Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка сільського господарства і апк


Фаїзов Анатолій Вікторович. Економічний механізм формування і функціонування ринку ріпаку та продуктів його переробки : дис... канд. екон. наук: 08.07.02 / Національний науковий центр "Інститут аграрної економіки" УААН. - К., 2006.



Анотація до роботи:

Фаїзов А. В. Економічний механізм формування і функціонування ринку ріпаку та продуктів його переробки. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.07.02. – економіка сільського господарства і АПК. – Тернопільський державний економічний університет. – Тернопіль, 2006.

Досліджено питання економічного механізму формування та функціонування ринку ріпаку та продуктів його переробки. Проаналізовано сучасний стан ринку ріпаку і продуктів його переробки в Карпатському економічному регіоні. Проведено оцінку ефективності виробництва насіння, структурних змін у сфері переробки ріпаку та кон’юнктури регіонального ринку.

Виявлено тенденції зміни співвідношення між структурними елементами ринку ріпаку та продуктів його переробки в Карпатському економічному регіоні з метою нарощування обсягів та підвищення ефективності виробництва.

Визначено напрями удосконалення економічного механізму функціонування ринку ріпаку та продуктів його переробки. Обґрунтовано можливості розширеного застосування продуктів переробки ріпаку в поповненні енергетичних ресурсів у сільськогосподарському виробництві. Сформовано регіональну сировинну зону виробництва ріпаку на основі використання інтенсивних ресурсоощадливих технологій. Удосконалено систему управління та функціонування інтегрованого олієпродуктового ріпакового об’єднання, шляхом забезпечення організаційно-технологічної єдності виробництва сировини, її промислової переробки та реалізації.

1. Формування досконалого економічного механізму функціонування ринку ріпаку та продуктів його переробки, що передбачає формування системи економічних, юридичних, технологічних відносин та організаційно-господарських зв’язків між виробниками ріпаку, переробними підприємствами і споживачами готової продукції, є важливим фактором ефективного розвитку олієжирового підкомплексу та економіки країни в цілому.

2. Однією із складових економічного механізму ефективного функціонування ринку є дотримання співвідношення між його структурними елементами, що базується на засадах багатовимірності, охоплює умови діяльності та зовнішнє середовище функціонування підприємств, встановлення взаємозалежностей і взаємозв’язку з тенденціями розвитку вітчизняного та світового ринків насіння ріпаку і продуктів його переробки.

3. Світовий досвід переконує, що функціонування та розвиток олійного ринку в розвинених країнах ґрунтується на процесах кооперації та аграрно-промислової інтеграції, державному регулюванні, заходах фінансової підтримки товаровиробників, протекціонізму і лібералізації у зовнішній торгівлі.

4. Основними напрямами удосконалення державного механізму регулювання ринку ріпаку і продуктів його переробки в Україні є забезпечення рівноправної і взаємовигідної діяльності економічних суб’єктів, сприяння розвитку інтеграційних процесів, реалізація державних науково-технічних програм, залучення інвестицій.

5. Розміщення виробництва і переробки ріпаку в Карпатському регіоні зумовлено його сприятливими природно-економічними умовами, наявністю переробних підприємств, заготівельних і торговельних організацій, спеціалізованого науково-дослідного інституту, проте недосконалість економічного механізму формування ринку унеможливлює його ефективне функціонування.

6. Виробництво ріпаку в досліджуваному регіоні характеризується недостатньою ресурсною забезпеченістю аграрних підприємств, порушенням агротехнології, недовикористанням потенційних можливостей сортів, недотриманням договірних умов постачання, відсутністю мотиваційних стимулів переробних підприємств олієжирового підкомплексу до розвитку сировинної бази і, як наслідок, нездатністю сільськогосподарських товаровиробників формувати адекватну пропозицію на ринку.

7. Зменшення обсягів виробництва ріпаку в Карпатському регіоні, зростання світових цін, кон’юнктурні ринкові коливання, експортна переорієнтація у реалізації продукції, складний фінансовий стан переробних підприємств, відсутність стабільних умов і взаємовигідних схем співпраці із сільськогосподарськими товаровиробниками спричинили спад у сфері переробки і низьку ефективність розвитку галузі.

8. Ситуація, що склалася на регіональному ринку ріпакового олієпродуктового підкомплексу, свідчить про дисбаланс між попитом і пропозицією на насіння ріпаку, неадаптованість товаровиробників до умов зовнішнього середовища та кон’юнктурних змін на вітчизняному ринку олійної продукції при динамічному зростанні світового виробництва.

9. В умовах ринку ефективність функціонування галузі базується на стратегічному плануванні спільної господарської діяльності, впровадженні новітніх технологій та наукових розробок, економії матеріально-технічних ресурсів, нарощуванні виробництва якісної сировини, створенні нових продуктів переробки, реалізації кінцевої продукції на внутрішньому та зовнішньому ринках.

