Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Міненко Михайло Анатолійович. Економіко-правові засади регулювання господарської діяльності підприємств тютюнової промисловості України: Дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Національний ун-т харчових технологій. - К., 2002. - 211 арк. - Бібліогр.: арк. 176-191.



Анотація до роботи:

Міненко М.А. Економіко-правові засади регулювання господарської діяльності підприємств тютюнової промисловості України. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – економіка, організація і управління підприємствами. – Національний університет харчових технологій, Київ, 2002.

Дисертаційна робота присвячена обгрунтуванню впливу економіко-правових засад регулювання на ефективність господарської діяльності підприємств тютюнової промисловості України.

Визначено економіко-правові засади регулювання господарської діяльності підприємств тютюнової промисловості України, систематизовано основні інструменти державного регулювання та встановлено ефективність їх впливу на стан та перспективи розвитку підприємств, розміри інвестицій, кон’юнктуру ринку тютюнових виробів України та надходження коштів до державного бюджету. Розроблено методику розрахунку обсягів виробництва та реалізації тютюнових виробів на середньо- та короткострокову перспективу. Обгрунтовано необхідність введення змішаної системи оподаткування і забезпечення захисту ринку України від нелегального імпорту та обігу тютюнових виробів.

  1. Кожній країні світу на конкретному етапі економічного розвитку притаманні певні особливості державного регулювання, які визначаються її стратегічними пріоритетами, соціальними потребами суспільства, станом та розвитком продуктивних сил, темпами економічного розвитку підприємств, бажаними результатами регулювання. Державне регулювання повинно враховувати дію об’єктивних економічних законів, щоб не деформувати дію ринкових законів, надаючи економічній системі керованості та соціальної спрямованості.

  2. Аналіз діяльності підприємств тютюнової промисловості України протягом 1995-2000 рр. дозволив реально визначити перелік економіко-правових важелів регулювання, що безпосередньо впливають на ефективність роботи підприємств, систематизувати їх за ступенем впливу та виділити основні інструменти такого впливу. Найбільш вагомим інструментом державного регулювання діяльності підприємств тютюнової промисловості України визначена система оподаткування, яка відіграє роль стимулятора розвитку підприємств, залучаючи інвесторів до участі у спільному виробництві, створюючи умови до збільшення попиту на продукцію вітчизняного виробництва або ж знижує ділову активність підприємств та їх інвестиційну привабливість і підвищує частку нелегального імпорту на ринку України, впливаючи на купівельну спроможність споживачів та зменшуючи їх соціальну захищеність.

  3. Аналіз вартісної (адвалорної) та специфічної (фіксованої) систем оподаткування, які функціонували в Україні в період 1995 – 2000 рр., дає підстави для висновку, що система фіксованих (специфічних) ставок більш вигідна для діяльності підприємств тютюнової промисловості, розвитку ринку сигарет в Україні, прогнозованості і збільшення суми надходжень до державного бюджету. Часті зміни ставок податків призводять до зменшення обсягів виробництва вітчизняної продукції, зниження коефіцієнта завантаженості основних виробничих потужностей, втрати підприємствами інвестиційної привабливості та своєї частки на вітчизняному ринку тютюну, що спричиняє збільшення нелегального імпорту та непередбачуваність щодо надходжень до державного бюджету. Підвищувати рівні податків в Україні на продукцію підприємств тютюнової промисловості та імпортні тютюнові вироби можливо лише за умови забезпечення повної ліквідації нелегального імпорту і закінчення формування передумов розвитку вітчизняного виробника сигарет на рівні міжнародних стандартів.

  4. Вивчення та аналіз систем оподаткування в Україні за період 1995-2000 рр. та провідних країн-виробників тютюнової продукції і аналіз впливу вартісного (адвалорного) елемента в системі оподаткування (обов’язкового збору до Пенсійного фонду, поряд з існуючими специфічними ставками податків) доводить доцільність введення в країні змішаної системи оподаткування. Введення змішаної системи оподаткування акцизом та скасування обов’язкового збору до Пенсійного фонду забезпечить можливість: вирівняти податкове навантаження на продукцію вітчизняних виробників тютюнової продукції, незалежно від вартості виробів, які вони виробляють, та їх інвестиційних ресурсів, забезпечивши конкурентоспроможність тютюнових підприємств України; індексувати ставки акцизного збору відповідно до росту цін внаслідок інфляції; захистити споживачів з низьким рівнем доходів, що споживають недорогі марки сигарет; отримувати щорічні додаткові надходження до Державного бюджету України у розмірі понад 260 млн. грн., переважно за рахунок більш дорогих марок сигарет, які купують споживачі з високим рівнем доходів.

