Ілясова Ю. В. Експортний маркетинг виноробної продукції. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», Київ, 2009.
Визначено сутність поняття експортного потенціалу підприємства та експортного маркетингу продукції, а також принципову схожість останнього із внутрішнім маркетингом підприємства. Запропоновано алгоритм оцінки експортної діяльності підприємства, який дозволяє визначити її у залежності від різноманітних витрат і доходу, отриманого підприємством на зовнішніх ринках. На основі глибокого аналізу зовнішньоекономічної діяльності виноробних підприємств Криму зроблено висновок, що лідером серед них є НВАО «Масандра». Конкурентоспроможність виноробної продукції підприємств Криму на зовнішніх ринках не висока через надмірно велику собівартість і нетипову для зовнішніх ринків структуру виробництва вин (перевагу міцних та солодких вин). Визначені основні складові експортної маркетингової стратегії – пріоритетні ринки, ефективна структура асортименту виноробної продукції. На основі власної методики зроблено прогноз розвитку світового ринку вина та визначено перспективи експортної діяльності виноробних підприємств Криму.
У дисертаційній роботі здійснено теоретичне узагальнення та запропоноване вирішення наукового завдання щодо розроблення та поглиблення теоретичних, методичних і прикладних засад розвитку експортного маркетингу виноробної продукції. За результатами дослідження сформульовано такі висновки:
1. Визначення ефективності експорту базується й бере свій початок у класичній економічній теорії, де А.Смітом була розроблена теорія порівняльних переваг. Визначення ефективності зовнішньоекономічної діяльності окремого підприємства (або галузі в цілому), впливу зовнішніх і внутрішніх факторів на результати цієї діяльності, резервів підвищення її ефективності здійснюється з використанням сукупності методологічних прийомів і підходів, формують основи організаційно-економічного механізму визначення ефективності зовнішньоекономічної діяльності.
2. Відносно тлумачення сутності експортного потенціалу, ми вважаємо, що найбільш повним є таке: «динамічна система взаємозалежних, взаємообумовлених, взаємопроникаючих, взаємодіючих складових виробництва та управління, які спрямовані на адаптування суб’єкта господарювання до вимог конкурентного зовнішнього середовища». На наш погляд, найбільш значною складовою експортного потенціалу підприємства є його маркетингова частина, отже саме вона дозволяє врахувати більш значні ринкові чинники та скорегувати стратегію розвитку підприємства або галузі в цілому.
3. Маркетингова діяльність на внутрішньому і маркетингова діяльність на міжнародному ринку не мають принципових відмінностей. Експортна маркетингова діяльність не передбачає використання яких-небудь нових функцій маркетингу. Постановка маркетингових завдань, вибір цільових ринків, позиціонування продукції, розробка комплексу маркетингу і проведення контролю маркетингової діяльності — ці фундаментальні вимоги зберігають актуальність і в роботі фірми за кордоном. Певна специфіка, що породжується особливостями функціонування зовнішніх ринків і умовами маркетингової діяльності на них, надає експортному маркетингу риси, які зобов'язані враховувати національні компанії.
4. Ефективність маркетингу зовнішньоторговельної діяльності розглядається залежно від тих вимог, які ставляться до неї в певний момент часу. На макроекономічному рівні (народногосподарському) під економічною ефективністю маркетингу зовнішньої торгівлі розуміється ступінь економії національної праці, що досягається країною внаслідок її участі в міжнародному розподілі праці й зовнішньоторговельному товарообміні. На мікроекономічному рівні, тобто на рівні підприємств та інших господарюючих суб'єктів, під економічною ефективністю маркетингу зовнішньоторговельних операцій розуміється ступінь збільшення доходу від цих операцій.
5. Відносно сировинної бази виноробства в регіоні встановлено, що Крим серед виноградовиробляючих регіонів півдня України (Одеської, Херсонської, Миколаївської області) по збору винограду й площам трохи уступає тільки Одеській області. У Криму зберігається тенденція скорочення виноградних насаджень, так за період 1990 – 2007 рр. площі виноградників скоротилися на 47,1% і склали 30,9 тис. га (близько 36% всієї площі виноградників в Україні). При збереженні тенденцій, що сформувалися, розвитку виноградарства на підставі встановленої залежності між показником часу (t) і площі (Y)(Y= 67,89 - 5,322t + 0,223t2 при коефіцієнті детермінації 0,972) встановлено, що процес скорочення площ і продукції у виноградарстві буде тривати впродовж 4-х років, а потім настане період зростання.