10. З метою поповнення енергетичних ресурсів у сільському господарстві пріоритетним загальнодержавним напрямом розвитку ріпакового олієпродуктового підкомплексу є виробництво біопалива, що посилює роль державного регулювання, потребує програмування виробництва і переробки насіння ріпаку, використання важелів стимулювання галузі шляхом надання податкових пільг і цільового кредитування, вдосконалення імпортно-експортної політики.

11. Важливим напрямом реалізації економіко-екологічного потенціалу галузі є створення аграрно-промислово-фінансових груп, що сприятимуть гармонізації розвитку підприємств ріпакового олієпродуктового підкомплексу, підвищенню рівня їх інвестиційної привабливості, впровадженню інновацій у виробництво.

12. Прийняття господарських рішень в інтегрованих формуваннях має здійснюватися на засадах вивчення стану і динаміки потреб ринку та державної політики сприяння розвитку галузі.

Публікації автора:

У наукових фахових виданнях:

  1. Фаїзов А.В. Особливості формування регіонального ринку ріпаку та продуктів його переробки // Вісник Тернопільської академії народного господарства. – Вип. 6. – Тернопіль: Економічна думка, 2002. – С.159-161.

  2. Фаїзов А.В. Становлення системи маркетингу в олійножировому підкомплексі АПК // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: економіка. – №10. – Тернопіль, 2002. – С.178-181.

  3. Фаїзов А.В. Тенденції виробництва насіння ріпаку в Західному регіоні України // Вісник Сумського національного аграр. ун-ту. Серія: економіка та менеджмент. – № 1-2. – Суми, 2003. – С.342-347.

  4. Фаїзов А.В. Економіко-екологічні пріоритети виробництва та переробки ріпаку в Україні // Науковий вісник Чернівецького торг.-екон. ін-ту КНТЕУ: Вип. ІІІ. – Чернівці: Ант Лтд, 2003. – С. 271-282.

  5. Фаїзов А.В. Вдосконалення організаційно-економічного механізму виробництва, заготівлі, переробки та реалізації ріпаку та продуктів його переробки // Вісник Чернівецького торг.-екон. ін-ту КНТЕУ: Вип. ІІІ. – Чернівці: Ант Лтд, 2004. – С. 307-317.

  6. Дудар Т.Г., Фаїзов А.В. Кон’юнктура ринку ріпаку та продуктів його переробки // Вісник Тернопільської академії народного господарства. – Вип. 2.– Тернопіль: Економічна думка, 2003. – С.52-59. (Особисто автору належить формування шляхів підвищення конкурентоспроможності ріпакової олії на внутрішньому ринку олійної продукції).

  7. Дудар Т.Г., Фаїзов А.В. Методологічні аспекти дослідження ринку ріпаку та продуктів його переробки // Наукові записки Тернопільського держ. пед. ун-ту. Серія: економіка. – № 15.– Тернопіль, 2003.– С. 222-230. (Особисто автору належить визначення методологічних засад дослідження ринку ріпаку та продуктів його переробки).

Публікації в інших виданнях

  1. Фаїзов А.В. Зарубіжний досвід агропромислової інтеграції з виробництва, переробки та збуту олійної продукції // Наук. зап. за матер. наук.-практ. конф. “Україна в умовах ринкової трансформації економіки і сучасних форм господарювання”. – Вип. 2.– Чортків, 2002. – С. 101-102.

  2. Фаїзов А.В. Екологічні пріоритети виробництва та переробки насіння ріпаку в Україні // Матер. третьої Міжнар. наук.-практ. конф. “Економічні проблеми виробництва та споживання екологічно чистої продукції”(ЕП-2003). – Суми: ВАТ ”СОД”, Вид-во ”Козацький вал”, 2003. – С.155-157.

  3. Фаїзов А.В. Проблемні аспекти формування та розвитку ринку олійних культур в Україні // Наук. зап. за матер. наук.-практ. конф. “Макроекономічні проблеми розвитку економіки України”. – Вип. 4. – Чортків, 2004. – С. 28-32.

  4. Фаїзов А.В. Вдосконалення економічного механізму взаємовідносин підприємств по виробництву, заготівлі, переробці та реалізації ріпаку та продуктів його переробки // Матер. VII міжнар. наук.-практ. конф. “Наука і освіта 2004”. Т. 16. Економіка АПК. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – С.66-68.

  5. Фаїзов А.В. Організаційно-економічний механізм вдосконалення ринку ріпаку та продуктів його переробки // Матер. ІII міжнар. наук.-практ. конф. “Динаміка наукових досліджень 2004”. Т. 50. Економіка АПК. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – С.74-76.

  6. Дудар Т.Г., Фаїзов А.В. Формування ринку ріпаку та продуктів його переробки. – Тернопіль: Економічна думка, 2004. – 81 с. (Особисто автору належить висвітлення питань щодо формування ринкових відносин в олієпродуктовому підкомплексі АПК).