У дисертації вирішена науково-прикладна задача обґрунтування організаційної схеми погодженого розвитку природних монополій і держави, сформовано технології, що визначають вплив діяльності природних монополій на ефективність реалізації поведінкової стратегії країни. Основні висновки і результати дослідження зводяться до такого: 1. Поведінкова стратегія країни являє собою стратегію її адаптації до впливів зовнішнього середовища з метою збереження і збільшення "імунітету" суспільства. Основними детермінантами стратегії зовнішньої політики країни є її просторово-географічне положення, рівень культурно-цивілізаційного розвитку та забезпеченість енергетичними ресурсами. Поведінкова стратегія України характеризується як стратегія транзитної держави, яка у малій мірі залежна від ідеологічних характеристик союзників. 2. Залежність процесу реалізації стратегії країни від формування цін на продукцію базових галузей відображуються в таких положеннях: в економічному аспекті внутрішня і зовнішня стратегія країни визначається типом її конкурентної переваги і ступенем залежності від зовнішніх джерел сировини й енергії; базовими галузями економіки країни є галузі, що визначають її конкурентну перевагу (теж - рівень економічного розвитку), і галузі, продукція яких є базовою для галузей першого виду; ціни на стратегічно значимі продукти для базових галузей економіки країни в значній мірі визначають ефективність реалізації поведінкової стратегії країни. 3. Діяльність природних монополій в Україні в контексті стратегічного державного управління характеризується недостатньо ефективним регулюванням, системною причиною якого є відсутність залучення менеджерів природних монополій до процесів стратегічного державного управління, що на практиці виражається у вигляді конфлікту між виконавчою владою і природними монополіями. 4. Варіантом вирішення проблеми є зміна акценту при розгляді діяльності природних монополій з домінування економічних цілей окремих суб'єктів і економічних груп на економіко-політичні цілі держави. Для цього необхідно до наявної влади монополістів додати також відповідальність за реалізацію поведінкової стратегії країни, тому що економічна стабілізація країни можлива на основі принципу інтеграції економічної влади і соціальної відповідальності. Для здійснення принципу інтеграції економічної влади і соціальної відповідальності обґрунтовано необхідність створення організаційної схеми узгодження інтересів держави і природних монополій, використання якої забезпечить реалізацію стратегічних напрямків розвитку всіх галузей національної економіки і створить передумови для формування соціально орієнтованої економіки країни. Організаційно реалізація цієї пропозиції може полягати у створенні комісії при Кабінеті Міністрів України, що включає в себе представників вищого менеджменту природних монополій. Мета діяльності комісії - встановлення і практична реалізація взаємозв'язку між стратегією країни і діяльністю природних монополій. 5. Технології управління природними монополіями, адекватні поведінковій стратегії країни, ґрунтуються на таких принципах: поведінкова стратегія країни в економічному аспекті формується з метою забезпечення її конкурентної переваги, що полягає в необхідному рівні продуктивності пріоритетних галузей; стійкість конкурентної переваги забезпечується шляхом узгодження пріоритетних видів діяльності за критеріями сумісності, посилення переваг один одного та їх взаємної інтеграції; пріоритетні галузі країни визначаються за критеріями привабливості і конкурентної позиції національної економіки. 6. Комплекс технологій, що адекватні поведінковій стратегії країни і використаються для управління підприємством-монополістом, включає такий інструментарій: аналіз конкурентоспроможності галузей за М. Портером, за допомогою якого реалізується вибір пріоритетних галузей економіки країни і забезпечується стійкість конкурентоспроможності національної економіки; аналіз привабливості галузі і конкурентоспроможності країни в ній із застосуванням матриці МакКінзі, адаптованої до розгляду галузей національної економіки; модель життєвого циклу галузі, що дозволяє визначити необхідність і характер державного регулювання; модель формування цільової ціни товару, на основі якої реалізується розрахунок цін на продукцію підприємства-монополіста для різних сегментів споживачів; технологія управління фінансовими потоками по сумах покриття, що дозволяє адаптувати ціни до потреб різних сегментів споживачів і забезпечити рентабельність монополіста в умовах пільгового ціноутворення; міжгалузевий баланс як метод аналізу ситуації на рівні економіки країни в цілому. Цей метод дозволяє врахувати "зворотний зв'язок", що полягає у впливі ціни продукції монополії на інтегральні показники економічної ефективності країни й ефективність реалізації її поведінкової стратегії. Допоміжні технології: метод побудови карт мислення, метод структурного аналізу процесів, а також сучасні методи візуалізації даних. 7. Відповідно до концепції погодженого розвитку елементів національної економічної системи з метою підвищення і збереження "імунітету" суспільства, запропоновано трансформацію фінансової стратегії ДК "Газ України", у результаті чого реалізована зміна домінанти фінансової стратегії підприємства з соціально-дотаційної до стратегії системного соціально-економічного розвитку. 8. З метою коректування впливу ДК "Газ України" на ефективність реалізації поведінкової стратегії країни запропоновано: враховувати дію зворотного зв'язку, що існує в національній економічній системі, у процесі визначення цін на природний газ для різних галузей промисловості і категорій споживачів. Для цього необхідно: а) реалізовувати газ населенню і бюджетним організаціям за середніми цінами закупівлі газу для цієї групи споживачів, тобто не нижче собівартості; б) виділити в групі центрів прибутку підприємства "точки зростання" і перевести підприємства цих галузей у групу пріоритетного розвитку; в) розробити плани розвитку пріоритетної групи і визначити межі відповідальності монополіста за цей процес; стимулювати процеси внутрішнього економічного розвитку шляхом курирування пріоритетних галузей економіки, якими для ДК "Газ України" можуть бути транспорт і харчова промисловість. Курирування процесів розвитку цих галузей дозволить актуалізувати спрямовану складову ділової стратегії ДК "Газ України" на відміну від реактивної, що адаптується, і збільшити рівень конструктивного впливу монополій на розвиток національної економічної системи; ініціювати процеси енергозбереження споживання природного газу населенням. 9. Основні напрямки трансформації фінансової стратегії ДК "Газ України" полягають у таких принципах ціноутворення для різних сегментів споживачів: для групи споживачів "населення, бюджетні організації, підприємства комунальної теплоенергетики" – запропоновано реалізувати газ не нижче собівартості, впровадити технології енергозбереження; для стратегічно значимих підприємств, орієнтованих на внутрішній ринок України, доцільно реалізовувати пільгове ціноутворення, забезпечити курирування харчової промисловості і транспорту на основі поведінкової стратегії держави; для експортно-орієнтованих галузей, продукція яких становить значну частку у ВВП країни, рекомендується встановлення цільової ціни, а також збільшення цін для металургії до рівня світових; галузям оперативної значимості, орієнтованим на внутрішній ринок, доцільно встановити цільові ціни для внутрішнього ринку і вибірково підходити до підвищення цін для цих галузей, з урахуванням дії мультиплікатора; у процесі визначення цін на газ для експортно-орієнтованих галузей, чия частка у ВВП невисока, пропонується використовувати цільову ціну для зовнішнього ринку, обмежену з урахуванням конкурентоспроможності продукції галузі. Таким чином, досвід впровадження технологій погодженого розвитку природних монополій і держави в ДК "Газ України" дає підстави рекомендувати їх використання на рівні державного управління. |