6. Встановлено, що тенденція експорту виноградного вина за аналізований період (2004-2007 р.) може бути описана поліномінальним рівнянням четвертого ступеня (у = 1499,1х2 – 2317,9х + 15170 – у вартісному вираженні й у = 938,28х2 – 3747,1х + 4144,2 – у натуральному), на підставі якого був зроблений прогноз (методом екстраполяції). Можна стверджувати, що до кінця 2009 року рівень експорту вина у Криму досягне 6,6 млн.дал, що у вартісному вираженні дорівнюватиме 33 млн. доларів США. Основним напрямком експорту українських вин є Росія: в 2005 році було відвантажено близько 80 % продукції в натуральному вираженні, в 2006 році частка російського імпорту знизилася до 79 %, а в 2007 році - до 69 %.
7. У результаті аналізу споживання вина в 36 країнах світу (96,5% усього світового споживання вина) було встановлено, що на 20 країн, у яких спостерігається зростання продажів вина в 1997 - 2005 рр. припадає в середньому 46,6% усього споживання, частка країн, чий ринок перебуває в стані насичення становить 17%, майже третина (63%) світового споживання забезпечується зростаючими ринками. Перспективними ринками для українського вина можуть стати ринки т.зв. «північних країн» (на 5,7 млн гл до 2011 р.) і деяких європейських країн - Німеччини, Угорщини, Данії, Бельгії (на 2 млн. гл до 2011 р.).
8. Алокативна ефективність експортоорієнтованого виробництва виноробної продукції в Криму становить 68%. Неповне використання експортного потенціалу галузі та його складових призвело до зниження ефективності експортоорієнтованого виробництва, практично, удвічі. Причому найбільший резерв підвищення ефективності експортоорієнтованої діяльності є у сфері реалізації продукції на зовнішніх ринках (особливе значення належить ефективній організації маркетингових заходів) і у сфері виробництва (адаптації вітчизняних стандартів якості до світових вимог). Сировинна база представляє резерв менш значний, оскільки в цей час саме вона формує основну складову ефективного експорту за рахунок визнання окремих найменувань традиційних кримських вин на світовому ринку.
9. Розроблені стратегічні напрямки експортоорієнтованого маркетингу винопродукції в Криму розраховані на досягнення таких цілей: стабілізація й зростання рентабельності галузі; збільшення обсягу винопродукції поставленої на експорт; підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств. Сформульовано основні складові стратегії: учасників, цілі, об'єкти, методи, результати - актуальні на даний момент у галузі, однак, передбачаючи можливість трансформації залежно від умов, що скасовуються, зовнішнього середовища. Сформульовані основні складові маркетингової політики вітчизняних виноробних підприємств на зовнішньому ринку.
Публікації автора:
У колективних монографіях:
1. Методические аспекты исследования региональной экономики: [Монография] / [Ф.В. Зиновьев, В.Е. Реутов, А.С. Горда, Ю.В. Илясова и др.]; под ред. проф. Зиновьева Ф.В и Реутова В.Е. – Симферополь, 2005. – 160 с (10 д.а.). Особисто авторові належить Глава 9 «Оценка экспортоориентированного производства». – С. 93-98. – 0,38 д.а.
2. Методические аспекты формирования стратегии международной экономической деятельности в регионе: [Монография] / [Ф.В. Зиновьев, В.Е. Реутов, А.С. Горда, Ю.В. Илясова и др.]; под ред. проф. Зиновьева Ф.В. и Реутова В.Е. – Симферополь, 2007. – 188 с. (11,7 д.а.). Особисто авторові належить Глава 7 «Формирование международной стратегии рынка винодельческой продукции АР Крым». – С. 103-117. – 0,88 д.а.
У наукових фахових виданнях:
3. Илясова Ю.В. Оценка конкурентоспособности продукции винодельческих предприятий / Ю.В. Илясова // Економіка та держава. – 2006. - № 7. – С.40-42. – 0,2 д.а.
4. Илясова Ю.В. Конкурентоспособность Крыма на мировом рынке винодельческой продукции / Ю.В. Илясова // Вісник Донецького державного університету економіки і торгівлі ім. Туган-Барановського. – 2006. - № 4. – С. 15-20. – 0,38 д.а.
