Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Бала Ольга Іванівна. Економічне оцінювання та розвиток корпоративної культури машинобудівних підприємств : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Бала О.І. Економічне оцінювання та розвиток корпоративної культури машинобудівних підприємств. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (машинобудування та приладобудування). – Національний університет “Львівська політехніка”, Львів, 2009.

Дисертаційну роботу присвячено вирішенню проблеми розроблення теоретичних аспектів та прикладних рекомендацій щодо оцінювання та розвитку корпоративної культури машинобудівних підприємств. На засадах опрацювання літературних джерел у роботі уточнено поняття “корпоративна культура”, уточнено класифікацію факторів корпоративної культури; систематизовано принципи корпоративної культури. Розроблено методичні рекомендації з економічного оцінювання корпоративної культури підприємств. Удосконалено методичні положення щодо детермінування видів корпоративної культури; методичні рекомендації з рейтингування корпоративної культури; модель розвитку корпоративної культури.

У дисертаційній роботі здійснено дослідження та наукове вирішення проблем економічного оцінювання та розвитку корпоративної культури машинобудівних підприємств. Результати роботи, отримані в ході досліджень, забезпечать підвищення ефективності управління машинобудівними підприємствами, у першу чергу, в керівництві персоналом. Загалом здійснені напрацювання дозволили зробити висновки теоретичного та прикладного характеру про застосування корпоративної культури та запропонувати ряд положень щодо підвищення ефективності її застосування, а саме:

Рис. 3. Модель розвитку корпоративної культури

  1. Корпоративну культуру запропоновано трактувати як правила і норми поведінки, базовані на матеріальних і духовних цінностях, культурних, етичних та соціальних потребах працівників для досягнення цілей підприємства. Таке трактування створює теоретичні основи у сфері управління розвитком корпоративної культури

    Для забезпечення управління розвитком корпоративної культури досліджено основні фактори, за допомогою яких можна впливати на її розвиток. За результатами досліджень виокремлено такі фактори за характером впливу на розвиток корпоративної культури: документального забезпечення; управлінського впливу; ціннісні; забезпечення умовами і засобами праці; забезпечення екстеріоризації корпоративної культури; розвитку та фінансово-економічні фактори. Виокремлені чинники дозволяють оцінювати стан корпоративної культури та приймати ефективні управлінські рішення щодо її розвитку.

    Виокремлено загальні та особливі принципи корпоративної культури. До загальних віднесено принципи: розвитку; всеохопленості та системності; відкритості та постійного удосконалення; координації; обов’язковості; винагороди; вимірності та корисності; відповідності чинному законодавству. Особливими принципами є: індивідуальності; вільного формування; узгодженості та відповідності; чіткості; особистісно-орієнтованого менеджменту; стосунків "керівництво – працівник"; еталону. Отримана систематизація принципів сприяє формуванню систем менеджменту, органічною складовою яких буде урахування положень корпоративної культури.

    Запропоновано метод детермінування видів корпоративної культури, який дозволяє менеджерам підприємства деталізувати види корпоративної культури, виявити їх особливості. Метод детермінування передбачає виокремлення корпоративної культури таких видів: нормативна, ціннісно - орієнтована, креативна, соціальна, інтелектуальна, фінансово-орієнтована, корпоративна культура створення образу та інвестиційно-орієнтована „прозора” корпоративна культура. Ця розширена типологія корпоративної культури машинобудівних підприємств дозволяє проаналізувати соціокультурний, інтелектуальний, нормативний та фінансові аспекти корпоративної культури. В результаті можна сформувати профіль існуючої корпоративної культури для будь-якого машинобудівного підприємства.

