Мех Лариса Михайлівна. Економічний механізм формування і функціонування ринку картоплі : Дис... канд. екон. наук: 08.07.02 / Харківський національний аграрний ун-т ім. В.В.Докучаєва. — Х., 2004. — 224арк.+ дод. — Бібліогр.: арк. 202-224.
Анотація до роботи:
Мех Л.М. Економічний механізм формування і функціонування ринку картоплі. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.07.02. – Економіка сільського господарства і АПК. – Харківський національний аграрний університет ім. В.В.Докучаєва, Харків, 2004.
В дисертаційній роботі викладені основні результати дослідження з розробки економічного механізму формування і функціонування ринку картоплі в умовах реструктуризації економіки та реформування картоплепродуктового підкомплексу України на основі раціонального поєднання механізмів ринкового і державного регулювання.
Досліджено економічний зміст категорій “ринок” та “економічний механізм”, вивчено методологічні основи маркетингового дослідження та аналізу кон'юнктури ринку картоплі. Проведено аналіз сучасного стану ринку картоплі України, здійснено оцінку економічної кон’юнктури та тенденцій розвитку ринку картоплі в Чернігівській області, проаналізовано економічну ефективність виробництва картоплі в різних типах господарських формувань. В роботі розглядаються напрями підвищення конкурентоспроможності виробництва картоплі, розроблено заходи щодо розвитку інфраструктури ринку картоплі; визначено та обґрунтовано складові економічного механізму формування ринку картоплі.
Результатом дисертаційного дослідження є розробка економічного механізму формування і функціонування ринку картоплі, який би забезпечив динамічний розвиток галузі картоплярства і суміжних з нею галузей в умовах реструктуризації економіки та реформування картоплепродуктового підкомплексу України на основі раціонального поєднання механізмів ринкового і державного регулювання. Отримані результати свідчать про досягнення поставленої мети і завдань дослідження та дають змогу зробити наступні висновки.
Ринок картоплі – це система економічних відносин виробників картоплі всіх форм власності і господарювання та споживачів з приводу її купівлі-продажу. Він функціонує в певному макроекономічному середовищі, переважно в механізмі самонастроювання, але це не виключає елементів державного регулювання. Економічний механізм являє собою сукупність економічних важелів, стимулів і мір впливу на економічні інтереси підприємств для досягнення заданої цілі, направлених на збільшення виробництва і повне задоволення суспільної потреби в відповідних видах продукції на основі використання економічних законів і категорій. Економічні механізми формування різних типів ринків повинні мати свою специфіку. Крім того, слід “прив’язати” економічні механізми до певних ринків, стратегій та завдань їх розвитку на різних рівнях. Формування економічного механізму ринку картоплі має здійснюватися на основі всебічного врахування стратегічних цілей розвитку агропромислового виробництва в цілому.
Споживання картоплі на душу населення в Україні у 2003 році склало 140 кг, що на 12,9 % перевищує раціональні, і на 45,8 % – мінімальні норми. При 6 – кратному співвідношенні найвищого і найнижчого квінтилів за показником середньодушового доходу відмінності за показником споживання картоплі – менш ніж 1,5 – кратні.
Маркетингове дослідження ринку картоплі необхідно проводити в розрізі внутрішнього, зовнішнього та регіонального ринків та за такими напрямками: вивчення товарних груп, оцінка споживчих властивостей продукції та напрямів її удосконалення, дослідження кон’юнктури ринку, аналіз інституціональної структури ринку, дослідження споживача, поведінковий аналіз. Для повноти маркетингової характеристики досліджуваних товарів наведені вище характеристики доцільно доповнити такими позиціями: цінова еластичність пропозиції і попиту; еластичність попиту залежно від платоспроможності споживачів; еластичність попиту від цін на товари – замінники; встановлення супутніх товарів і їх можливої ролі при продажу товарів. Знання стану ринків, а також наявність вірогідних прогнозів їх розвитку важливі для прийняття ефективних заходів по регулюванню ринку картоплі. Рівноважний стан на ринку картоплі повинен бути встановлений на такому рівні, який би сприяв динамічному розвитку картоплярства, а не його занепаду.