  5. Підвищення ефективності впливу економіко-правових засад регулювання діяльності вітчизняних підприємств тютюнової промисловості можливе за умови створення сприятливих умов їх функціонування та зростання купівельної спроможності населення країни. Це можна забезпечити шляхом: зміни податкової політики в напрямі зменшення податкового тиску на виробників та споживачів тютюнової продукції; створення системи заохочення інвестування підприємств тютюнової промисловості; разом із застосуванням змішаної системи акцизу впроваджувати диференційований розмір податку на додану вартість для сигарет різних цінових сегментів; підвищення рівня доходів громадян за рахунок зменшення оподаткування їх доходів; захисту вітчизняного товаровиробника від нелегального імпорту тютюнових виробів.

  6. Прогнозування розвитку ринку товарів може дати якісні показники, абсолютну та відносну похибки до 1% у тому разі, якщо враховується вплив як внутрішніх, так і зовнішніх факторів. Такими ознаками при прогнозуванні обсягу виробництва і споживання тютюнових виробів є: стан та рівень усіх видів податків, показники господарської діяльності підприємств тютюнової промисловості, групування окремих марок сигарет по цінових сегментах, рівень платоспроможного попиту споживачів та інвестиційних надходжень. Ознаки обов’язково повинні характеризувати як стан об’єкта прогнозування всередині країни, так і країн-сусідів. Для прогнозування обсягів реалізації тютюнових виробів з урахуванням зазначених показників на коротко-, середньо- та довгострокову перспективу рекомендується застосовувати метод динамічного факторного аналізу, який апробовано в дисертаційному дослідженні на основі показників діяльності компанії “British American Tobacco Україна”.

  1. Державну політику щодо подолання проблеми незаконних імпорту та реалізації тютюнових виробів в Україні необхідно зосередити на питаннях усунення стимулів і умов для здійснення незаконних операцій. Такі варіанти потрібно розглядати з точки зору сумарного суспільного ефекту. Усунення стимулів пов’язано безпосередньо із системою оподаткування діяльності підприємств тютюнової промисловості та легального імпорту сигарет на ринок України. Саме тому податкові ставки повинні розраховуватись таким чином, щоб стимулювати максимальну завантаженість виробничих потужностей вітчизняних підприємств та максимальне зростання легального, тобто оподатковуваного, ринку і робити невигідними незаконні махінації (контрабанду, підробку, шахрайство). Усунення умов для здійснення незаконних операцій передбачає проведення заходів системного та ефективного використання правових (адміністративних) інструментів регулювання, спрямованих на боротьбу з незаконним ввезенням та обігом тютюнових виробів.

Публікації автора:

  1. Міненко М.А. Основні напрямки інвестування розвитку тютюнової промисловості на Україні.//Науково-теоретичний фаховий журнал “Вісник аграрної науки Причорномор’я” Миколаївської державної аграрної академії. - 2001. - №5(14).- С. 190-198.

  2. Міненко М.А. Державне регулювання розвитку тютюнової промисловості України в 1995-2000 рр. /Збірник наукових праць “Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Фінансові механізми активізації підприємництва в Україні”. Випуск 2 (ХХХІІІ)/ НАН України, Інститут регіональних досліджень. Частина 2.-Львів, 2002. – С. 253-260.

  3. Міненко М.А. Вплив оподаткування на випуск та реалізацію виробів тютюнової галузі України. /Науково-практичний збірник “Вісник Академії праці і соціальних відносин Федерації профспілок України”. Випуск 2. Частина 2. – К., 2002. – С. 154-156.

  4. Міненко М.А. Огляд ринку тютюнових виробів України. /Наукові праці УДУХТ.– 1999.- №5.- С. 85-86.

  5. Міненко М.А. Проблеми державного регулювання розвитку тютюнової промисловості України./Наукові праці УДУХТ.–1999.-№5.–С. 86-87.

  6. Міненко М.А. Проблеми оподаткування тютюнової сировини. Шоста міжнародна науково-технічна конференція УДУХТ.–2000.–ч.3.-С.116-117.

  7. Міненко М.А. Стан розвитку підприємств тютюнової галузі в Україні. Міністерство освіти і науки України, Академія муніципального управління. /Збірник наукових праць професорсько-викладацького складу і аспірантів “Теорії мікро і макроекономіки”. – 2002.- Випуск 10.- С. 262-267.

  8. Міненко М.А. Стан тютюнового виробництва в Україні та вплив інвестиційної діяльності на його розвиток. //Міжнародний науково-виробничий журнал “Економіка АПК”. – 2002. - №5. – С. 45-49.

  9. Міненко М.А. Удосконалення системи оподаткування діяльності підприємств тютюнової галузі України. //Міжнародний науково-виробничий журнал “Економіка АПК”. – 2002. - №8. – С. 51-56.