    Здійснено анкетне опитування працівників машинобудівних підприємств та опрацювання статистичної інформації щодо стану корпоративної культури. За його результатами виявлено, що машинобудівні підприємства оборонного профілю, із закордонними акціонерами, а також із закордонними керівниками певною мірою розвивають корпоративну культуру. Однак переважна більшість керівників лише погоджується з тим, що корпоративну культуру необхідно розвивати, проте не розробляє програми її розвитку. Крім того, у машинобудуванні існують значні проблеми із кадровим забезпеченням та, відповідно, організацією ефективної виробничо-господарської діяльності; спостерігається висока плинність кадрів; відсутній законодавчий вплив у кадровій політиці підприємств; незначну увагу приділено розвитку працівників. Тобто дослідження довели, що корпоративна культура машинобудівних підприємств Львівщини на посередньому рівні.

    Удосконалені методичні рекомендації з рейтингування корпоративної культури передбачають її рейтингування шляхом структуризації та розрахунку загального рейтингу. Для ранжування підприємств за наданим рейтингом корпоративної культури керівники можуть використовувати запропоновану шкалу рейтингів корпоративної культури із врахуванням національної шкали рейтингів корпоративного управління. Рейтингування також рекомендоване для застосування рейтинговим агентствам в контексті досліджень рейтингів корпоративного управління машинобудівних підприємств.

    Для оцінювання впливу корпоративної культури на діяльність підприємства розроблено методичні рекомендації з її економічного оцінювання, в яких запропоновано розрахунок інтегрального показника корпоративної культури. Він передбачає обчислення часткових показників п’яти груп: засновницько-управлінського впливу, соціально-психологічного клімату, трудової дисципліни та участі на підприємстві, фінансово - економічного забезпечення, екстеріоризації та розвитку. Методичні рекомендації дозволяють менеджерам усіх рівнів управління встановити залежність між показниками економічної діяльності підприємства та рівнем корпоративної культури.

    Запропонована модель розвитку корпоративної культури, в основу якої розроблено перелік типових дій з розвитку корпоративної культури. Модель дозволяє працівникам відділів кадрів, управління персоналом тощо розробляти ефективні заходи з управління трудовою діяльністю працівників.

    На підставі дисертаційного дослідження можна запропонувати:

    Міністерству промислової політики України при розробленні державних програм розвитку машинобудування використовувати запропоновану модель розвитку корпоративної культури;

    Державній комісії з цінних паперів та фондового ринку України при формуванні та поданні регулярної звітності машинобудівних підприємств використовувати запропоновані методичні рекомендації з економічного оцінювання та рейтингування корпоративної культури;

    Міністерству освіти і науки при підготовці спеціалістів з корпоративного управління застосовувати теоретичні та прикладні положення щодо економічного оцінювання корпоративної культури.

Публікації автора:

Публікації у фахових виданнях

  1. Бала О.І. Методичні положення з рейтингування корпоративної культури машинобудівних підприємств / О.І. Бала, О.Г. Мельник, Р.Д. Бала // Вісник Тернопільського Національного Економічного Університету.- 2008.- №2.- С. 90-97. (Особистий внесок автора: запропоновано послідовність рейтингування).

  2. Бала О.І. Стан корпоративної культури машинобудівних підприємств Львіщини: тенденції та перспективи / О.І. Бала, Т.В. Ландіна // Вісник НУ “Львівська політехніка” "Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку".-2008.-№624.- С. 258-265. (Особистий внесок автора: проведено порівняльний аналіз стану корпоративної культури).

  3. Бала О.І. Метод детермінування видів корпоративної культури машинобудівних підприємств / О.Є. Кузьмін, О.І. Бала // Регіональна економіка.- 2008.- №1.- С. 31-41. (Особистий внесок автора: запропоновано методичні рекомендації з детермінування видів корпоративної культури).

  4. Бала О.І. Фактори впливу на корпоративну культуру: сутність та класифікація / О.Є. Кузьмін, О.І. Бала, Р.Д. Бала // Економіка: проблеми теорії та практики: Збірник наукових праць.- Випуск 222: в 5.т.- т. V.- Дніпропетровськ: ДНУ, 2007. - С. 1078-1083. (Особистий внесок автора: узагальнено чинники корпоративної культури за характером впливу на розвиток).

