Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Математичні та інструментальні методи економіки


Кобець Віталій Миколайович. Економіко-математичне моделювання виробничо-транспортних систем в умовах інформаційної симетрії та асиметрії : Дис... канд. наук: 08.00.11 - 2008.



Анотація до роботи:

Кобець В.М. Економіко-математичне моделювання виробничо-транспортних систем в умовах інформаційної симетрії та асиметрії. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.11 – математичні методи, моделі та інформаційні технології в економіці. – Одеський національний морський університет, Одеса, 2008.

Дисертація присвячена теоретико-прикладним проблемам моделювання впливу інформаційної симетрії та асиметрії на рівноваги учасників виробничо-транспортних систем і добробут споживачів.

Обґрунтована необхідність диференціації тарифів перевізником-монополістом та показана доцільність збереження послідовницької позиції перевізника при наявності на ринку перевезень транспортної компанії-лідера при інформаційній симетрії.

Досліджений вплив інформаційної асиметрії на ціну продукції, рівноважні тарифи, обсяги продаж і величину прибутків учасників ВТС. Проведений порівняльний аналіз ВТС та сформульовані практичні рекомендації для їх учасників при інформаційній симетрії та асиметрії.

Таким чином, у дисертації наведене теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової задачі економіко-математичного моделювання виробничо-транспортних систем в умовах інформаційної симетрії та асиметрії.

За результатами проведених досліджень, моделювання та розрахунків є підстави сформулювати такі основні висновки:

1. При інформаційній симетрії перехід перевізника-монополіста від єдиного тарифу до тарифної дискримінації виробників призведе до зменшення величини тарифу для виробника, витрати якого вищі за середньогалузеві, і до зростання тарифу для виробника з витратами, нижчими за середні по галузі. Тариф не зміниться для виробників, витрати яких співпадають із середньогалузевими. Структура поставок кожного з виробників зміниться, якщо їх витрати відмінні від середньогалузевих. Якщо витрати виробника вище середніх по галузі, його обсяг продаж при тарифній дискримінації зросте, і навпаки. Збільшиться величина прибутку перевізника-монополіста, якщо питомі витрати обох виробників у галузі не співпадатимуть. Зменшиться прибуток виробника, питомі витрати якого нижчі за середньогалузеві; для виробника з витратами, вищими за середні по галузі, встановлені умови, за яких його прибуток може як зрости, так і зменшитися при тарифній дискримінації.

2. Доведена доцільність послідовницької позиції на ринку перевезень для перевізника, коли на ринку діє перевізник-лідер. Визначено негативний вплив на прибуток виробника у випадку, коли його перевізник займає лідерську позицію, і позитивний – для виробника, перевізник якого залишається послідовником при наявності лідера в умовах інформаційної симетрії.

3. В умовах інформаційної асиметрії визначений новий важіль впливу на ціну продукції – частка якісної продукції. Із зростанням обсягу якісної продукції до певної межі буде збільшуватися ціна всієї продукції (якісної та неякісної) завдяки збільшенню частки якісної продукції на ринку, після чого ціна досягне свого максимуму і почне спадати через насичення ринку якісним товаром і дію традиційного важеля – зростання обсягу продаж якісної продукції.

4. На ринку з інформаційною асиметрією існує змішана рівновага в умовах горизонтальної, вертикальної та повної інтеграції між учасниками ВТС, коли на одному ринку продаються товари різної якості за однаковою ціною, причому неякісні товари не витісняють з ринку якісні.

5. Встановлені рівноважні показники ВТС в умовах горизонтальної та повної інтеграції учасників при інформаційній асиметрії щодо якості товару, визначена частка якісного товару й прямі та обернені фактори впливу на неї.

6. При порівнянні ринків з інформаційною симетрією та асиметрією встановлено, що при горизонтальній та повній інтеграції учасників ВТС відповідно рівноважні тарифи, обсяги продаж і прибутки учасників інтеграцій залишаються незмінними, тобто інформаційна асиметрія не впливає на зміну рівноважного стану виробників і перевізників. Впливу інформаційної асиметрії зазнає добробут споживачів, який зменшується, коли споживачі, які бажають придбати якісний товар, купують товар невідомої якості.

7. При інформаційній асиметрії щодо витрат одного з виробників дуополістичної галузі розглянута рівновага Байєса-Неша, при якій перевізник підвищує величину тарифу і розмір власного прибутку, коли справжні витрати даного виробника – низькі, в протилежному випадку – розмір тарифу і прибутку перевізника знижуються. Виробник, витрати якого відомі всім учасникам ВТС, недоотримує прибуток як при низьких, так і при високих витратах конкурента, в порівнянні з інформаційною симетрією щодо витрат.

8. Державі недоцільно дозволяти дискримінацію за тарифами перевізнику, оскільки це призведе до зменшення обсягу продаж якісної і збільшення обсягу неякісної продукції на ринку, скорочення надходжень до державного бюджету. Тож державі слід втрутитися у тарифну політику транспортної компанії у разі запровадження останньою тарифної дискримінації для виробників в умовах інформаційної асиметрії.

