Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка транспорту і зв’язку


865. Толкачова Галина Вікторівна. Економічна ефективність сучасних послуг зв'язку: дис... канд. екон. наук: 08.07.04 / НАН України; Інститут проблем ринку та економіко- екологічних досліджень. - О., 2004.



Анотація до роботи:

Толкачова Г.В. Економічна ефективність сучасних послуг зв'язку. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.07.04 - Економіка транспорту і зв'язку. - Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України, Одеса, 2004.

У дисертаційній роботі проведено дослідження теоретичних, методологічних і прикладних аспектів актуальної наукової задачі галузі зв'язку - економічної оцінки ефективності сучасних послуг зв'язку. Розглянуто теоретичні основи оцінки ефективності сучасних послуг зв'язку: економічні особливості продукції економіки зв'язку і ринку послуг зв'язку, методи і способи оцінки ефективності сучасних послуг зв'язку. Побудовано життєвий цикл сучасної послуги зв'язку і визначено його особливості. Розроблено інструментарій дослідження ринку послуг зв'язку. Складено структуру ринку послуг зв'язку України, проведено її сегментацію. Отримано маркетингові оцінки ефективності сучасних послуг зв'язку на ринках послуг зв'язку Харківської і Донецької дирекцій Укртелекома.

Запропоновано шляхи підвищення ефективності сучасних послуг зв'язку: використання можливостей Інтернет у ВАТ "Укртелеком"; формування інформаційної системи підприємства зв'язку; формування системи моніторингу ринку послуг зв'язку.

Проведені автором дослідження економічної ефективності сучасних послуг у галузі зв'язку дають можливість сформулювати такі принципові положення, висновки і пропозиції.

1. Установлено, що перші роки нового тисячоліття ознаменувалися великими досягненнями в галузі зв'язку. Нові інформаційні та комунікаційні технології, які проявилися насамперед у зв'язку, істотно змінили умови економічного розвитку, якими замість відомих факторів виробництва, властивих його індустріальному етапу, стали інформація, знання, інтелектуальний потенціал. Індустріальна технологія, форми організації виробництва і управління з переходом розвитку країн на постіндустріальну стадію переживають кризу, тому що вони менш досконалі і менш ефективні порівняно з постіндустріальними. Тому широка розробка і впровадження нових форм організації виробництва і управління, властивих новій постіндустріальній економіці, є головною умовою прискореного розвитку економіки. Сучасні послуги зв'язку, найшвидше їхнє впровадження та суттєве підвищення ефективності можуть бути інструментом удосконалення національної економіки і забезпечення її інтеграції в інформаційну глобальну економіку, що формується.

2. Установлено, що затвердження ринку, ринково конкурентних відносин в Україні й у галузі зв'язку України відбувається за відсутності інституціональних норм і правил, створення передумов і умов для їхнього виникнення. Відсутність усієї сукупності інституціональних норм і правил не дозволяє реалізувати на практиці переваги ринку. Формування інституціональних норм і правил, інститутів цивілізованого ринку особливо необхідно для галузі зв'язку України, яка є не тільки економічною, але і соціально необхідною галуззю.

3. Обґрунтовано, що продукція економіки зв'язку і ринок послуг зв'язку мають певні особливості: продукт галузі зв'язку, як результат корисної економічної діяльності, являє собою кінцевий ефект процесів передачі і прийому інформації, що виступає у формі послуги. Послугам зв'язку наявні такі характеристики: невідчутність, невіддільність від джерела, мінливість якості, незбережність, відсутність переносу прав власності.

4. Доведено, що сучасні послуги зв'язку мають життєвий цикл, який істотно відрізняється від життєвого циклу товарів і послуг невиробничої сфери. Для традиційних послуг зв'язку характерна тривала перевага споживачів і дуже тривалий період зростання попиту на ці послуги (послуги телефонного, телеграфного зв'язку, послуги передачі сигналів та ін.). Для нових послуг зв'язку, які вже завоювали переваги споживачів, можливий досить тривалий період стійкого попиту (сучасні телекомунікаційні послуги, послуги, створювані з використанням можливостей Інтернет). Для послуг мобільного зв'язку характерний тривалий період зростання попиту.

5. Установлено невідповідність діючої методології оцінки ефективності сучасних послуг зв'язку в застосуванні її до мережі як цілісності. Для оцінки ефективності мережі як цілісності необхідні нові методологічні і методичні підходи, адекватні особливостям перехідного періоду. Для дослідження ринку послуг зв'язку України в роботі запропоновано інструментарій маркетингового аналізу ринку послуг зв'язку, способи дослідження та критерії ефективності діяльності підприємств на ринку послуг зв'язку.

