Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Бухгалтерський облік, аналіз та аудит


102. Голяш Ірина Дмитрівна. Економічний аналіз попиту на плодоовочеконсервну продукцію: Дис... канд. екон. наук: 08.06.04 / Тернопільська академія народного господарства. - Т., 2001. - 201арк. - Бібліогр.: арк. 164-175.



Анотація до роботи:

Голяш І. Д. Економічний аналіз попиту на плодоовочеконсервну продукцію. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.04 – бухгалтерський облік, аналіз та аудит. – Тернопільська академія народного господарства, Тернопіль, 2002.

У дисертації досліджено питання удосконалення методики та організації аналізу попиту на плодоовочеконсервну продукцію.

У роботі розкрито роль і місце попиту у складному механізмі функціонування ринкової економіки. Виявлено причини спаду попиту на плодоовочеконсервну продукцію, визначено шляхи їх усунення.

Розроблено рекомендації щодо оцінювання місткості територіальних ринків, запропоновано методику аналізу сегментів ринку. Досліджено проблеми прогнозування попиту в ринкових умовах господарювання, побудовано багаточинникову економіко-математичну модель і модель короткотермінового прогнозування на основі поєднання логістичних методів та експертних оцінок.

Визначено основні шляхи вдосконалення методики аналізу впливу попиту на фінансові результати діяльності підприємства. Основні результати праці впроваджені на досліджуваних підприємствах консервної галузі.

Проведене дисертаційне дослідження попиту дало можливість виробити науково обгрунтовані положення щодо вдосконалення методики та організації економічного аналізу. Впровадження у практику розроблених рекомендацій сприятиме підвищенню ефективності управління на плодоовочеконсервних підприємствах. Загальні висновки, одержані в результаті дослідження, зводяться до наступного.

  1. Важливим завданням ринку у трансформованій економічній системі є забезпечення відповідності виробництва товарів і послуг попиту населення. Під попитом автор розглядає обмежену в часі сукупність споживчих потреб, обсяг і структура яких залежать від можливостей покупців. На основі цього обгрунтовано необхідність розробки та застосування спеціальних науково-методичних підходів до вивчення попиту в тісному взаємозв’язку з дослідженнями чинників, що впливають на нього.

  2. У сучасних умовах розвитку України існує об’єктивна та невідкладна необхідність аналітичного вивчення попиту. Пропонується змінити послідовність проведення аналізу господарської діяльності, який рекомендується починати не з вивчення виробництва чи фінансових результатів, як у системі командно-адміністративного типу, а з розгляду ринкового попиту. При цьому підтверджується доцільність аналізу попиту одночасно на мікро- та макрорівнях.

  3. Наявне в Україні специфічне ринкове середовище не дає змоги безпосередньо використовувати досвід аналітичного вивчення попиту, що склався у країнах з розвинутою ринковою системою. У зв’язку з цим, пропонується удосконалення методики економічного аналізу на основі використання зарубіжних і вітчизняних теоретичних розробок з економічної теорії, мікро- та макроекономіки, а також залучення знань з маркетингу, що значно підвищить ефективність результатів аналізу попиту.

  4. Використання економічної інформації у процесі аналізу попиту на вітчизняних плодоовочеконсервних підприємствах може бути успішним лише за умов створення чіткої системи пошуку, нагромадження, сортування, класифікації, оновлення, збереження та обміну інформацією між підприємствами та їх підрозділами. Через те, що підприємства не мають достатніх фінансових коштів для впровадження сучасної методики збору ринкової інформації, держава повинна тимчасово взяти на себе відповідальність за забезпечення повноти та якості інформаційної бази економічного аналізу. Для цього доцільно запровадити комп’ютеризовану загальнодержавну систему інформаційного забезпечення ринкових досліджень, сприяти розвитку мережі консалтингових фірм, інформаційно-маркетингових центрів, науково-дослідних установ.

  1. Відсутність ефективної системи планування на рівні підприємства вимагає перегляду пріоритетності чинників, що зумовлюють кількісні та структурні обсяги виробництва плодоовочеконсервної продукції. При цьому запропоновано підприємствам орієнтуватися не на задоволення науково обгрунтованих норм споживання, а на необхідність задоволення споживчого попиту на сучасному етапі та на найближчу перспективу.

  2. Більшість плодоовочеконсервних підприємств України вступила у ринкову економіку зі старими організаційними структурами і кадрами, які не обізнані з ринковими методами господарювання. У зв’язку з цим, на підприємствах необхідно значно підняти рівень аналітичної роботи, створити відповідне не тільки інформаційне, а й методичне, технічне і кадрове забезпечення. Впровадження запропонованих рекомендацій щодо розв’язання цих проблем дасть змогу підвищити рівень обгрунтування управлінських рішень.

  3. Вирішення проблеми формування ринків плодоовочеконсервної продукції у різних регіонах України тісно пов’язане з питанням удосконалення методики та організації аналізу попиту на макрорівні. Автором доведено, що за результатами економічного аналізу повинна оцінюватися місткість територіальних ринків. З цією метою розроблено систему показників і рекомендовано отримання комплексної оцінки за допомогою багатомірного порівняльного аналізу.

