утворення регіонального підприємницького інформаційного банку, заснування системи обміну інформаційними даними. Формування оптимальної моделі двостороннього співробітництва між прикордонними регіонами можливе за умов використання критеріїв та принципів регіональної політики Європейського Союзу (субсидіарність, децентралізація, партнерство, програмування, концентрація, адиціоналізм), а також основних принципів розвитку транскордонного співробітництва: взаємні двосторонні переваги; координація; пріоритет інтересів економічного розвитку, рівноправність. Узагальнюючи досвід освоєння рекреаційного потенціалу прикордонних регіонів, також слід відзначити, що протягом 90-х років XX століття на прикордонних територіях двох держав за умов розвитку ринкової економіки були досягнуті реальні економічні успіхи. Необхідність ефективного використанням рекреаційного потенціалу обумовлюється виникненням так званої ланцюгової реакції, позаяк із розвитком, насамперед, туризму (його різних форм), розвиваються і інші галузі господарства, і в кінцевому результаті це також сприяє і розвитку внутрішньої економічної інфраструктури прикордонного регіону. Розвиток загальноєвропейських форм прикордонного співробітництва, насамперед, транскордонних об'єднань регіонального типу, впровадження нових моделей господарського функціонування прикордонних областей, в тому числі спеціальних (вільних) економічних зон, нарощення інвестицій в прикордонні території, розширення гуманітарного обміну, міжрегіональні контакти дозволять Україні перетворити прикордонну співпрацю в дієвий канал зближення із Угорщиною, зокрема, та активізують її участь в загальноєвропейських інтеграційних процесах взагалі. Список опублікованих праць Філеп Д. Роль інвестицій у вирішенні проблеми працевлаштування населення в прикордонному регіоні України та Угорщини // Регіональна економіка. - 2002. - № 1. - С. 251-260. Філеп Д. Проблеми використання твердих відходів в Саболч-Сатмар-Березькому комітаті Угорщини // Регіональна економіка. - 2002. - № 3. С. 203-206. Філеп Д. Шляхи оптимізації економічного співробітництва прикордонних регіонів України та Угорщини // Збірник наукових праць. Вип. 35. / Відп. ред. В.Є. Новицький. – К.: ІСЕМВ НАН України, 2002. – С. 101-104. Балян А., Гало М., Філеп Д. Перспективи прикордонного співробітництва України та Угорщини в аграрній сфері // Стратегія сталого розвитку Закарпаття: еколого-економічні та соціальні моделі. Матеріали регіональної науково-практичної конференції / Відп. ред. М.А. Лендєл. – Ужгород: Патент, 2001. - С. 419-425.
Особистий внесок автора: проведено аналіз еколого-економічних особливостей розвитку аграрної сфери в Саболч-Сатмар-Берег комітаті Угорщини. Філеп Д. Екологічна безпека та економіка на прикладі окремої області // Проблеми економічного та соціального розвитку регіону і практика наукового експерименту. Ужгородський державний університет. Науково-технічний збірник. – Вип. 16. – Ужгород, 2000. - С. 149-153. Filep Gyula. The problems of the employment situation in Hungary // Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВУЗі. Рівненський економіко-гуманітарний інститут. – Рівне: Ліста, 2001. – С. 459-464.
Філеп Д. Проблеми безробіття в Угорщині // Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВУЗі. Рівненський економічно-гуманітарний інститут. – Рівне: Ліста, 2001. – С. 459-464. Filep Gyula. A komyezetvedelem es gazdasag kapcsolata // Nyiredyhazi Foiskola Gazdasagi es Tarsadalomtudomanyi Kar. Magyar Tudomany Napja Eloadasai/ – Nyregyhaza, 2000. – 73-81. old.
Філеп Д. Взаємозв’язок навколишнього середовища та економіки // Кафедра економіки та суспільствознавства Інституту Ніредьгази. День угорської науки. Доповіді. – Ніредьгаза, 2000. – С. 73-81. Filep Gyula. A haromhatar szeglet mozogazdasaga fejiesztesenek kornyezeti nepessegi vonatkozasai // Komplex komyzetkimelo agratermeles feilesztese Magyarorszag keleti haromhatar szegleteben. Az MTA Agrartodomanyok Osztalya - Budapest, 1999. – 15-24. old.
Філеп Д. Екологічні та життєві аспекти розвитку сільського господарства прикордоння // Комплексний розвиток екологічного агровиробництва в Угорщині на східній частині прикордоння. Відділ з питань аграрних досліджень Угорської академії наук. – Будапешт, 1999. – С. 15-24. Filep Gyula. Szabolsc-Szatmar-Bereg megye gazdasagi helyzete // Szabolcs-Szatmar-Bereg megye kezikonyve/ Budapest: CEBA, 1998, - 72-80. old.
Філеп Д. Економічний стан в Саболч-Сатмар-Берег комітаті // Довідник Саболч-Сатмар-Берег комітату. - Будапешт: СЕВА, 1998. – С. 72-80. Filep Gyula. A megye tarsadalmi-gazdasagi helyzete // Szabolcs-Szatmar-Bereg megyben. - Nyregyhaza: Megye Temletfejiesztesi Tanacs, 1997, - 9-14.old.
Філеп Д. Суспільно-економічний стан комітату. Саболч-Сатмар-Берег область / Обласне Агентство територіального розвитку. – Ніредьгаза, 1997. – С. 9-14. Filep Gyula, Nagy Eva. A gazdasagi szervezetek rendszere // Tarsadalmi-gazdasagi helyzetkep Szabolcs-Szatmar-Bereg megyben. - Nyregyhaza: Start, 1996. - 10-15. old. Філеп Д. Система господарських зв’язків // Суспільно-економічний огляд становища в комітаті Саболч-Сатмар-Берег. – Ніредьгаза: Старт, 1996. – С. 10-15.
Особистий внесок автора: проаналізовано вплив прикордонного положення Саболч-Сатмар-Берег області на розвиток господарських зв’язків регіону. |