5. Илясова Ю.В. Тенденции мирового рынка винопродукции / Ю.В. Илясова // Экономика и управление. – 2007.- № 1. – С.56-59. – 0,25 д.а.
6. Ілясова Ю.В. НВАО «Масандра» на міжнародному ринку виноробної продукції» / Ю.В. Ілясова // Держава та регіони. – 2007. – № 1. – С.122-124. – 0,2 д.а.
7. Ілясова Ю.В. Ефективність експортоорієнтованого виробництва виноробної продукції підприємствами Криму / Ю.В. Ілясова // Культура народов Причерноморья. – 2008. - № 133. – С. 29-33. – 0,31 д.а.
В інших виданнях:
8. Илясова Ю.В. Государственное регулирование деятельности винодельческого подкомплекса / Ю.В. Илясова // Матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції [«Фінансово-економічне регулювання розвитку України та регіонів»], (Запоріжжя, 28-29 жовтня 2004 р.) / Міністерство освіти та науки України, Гуманітарний університет «ЗІДМУ». – Запоріжжя: ГУ «ЗІДМУ», 2004. – Т. 1. – С.41-42. – 0,13 д.а.
9. Илясова Ю.В. Методика и информационная база исследования экспортной деятельности агропромышленных предприятий Крима / Ю.В. Илясова // Матеріали міжнародної науково-теоретичної конференції [«Методичні основи сучасного дослідження в аграрній економіці»], (Житомир, 3-5 березня 2005 р.) / Міністерство аграрної політики України, Державний агроекологічний університет. – Житомир: Вид-во «Державний агроекологічний університет», 2005. – Ч. 3. – С. 66-68. – 0,19 д.а.
10. Илясова Ю.В. Практика функционирования рынка винодельческой продукции / Ю.В. Илясова // Матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції [«Особливості соціально-економічного розвитку України та регіонів»], (Запоріжжя, 27-28 жовтня 2005 р.) / Міністерство освіти та науки України, Гуманітарний університет «ЗІДМУ». – Запоріжжя: ГУ «ЗІДМУ», 2005. – Т. 3. – С. 36-38. – 0,19 д.а.
11. Ілясова Ю.В. Експортний потенціал виноробних підприємств / Ю.В. Ілясова // Тези доповідей учасників 14 міжвуз. наук. конференції [«Модифікація сучасного управління як основа потенціалу розвитку держави»], (Запоріжжя, 11-18 травня 2006 р.) / Міністерство освіти та науки України, Гуманітрарний університет «ЗІДМУ». – Запоріжжя: ГУ «ЗІДМУ», 2004. – Т. 1. – С. 47-48. – 0,13 д.а.
12. Ілясова Ю.В. Перспективи формування експортного потенціалу виноробних підприємств / Ю.В. Ілясова // Материалы 5-й международной научно-практической конференции [«Актуальные проблемы и перспективы развития экономики Украины»], (Алушта, 28-30 сентября 2006 г.) / Министерство образования и науки Украины, Таврический национальный университет им. Вернадского В.И. [и др.]. – Симферополь, 2006. – С. 24-25. – 0,13 д.а.
13. Илясова Ю.В. Определение аллокативной эффективности экспортоориентированных винодельческих предприятий / Ю.В. Илясова // Материалы Международной научно-практической конференции ученых и специалистов [«Интеграционные процессы и социально-экономическое развитие»], (Симферополь, 25-26 апреля 2007 г.) / Академия экономических наук Украины, Крымский экономический институт Киевского национального экономического университета им. В. Гетьмана [и др.]. – Симферополь: Таврия, 2007. – С. 55-56. – 0,13 д.а.
14. Ілясова Ю.В. Маркетинг зовнішньоекономічної діяльності як основа формування конкурентних переваг / Ю.В. Ілясова // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції вчених та спеціалістів [«Реалізація національних економічних інтересів України в рамках євроінтеграційних процесів»], (Сімферополь, 24-25 квітня 2008 р.) / Міністерство освіти та науки України, Кримський економічний інститут ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана» [та ін.]. – Сімферополь: ПП «Підприємство Фенікс», 2008. – С.43-45. – 0,19 д.а.
15. Илясова Ю.В., Лебедев К.А. Экспортоориентированная деятельность агропромышленных предприятий Крыма / Ю.В. Илясова, К.А. Лебедев. – С.: Таврия, 2004. – 44 с. (2,75 д.а.). Особисто авторові належать глава 1, 2. – С. 1 – 23. – 1,38 д.а.