  4. Запропонована в дослідженні методика аналізу ринку за сегментами виявила реальні потреби споживачів у плодоовочеконсервній продукції, задоволення яких повинно здійснюватися за допомогою ряду заходів місцевих органів державної влади чи безпосередньо підприємств-виробників.

  5. Прогнозування попиту в сучасних умовах рекомендується здійснювати на комплексній основі, поєднуючи маркетингові засоби та математично-статистичний інструментарій, що базується на використанні економіко-математичних моделей попиту. У зв’язку з цим реалізовано на ЕОМ багаточинникову економіко-математичну модель попиту та визначено основні параметри стану ринку плодоовочевих консервів, а також запропоновано застосування логістичних моделей у поєднанні з методами експертних оцінок для побудови короткотермінового прогнозу попиту на підприємствах.

  6. При дослідженні взаємозв’язку між попитом і потенційними можливостями підприємства перевагу пропонується надавати аналізу беззбитковості, за допомогою якого можна розробляти виробничий план, встановлювати ціну та обсяг випуску продукції, сприяти одержанню підприємством максимального прибутку.

  7. Прийняття оптимальних управлінських рішень за умов нестабільної економіки повинно базуватися на результатах аналізу ризику незатребуваності продукції. Використання запропонованої у дисертації методики виявлення ризику незатребуваності продукції, проведення якісного і кількісного аналізу допоможе підприємству знайти шляхи захисту від негативних результатів даного ризику та зменшити його шкідливий вплив, на що і спрямовані рекомендації автора.

Публікації автора:

У фахових наукових виданнях:

  1. Голяш І. Д. Основні напрями вдосконалення методики проведення аналізу попиту // Наукові записки. – Тернопіль: Економічна думка, 1999. – С. 154–156. – 0,15 д. а.

  2. Голяш І. Д. Аналіз попиту на продукцію: мікро- та макроекономічні аспекти // Наукові записки. – Тернопіль: Економічна думка, 2000. – С. 109–110. – 0,20 д. а.

  3. Голяш І. Д. Використання аналізу беззбитковості для планування обсягів виробництва на плодоовочеконсервних підприємствах // Вісник Технологічного університету Поділля. – 2000. – № 4. – С. 66–69. – 0,30 д. а.

  4. Голяш І. Д. Формування регіональних ринків плодоовочеконсервної продукції // Регіональні аспекти розвитку і розміщення продуктивних сил України. – Випуск 4. – Тернопіль: Економічна думка, 2000. – С. 82–84. – 0,25 д. а.

  5. Голяш І. Д. Використання результатів економічного аналізу в управлінні ризиком незатребуваності продукції // Вісник Тернопільської академії народного господарства. – Випуск 12. – Тернопіль: Економічна думка, 2001. – С. 117–120. – 0,30 д. а.

  6. Голяш І. Д. Аналіз еластичності попиту в практиці плодоовочеконсервних підприємств // Наукові записки. – Тернопіль: Економічна думка, 2001. – С. 190–193. – 0,30 д. а.

  7. Голяш І. Д. Методичні аспекти аналізу сегментів ринку плодоовочеконсервної продукції // Економіка: проблеми теорії та практики. – Випуск 72. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2001. – С. 56–60. – 0,25 д. а.

  8. Голяш І. Д. Економіко-математичне моделювання попиту на плодоовочеві консерви // Економіка: проблеми теорії та практики. – Випуск 96. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2001. – С. 86–89. – 0,20 д. а.

  9. Голяш І. Д. Деякі питання методики економічного аналізу процесу прогнозування попиту на вітчизняному ринку // Наукові записки. – Тернопіль: Економічна думка, 2001. – С. 22–24. – 0,15 д. а.

В інших наукових виданнях:

  1. Голяш І. Д. Концепція протекціонізму в економіці України // Формування економічних відносин в умовах ринку. – Випуск 2. – Тернопіль: Економічна думка, 1998. – С. 377–378. – 0,1 д. а.

  2. Голяш І. Д. Роль міжнародної допомоги в оздоровленні української економіки // Формування економічних відносин в умовах ринку. – Випуск 2. – Тернопіль: Економічна думка, 1998. – С. 317–318. – 0,1 д. а.

  3. Голяш І. Д. Проблема збалансованості попиту і пропозиції в умовах інфляції // Формування економічних відносин в умовах становлення ринку. – Випуск 3. – Тернопіль: Економічна думка, 1999. – С. 271–274. – 0,25 д. а.

  4. Голяш І. Д. Проблеми і перспективи розвитку плодоовочеконсервних підприємств у системі маркетингу // Шляхи активізації вітчизняного виробництва: теорія та практика, проблеми підготовки фахівців. – Хмельницький: ХІЕП, 2001. – С. 123–125. – 0,1 д. а.

  5. Голяш І. Д. Формування інформаційної бази аналізу попиту в умовах необхідності прийняття вірних управлінських рішень // Проблеми економіки України. – Випуск 8. – Тернопіль: Карт-бланш, 2001. – С. 156–158. – 0,2 д. а.