6. В роботі синтезовано і досліджено структуру ринку послуг зв'язку України. Виділено чотири основних сегменти: ринок послуг РРТ – 2,7%; ринок поштових послуг – 5,5%; ринок спеціальних послуг (частотнагляд, спецзв'язок, фельдзв’язок, преса, послуги обслуговування) – 1,2% і ринок телекомунікаційних послуг – 90,6%, розділений на три підсегменти (послуги Укртелекома – 39,4%, СП Укртелекома – 29,6% та інших недержавних операторів – 21,6%). Проведене сегментування ринку послуг зв'язку України за формами власності підприємств показало стійке підвищення частки ринку підприємств недержавної форми власності (частка Укртелекома знизилася до 39,4%), що свідчить про розвиток конкурентного середовища на ринку.

7. В роботі запропоновано шляхи підвищення економічної ефективності сучасних послуг зв'язку. Такими шляхами можуть бути: розробка сучасних послуг зв'язку з використанням Інтернет; формування інформаційної системи підприємства зв'язку, формування системи моніторингу ринку послуг зв'язку. Запропоновано рекомендації з реалізації даних пропозицій. Використання можливостей Інтернет при розробці сучасних послуг зв'язку дозволить значно підвищити результативність даного процесу і знизити ризик невдачі. Система моніторингу містить в собі кілька підсистем. Підсистема спостереження, контролю і вимірювання здійснює безперервні дослідження ринку, вимірювання його параметрів. Безперервність процесу моніторингу є однією з суттєвих переваг даної системи. Реалізація даної системи моніторингу на підприємствах зв'язку не вимагає істотних організаційних перетворень і великих фінансових витрат.

8. Практична реалізація підприємствами зв'язку запропонованих у дисертаційній роботі висновків і рекомендацій дозволить підвищити ефективність роботи підприємств на ринку послуг зв'язку, буде сприяти більш якісному задоволенню попиту споживачів, підвищенню економічної ефективності сучасних послуг зв'язку. Це буде сприяти якнайшвидшому освоєнню галуззю сучасних інформаційних і телекомунікаційних технологій і більш повному задоволенню потреб економіки і населення України в послугах зв'язку, а також якнайшвидшій інтеграції національної системи зв'язку у світову систему комунікацій, що формується.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях

  1. Чапкина Г.В. Новые формы и каналы продвижения услуг транспорта и связи // Экономические инновации: Зб. наук. пр. Інституту проблем ринку та економічно-екологічних досліджень НАН України. – 2000. – Вип. 8. – С. 190-196 (0,44 д.а.).

  2. Стрий Л.А., Чапкина Г.В. Расширение сферы современного маркетинга // Розвиток методів управління та господарювання на транспорті: Зб. наук. пр. ОДМУ. – 2001. – Вип. 9. – С. 114-127 (0,83 д.а., особисто здобувачу належить аналіз функцій маркетингу і системної структури маркетингової діяльності – 0,23 д.а.).

  3. Чапкина Г.В. Особенности анализа рынка телекоммуникационных услуг // Маркетинг: теорія і практика: Зб. наук. пр. Східноукраїнського національного університету. – 2002. – Вип. 8. – С. 236-242 (0,41 д.а.).

  4. Чапкина Г.В. Мониторинг рынка телекоммуникационных услуг // Економіка: Проблеми теорії та практики: Зб. наук. пр. ДНУ. – 2002. – Вип. 160. – С. 50-55 (0,38 д.а.)

  5. Котлубай М.И., Стрий Л.А., Чапкина Г.В. Направления развития конкурентной среды на рынке телекоммуникационных услуг Украины // Экономические инновации: Зб. наук. пр. Інституту проблем ринку та економічно-екологічних досліджень НАН України. – 2003. – Вип. 16. – С. 176-183 (0,65 д.а., особисто здобувачу належить аналіз проблеми розробки і просування нових послуг зв'язку – 0,22 д.а.).

Тези доповідей

  1. Чапкина Г.В. Управление разработкой новых услуг связи // Матеріали міжнародної науково-практичної конференції "Динаміка наукових досліджень". – Том 26. Економіка. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2002. – С. 17-20 (0,26 д.а.).

  2. Орлов В.Н., Князева Е.А., Чапкина Г.В. Исследование рынка телекоммуникационных услуг // Тези доповідей II Міжнародної науково-практичної конференції "Маркетингові дослідження в Україні". – Луганськ: Вид-во Східноукр. нац. ун-ту, 2002. – С. 131-132 (0,22 д.а., особисто здобувачу належить 0,1 д.а.).

  3. Чапкина Г.В. Маркетинг в информационной экономике // Матеріали Всеукраїнського науково-практичного семінару "Проблеми економічного розвитку й ефективного управління в галузі зв’язку". – Одеса: ОНАЗ ім. О.С. Попова. – 2003. – С. 73 (0,15 д.а.).