Україна є лідером у виробництві картоплі серед країн СНД, поступаючись тільки Росії. Картоплю в Україні вирощують в усіх регіонах, але Чернігівська область займає провідну роль у виробництві картоплі. Залишаючись лідером у виробництві картоплі, вона втратила минулі параметри, але природний, трудовий та виробничий потенціал області дозволяє орієнтувати галузь не лише на задоволення регіональних потреб у даній продукції, а й забезпечувати значну частку потреб загальнодержавного ринку та поставляти продукцію на зовнішній ринок. У функціонуванні ринку картоплі України і продуктів її переробки мають місце такі негативні фактори і тенденції: диспаритет цін на промислову і сільськогосподарську продукцію, обмеженість кредитування, звуження ринку внаслідок переходу населення і територій на самозабезпечення, руйнування системи держзамовлення тощо. Негативні чинники з реалізації продукції спричинили руйнування оптового ринку цих продуктів. На його місці виникли стихійні продовольчі ринки, які сприяють неорганізованій посередницькій діяльності у сфері збуту і привласненню значної частини прибутку, створеного в процесі виробництва. Поряд із виробництвом товаровиробникам все більше доводиться займатися її продажем, що відволікає капітал і трудові ресурси від основної господарської діяльності. Сучасний машинно-тракторний парк аграрних підприємств потребує суттєвого поповнення і переоснащення новою сучасною технікою, яка забезпечить виробництво конкурентноспроможної сільськогосподарської продукції необхідної якості та асортименту.
Активне входження України в світовий економічний простір потребує розробки нової, адаптованої до ринку моделі розвитку галузі картоплярства, яка базується на досягненнях світової науки і практики, згоджених дій взаємопов’язаних сфер, галузей і підприємств, які орієнтуються на задоволення потреб покупців і швидку окупність витрат. Формування ринку картоплі неможливе без підвищення конкурентоспроможності галузі картоплярства. Головною умовою динамічного і ефективного розвитку картоплярства є інтенсифікація виробництва картоплі, пропорційність та збалансованість розвитку всіх сфер АПК, встановлення коопераційних і інтеграційних зв’язків між ними. Крім того, концепція сучасного землеробства, зокрема вирощування картоплі, передбачає екологічний підхід до сільськогосподарського виробництва.
Проведена нами за допомогою економіко-математичних методів і ЕОМ оптимізація галузевої структури свідчить про необхідність коригування структури посівних площ та галузевої структури. Згідно з проектним рішенням пропонується підвищити питому вагу посівів картоплі до 8-10 % в типових господарствах і до 15 % – в спеціалізованих господарствах. Зростання посівів картоплі повинно узгоджуватися з посівами зернобобових, які є кращими попередниками для неї, та розвитком скотарства або свинарства, які забезпечують галузь картоплярства органічними добривами. В структурі валової продукції сільського господарства в порівняних цінах 2000 року картопля повинна становити: в типових господарствах – 31-32 %, в спеціалізованих – 52-53 %; а в структурі грошових надходжень від реалізації – відповідно 26-30% і 40%. Запропонована структура посівних площ не порушує системи сівозмін, а, навпаки, приводить до її поліпшення, а галузева структура – до підвищення економічної ефективності виробництва в цілому.
Для формування ринку картоплі необхідно прискорити розвиток необхідної інфраструктури регіонального продовольчого ринку, яка повинна забезпечити для всіх його учасників рівні умови, прозорість і паритетність взаємовідносин у реалізації сільгоспсировини та продуктів харчування відповідно до запитів населення. Адміністративний вплив держави на розвиток ринку картоплі повинен проявлятися в контролі якості насіннєвого матеріалу, ліцензуванні нових сортів, державній підтримці селекційно-насінницьких установ, зміцненні мережі державного сортовипробування, випробуванні та реєстрації засобів захисту рослин, стимуляторів росту тощо, а також ліцензуванні торгівлі цими препаратами. З метою регулювання сортооновлення і сортозаміни картоплі доцільно щорічно формувати державний контракт на елітну та насіннєву картоплю, удосконалювати економічний механізм взаємовідносин між виробниками і споживачами цієї продукції; проводити протекціоністську політику щодо виробників посадкового матеріалу з метою обмеження негативного впливу інших держав та завоювання ринків збуту в зарубіжних країнах.
Встановлено, що у майбутньому основними постачальниками картоплі на ринок в Україні будуть сільськогосподарські підприємства з приватною власністю на засоби виробництва та колективною формою господарювання. Тільки товарне виробництво картоплі на базі новітніх технологій наряду з розвитком технологій селекційного процесу з залученням біотехнологічних методів створить належні передумови розвитку українського картоплярства. Обсяги садіння картоплі в Чернігівській області в 2010 році повинні стабілізуватися на рівні 130,0 тис. га. Таке зростання виробництва картоплі буде досягнуто за рахунок максимального використання природних умов для виробництва картоплі і врахування специфіки розвитку галузі, виходячи з наявного ресурсного потенціалу.
