В дисертаційній роботі проведені дослідження соціально-економічної сутності виникнення прибутку підприємства, механізму його формування, факторів, резервів підвищення прибутку і на цій основі обґрунтована необхідність удосконалювання економічних методів управління підприємствами харчової промисловості з метою підвищення ефективності їхньої господарської діяльності та максимізації прибутку. Результати дослідження дозволили зробити такі висновки і пропозиції: 1. За результатами проведеного аналізу проаналізовано особливості формування прибутку в процесі фінансово-господарської діяльності підприємства, досліджені різні ситуації виникнення прибутку, в тому числі парадоксальні, і розкрита необхідність застосування удосконаленої методології аналізу причинно-наслідкових зв'язків. 2. Розкрита різниця змісту понять бухгалтерського та економічного прибутку й обґрунтована доцільність використання окремих його трактовок для різних цілей: в процесі обліку при обчисленні податків, при виборі напрямків інвестиційної політики і т. ін. 3. Запропонована комплексна класифікація і систематизація видів прибутку, виходячи з положення, що прибуток підприємства, представлений за класифікаційними ознаками, надає можливість більш детально і адекватно аналізувати фінансові результати підприємства, досягнутий рівень економічного ефекту, виявляти наявні недоліки в підприємницькій діяльності та визначати шляхи максимізації прибутку. Це є підставою для розробки відповідних елементів механізму підвищення прибутку та його впровадження в практику діяльності підприємств. 4. Досліджено внутрішні фактори формування прибутку на підприємствах. 5. Розглянуто сутність категорій «економічний метод» і «економічний механізм» щодо питань підвищення прибутку на підприємствах. 6. В роботі представлена комплексна класифікація факторів і резервів підвищення прибутку на підприємствах та шляхів їх використання, що забезпечує більш обґрунтовано підійти до питань теорії формування, розподілу і використання прибутку та практичних шляхів його максимізації. 7. Важливим розділом дослідження є розробка елементів стратегії управління прибутком, а саме: здійснення оптимальної цінової політики; формування асортиментної, ресурсної та інноваційної політики, вигідне розміщення грошових ресурсів; впровадження паритетних взаємовідносин з контрагентами; управління валовими доходами та витратами обігу тощо. 8. Запропоновані удосконалені економічні методи підвищення прибутку підприємств харчової промисловості та представлені методологічні підходи до оцінки економічної ефективності заходів по прискоренню темпів технічного прогресу та підвищенню прибутку, застосування яких можливо на підприємствах різних галузей. 9. Проведено аналіз господарської діяльності і фінансових результатів та факторний економічний аналіз зміни прибутку підприємств харчової промисловості - Одеського олійножирового комбінату, Хлібозаводу № 1, Хлібозаводу № 4, у ході якого дійшли до висновку про необхідність вживання заходів по зниженню собівартості продукції, збільшенню прибутку щодо адекватності запропонованої стратегії перспективам організації виробництва й управління на підприємствах. 10. Завершальним етапом роботи є розробка конкретних пропозицій та заходів по застосуванню розробленої стратегії зростання прибутку на підприємствах харчової промисловості Одеської області та розрахунок приросту прибутку завдяки впровадженню запропонованих заходів. |