  5. Бала О.І. Корпоративна культура – чинник соціально - економічного розвитку організації / О.І. Бала // Вісник НУ “Львівська політехніка” "Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку".- 2006.- №567.-С.6-11.

  6. Бала О.І. Екстеріоризація корпоративної культури підприємств: символи і образи / О.І. Бала // Вісник Національного університету Водного господарства та природокористування «Проблеми раціонального використання соціально-економічного і природно-ресурсного потенціалу регіону: фінансова політика і інвестиції».- 2006.-№2 –С.5-12.

  1. Бала О.І. Підходи до оцінювання корпоративної культури / О.І. Бала // Вісник НУ “Львівська політехніка” "Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку".-2006.-№567.-С. 6-11.

Інші публікації, що додатково відображають результати дисертації

  1. Бала О.І. Рейтинг корпоративної культури: зміст та визначення / Збірник тез доповідей ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Управління інноваційним процесом в Україні: проблеми, перспективи, ризики».- Львів: НУЛП, 2008. – С. 22-24.

  2. Бала О.І. Фактори, що впливають на розвиток корпоративної культури підприємства / О.І. Бала, Р.Д. Бала // Інноваційні процеси економічного розвитку: вітчизняний та зарубіжний досвід: Тези доповідей Всеукраїнської конференції молодих вчених і студентів.- Тернопіль: ТНЕУ, 2007.-С. 232-233.

  3. Бала О.І. Корпоративна культура: функції та завдання / О.І. Бала, Р.Д. Бала // Управління у сфері фінансів, страхування та кредиту: Тези доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції. - Львів: Видавництво НУ „Львівська політехніка”, 2007.-С. 48-49. (Особистий внесок автора: виокремлено функції корпоративної культури).

  4. Бала О.І. Різновиди та класифікація факторів впливу на корпоративну культуру підприємств / О.І. Бала, Р.Д. Бала // Материалы Третьей международной научно-практической конференции [„Тенденции развития экономики и формирование современной системы управления внешнеэкономическими связями предприятия”].- Симферополь, 2007.- С. 87-88.

  5. Бала О.І. Узагальнена класифікація корпоративної культури машинобудівних підприємств / О.І. Бала // Управлінські аспекти підвищення національної конкурентоспроможності: збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції.- Сімферополь,2007.- С. 159-161.

  6. Бала О.І. Історія розвитку та формування терміну "корпоративна культура"/ О.І. Бала, Р.Д. Бала // Тези доповідей VI Міжнародної науково-практичної [„Маркетинг та логістика в системі менеджменту”].- Львів: Видавництво НУ „Львівська політехніка”, 2006.- С. 14-15. (Особистий внесок автора: проаналізовано етапи становлення корпоративної культури).

  7. Бала О.І. Західні тенденції в Україні – або чи справді потрібна підприємцеві України корпоративна культура / Ольга Бала // Інтелектуальний потенціал молоді в науці та практиці: матеріали Всеукраїнської наукової конференції студентів, аспірантів та молодих вчених.- Хмельницьк: ХІЕП, 2006.- С. 12-13.

  8. Бала О.І. Моделі корпоративного управляння в Україні та роль корпоративної культури / О.І. Бала // Матеріали Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції „Перший крок у науку”.– Луганськ: Поліграф ресурс, 2006.-С. 3-7.

  9. Бала О.І. Формування принципів корпоративної культури / О.І. Бала // Методологія та практика менеджменту на порозі ХХІ століття: загальнодержавні, галузеві та регіональні аспекти. Матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції.- Полтава: ПУСКУ, 2006. – С. 96-97.

  10. Бала О.І. Види корпоративної культури промислових підприємств / О.І.Бала // Збірник тез доповідей міжнародної науково-практичної конференції «Управління інноваційним процесом в Україні: проблеми, перспективи, ризики».- Львів: НУЛП, 2006. – С. 215.