Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Біологічні науки / Фізіологія людини і тварин


Луцюк Микола Віталійович. Електрофізіологічний аналіз розвитку уваги у дітей за допомогою біологічного зворотного зв'язку по електроенцефалограмі : Дис... канд. наук: 03.00.13 - 2007.



Анотація до роботи:

Луцюк М. В. Електрофізіологічний аналіз розвитку уваги у дітей за допомогою біологічного зворотного зв’язку по електроенцефалограмі. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата біологічних наук за спеціальністю 03.00.13 – фізіологія людини і тварин – Таврійський національний університет ім. В.І. Вернадського, Сімферополь, 2007.

Дисертація присвячена виявленню взаємозв'язків параметрів ВП, спектральних характеристик ЕЕГ з показниками довільної уваги у здорових дітей, задля виявлення дітей з низьким рівнем розвитку уваги та її розвитку за допомогою нейроОС. Встановлено, що найкращі показники уваги притаманні дітям із максимально вираженими амплітудами хвиль Р2, УНХ, Р300, мінімальною амплітудою хвилі N2 та малими значеннями латентних періодів комплексу хвиль P1-N1-P2. Виявлено, що діти 12-13 років із високим рівнем розвитку уваги характеризувалися високими значеннями відношення потужності бета1-ритму до потужності тета-ритму, низькочастотного бета-ритму до тета-ритму. Були отримані дані, що підтверджують зміну функціонального стану мозку як протягом сеансу ЕЕГ-ЗЗ, так і після курсу тренувань. В ЕЕГ сенсомоторної зони (С4) правої півкулі головного мозку відмічалися зміни відношення СП бета1-ритму до СП тета-ритму, а також СП низькочастотного бета-ритму до СП тета-ритму. Зареєстровані зміни спектральних характеристик ЕЕГ, викликані проходженням курсу нейротерапії, супроводжувалися поліпшенням ряду показників довільної уваги.

У дисертаціїній роботі виявлено взаємозв'язки між паттерном біопотенціалів головного мозку і показниками довільної уваги у здорових дітей. Показано, що зміна характеристик ЕЕГ-потенціалів у ході сеансів нейроЗЗ приводить до поліпшення показників довільної уваги.

  1. З даних літератури відомо про наявність взаємозв'язку між просторово-часовими характеристиками біопотенціалів головного мозку та механізмами когнітивної діяльності, однак, залишається не досить вивченим питання про взаємозв'язок між показниками довільної уваги і характеристиками біопотенціалів головного мозку у здорових дітей. Для корекції порушень уваги в дітей зі СДУГ рекомендують проведення сеансів ЕЕГ-ЗЗ. У той же час у здорових дітей такі тренінги не проводилися і внаслідок цього її ефективність, а також топографічні зміни ритмів ЕЕГ у ході сеансів нейроЗЗ є невивченими.

  2. Виявлено особливості паттерна ВП у дітей і підлітків при реєстрації ВП у парадигмі визначення часу простої сенсомоторної реакції. З віком значно збільшується амплітуда компонентів N1, P2, УНХ, зменшується амплітуда компонента N2, що супроводжується скороченням часу реакції. Під час реєстрації ВП в умовах go/no-go парадигми у віковій групі 12-13 років найкращі характеристики уваги були виявлені у дітей із максимальними амплітудами хвиль Р2, УНХ, Р300, мінімальною амплітудою компонента N2 і малими значеннями латентних періодів комплексу хвиль P1-N1-P2.

  3. Реєстрація ВП в умовах go/no-go парадигми може бути досить ефективно використана для одержання об'єктивних показників, що характеризують процеси уваги у дітей та підлітків. Даний метод може бути застосований у сфері психофізіології, вікової фізіології, психіатрії, клінічної й когнітивної психології.

  4. Після проведення сеансів ЕЕГ-ЗЗ у дітей експериментальної групи у порівнянні з дітьми із контрольної групи були виявлені достовірні розходження для величини відношення СП бета1-ритму до СП тета-ритму в центральних відведеннях обох півкуль (в експериментальній групі величина приросту величини даного відношення у відведенні С3 склала 36%, у відведенні С4 – 52%; у контрольній групі величина приросту даного відношення у відведенні С3 склала 6%, у відведенні С4 – 8%).

  5. Отримано дані, що підтверджують зміну функціонального стану мозку як протягом сеансу нейроЗЗ, так і після курсу тренувань: під час проведення тренінгу на основі ритмів ЕЕГ сенсомоторної зони (С4) правої півкулі головного мозку відзначалося збільшення відносини СП низькочастотного бета-ритму до СП тета-ритму практично по всій поверхні голови.

  6. У ході курсу нейротерапії було виявлено значне поліпшення деяких показників довільної уваги у дітей експериментальної групи: «ефективність роботи» (до сеансів ЕЕГ-ЗЗ - 51,66 ± 3,47с; після сеансів ЕЕГ-ЗЗ - 44,02 ± 1,90с), «продуктивність уваги» (до сеансів ЕЕГ-ЗЗ - 740,07±34,25 знаків; після сеансів ЕЕГ-ЗЗ - 893,35 ±29,91 знаків).