Публікації автора:

У наукових фахових виданнях:

1. Кобець В.М. Ринок землі в умовах асиметричної інформації // Таврійський науковий вісник: Зб. наук. праць. – Вип. 31. – Херсон, 2004. – С. 255 – 258.

2. Холоденко А.М., Кобець В.М. Конкуренція та інтеграція логістичних ланцюжків в умовах інформаційної асиметрії // Методи та засоби управління розвитком транспортних систем: Зб. наук. праць. – Вип. 8. – Одеса, 2004. – С. 32 – 56.

3. Кобець В.М. Рівновага логістичної системи при горизонтальній інтеграції учасників в умовах інформаційної асиметрії // Методи та засоби управління розвитком транспортних систем: Зб. наук. праць. – Вип. 9. – Одеса, 2005. – С. 83 – 101.

4. Кобець В.М. Порівняння різних видів цінової політики перевізника-монополіста // Методи та засоби управління розвитком транспортних систем: Зб. наук. праць. – Вип. 10. – Одеса, 2005. – С. 106 – 119.

5. Кобець В.М. Рівновага Байєса-Неша в логістичній системі // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. праць. – Вип.216 (Том IV). – Дніпропетровськ, 2006. – С. 742-748.

6. Кобець В.М. Модель конкуренції Штакельберга між перевізниками в межах логістичної системи // Методи та засоби управління розвитком транспортних систем: Зб. наук. праць. – Вип.11. – Одеса, 2006. – С.50-63.

7. Кобець В.М. Вплив цінової політики перевізника на рівновагу логістичної системи і доходи державного бюджету в умовах інформаційної асиметрії // Актуальні проблеми економіки. – 2007. – № 5. – С.113-119.

В інших наукових виданнях:

8. Кобець В.М. Олігополія та її стратегічна поведінка // Печатное слово. – 2003. – №2. – С. 87 – 90.

9. Кобець В.М. Теорія ігор: гра з нульовою або постійною сумою // Проблеми підготовки фахівців на новому етапі розбудови української держави: Зб.наук.-метод. праць. – Херсон, 2003. – С. 98 – 102.

10. Кобець В.М. Вплив асиметричної інформації на рівновагу ринку // Регіональні проблеми становлення ринкових економічних відносин в Україні: Зб.наук.-метод. праць. – Херсон, 2004. – С. 31 – 34.

11. Кобець В.М. Конкуренція та інтеграція у логістичних системах в умовах інформаційної асиметрії // Проблемы развития предприятий и новых экономических структур в современных условиях: Всеукр. науч.-практ. конф. Донецк, 20-21 мая 2004 г. – Донецк, 2004. – С. 372-373.

12. Кобець В.М. Модель рівноваги логістичних систем в умовах асиметричної інформації // Інтеграція країн з перехідною економікою у світовий економічний простір: стан і перспективи: Міжнар. наук.-практ. конф. Львів, 13-14 травня 2005 р. – Львів, 2005. – С. 155.

13. Кобець В.М. Моделі конкуренції логістичних систем в умовах симетричної та асиметричної інформації // Економічна система України: минуле, сучасне, майбутнє: Міжнар. наук.-практ. конф. 21-22 жовтня 2005 р. – Львів, 2005. – С. 152-153.

14. Кобець В.М. Моделі конкуренції логістичних ланцюжків в умовах інформаційної асиметрії // Економіко-правові проблеми розвитку підприємництва в Україні: Зб.наук.-метод. праць. – Херсон, 2005. – С. 54 – 58.

15. Кобець В.М. Модель рівноваги логістичної системи при горизонтальній інтеграції в умовах інформаційної асиметрії // Розвиток економіки в трансформаційний період: глобальний та національний аспекти: Матер. міжнар. наук.-практ. конф. Запоріжжя, 20 квітня 2005 р. – Дніпропетровськ, 2005. – Т. 5. – С. 4-8.

16. Кобець В.М. Моделі рівноваги логістичних систем з одним та двома перевізниками в умовах інформаційної асиметрії // Дні науки 2005: Матер. міжнар. наук.-практ. конф. Дніпропетровськ, 15-27 квітня 2005 р. – Дніпропетровськ, 2005. – С. 39-41.

17. Kobets V. Price policy of the transport enterprise under symmetry information // Економіка: сучасні проблеми та перспективи розвитку: Матер. всеукр. наук.-практ. конф. Київ, 16 березня 2006 р. – Київ, 2006. – Т.2. – С. 76-77.

18. Кобець В.М. Умови застосування різних видів цінової політики перевізником-монополістом // Формування сучасної стратегії розвитку підприємництва в Україні: Матер. всеукр. наук.-практ. конф. Херсон, 30 листопада - 1 грудня 2006 р. – Херсон, 2006. – С. 74-86.

19. Кобець В.М. Вплив посередницької діяльності на рівновагу логістичного ланцюжка // Облік, контроль і аналіз в управлінні підприємницької діяльності: Матер. міжнар. наук.-практ. конф. Черкаси, 11-13 квітня 2007 р. – Черкаси, 2007. – С. 367-368.