Стабілізація виробництва та поліпшення якості картоплі можливі при широкому впровадженні наукових розробок установ УААН та Міністерства аграрної політики України, досвіду вітчизняних і зарубіжних виробників. Лише поєднання виробництва картоплі з її промисловою переробкою та інфраструктурними підрозділами у єдиний виробничо-комерційний комплекс може вивести картоплярство на конкурентноздатний рівень. Спорудження картоплепереробних підприємств повинно здійснюватися в зонах спеціалізованого виробництва сировини.
Чернігівська область, як і все Полісся має стати центральним регіоном товарного виробництва картоплі та глибинною переробкою цієї культури в поєднанні з високорозвиненим тваринництвом з налагодженою ринковою інфраструктурою.
Публікації автора:
Мех Л.М. Проблеми розвитку картоплярства на Чернігівщині // Проблеми ефективного функціонування АПК в умовах нових форм власності та господарювання: Колективна монографія в двох томах. Т.1 / За ред. П.Т.Cаблука, В.Я.Амбросова, Г.Є.Мазнєва. – К.: ІАЕ, 2001. – С. 445-447.
Мех Л.М. Сучасний стан і перспективи відродження картоплярства на Чернігівщині //Аграрна освіта і наука на початку третього тисячоліття: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. – Т.ІІ. – Львів: Львівський державний аграрний університет, 2001. – С. 208-214.
Мех Л.М. Тенденції розвитку картоплярства на Чернігівщині //Вісник ХДАУ: збірник наукових праць Харківського державного аграрного університету імені В.В.Докучаєва. Серія “Економіка АПК і природокористування” – № 7. – 2001. – С. 237-239.
Мех Л.М. Роль і місце особистих господарств громадян у виробництві картоплі //Вісник ХНАУ: збірник наукових праць Харківського національного аграрного університету імені В.В.Докучаєва. Серія “Економіка АПК і природокористування” – № 8. – 2002. – С.78-81.
Мех Л.М. Економічна кон’юнктура і тенденції розвитку ринку картоплі // Ринкова трансформація економіки АПК: кол. монографія у чотирьох частинах. / За ред. П.Т.Саблука, В.Я.Амбросова, Г.Є.Мазнєва. – Ч.4 Стабілізація доходів сільських товаровиробників. – К.: ІАЕ, 2002. – С. 373-376.
Мех Л.М. Маркетингові аспекти дослідження ринку картоплі // Сучасні технології ведення бізнесу в Україні: Матеріали І Всеукраїнської конференції студентів і аспірантів (25-27 квітня 2002 р., м. Київ) / Уклад А.П.Білошапко, О.П.Корнута, О.В.Білоусов. – Вид-во “Економіка і право”, 2002. – С. 199-200 с.
Мех Л.М. Роль і місце ринку картоплі в формуванні продовольчої безпеки держави // Ринкова трансформація економіки: стан, проблеми, перспективи // Матеріали Всеукраїнської наукової конференції студентів, магістрів та аспірантів: У двох томах. – Т.1 – К.: ІАЕ УААН, 2003. – С. 344-346.
Мех Л.М. Економічна суть категорій “ринок” та “економічний механізм” // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: економіка. – № 15. – 2003. – С. 6-11.
Мех Л.М. Методологія вивчення попиту на ринку картоплі // Матеріали VІІ Міжнародної науково-практичної конференції “Наука і освіта” 2004”. Том 15. Маркетинг та менеджмент. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – С. 20-22.
Мех Л.М. Ринок картоплі України і місце Чернігівщини на ньому // Збірник наукових праць Луганського національного аграрного університету. Серія: економічні науки. – № 38-50. – 2004. – С. 112-116.
Мех Л.М. Картоплярство Чернігівщини: сучасний стан і перспективи розвитку // Вісник ХНАУ: збірник наукових праць Харківського національного аграрного університету імені В.В.Докучаєва. Серія “Економіка АПК і природокористування” – № 4. – 2004. – С.120-124.
Мех Л.М. Економічна ефективність виробництва картоплі в Україні // Вісник ХНАУ: збірник наукових праць Харківського національного аграрного університету імені В.В.Докучаєва. Серія “Економіка АПК і природокористування” – № 8 – 2004. – С.171-176.