  7. Проведення курсу сеансів за допомогою методу ЕЕГ-ЗЗ може бути досить ефективним для розвитку параметрів довільної уваги у здорових дітей та підлітків.

Публікації автора:

  1. Цикалова М.В., Павленко В.Б., Луцюк Н.В. Когнитивные вызванные потенциалы у детей 10-12 лет: связь с индивидуальными особенностями внимания // Таврический медико-биологический вестник. – 2002. – Т. 5, № 4. – С.89-92 (особистий внесок полягає в проведені експериментального дослідження, обробці результатів).

  2. Павленко В.Б., Луцюк Н.В., Борисова М.В. Связь индивидуальных характеристик вызванных ЭЭГ-потенциалов у детей с индивидуальными характеристиками внимания // Нейрофизиология / Neurophysiology. – 2004. – Т. 36, № 4. – С. 326-333 (аналіз літературного і експериментального матеріалу належить здобувачу).

  3. Луцюк Н.В., Павленко В.Б. Подходы к организации сеансов биологической обратной связи по ЭЭГ в коррекции нарушений внимания // Учёные записки ТНУ. – 2005. – Т. 18 (57), № 2. – С. 56-64 (проведення експериментальних досліджень, аналіз літературного і експериментального матеріалу та деякі висновки належать здобувачу).

  4. Луцюк Н.В., Эйсмонт Е.В., Павленко В.Б. Связь характеристик вызванных ЭЭГ-потенциалов, зарегистрированных в условиях парадигмы GO/NO-GO, с показателями внимания у детей // Нейрофизиология / Neurophysiology. – 2005. – Т. 37, № 5/6. – С. 452-458 (особистий внесок полягає в проведені експериментального дослідження, аналізу літературного і експериментального матеріалу, обробці результатів, частковому узагальненню результатів та формулюванні висновків).

  1. Луцюк Н.В., Эйсмонт Е.В., Павленко В.Б. Связь характеристик ЭЭГ-потенциалов с уровнем развития показателей внимания у детей 12-13 лет // Нейрофизиология / Neurophysiology. – 2006. – Т. 38, № 3. – С. 248-256 (особистий внесок полягає в проведені експериментального дослідження, аналізу літературного і експериментального матеріалу, обробці одержаних результатів, частковому узагальненню результатів).

  2. Луцюк Н.В., Эйсмонт Е.В., Павленко В.Б. Модуляция внимания у здоровых детей с помощью курса сеансов биологической обратной связи по характеристикам ЭЭГ // Нейрофизиология / Neurophysiology. – 2006. – Т. 38, № 5/6. – С. 458-465 (особистий внесок полягає в проведені експериментального дослідження, аналізу літературного і експериментального матеріалу, обробці результатів, частковому узагальненню результатів та формулюванні висновків).

  3. Арбатов В.В., Луцюк М.В., Павленко В.Б. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на комп’ютерну програму для запису викликаних ЕЕГ-потенціалів у різних експериментальних парадигмах № 14178 від 21.09.05.

  4. Зінченко Є.М., Луцюк М.В., Павленко В.Б. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на комп’ютерну програму для запису та аналізу електроенцефалограми „EEG Mapping 2.0” № 14179 від 21.09.05.

  5. Павленко В.Б., Луцюк М.В. Патент України на корисну модель № 18329 МПК (2006) С12N5/04 «Спосіб визначення індивідуальних особливостей уваги в школярів» // Опубл. 15.11.2006, Бюл. № 11, 2006 р (особистий внесок полягає в проведені експериментального дослідження, аналізу літературного і експериментального матеріалу, обробці результатів, частковому узагальненню результатів та формулюванні висновків).

  6. Луцюк Н.В., Эйсмонт Е.В., Павленко В.Б. Взаимосвязь компонентов вызванных ЭЭГ-потенциалов с показателями внимания у детей 12 лет и его коррекция с помощью биологической обратной связи по ЭЭГ // Проблеми вікової фізіології (матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, Луцьк-Шацькі озера, 29-30 вересня 2005 року). – Луцьк, 2005. – С. 79-81 (проведення експериментальних досліджень, аналіз літературного і експериментального матеріалу та деякі висновки належать здобувачу).

  7. Луцюк Н.В., Эйсмонт Е.В., Павленко В.Б. ЭЭГ-корреляты внимания и модуляция его уровня с помощью ЭЭГ-обратной связи // Нейронауки: теоретичні та клінічні аспекти. – 2005. – Т. 1, №1 (додаток). – С.65-66 (проведення експериментальних досліджень, аналіз літературного і експериментального матеріалу та деякі висновки належать здобувачу).

  8. Луцюк Н.В., Эйсмонт Е.В., Павленко В.Б. Психофизиологические корреляты внимания и его коррекция с помощью биологической обратной связи по ЭЭГ // Фізіологічний журнал. – 2006. – Т. 52, № 2. – с. 77 (Материалы XVII съезда Украинского физиологического общества с международным участием) (проведення експериментальних досліджень, аналіз літературного і експериментального матеріалу та деякі висновки належать здобувачу).